Spør en ornitolog
Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.
Still et nytt spørsmålBesvarte spørsmål
Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse
Viser 47 365 til 47 389 av totalt 50 005 spørsmål «forrige neste»
samme stork?
jeg så en stor fugl ved Gardemoen for en liten stund siden.
den hadde svart på kanten av vingene og resten av fuglen var hvit.
den hadde lang hals og var på størelse med en trane.(kansje litt større)
jeg er sikker på at det var en stork jeg hadde sett og leste på nettsiden at det var blitt set en stork ved Kongsvinger.
er dette da den samme storken som ble sett ved Kongsvinger?
jeg har sett flygende stork tidligere i sør-Frankrike.
I.B. (06.05.2008)
Svar:
Det kan svært godt dreie seg om samme individ. Stork er en såpass spesiell fugl at den blir lagt merke til av mange, i tillegg kommer de som regel enkeltvis til landet (dvs det pleier ikke å komme en "flokk" med stork som så sprer seg over større områder).
Roar Solheim (06.05.2008)
svarthvit fluesnapper
er det vanlig å se svarthvit fluesnapper i begynnelsen av mai?
jeg så nemlig en i Buskerud første mai
I.B. (05.05.2008)
Svar:
Ja, dette er helt vanlig. For ca 30 år siden ankom svarthvitfluesnapperen Østlandet omkring 10.-12.mai, men i dag er ankomsttidene forskjøvet nesten 2 uker tidligere. Allerede omkring 16.-20. april kan de første fluesnapperne dukke opp på Sørlandet. I år var de likevel senere, og de første ble sett omkring 1. mai. Ennå er det få fluesnappere å se og høre, så enten er de veldig sene i år, eller så er det få fugler som har overlevd vinteren i Afrika.
Roar Solheim (05.05.2008)
Spørsmål:
Vi har laget en fuglekasse på skolen. den henger i et tre med masse maur på. Vil det gå bra? hva spiser fuglesnapperen; det er den vi har laget kassa til.
Hilsen Ane 3 klasse
N.N (03.05.2008)
Svar:
Ikke helt godt å vite. Hvis et fuglekassetre har masse maur, så kan de krype inn i fuglekassa og rett og slett fordrive kassehekkerne. Hvis ingen har begynt å bygge reir i kassa ennå, så ville jeg flytte den. Er det reir/egg i den, må du la den henge. Du kan eventuellt smøre olje/fett rundt trestammen så ikke maurene kommer opp. Maurene er helst ute etter bladlus som de kan slikke plantenektar fra.
Roar Solheim (04.05.2008)
mating av fugler
Eg vil gjerne vite om eg kan mate småfuglane om sommaren. Er det skadeleg for fuglane? Matar dei frå september til mai.
Har slutta no , men det ser ut til at fuglane leiter etter mat. Har lyst å fortsetje .Matar også tre ekorn som held til i same treet. Er dette ok?
F. (03.05.2008)
Svar:
Fuglene tar ALDRI skade av å få ekstra mat! Spurvefugler som forer ungene sine med insekter, bruker fugleformaten til brensel for seg selv. Dermed får de mer tid til å lete etter insekter og høyenergimat til ungene sine, og de får bedre sjanse til å overleve. Bare for vei og kos deg med fuglene!
Roar Solheim (04.05.2008)
slåsskamp
Vi har to fuglekasser på tomta, disse henger med tjue meters mellomrom. Det bor Kjøttmeis i den ene kassa og Blåmeis i den andre. En dag jeg observerte,fløy kjøttmeisen bort til blåmeisen, det ble et voldsomt slagsmål. Henger kassene for tett? Kan dette være årsaken til slagsmålet?
K. (04.05.2008)
Svar:
Ja, det kan det, men vanligvis går det greit om reirkassene henger så nær som du beskriver. Selv om de henger lenger fra hverandre, så kan fuglene sloss om leveområdet hvis de kommer nær hverandre. Det er naturens gang, og ikke noe du kan gjøre noe med. La fuglene få styre sitt.
