Spør en ornitolog
Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.
Still et nytt spørsmålBesvarte spørsmål
Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse
Viser 45 764 til 45 788 av totalt 49 949 spørsmål «forrige neste»
Var det en Fiskeørn?
På ettermiddagen 30. mai reagerte jeg på ett kraftig plask i elven ved hytta i valdres. Jeg ser da en stor fugl lander på en sandbanke ved elven med en stor blank fisk i bena. (trolig en sik på omkrig 1/2 kilo'en) Fuglen letter og flyr i lav høyde oppover elven med fisken i bena. Det var dessverre kraftig motlys, så det var litt vanskelig å se fargene godt. Fuglen virket på meg å være litt for lys, grå til å være en fiskeørn, men hva annet kan det ha vært?
S. (02.06.2009)
Svar:
I Norge er det bare fiskeørn og havørn som fanger fisk i vannet, men i Valdes er det neppe havørn som har slått en sik. Det er nok aller mest sannsynlig at du har sett en fiskeørn.
Roar Solheim (02.06.2009)
Skremt orrhøne døde.
I helgen kom min hund og jeg over (bokstavelig talt) en orrhøne som trolig nettopp hadde lagt 10 egg. Vi tråkket nesten på henne, og hun fløy 10 m ned i lia. Der hoppet hun opp og ned 3-4 ganger før hun falt om under en gran. Trodde først hun latet som hun var død, men etter 2 minutter var hun fortsatt helt stille og med lukkede øynde. Sjekket ved å dytte litt på bena, men intet liv. Er de spesielt utslitt hvis eggene nettopp var blitt lagt?
Trist var det jo.
S.S. (02.06.2009)
Svar:
Nei, dette var nok en helt uvanlig hendelse. Fuglen må ha fått et så stort sjokk at den faktisk døde av det. Den KAN jo ha vært gammel, syk eller skadet FØR den ble skremt av hunden din, og selve skremmingen kan dermed ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over. Dette lar seg ikke sikkert besvare uten en grundig veterinærundersøkelse av fuglen. Så vidt jeg kjenner til er ikke fugl så utkjørt etter eggleggingen (de legger ett egg hver dag) at de kan dø av det alene.
Roar Solheim (02.06.2009)
Strandsnipe?
Jeg har årlig observert fugl som jeg mener er strandsnipe, den hekker like ved hytten vår i den vestlandske skjærgården. Størrelse, utseende, lyder, oppførsel og antall egg stemmer med det jeg leser om denne fuglen. Leser imidlertid at strandsnipen foretrekker elver/bekker/ferskvann og at forekomst ved saltvann er "sjelden" eller "utenom hekkesesongen". Fuglen som hekker hos oss, har bygget rede på bakken i en liten helling ikke langt fra fjæresteinene. Kan det stemme, eller har jeg forvekslet den med en annen?
M. (02.06.2009)
Svar:
Nei, det er stor sannsynlighet for at du har bestemt den til riktig art, men uten bilder eller lyd så er det ikke mulig å besvare spørsmålet ditt med sikkerhet.
Roar Solheim (02.06.2009)
Hva heter disse fuglene?
hei! Jeg gikk tur rundt Mosvannet og så denne flotte fuglen. Kan du si meg hva de heter? Håper på raskt svar :)
M.J. (02.06.2009)
Svar:
Dette er en mandarinand. Den kommer fra øst-Asia, og mandarinender i Norge er rømte parkfugler.
Roar Solheim (02.06.2009)
hva heter denne fuglen?
Så den også ved mosvannet, men det gikk bare ann å laste opp ett bilde om gangen. Takk :)
M.J. (02.06.2009)
Svar:
Dette er en gråtrost.
Roar Solheim (02.06.2009)
Stærhekking under etternittplater på tak
Tidligere vår(slutten av april) hadde vi flere stærer i hagen, de fløy innunder takplatene. Vi så de bygget både rede og paret seg, men stæren er tydeligvis borte nå. Vi har også flere stærkasser både på husvegg og i trær, men disse blir ikke valgt. Denne ene kassen er kjøpt fra NOF så den skal værtfall ha rikitige mål.
