Spør en ornitolog
Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.
Still et nytt spørsmålBesvarte spørsmål
Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse
Viser 38 608 til 38 632 av totalt 50 019 spørsmål «forrige neste»
kokosmasse i pose og oljerike solsikkefrø
de rensede solsikkefrøene man får kjøpt i bøtter på f.eks.Plantasjen ,er det de rensede sorte ,oljerike som ikke egner seg best for fgler.er det en olje som fuglene ikke kan nyttiggjøre seg?og det som er FETT i de ikkesvarte solsikkefrøene er bedre fett?de amerikanerne som sier de svatre,oljerike er best ,sier jo samtidig at mettet fett er det som er bra ,så defor skjønner jeg ikke tankegangen/logikken i anbefalingen av de ikkesvarte frøene.Og så Veldig viktig:Leste en oppskrift nylig ,tror den var lagd av en ornitolog,hvor en av ingrediensene var kokospulver.leste så nå nettopp på moseplassen at det var veldig farlig,det kan svelle og drepe fuglen.jeg puttet det i noen av bollene og det føles ille.jeg tok også i noen en del extra virgin kokosolje.hvordan blir det?og:liker de best delfiafett eller matfett?
R.H. (03.02.2013)
Svar:
Vet dessverre ikke hvilke frø som er brukt i skallfri solsikke, men jeg mistenker at det kan være sorte frø, fordi sort- og hvitstripete frø nå er vanskelige å oppdrive. Generelt tror jeg ikke fugl har problemer med svelling, mest kanskje fordi fordøyelsen går raskt. Vi mangler helt dokumentasjon på at havregryn, ris eller andre matsorter kan lage problemer for fugl pga svelling i magen. Likevel er dette tilbakevendende påstander. Det har også vært diskutert hvorvidt Delfia eller Flott matfett er best. Har selv ikke erfaring med dette, så her må du nok helst gjøre et forsøk. Legg ut et stykke av begge typer, og se etter hvilken fuglene foretrekker.
Roar Solheim (03.02.2013)
Vårtegn...
Egentlig ikke noe spørsmål, men fant ikke muligheter for å registrere dette i vårtegn-skjemaet. Den 30.januar så jeg en bydue som iherdig prøvde å slite løs kvister fra små park-busker på Fetsund Stasjon i Akershus.Det må da være fordi den har begynt å "tenke på" redebygging?
S.S.M. (01.02.2013)
Svar:
Ja, det kan godt hende. Byduer kan nok starte hekking så tidlig på året som nå. Reirene kan ligge inne på et loft, slik at klimaet for hekkingen er langt bedre enn utendørs.
Roar Solheim (03.02.2013)
Grønnfink som mater hverandre
Viser til tidligere innlegg. Jeg har flere ganger sett voksne grønnfinkhanner mate hverandre. Tilsynelatende friske og kvikke hanner. Det har vært på sommers tid, da vi har flest grønnfinker på besøk, men også sent på sommeren, etter normal hekketid. Jeg har tolket atferden som kjæresteri, det har liksom sett så kosete ut. Og så vidt jeg har forstått er ikke homoseksualitet uvanlig blant fugler.
N.N (03.02.2013)
Svar:
Dette er interessante observasjoner. Kanskje vi har å gjøre med noe som ingen har omtalt eller beskrevet tidligere?
Roar Solheim (03.02.2013)
Hubro og voksen Rødrev
Hei,
Leste i kristiansand Dyrepark at det var dokumentert at Hubro hadde tatt livet av en voksen Rødrev, kan det stemme?
Mvh
Arve
A.E. (03.02.2013)
Svar:
Det kan kanskje hende, men jeg kjenner ikke til hva de refererer til bak denne teksten. Rødrev vil som regel være et altfor stort byttedyr for en hubro, som nok vil betenke seg på et slikt prosjekt (den kan lett bli skadet eller drept selv).
Roar Solheim (03.02.2013)
Kråker
Vi har den siste blitt invadert av 100 vis av kråker over Oppsal.