Roar Solheim (04.05.2008)
svarthvit fluesnapper
heisann
Har hengt opp mange kasser for svarthvit fluesnapper, men har enda ikke sett eller hørt noen aktivitet rundt kassene. Har observert den i området her med hjelp av sang fra cd. Spørsmålet er om lokking virker mot sin hensikt, og at den tror at territoriumet er opptatt, eller trigger det den til å bli ??
N.N (04.05.2008)
Svar:
Svarthvitfluesnapperne har såvidt ankommet til Agderkysten, og noen få har begynt å synge. Du sier ikke hvor du holder til med kassene, men kanskje er det litt i tidligste laget for et storinnrykk ennå. Bare vent et par dager, så blir det forhåpentligvis mer liv rundt kassene. Men det har ikke noe for seg å spille sang av fluesnapper - kassene blir ikke mer interessante av den grunn.
Roar Solheim (04.05.2008)
hei
kan undulater fryse ?
mamma satt fuglen min på rommet og jeg lukket opp vinduet , det ble sånn passe kaldt for meg der inne, men frøs fuglen min ? jeg tenkte ikke over at fuglen sto der, så nå vet jeg jo ikke om den er blitt syk ;S
takk for svar .
A. (03.05.2008)
Svar:
Fugl kan nok fryse, men de tåler adskillig mer kulde enn oss. Hvis det er kaldt, sprer fuglene ut kroppsfjærene slik at de fanger mer luft mellom fjærene. Denne lufta isolerer mot varmetap. Derfor kan små fugler se ut som en liten kule i kulda. Men om fugl opplever kulde på samme måte som oss, vet vi ingen ting om. Fuglers oppfatning av smerte eller ubehag er i alle fall forskjellig fra hvordan vi pattedyr oppfatter dette.
Roar Solheim (03.05.2008)
Stork-observasjon ?
Jeg så en uvanlig fugl fly over biltaket når jeg passert langs E 18 i nærheten av Lundeby Bokbinderi i dag 2/5 ca. kl.18.00.En fugl som fløy på samme måte som en Trane men var noe mindre og slankere. Jeg hadde ikke mulighet for å stanse å se. Jeg har ikke sett flygende stork så nær tidigere,den fløy ganske rett over meg på kort hold og i løpet av noen sekunder mens jeg kjørte så jeg er ikke sikker. Den hadde langt smalt og kileformet nebb i en mørkere fargtone og gråaktig underside.(jeg hadde litt motlys så fargspillet var ikke lett å observere) Den dro benene etter seg når den fløy og hadde utstrakt hals.På størrels med en hegre og mindre enn en voksen trane. Er det vanlig med stork enten hvit eller svart i Østfold . Jeg vil følge med i avisen om noen andre skal ha observert dette.
Jeg har ikke noe bilde men jeg har sett på fluktbilder av stork og den kunne minne om det. MVH Svein Baraas
S.B. (02.05.2008)
Svar:
Du kan ha sett en stork, i så fall sannsynligvis den hvite utgaven (de er vanligere som tilfeldige trekkgjester så langt mot nord). Men det er alltid vanskelig å være sikker når du ikke ser de mest karakteristiske trekkene (rødt nebb og røde bein, sort- og hvit fjærdrakt).
PS! En stork oppholdt seg et par dager i slutten av april i Kongsvinger. Denne ble fotografert, og bilde kan du se her: http://artsobservasjoner.no/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=3965856Roar Solheim og Frode Falkenberg (03.05.2008)
Fjær
Eg var i skogen i dag og da fant eg ein del fjør i utkanten av ei myr. Fuglen var vekke. Det bur eit Kattuglepar ca100m unna, så det er sikkert dei som har tat fuglen Men eg lurte på kva fugl det kan vere?
M.N. (02.05.2008)
Svar:
Dette er fjær av rugde. Den kan være tatt av kattuglene, men det kan vel så gjerne være en spurvehauk eller hønsehauk som har fått seg et rugdemåltid. Bildet er av håndsvingfjær, dvs. den ytterste delen av vingen.
Roar Solheim (03.05.2008)
Hva slags fugl er dette?