Har du noen teori om hvorfor denn velger å holde tilunder taket og ikke kassene?
Kan det fortsatt være håp om at det blir klekket unger. Det er en månde 5 uker siden parring nå ca?
A.N.L. (02.06.2009)
Svar:
Fuglene velger slett ikke alltid å hekke der hvor VI mener det ser finest ut. Hvorfor fuglene velger reirplass som de gjør, er også svært vanskelig å besvare, fordi vi ikke ser verden på samme måte som fuglene. Stærene som parret seg i slutten av april burde ha flygeferdige unger for en tid siden, så dersom det ikke er noe tegn til liv, så har nok stærhekkingen vært mislykket.
Roar Solheim (02.06.2009)
storfugl egg?
hei, hvordan ser et egg fra ei røy ut? evt. bilde? vet du om det finnes noen nettsider med oversikt over fugleegg?
M. (02.06.2009)
Svar:
Røyas egg er lyst brunhvite med små, rødbrune prikker på. Kjenner dessverre ikke til noen nettsider med bilder av fugleegg.
Roar Solheim (02.06.2009)
Eggpassing fra ny klekt egg!
Hei, jeg og lille broren min har funnet et egg helt, altså ikke klekt ennå! Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med det. Så det er derfor vi lurte på hva vi skal gjøre med det. Så vi lurer på om du har et forslag.
Ps: Egget er lyseblått og lite. Og hvis du kan så send en tlbakemelding så snart som mulig, værsåsnill:)
E.T. (01.06.2009)
Svar:
Kanskje er dette et egg fra svarthvit fluesnapper som har blitt lagt på bakken. Det er ikke noe dere kan eller bør gjøre med et slikt egg, for ruging og oppfostring av en enkelt småfuglunge er en svært krevende og vanskelig oppgave. Mange egg går tapt hvert år, så dette er egentlig en naturlig hendelse.
Roar Solheim (02.06.2009)
Linerlerede i bilen min
har et linerle egg i bilen min ved dekket. Der ligger det nå noen egg og linerla venter tålmodig på at jeg skal sette bilen min tilbake på parkeringsplassen.men pga reise og at parkeringsplassen skal vedlikeholdes, må jeg dessverre flytte bilen min i 4 dager. ungene er opptatt av at de skal overleve og vi lurer nå på hvordan vi skal få til det. bilen blir flyttet ca 300 m i luftlinje. er det noe sjans for at linerla følger etter???? hvor lenge kan eggene være uten mora før de blir kalde og dør? eller at linerla oppgir redet.hvis de klekkes, hvor ofte må de ha besøk av moren sin? Jeg lurte evnt på å prøve å sette opp en fuglekasse og legge eggene i den? vil linerla finne de da????har du andre gode tips, tar vi mot det. haster da bilen blir flyttet på fredag!
K.K.O.V. (01.06.2009)
Svar:
Hvert år bygger noen linerler reir i biler eller traktorer. I noen tilfeller kan linerlene følge med maskinen og klare å fore opp ungene, men dersom ikke eggene er klekket, så går dette sjeldent bra. Jeg tror du må forsøke å lage en halvåpen linerlekasse, legge reiret oppi denne og så plassere kassen svært nær der bilen står. Hvis du ikke har en vegg eller et tre tett ved, så kan du kanskje slå ned en trepåle og sette kassa ca 1,5 meter oppe på denne, tett ved der reiret nå ligger. Gå inn på NOF´s hjemmesider birdlife.no, se under tidsskrifter, og finn gamle nummer av Fuglevennen som PDF. I ett av bladene er det vist bilder av en gråfluesnapperkasse. Denne egner seg for linerler.
Roar Solheim (02.06.2009)
vedr flyting av måkerede
Oppdaget i dag at det er etablert ett måkerede i båten vår; kan dette flyttes uten at måkemor mister interessen
L. (01.06.2009)
Svar:
Vanskelig å si. Du kan forsøke, men må være forberedt på at måka da anser reiret som tapt.
