Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 38 617 til 38 641 av totalt 50 019 spørsmål


#Diverse

Kan man komme til å få fugler på en line

På hytta vår på Hurum har jeg vurdert å sette ut en line med agn; reke og makrellbiter. Linen er tenkt satt fra land, ca 1 meters dybde, til ca 30 meters dybde. Det er imidlertid mye ærfugl, storskarv, kvinand og noe lomvi området, og det jeg lurer på er om disse fuglene kan ta den type agn som ligger på bunnen, sluke kroken og dermed drukne? Garn har jeg ikke turt å fiske med siden jeg for noen år siden fikk to lomvier i det.

H.S. (01.02.2013)

Svar:

Det kan tenkes. Vil nok anbefale at slik line settes dypere.

Roar Solheim (01.02.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei.
Bare lurte på hvilken fugl dette er? Det er små flokker av den på meisebollen, og de krangler en del. Rustrød flekk på hodet og rødspettet i brystet - mulig hun/han? gult kort nebb -karakteristisk stjert - mørke bein.
For moro skyld sender jeg bilde av en stær i samme ærend, men vi skriver altså 01.02.2013.:) Lurer også på om denne kan overleve vinteren her hvis den får tilstrekkelig tilgang på fet mat og at det ikke blir altfor kaldt da?

J.E.S. (01.02.2013)

Svar:

Dette er en stær.

Roar Solheim (01.02.2013)


#Diverse

Flokkfugl ved Gardermoen

31. januer gikk jeg fra flyterminalen til parkeringsplassen om ettermiddagen da jeg hørte mye fuglelyder fra grantrærne rundt parkeringshuset. Fuglene satt inne i trærne, noen fløy til og fra, men jeg klarte ikke å få noen god observasjon. De var imidlertid mellomstore, på størrelse med nøtteskrike. Det må ha vært mange hundre.

Hvilken fugl er dette?

J.E.M. (01.02.2013)

Svar:

Dette tror jeg bestemt er kråkefuglen kaie.

Morten Ree (01.02.2013)


#Fugleforing

Fuglebrettet i Nord Troms

Jeg skal sette opp en foringsplass for småfugl i nord troms sammen med noen barn. Jeg lurer derfor på hvilke fugler vi kan komme til å se, og hvilke tilpassninger disse gjør til å bor i den arktiske vinternaturen?

C. (01.02.2013)

Svar:

NOF har i helgen hatt såkalt Hagefugltelling. Hvis du går inn på denne linken får du se hvilke fugler som ble registrert på foringsplassene i Troms fylke:
http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?side=arter&periode=2013-01-19%2F2013-02-03&fylke=19

Morten Ree (01.02.2013)


#Fugleforing

Svarttrost eller stær

For første gang i mitt snart syttiårige liv har jeg sett enten svarttrost eller stær i hagen på Kvaløysletta (Tromsø) den 30. januar! Herller mest til svarttrost, men dagslyset var så svakt at jeg kan ikke si noe sikkert. Det er vel mest sannsynlig at det må ha vært en forvillet svarttrost?

A.T. (01.02.2013)

Svar:

Årets hagefugltelling viser at det er registrert 56 svarttroster i Troms, på 23 % av foringsplassene. Stær er ikke registrert i fylket, men det er noen registreringer fra nabofylket Nordland. Litt over 200 stær har tilhold i Vesterålen/Lofoten. Dermed er det ganske sikkert en svarttrost du har hatt på besøk.
Se resultatene fra Hagefugltellingen her:http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?side=arter&periode=2013-01-19/2013-02-03

Morten Ree (01.02.2013)


#Økologi og atferd

Kommentar til innlegget om grønnfink som ble matet

Jeg opplevde det samme på foringsplassen min, her om dagen. Tenkte det var en fjorårsunge som ble matet da jeg fant det usannsynlig at hunnen tigde mat på denne tiden av året. Fuglen som ble matet var hunnfarget, den som matet var en hann. Observert i Troms.

N.N (28.01.2013)

Svar:

Interessante observasjoner! Artig om flere har lignende rapporter.

Roar Solheim (31.01.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fuglesang

For noen år tilbake hørte jeg en fuglesang som jeg fortsatt ikke har klart oppklare opphavet til. Den lar seg forklare helt presis med musikkuttrykk : Man kan tenke seg fire toner C-E-C-F (m.a.o.: Først er ters, og så en kvart) med vanlig åttendedels hastighet. Disse tonene ble gjentatt i det uendelige, helt klart og rent, og med en bitte liten pause i mellom. Hvilken fugl var dette ? Etter det jeg kunne bedømme, så satt den i en granskog i nærheten, og det var i den varme årstiden, for vinduet sto oppe.