Den har stripete vingerfjær, grå
ød aktig hals, hvit buk og en slags "hanekam" den folder ut når den blir varsom for lyder. Jeg lurer på hva slags fugl er dette? Dette bildet er tatt i Alta.
K.S. (03.05.2008)
Svar:
Dette er en HÆRFUGL! Den hekker ikke i Norge, men er en årviss gjest vår og høst. Er bildet tatt nå i vår? I så fall er det en tidlig ankomst så langt mot nord!
Roar Solheim (03.05.2008)
Død fugl funnet!
Jeg fant en død fugl 02.05.08,og har ikke så mye peiling på fugler men fuglen så ganske sjelden ut. Har aldri sett en slik fugl før. Jeg lurer altså på hvilken fuglerase det er og hva som har skjedd, håper dere vet svaret.
Fuglen hadde et stort hull gjennom tvers gjennom rygg/mage. Hullet var ganske stort og rundt,ca.10 cm i diameter. Fuglen var ikke påkjørt siden da hadde den nok sett mye verre ut. Fuglen så helt fin ut først, men idet jeg gikk bak og så fuglen bakfra så jeg det ganske store såret. Jeg tok noen bilder av fuglen forfra, ovenfra og av såret. Fuglen var ganske brun/svart (litt hvit noen steder, men ikke mye) av farge, og hadde ganske store, markerte, røde bein og et stort, rødt nebb. Fuglen var ca.50 cm lang. Jeg vet ikke om dette er en sjelden fugl, eventuelt om jeg burde kontakte politiet. Håper dere kan hjelpe, vet ikke helt hva jeg skal gjøre?
N.N (02.05.2008)
Svar:
Du må sende et bilde slik at vi kan se det før vi kan si hva dette er.
Roar Solheim (02.05.2008)
Måse unge?
Jeg var ute og gikk tur et par dager siden og fikk se en ganske så stor fugl. E nesten sikker på at d var en måse unge. Den er hvit og brun spraglete og helt lik måsen. Tenkte kanskje d kunne være en stor måse unge. Denne fuglen fikk jeg se igjen idag. Den går langs veien, flyr ikke. Virker litt forvirret stakkar. Derfor lurte jeg på om den e stor nok t å finne sin egen mat...D virker som den ikke kan fly. Bør jeg ringe dyrebeskyttelsen?
B.V.L. (02.05.2008)
Svar:
Det er for tidlig på året for at dette kan dreie seg om en måkeunge født i år. Men det kan være en fjorårsunge av en av måkeartene. De er like store som de voksne, men har spraglet fjrdrakt. Hvis fuglen går langs veien og ikke klarer å lette, kan den være skadet etter en kollisjon med bil. Forsøk å gå innpå den og se om den flyr sin vei.
Roar Solheim (02.05.2008)
Ender (?) med fjærspiss på hodet
I Oslofjorden på Lysaker ser jeg ofte fugler med en liten spiss bakover på hodet. De kan minne om stokkender i størrelse og farge men hunnen har en ganske markert hvit stripe på ryggen/vingen. Hvilken fugl kan dette være?
N.N (02.05.2008)
Svar:
Det kan høres ut som at du ser hunnfugler av laksand eller siland - de har markert fjærtopp som peker bakover på hodet. Hodefargen er markant brun hos disse to.
Roar Solheim (02.05.2008)
trekkfugl
Jeg har observert en liten, hvit farget fugl for ikke mange dager siden, så jeg antar det er en trekkfugl. Kan du/dere si noen om hvordan fugl dette kan være?
Den hadde muligens et lite rødfarget parti ved hodet.
K. (08.04.2008)
Svar:
Dette er for lite informasjon til å kunne identifisere hva du har sett, dessverre.
Roar Solheim (01.05.2008)
trekkfugler
Jeg savner munk! Den har vært den mest markante sangeren her vi bor. Snart 14 dager "for sent" ute. Finnes noen rapporter om ankomst, antall?
I.B. (26.04.2008)
Svar:
Jeg synes du er vel tidlig ute med angivelse av ankomsttid for munk, når du forventer den omkring 12. april. Langs Agder-kysten pleier den å komme helt i begynnelsen av mai.