Roar Solheim (02.06.2009)
Skoleoppgave
hei=)
vi lurer på om fugler fra forskjellige land forstår hverandre? Og trekkfugler..lærer de seg nye "språk"? og enda en ting.. kan en fugleart forstå en annen fugleart? og til slutt kan f.eks en fugleart fra et land kommunisere med samme fugleart om den er fra et annet land? ps: fort svar trengs...skoleoppgave=) klemz<3 xoxoxoxoxo
P. (01.06.2009)
Svar:
Fugler av samme art forstår hverandres lyder og signaler, samme hvor de holder til. Våre "land" er en kunstig oppfinnelse som ikke gjelder andre dyr - de bruker naturen som en helhet (!) De fleste fugler kan forstå andre arters adferd. Hvis en fugl viser tegn til frykt f. eks fordi det er en katt i nærheten, så leser andre arter dette på adferden dens. Varsellyder oppfattes av mange fugler på tvers av artsgrensene.
Roar Solheim (02.06.2009)
Ugle baby
Jeg fant en ugle unge på min hage som lå bare helt stille, jeg tok den inn fordi jeg har 4 katter som liker å jakte på fugl. Jeg tror ikke den kan fly og det var ikke noe synlig skade på den. jeg ga den litt most kylling filet. Etter ca 2 timer bled jeg litt usikker ,så jeg satte den ut i et tre.
Han sitter der fremdeles etter 1 time og jeg lurte på hva jeg skal gjøre med den. Vil mor komme å hente den ? hvor lenge kan den være der ute? Hva synes du jeg skal gjøre med den? Og hva kan jeg mate den med hvis ikke mor kommer tilbake, før eller siden vil kattene oppdage den. Hva skal jeg gjøre?
A.S.K. (01.06.2009)
Svar:
Dette er en kattugleunge akkurat i den størrelsen de har når de forlater reiret. Kyllingfilet var en god ting (de spiser kjøtt). Men foreldrene er nok i nærheten, og de kommer og forer den på natta. Bare la den sitte i fred. Ugleungen vil klatre opp i trærne inntil den kan fly i nærmeste framtid. Denne ser helt fin ut. Hvis den sitter lavt og du er vredd for kattene, så kan du eventuellt flytte den litt høyere opp i et tre eller en busk, eller flytte den 10-15 m unna. Om natta tigger den på mat, og foreldrene vil høre den.
Roar Solheim (02.06.2009)
Hvilken fugl er dette?
Hei, tok bilde av en fugl og lurer på hva den heter. Driver med objektsamling og trenger svar snarest.
S. (01.06.2009)
Svar:
Dette er en stær.
Roar Solheim (01.06.2009)
Ringtrost
Antar at dette er en hann Ringtrost. Bildet ble tatt på Eidså i Vanylven kommune - Møre og Romsdal den 01.06.09 etter at den har vært observert noen dager.
Er den vanlig så langt nordvest på kysten?
Det er første gang jeg har observert den her.
T.B. (01.06.2009)
Svar:
Ja, dette er en ringtrost hann. Den leter nok etter mat til ungene, siden den holder maten i nebbet. Flotte bilder!
Roar Solheim (01.06.2009)
Ukjent fugl
Fotograferte denne fuglen på ca 900 m i Sør-Fron like ved et vann nå i pinsen. Kan noen fortelle hvilken fugl dette er? Undersiden av vingene var hvite.
S.L. (01.06.2009)
Svar:
Dette er ei vipe.
Roar Solheim (01.06.2009)
Hvordan unngå at duer bygger rede på ens veranda?
Det kan virke som om jeg har et par duer som mener det er en god ide å bygge rede på min veranda.
Hva kan jeg gjøre for å overbevise dem om at dette ikke er en god ide?
J.G.G. (29.05.2009)
Svar:
Sannsynligvis må du stenge dem ute ved å avskjerme stedet hvor de forsøker å hekke. Det er ikke sikkert at dette er lett, men det er trolig den eneste utveien. Hvis du da ikke kan ha en katt gående permanent på verandaen (?).