O.B. (31.01.2013)

Svar:

Jeg har litt vanskelig for å få et lydbilde inn i hodet fra slike toneangivelser, dessverre, men det kan høres ut som at dette har vært en trostefugl. Aktuelle arter er rødvingetrost (hvis den er såpass langt unna at du ikke hører skvaldringen som etterfølger de rene tonene), eller kanskje også en duetrost, som har enkel sang med rene toner.

Roar Solheim (31.01.2013)


#Fugleforing

Gråsisik - polarsisik

Har fått noen bilder av det jeg mener er gråsisik på foringsplassen vår innerst i Ullsfjorden i Troms. Men kan det være polarsisik? Hvordan kan jeg i såfall skille de to? Utfra bilder kan det se ut som polarsisiken er lysere med mindre spraglete mønster på brystet, men av de jeg fikk tatt bilde av finnes både mørke/spraglete og lyse uten særlig mye spragler. Noen var rosa på brystet, andre ikke.

A.U. (31.01.2013)

Svar:

Polarsisikene er markant lysere enngråsisik, og de har et veldig tyedligt, stort hvitt felt på ryggen over stjerten. Det høres ut som om de flets du har sett, er gråsisik. Det hadde vært til hjelp dersom du kunne sende med bildene.

Roar Solheim (31.01.2013)


#Fugleforing

Sibirisk nøttekråke.(tror jeg)

Bilde vedlagt spørsmålet

Har en nøttekråke på foringsplassen i Mostadmark,har vært her periodevis i hele vinter.Spiser blanding av smult/solsikkefrø/havregryn,Spiste jordnøtter av hånden når den kom på november,er mere sky nå etter å ha vært borte en stund.Er den veldig skjelden etter som jeg ikke ser noen oppsevasjoner av den på denne siden?

S.H. (31.01.2013)

Svar:

Roar: Sibirnøttekråkene opptrer bare enkelte år, som regel etter invasjon østfra. Derfor kan det gå flere år mellom hver gang det er meldinger om observasjoner. Artig at den spiser på forplassen, og at du har notert deg hva den spiser.

Frode: Sibirnøttekråka har etablert seg som hekkefugl flere steder i landet etter storinvasjonen midt på nittitallet. I blant annet Trøndelagsfylkene er den ikke uvanlig å se i dag. Din fugl ser ut til å være en slik, med smalt langt nebb og bredt hvitt endebånd på stjerten.

Roar Solheim (31.01.2013)


#Fugleforing

grønnspett

Jeg observerte to grønnspett i dag på foringsplassen. Dette var en gledelig overaskelse, da jeg aldri har sett disse før. De knaska brød som bare det. Men det jeg lurer på er om disse er vanlige der jeg bor? Jeg bor på krøderen. Fantastisk flott fugl! Nesten litt eksotisk :-)

Hilsen Kristin

N.N (30.01.2013)

Svar:

Artig opplevelse, men jeg tror nok helst du har hatt to gråspetter på besøk. Grønnspett pleier ikke å besøke forplasser, men det gjør derimot ofte gråspetten. De er temmelig like av størrelse og utseende.

Roar Solheim (31.01.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stor rovfugl

Hei
Jeg satt på toget idag, og i Telemark så jeg en stor rovfugl. Den satt på kanten og seilte utover.Det var bratte heier der. Jeg fikk derfor kun se fuglen ovenfra flyende. Det var begynt å skumre, så fikk ikke se den så tydelig. Den så brun ut, men noen få små lys flekker. Den var veldig stor, så tenker at det må ha vært kongeørn eller kanskje hubro. Finner ingen bilder av disse fuglene ovenfra, bare undenfra. Er det mulig å si hva det kan ha vært utfra beskrivelsen?

A. (30.01.2013)

Svar:

Nei, dessverre ikke. Men det mest sannsynlige er kongeørn, fordi mange kongeørner sitter på eller langs jernbanelinjene nå om vinteren og spiser på kadaverne av alle hjortedyr som blir påkjørt av toget.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Diverse

Hagefugltellingen

Eg lurer på kva prosenten fortel i resultatlista for hagefugltellinga. Td. 94% kjøttmeis?