De kommer ofte på ettermiddagen og flyr i full fart over blokkene i rundt 5min.før de forsvinner. De har aldri vært her før, men kom for et par uker siden og kommer oftere og oftere! Hva kan dette skyldes?
Mvh. Arild Pettersen( 91880002).
A.P. (03.02.2013)
Svar:
Generelt samler kråkefugler (kråke, kaie, kornkråke) seg i større flokker om vinteren, for å sitte på felles soveplasser om natta. Dette gir bedre vern mot f. eks. hønsehauk og hubro, som ofte jakter kråker. Da er det spesielt morgen og kveld at man ser kråkeflokkene. Hvorfor en slik flokk plutselig har skiftet tilholdssted, har trolig med lokale forhold å gjøre. Det kan være nye forstyrrelser ved en soveplass, slik at fuglene skifter over til et annet sted. Hvis f. eks. en hønsehauk har jaktet nær ett nattekvarter en stund, kan også dette være noe som får fuglene til å bytte soveplass.
Roar Solheim (03.02.2013)
musikkinstrumenter av horn?
Hei, jeg vet at dette ikke er riktig sted å spørre dette om. men veit dere om det ble spilt på moskushorn før i tiden eller ennå? hvis ikke dere vet, vet dere hvor jeg kan finne det ut? trenger hjelp :)
A. (02.02.2013)
Svar:
Beklager, dette er nok feil adressat for et slikt spørsmål. Forsøk musikk-konservatoriet i Oslo, eller andre universitetsmiljøer knyttet til musikk.
Roar Solheim (02.02.2013)
Fuglenes vårsang
Mitt inntrykk gjennom flere år er at de overvintrende fuglende i Akershus/Oslo-området i økende grad synger sin vårsang fra månedsskiftet jan.-feb. Jeg har forstått det slik at det er lyset - altså de lengre dagene - som regulerer dette. I år ble det ca. en ukes mildvær sist i jan. - og som vanlig, tiltagende sangaktivitet fra både kjøtt-, blå-, og spettmeis. De siste par dagene har det igjen vært betydelig kaldere, og jeg får inntrykk av at sangen har dempet seg. Dersom dette er riktig observert - kan det sies noe sikkert om hva som regulerer sangen, og hvordan ulike miljøfaktorer påvirker dette?
N.N (02.02.2013)
Svar:
Meisene starter gjerne de første vårstrofene allerede i januar, enten en dag det er mildt, eller en dag med fint solvær. Kulde demper sangaktiviteten igjen, mens mildvær øker den. Først sener på våren når sangen kommer skikkelig igang, har kulde mindre å si.
Roar Solheim (02.02.2013)
Snøugle
Vi har hytte i fjellet ved Sollia i Østerdalen. 2011 er vi sikre på at vi hadde hekkende snøugle ved hytta. Dette har det vært mye diskusjon om. Kan det være riktig. Vi så også unger.
P.O.M. (02.02.2013)
Svar:
Dessverre, nei, dette har jeg ikke noe tro på. Derimot tror jeg gjerne at dere har hatt hekkende jordugler på stedet. Jordugler blir dessverre svært ofte tatt for å være snøugle. Melding om hekking av snøugle i Sør-Norge blir kun godtatt når det kan legges fram fotografier som kan dokumentere funnet, slik at artsbestemmelsen kan sjekkes.
Roar Solheim (02.02.2013)
Knoppsvaner
Traff på denne slitne knoppsvanefamilien i dag. De hvilte på et isflak i Igna(Enebakk). Jeg synes ungene har så veldig brun drakt. Trodde den skulle være hvitere på disse fjorårsungene.
N.N (01.02.2013)
Svar:
Nei, de blir ikke hvitere før fjærskiftingen til sommeren.