Roar Solheim (01.06.2009)
Spørsmål:
Jeg har en rekke fuglekasser rundt om i skogen , der kjøtt-og blåmeis hekker. Samt svarthvit fluesnapper. I tillegg har jeg en kasse i nærheten av vår bolig , beregnet på stær.Og da med åpning på 5 cm. For en uke siden i dag , var det 10 nyklekte kjøttmeisunger i den stærkassen. I dag, 28 mai, var det kun en unge igjen. Der måtte ha vært en inntrenger , og jeg tenkte meg muligheten for at en mår hadde vært på ferde . Men vil tro at en åpning på 5 cm er for lite til at en mår kan trenge inn. Så ringte jeg en ornitolog for en mulig forklaring på svinnet av meisunger , og han mente at jeg skulle ikke se bort fra at flaggspetten var synderen.Vi har flaggspett i området . Vet jo at større fugler som måker o.l.tar andre fugleunger , men flaggspett var ikke i tankene mine. Så der har jeg altså lært noe nytt ? Jeg vil gardere meg mot spetten ved å sette på en metallplate med mye mindre åpning , så får heller flaggspetten klare seg med det den finner av larver og insekter i morkne trestammer o.l.
Fikk bare lyst til å nevne dette til andre fuglevenner som kanskje ikke er kjent med at den flotte flaggspetten kan være liten røver .
P..B.T. (28.05.2009)
Svar:
På NRK´s Ut i Naturen program ble det for en tid tilbake vist et privat opptak av en flaggspett som hakket seg inn i en småfuglkasse hvor det var fugleunger. Kasseeiernes kommentarer viste godt overraskelsen under hendelsen. Først kommenteres bare at flaggspetten vil inn i kassa. Når fuglen så kommer ut av hullet med en av de små fugleungene i nebbet, er det tydelig at kommentatoren er åpenbar forskrekket, og overhodet ikke hadde ventet at det var DETTE flaggspetten skulle inn i kassa etter. Selv om flaggspetten om vinteren spiser nesten bare frø fra bartrær, så er den også ganske ivrig etter å spise fett og kjøtt. Selv på kadavere etter døde dyr kan flaggspetten komme og forsyne seg med kjøttbiter. En metallplate med avgrenset hullstørrelse (høyst 3,2 cm D) rundt åpningen på småfuglkassene kan hjelpe på dette, men flaggspetten KAN også i ekstreme tilfeller hakke seg inn i en fuglekasse utenfor flyvehullet.
Roar Solheim (01.06.2009)
Forlatt kråkeunge!
Bestemora mi fant en kråkeunge i hagen, den hadde falt ut av reiret sitt og ble jagd på av de andre kråkene. Den kan ikke fly og Kråkeungens foreldre mater ikke ungen og hvis ungen hadde blitt på bakken hadde katten tatt den! Hva skal hun gjøre? Hun mater kråkeungen med brød. Men har du noen gode forslag til mat hun kan gi den, hvor ofte de matest og om den kan slippest fri igjen?(og overleve)
K. (30.05.2009)
Svar:
Kråker kan fores med det meste, både brødmat, fisk og kjøtt. Det lønner seg å variere. Men kråkeunger som fostres opp av folk kan bli tamme og holde seg nær folk. Det er nettopp slike fugler som kan bli typiske "ugangskråker". Kråkefuglene er undersøkende og leter alltid etter nye matkilder, så derfor kan du snu og vende på det meste for å lete etter mat. Kråkeunger som fostres opp av folk KAN kanskje bli viltlevende igjen, men kan også bli værende som en tam fugl rundt huset.
Roar Solheim (01.06.2009)
Spørsmål:
hvor mange kråker bli skutt i 2006-2007
N.N (30.05.2009)
Svar:
Sjekk jom det ligger tall for dette under egeropplysninger på hjemmesidene til Direktoratet for naturforvaltning.
Roar Solheim (01.06.2009)
Fuglereir Ckjøttmeis) under bordkledning
Vi har fått et fuglereir under bordkledningen i mellomgangen mellom grunnmur og neste etasje. Nå er fuglene ferdig med mating som har pågått en stund. I dag var det stille, så vi går ut fra at fuglene er fløyet ut. Da er mitt spørsmål: Må dette reiret som ligger igjen fjernes? Kan det være at andre insekter/dyr vil tiltrekkes dette reiret? Det kan vel hende at det ligger noen døde unger igjen bak der?