Roar Solheim (01.05.2008)
Traner om vintren?
Jeg var på vinterferie (uke 8) i Rondane i vinter, og hørte klokka 01 om natta det jeg fant ut måtte være trompetstøt fra traner som fløy over området.Hørte dem over stor avstand. Vet at tranene holder til i nærheten. Kan de ta så feil av våren?
E.R. (21.04.2008)
Svar:
I år kom noen traner tidlig mot nord, og allerede i begynnelsen av april ble det rapportert om noen traneobservasjoner på Østlandet. Uke 8 i år var 18.-24. februar, og det er i vel tidligste laget for traner. Det er vanskelig å si om du kan ha hørt noe annet, eller om det faktisk var noen traner som var så tidlig ute. Rondane var vel heller ikke akkurat snøbart på denne tiden (?).
Roar Solheim (01.05.2008)
Hissig fugl
Jeg har satt opp en fugleautomat i bakgården min i Oslo. Der har jeg fått besøk av blant annet en gråspurv og noen blåmeiser. Jeg har lest i fuglebøker at dette er to typer fugler som ikke er så hissige av natur, men da jeg så på fuglene jaget gråspurven blåmeisene mine (det var to blåmeiser) bort. Jeg lurer derfor på om du har noe forklaring på hvorfor den ene gråspurven gjorde det. Kan det ha noe med at den følte at det var "terretoriet sitt"? Som jeg så det var blåmeisene der først, så jeg skjønner ikke helt hvorfor gråspurven oppførte seg sånn.
A. (28.04.2008)
Svar:
De fleste fugler konkurrerer om maten, så selv om det er nok av mat på en forplass, så kan de sloss så fjæra fyker midt i matfatet. Gråspurven e mye større enn blåmeisen, og derfor kan den kanskje dominere over blåmeisen, selv om blåmeis i seg selv er en svært tøff og hissig fugl.
Roar Solheim (01.05.2008)
Sommerfugler
I 2 år har jeg nå sett samme type sommerfugl i en syrenbusk. Det skal visstnok vært et TV program om en slik sommerfugl for et par¨år siden. Kan noen gi meg alternativer på hva dette kan være.
N.N (26.04.2008)
Svar:
Mange sommerfugler suger nektar av syrinbusker, så dette er altfor lite å gå etter for å kunne foreslå noen arter.
Roar Solheim (01.05.2008)
Bekkasiner
Hvilken type bekkasin begynner først å hekke ?
Ø.E. (27.04.2008)
Svar:
Det finnes tre bekkasin-arter i Norge; enkeltbekkasin, dobbeltbekkasin og kvartbekkasin. Enkeltbekkasinen er den mest vanlige, og den du vil finne ute langs kysten i våtmark. Derfor vil det være denne arten som starter hekking tidligst. Dobbeltbekkasinen finner du opp i fjellregionen, mens kvartbekkasinen er vanligst på myrer i nord (Finnmark).
Roar Solheim (01.05.2008)
Flokk med hvite småfugler
Hei!
Jeg bor for tiden i tromsø og i dag når jeg satt å så ut vinduet kom det en flokk med hvite småfugler og satte seg i et tre. de var helt hvite i buken og var på størrelse med en dompapp. de var litt svarte på ryggen. hvilken fugl er dette?
M. (22.04.2008)
Svar:
Ikke helt lett å si, men det kan hende du har sett snøspurv. De holder seg imidlertid oftest på bakken på åpne områder, så det kan hende at dette dreier seg om gråsisiker.
Roar Solheim (01.05.2008)
Meisekasser
Når er det lurt å skjekke om det har kommet fugleunger i meise kassene mine?
S. (29.04.2008)
Svar:
I Sør-Norge begynner de første meisene å legge egg i overgangen april-mai. Eggleggingen tar opptil 10 dager, deretter ruger de ca 2 uker, så mot slutten av mai kan du begynne å kikke etter meiseunger.
Roar Solheim (01.05.2008)
skogsnipe eller strandsnipe
hva er dette??