Roar Solheim (01.02.2013)
Kan man komme til å få fugler på en line
På hytta vår på Hurum har jeg vurdert å sette ut en line med agn; reke og makrellbiter. Linen er tenkt satt fra land, ca 1 meters dybde, til ca 30 meters dybde. Det er imidlertid mye ærfugl, storskarv, kvinand og noe lomvi området, og det jeg lurer på er om disse fuglene kan ta den type agn som ligger på bunnen, sluke kroken og dermed drukne? Garn har jeg ikke turt å fiske med siden jeg for noen år siden fikk to lomvier i det.
H.S. (01.02.2013)
Svar:
Det kan tenkes. Vil nok anbefale at slik line settes dypere.
Roar Solheim (01.02.2013)
Spørsmål:
Hei.
Bare lurte på hvilken fugl dette er? Det er små flokker av den på meisebollen, og de krangler en del. Rustrød flekk på hodet og rødspettet i brystet - mulig hun/han? gult kort nebb -karakteristisk stjert - mørke bein.
For moro skyld sender jeg bilde av en stær i samme ærend, men vi skriver altså 01.02.2013.:) Lurer også på om denne kan overleve vinteren her hvis den får tilstrekkelig tilgang på fet mat og at det ikke blir altfor kaldt da?
J.E.S. (01.02.2013)
Svar:
Dette er en stær.
Roar Solheim (01.02.2013)
Flokkfugl ved Gardermoen
31. januer gikk jeg fra flyterminalen til parkeringsplassen om ettermiddagen da jeg hørte mye fuglelyder fra grantrærne rundt parkeringshuset. Fuglene satt inne i trærne, noen fløy til og fra, men jeg klarte ikke å få noen god observasjon. De var imidlertid mellomstore, på størrelse med nøtteskrike. Det må ha vært mange hundre.
Hvilken fugl er dette?
J.E.M. (01.02.2013)
Svar:
Dette tror jeg bestemt er kråkefuglen kaie.
Morten Ree (01.02.2013)
Fuglebrettet i Nord Troms
Jeg skal sette opp en foringsplass for småfugl i nord troms sammen med noen barn. Jeg lurer derfor på hvilke fugler vi kan komme til å se, og hvilke tilpassninger disse gjør til å bor i den arktiske vinternaturen?
C. (01.02.2013)
Svar:
NOF har i helgen hatt såkalt Hagefugltelling. Hvis du går inn på denne linken får du se hvilke fugler som ble registrert på foringsplassene i Troms fylke:
http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?side=arter&periode=2013-01-19%2F2013-02-03&fylke=19Morten Ree (01.02.2013)
Svarttrost eller stær
For første gang i mitt snart syttiårige liv har jeg sett enten svarttrost eller stær i hagen på Kvaløysletta (Tromsø) den 30. januar! Herller mest til svarttrost, men dagslyset var så svakt at jeg kan ikke si noe sikkert. Det er vel mest sannsynlig at det må ha vært en forvillet svarttrost?
A.T. (01.02.2013)
Svar:
Årets hagefugltelling viser at det er registrert 56 svarttroster i Troms, på 23 % av foringsplassene. Stær er ikke registrert i fylket, men det er noen registreringer fra nabofylket Nordland. Litt over 200 stær har tilhold i Vesterålen/Lofoten. Dermed er det ganske sikkert en svarttrost du har hatt på besøk.
Se resultatene fra Hagefugltellingen her:http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?side=arter&periode=2013-01-19/2013-02-03Morten Ree (01.02.2013)
Kommentar til innlegget om grønnfink som ble matet
Jeg opplevde det samme på foringsplassen min, her om dagen. Tenkte det var en fjorårsunge som ble matet da jeg fant det usannsynlig at hunnen tigde mat på denne tiden av året. Fuglen som ble matet var hunnfarget, den som matet var en hann. Observert i Troms.
N.N (28.01.2013)
Svar:
Interessante observasjoner! Artig om flere har lignende rapporter.