P.B. (28.01.2013)

Svar:

Det betyr hvor stor andel av de registrerte foringsplassene som hadde besøk av kjøttmeis. Tallet i parantes bak er antall foringsplasser som den har besøkt ( per nå 5952) av de totalt 6295 foringsplasser som deltar. Det bakerste tallet i rekka er antall individer, per nå 53662 kjøttmeis.

Morten Ree (30.01.2013)


#Sykdom og skader

grønnfink

Hei!
Jeg lurer veldig på hvordan det går med grønnfinken. Har alltid hatt den i hagen, men allerede i fjor var den et sjeldent syn. Og denne vinteren har jeg ikke sett eller hørt den i hele tatt.
Jeg bor i Trondheim nær bymarka.

A.N. (29.01.2013)

Svar:

Grønnfinken, spesielt de unge fuglene, har slitt med en smittsom halsinfeksjonssykdom kalt gul knop 4-5 år. Hagefugltellingen som vi har gjennomført siste helg i april i seks år nå har vist jevn nedgang i bestanden hvert år.

Morten Ree (30.01.2013)


#Diverse

Fugletellinga

Er usikker på om jeg skal registrere fugler som flyr over hagen, ender som begfinner seg på havet, nær land og fugler jeg hører fra hagen min men som befinner seg i skogkanten. Eller er det kun fuglene som oppsøker forplassen som skal telles?

N.N (28.01.2013)

Svar:

Ta gjerne med alle fugler som du ser fra din telleplass. Men vi vektlegger først og fremst de fuglene som oppsøker selve foringsplassen.

Morten Ree (30.01.2013)


#Diverse

Vanskelig....

Hei. Har du tips om en bra fuglebok eller plansje som kan henges på veggen. (Jeg har "Bokklubbens fuglebok fra 19080) Jeg synes det er vanskelig å identifisere fuglene på foringsplassen. Jeg har bl.a. en flokk med noe jeg tror er Gråsisik. Rød flekk på hodet og noe rødt øverst på brystet. Men iflg boka, så overvintrer den sjelden. Her jeg bor er det alltid strenge vintre.

T.R. (30.01.2013)

Svar:

Ta kontakt med NOFs egen butikk Natur og Fritid AS på telefon 38393575 eller søk i nettbutikken naturogfritid.no så har du et stort utvalg fuglebøker og noen fugleplakater. Mest brukte fuglebok i Norge for tiden er Gyldendals store fugleguide.
Fuglen du beskriver er en typisk gråsisik hann. Hvis din fuglebok sier den er sjelden her til lands vinters tid så er det helt feil.

Morten Ree (30.01.2013)


#Fugleforing

Grønnfink

Hvor er grønnfinken som det var mengder av for noen år siden
Pilfinker er også borte, den hadde vi mange av for 2 år siden

O.H. (29.01.2013)

Svar:

Grønnfink, spesielt de unge fuglene, har vært rammet av sykdommen gul knop (halssykdom) i 5 år, så dette innvirker på mengden av grønnfink på den enkelte forplass. Den har hatt tilbakegang i sin utbredelse hvert år siden da.
Pilfink kan kanskje være innenfor normal lokal variasjon, vanskelig å si noe mer sikkert enn det. Men den har de siste årene hatt sterk framgang i Sør-Norge og er enkelte plasser vanligere enn dens nære slektning gråspurv.

Roar Solheim og Morten Ree (30.01.2013)


#Diverse

Blåmeis med én fot

Hei! Jeg får jevnlig besøk av meiser utenfor vinduet mitt. To av dem (blåmeiser) undres jeg stadig på, for de har bare én fot. Den ene ser ut til å mistet hele foten, mens den andre har en liten stubb hengende ut fra kroppen. De ser ut til å være i god form, og jeg ser dem nesten daglig. Jeg lurer på om dette er vanlig? Hvordan skjer det? Henger fuglen seg fast, er den skadet av et rovdyr (f.eks. katt)?

A.H. (30.01.2013)

Svar:

Det er ikke vanlig, men av og til ser en fugler med en slik stumpfot. Spurvefugler kan klare seg selv om de bare har en funksjonell fot. Ikke godt å si hvorfor den har mistet en fot, det er mange tenkelige årsaker.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Fugleforing

Spørsmål:

Kan man gi kokkosmasse til utefugler. Jeg har så mange fuler på fuglebrette. Jeg smelter Smult og blander fuglenøtter og frø i. Også brødsmuler legger jeg på bretter.