E.M.H. (30.04.2008)
Svar:
Dette er en strandsnipe. Legg merke til hvordan det hvite går opp på siden av brystet bak den spraglete brystflekken. Skogsnipa har mørkere og mer markerte flekker i brystet, og mangler den hvite oppsvingen foran vingen.
Roar Solheim (01.05.2008)
Flermannsboliger
Hvilke arter vil trives i fuglekasser med flere boenheter?
T. (30.04.2008)
Svar:
Slike kasser bør man ikke lage! Dersom f. eks. en kjøttmeis velger ett av reirhullene, så vil den til å begynne med ha problemer med å vite hvilken enhet den skal bruke, og bygge reir i flere av dem. Vanligvis vil de fleste hullrugende fuglearter hekke med en viss avstand mellom parene, så det er bare ett av reirhullene/boenhetene som vil kunne bli brukt. Eneste unntak er festeplattinger for taksvalereir oppunder hustak, og muligens reirkasser for tårnseiler.
Roar Solheim (01.05.2008)
blåmeis
hei kan spettmeisen kaste ut blåmeisa ?? og hvor langt ti tar det før spettmeis hunnen legger egg rede er ferdig tror jeg
S.L. (01.05.2008)
Svar:
Selv om bildet ditt er litt mørkt, så ser det ut til at det er en spettmeis som ligger nede i fuglekassa. Den har gjemt nebbet mellom ryggfjærene. Jeg kjenner ikke noen direkte funn av at spettmeis har kastet ut blåmeis, men spettmeisen er en ganske aggressiv fugl, så det er ikke umulig at dette har skjedd. Når fuglen ligger nede i reiret, så har den sannsynligvis begynt å legge egg, har lagt ferdig kullet og ruger, eller er i ferd med å starte egglegging. Vanligvis fyker spettmeisen rett ut av kassa når du åpner lokket, så denne fugler virker uvanlig rolig. Sjekk kassa igjen om en uke.
Roar Solheim (01.05.2008)
Spørsmål:
Natt til sist søndag (27/4) ble vi som fremdeles var oppe og ute på dekk på danskebåten MS "STENA SAGA" i Skagerak på vei til Fredrikshavn, vitne til noe utrolig flott og spesielt: Rundt og over skipet fløy i flere timer - mellom kl. 02 og 04 - hundrevis av småfugl og ble opplyst av det sterke neonlyset fra båten - det så formelig ut som en levende meteorittsverm i det beksvarte nattemørket. Vi skjønte det var trekkfugler på vei mot nord, men siden det et var svært tykt skydekke, så var det nok helt umulig for fugleflokken å orientere seg ved hjelp av stjernene. Har også lest at mange trekkfugl omkommer i oljeplattformenes gassflammer i Nordsjøen, og da er det vel nettopp lyset som tiltrekker seg disse fuglene? Kan dessverre ikke uttale meg om hvilket fugleslag vi så, men halen var litt lang og ble vifteformet når fuglene gjorde manøvre + at vingene var veldig avrundet i forkant. Håper på en liten kommentar om teorien vår holder om at disse trekkfuglene på vei mot nord ble så forvirret da de så det sterke lyset fra skipet at de ga seg til å følge med oss sørover til Fredrikshavn isteden. Det var som sagt aldeles bekmørkt der ute i Skagerak p.g.a. svært tykt skydekke. En av vaktene ombord sa at han aldri i hans 10 år lange fartstid på MS "STENA SAGA" hadde sett noe lignende.
T.A.A. (30.04.2008)
Svar:
Du har helt rett i at det er under spesielle forhold at fugler blir forvirret av sterkt lys. Tåke og tett skydekke kan være slike værforhold. Kommentaren fra den båtansatte som aldri hadde sett noe lignende, viser også at slike hendelser ikke er veldig vanlige. Dersom fuglene ble med sørover til Danmark igjen, så har de i det minste sannsynligvis berget seg til land, og kunne trekke videre ved bedre vær. Det er ikke mulig å foreslå noe annet enn en eller annen spurvefuglart ut i fra din beskrivelse av fuglene. En flokk trostefugler kan være sannsynlig.
Roar Solheim (01.05.2008)