Roar Solheim (31.01.2013)
Fuglesang
For noen år tilbake hørte jeg en fuglesang som jeg fortsatt ikke har klart oppklare opphavet til. Den lar seg forklare helt presis med musikkuttrykk : Man kan tenke seg fire toner C-E-C-F (m.a.o.: Først er ters, og så en kvart) med vanlig åttendedels hastighet. Disse tonene ble gjentatt i det uendelige, helt klart og rent, og med en bitte liten pause i mellom. Hvilken fugl var dette ? Etter det jeg kunne bedømme, så satt den i en granskog i nærheten, og det var i den varme årstiden, for vinduet sto oppe.
O.B. (31.01.2013)
Svar:
Jeg har litt vanskelig for å få et lydbilde inn i hodet fra slike toneangivelser, dessverre, men det kan høres ut som at dette har vært en trostefugl. Aktuelle arter er rødvingetrost (hvis den er såpass langt unna at du ikke hører skvaldringen som etterfølger de rene tonene), eller kanskje også en duetrost, som har enkel sang med rene toner.
Roar Solheim (31.01.2013)
Gråsisik - polarsisik
Har fått noen bilder av det jeg mener er gråsisik på foringsplassen vår innerst i Ullsfjorden i Troms. Men kan det være polarsisik? Hvordan kan jeg i såfall skille de to? Utfra bilder kan det se ut som polarsisiken er lysere med mindre spraglete mønster på brystet, men av de jeg fikk tatt bilde av finnes både mørke/spraglete og lyse uten særlig mye spragler. Noen var rosa på brystet, andre ikke.
A.U. (31.01.2013)
Svar:
Polarsisikene er markant lysere enngråsisik, og de har et veldig tyedligt, stort hvitt felt på ryggen over stjerten. Det høres ut som om de flets du har sett, er gråsisik. Det hadde vært til hjelp dersom du kunne sende med bildene.
Roar Solheim (31.01.2013)
Sibirisk nøttekråke.(tror jeg)
Har en nøttekråke på foringsplassen i Mostadmark,har vært her periodevis i hele vinter.Spiser blanding av smult/solsikkefrø/havregryn,Spiste jordnøtter av hånden når den kom på november,er mere sky nå etter å ha vært borte en stund.Er den veldig skjelden etter som jeg ikke ser noen oppsevasjoner av den på denne siden?
S.H. (31.01.2013)
Svar:
Roar: Sibirnøttekråkene opptrer bare enkelte år, som regel etter invasjon østfra. Derfor kan det gå flere år mellom hver gang det er meldinger om observasjoner. Artig at den spiser på forplassen, og at du har notert deg hva den spiser.
Frode: Sibirnøttekråka har etablert seg som hekkefugl flere steder i landet etter storinvasjonen midt på nittitallet. I blant annet Trøndelagsfylkene er den ikke uvanlig å se i dag. Din fugl ser ut til å være en slik, med smalt langt nebb og bredt hvitt endebånd på stjerten.Roar Solheim (31.01.2013)
grønnspett
Jeg observerte to grønnspett i dag på foringsplassen. Dette var en gledelig overaskelse, da jeg aldri har sett disse før. De knaska brød som bare det. Men det jeg lurer på er om disse er vanlige der jeg bor? Jeg bor på krøderen. Fantastisk flott fugl! Nesten litt eksotisk :-)
Hilsen Kristin
N.N (30.01.2013)
Svar:
Artig opplevelse, men jeg tror nok helst du har hatt to gråspetter på besøk. Grønnspett pleier ikke å besøke forplasser, men det gjør derimot ofte gråspetten. De er temmelig like av størrelse og utseende.
Roar Solheim (31.01.2013)
Stor rovfugl
Hei
Jeg satt på toget idag, og i Telemark så jeg en stor rovfugl. Den satt på kanten og seilte utover.Det var bratte heier der. Jeg fikk derfor kun se fuglen ovenfra flyende. Det var begynt å skumre, så fikk ikke se den så tydelig. Den så brun ut, men noen få små lys flekker. Den var veldig stor, så tenker at det må ha vært kongeørn eller kanskje hubro. Finner ingen bilder av disse fuglene ovenfra, bare undenfra. Er det mulig å si hva det kan ha vært utfra beskrivelsen?