A.J. (30.01.2013)

Svar:

Ja, det kan du gjøre. Kokosmasse kan også blandes inn i smeltet matfett.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Fuglekasser

stillits

hei jeg heter emil og går i 5 klase. jeg lurte på vor stort hull jeg må lage, til en fuglekase for stillits. stillits fines her på nærsnes derfor er jeg interesert i og lage et jem til stillitsen.

E. (30.01.2013)

Svar:

Stillits kan du ikke lage kasse for, den er ikke en hullruger.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Fugleforing

Stillits

Til informasjon: To ganger i vinter har jeg hatt besøk av 5 - 6 Stillitser på fuglebrettet, rettere sagt under brettet. Jeg synes det er interessant, da det vel er sjelden å se denne flotte fuglen her. Her: 2760 Brandbu
Vh Tor Grimstad

T.G. (30.01.2013)

Svar:

Artig! Stillitsen er en veldig vakker finkefugl, som ikke så ofte besøker fuglebrettene, men den er likevel blant de regelmessig registrerte artene.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

glente

Hei,så den i fjor sommer,var "sikker" på det var Glente.Var muligens nære hekkeplass da vi hørte mye lyd og så fuglene.Så unger med foreldre i høst.
I DAG 30/1-13 så vi et par glidefly over Sogndalen i vest agder.Forstår av tidligere svar at det muligens ikke er Glente vi ser,men hvilke rovfugl som glideflyr som ørn,større en hønsehauk er det jeg ser mon tro?

R.A. (30.01.2013)

Svar:

På denne tiden av året, og i Vest-Agder, så er nok musvåk den mest sannsynlige arten. Overvintrende fjellvåk er også en mulighet.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken alkefugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Så denne fuglen i Ålesund havn, og lurer på hvilken alkefugl det er? Lomvi?

J.L. (30.01.2013)

Svar:

Ja, dette er en lomvi, mest sannsynlig en ungfugl.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hadde idag en for meg ukjent fugl på fuglebrettet. Størrelse ca som en kjøttmeis men var for det meste grå i fjærene. Men på hodet var det ett kraftig markert område som var rødt. Kan dere hjelpe meg med å finne navnet på denne?
Legger ved ett bilde som beklageligvis ble ganske dårlig.

R.T.L. (30.01.2013)

Svar:

RS: Dette er en gråsisik.
FF: Jeg synes dette ligner mer på den nært beslekta polarsisiken, basert på det generelt lyse og kalde helhestinntrykket, den relativt rene undersiden, varme brystet og tildels mye hvitt som omkranser kinnet. Dessuten ser det ut til at nebbet er pistrete, noe som passer best på polarsisik. For å være helt sikker må jeg se et bilde fra en annen vinkel. Hvor ble den fotografert?

Roar Solheim og Frode Falkenberg (30.01.2013)


#Diverse

Hva slags rovdyr

Hei! Jeg har laget et foringsbrett på toppen av et avkappet tre i hagen for småfugler og begynte på våren av og videre til nå. Det er mange fugler der nå i januar. En morgen så var det en meis som var helt oppspist. Den lå på bakken nedenfor brettet. Hva i allverden slags dyr kan det være? Det var mildt og myk snø og kun spor av noe som ser ut til å kunne være av skjære størrelse. Nøtteskrike frekventerer ofte og jeg har også sett hauk, men den går vel ikke så mye rundt på bakken. Dette er i Lier i Buskerud.

N.N (30.01.2013)

Svar:

Det mest sannsynlige er at meisen er tatt av en spurvehauk. Spurvehaukene kan ofte bli sittende på bakken der de har slått en fugl, og ribbe og spise den på stedet. Da finner du gjerne en slik fjærhaug som du beskriver.

Roar Solheim (30.01.2013)


#Økologi og atferd

Sidensvans

Jeg så i dag 7-8 fugler som jeg mener måtte være sidensvans. Det var i skumringa, så jeg er litt usikker, men toppen på hodet var godt synlig. Det rare var at det så ut som de spiste kroppene i greinspissene på ei edelgran som jeg har planta (knoppene som blir nye årsskudd). Jeg har sett småflokker med sidensvans før, men da har de spist bær, og det har vært om høsten. Kan det stemme at det var sidensvans?

O.E.R. (29.01.2013)

Svar:

Ja, absolutt. Når høstens bær er oppspist, må sidensvansene finne andre ting og spise, og skudd fra ulike trær er en av disse sakene.

Roar Solheim (30.01.2013)

««første 38 617 - 38 641 av 50 019 siste»»