A. (30.01.2013)
Svar:
Nei, dessverre ikke. Men det mest sannsynlige er kongeørn, fordi mange kongeørner sitter på eller langs jernbanelinjene nå om vinteren og spiser på kadaverne av alle hjortedyr som blir påkjørt av toget.
Roar Solheim (30.01.2013)
Hagefugltellingen
Eg lurer på kva prosenten fortel i resultatlista for hagefugltellinga. Td. 94% kjøttmeis?
P.B. (28.01.2013)
Svar:
Det betyr hvor stor andel av de registrerte foringsplassene som hadde besøk av kjøttmeis. Tallet i parantes bak er antall foringsplasser som den har besøkt ( per nå 5952) av de totalt 6295 foringsplasser som deltar. Det bakerste tallet i rekka er antall individer, per nå 53662 kjøttmeis.
Morten Ree (30.01.2013)
grønnfink
Hei!
Jeg lurer veldig på hvordan det går med grønnfinken. Har alltid hatt den i hagen, men allerede i fjor var den et sjeldent syn. Og denne vinteren har jeg ikke sett eller hørt den i hele tatt.
Jeg bor i Trondheim nær bymarka.
A.N. (29.01.2013)
Svar:
Grønnfinken, spesielt de unge fuglene, har slitt med en smittsom halsinfeksjonssykdom kalt gul knop 4-5 år. Hagefugltellingen som vi har gjennomført siste helg i april i seks år nå har vist jevn nedgang i bestanden hvert år.
Morten Ree (30.01.2013)
Fugletellinga
Er usikker på om jeg skal registrere fugler som flyr over hagen, ender som begfinner seg på havet, nær land og fugler jeg hører fra hagen min men som befinner seg i skogkanten. Eller er det kun fuglene som oppsøker forplassen som skal telles?
N.N (28.01.2013)
Svar:
Ta gjerne med alle fugler som du ser fra din telleplass. Men vi vektlegger først og fremst de fuglene som oppsøker selve foringsplassen.
Morten Ree (30.01.2013)
Vanskelig....
Hei. Har du tips om en bra fuglebok eller plansje som kan henges på veggen. (Jeg har "Bokklubbens fuglebok fra 19080) Jeg synes det er vanskelig å identifisere fuglene på foringsplassen. Jeg har bl.a. en flokk med noe jeg tror er Gråsisik. Rød flekk på hodet og noe rødt øverst på brystet. Men iflg boka, så overvintrer den sjelden. Her jeg bor er det alltid strenge vintre.
T.R. (30.01.2013)
Svar:
Ta kontakt med NOFs egen butikk Natur og Fritid AS på telefon 38393575 eller søk i nettbutikken naturogfritid.no så har du et stort utvalg fuglebøker og noen fugleplakater. Mest brukte fuglebok i Norge for tiden er Gyldendals store fugleguide.
Fuglen du beskriver er en typisk gråsisik hann. Hvis din fuglebok sier den er sjelden her til lands vinters tid så er det helt feil.Morten Ree (30.01.2013)
Grønnfink
Hvor er grønnfinken som det var mengder av for noen år siden
Pilfinker er også borte, den hadde vi mange av for 2 år siden
O.H. (29.01.2013)
Svar:
Grønnfink, spesielt de unge fuglene, har vært rammet av sykdommen gul knop (halssykdom) i 5 år, så dette innvirker på mengden av grønnfink på den enkelte forplass. Den har hatt tilbakegang i sin utbredelse hvert år siden da.
Pilfink kan kanskje være innenfor normal lokal variasjon, vanskelig å si noe mer sikkert enn det. Men den har de siste årene hatt sterk framgang i Sør-Norge og er enkelte plasser vanligere enn dens nære slektning gråspurv.Roar Solheim og Morten Ree (30.01.2013)