N.N (31.05.2009)
Svar:
Det lønner seg alltid å fjerne gamle fuglereir, for de blir sjeldent brukt om igjen. Da bygger i så fall fuglene nytt reir oppå det gamle. Småfuglreir kan en sjelden gang inneholde fuglelopper, så derfor bør fuglekasser renses etter endt hekking (fuglene gjør ikke dette selv). Fuglelopper kan bite oss mennesker, men de er ikke farlige. Vi er feil vertsart, så det blir gjerne med ett bitt. Hvis du skulle få en eller flere fuglelopper på deg (de er godt synlige, mørke og et par mm lange), så er det bare å legge klærne i vaskemaskinen, dusje og skifte til nye klær. Bruk gjerne gummihansker når du fjerner et gammelt fuglereir.
Roar Solheim (01.06.2009)
Spørsmål:
her på averøya er d mye grågås som går å beiter,så kom de en hvit gås,Den lignet mere på en svane,den gikk og beitet i lag med grågåsa i en måned sirka,so vart den borte
E.H. (31.05.2009)
Svar:
Dette kan ha vært en rømt tamgås, eller en snøgås. Snøgjess er Nord-Amerikanske, men det forekommer enkelte slike her hos oss også, da er det fugl som har rømt fra fangenskap.
Roar Solheim (01.06.2009)
Oppfostring av Kjøttmeisunger
Hei,
jeg har tre kjøttmeisunger i toppform. Eller ivertfall til vi vet helt sikkert hvordan vi skal mate dem. De har ikke vert lenge uten mat. Hvor stor, og hva, og hvor ofte med dose skal en kjøttmeisunge ha. De har litt dun, og noen små ''fjerstumper'' De har lange føtter og vinger, de har også netopp åpnet øynene. Det er tre s.t.k i tilegg til et egg! Det jeg lurer på er om hvor vi skal ha dem, og hvordan skal vi mate dem. Svar så fort som mulig. I melllom tiden får vi tenke fornuftig...
T. (31.05.2009)
Svar:
Hvorfor er ikke kjøttmeisungene hos sine foreldre? Hva har skjedd? Kjøttmeisunger blir foret av foreldrene med insekter, så de er ikke helt enkle å fore opp. Men det går an å lage en slags grøt til å fore dem med. Knus solsikkekjerner og bland dette med sammalt hvete og egg. I tillegg kan det blandes i noen dråper vitaminer (spør etter slike vitaminblandinger i en dyrebutikk - det finnes slike produkter beregnet på undulater, og dette kan brukes til små spurvefugler). Det er en stor oppgave å fore opp fugleunger, for de må helst få i seg litt mat hver halvtime. Insekter, larver og biter av meitemark kan også med fordel gis til meiseunger, for de blir først og fremst foret med insekter av sine foreldre.
Roar Solheim (01.06.2009)
svane egg
Hvor lenge ligger en svane i et egg før det klekkes?
U. (29.05.2009)
Svar:
Svanenes rugetid er ca 35 døgn.
Roar Solheim (30.05.2009)
kjøttmeis
heiiiisannn!!!!...skal eg vaske fugle kassen med ein gang etter ungene er flydd ut
???????....og når ungene flyr ut er de sammenmed moren eller flyr de bare sin vei
????????og veit moren kortid ungene flyr ut ??????
F. (27.05.2009)
Svar:
Fuglekasser trengs ikke vaskes, men det er greit å kaste ut gamle reir etter at fugleungene har forlatt kassa. Vent gjerne 1-2 uker etter at ungene er ute. Det er som regel fugleforeldrene som lokker ungene ut av kassa når tiden for utflyving nærmer seg. Ofte sitter de voksne utenfor med mat i nebbet og lokker på ungene for at de skal hoppe ut. Fugleunger fores av de voksne i flere uker før de kan klare seg på egen hånd.
Roar Solheim (30.05.2009)
kaie rede i pipa
hei
Vi har fått kaie rede i pipa. tok redet ut en gang siden det ikke var noen egg enda, men kaiene laget bare ett nytt.
De har nå fått kaie unger som lager en masse bråk og får mine unger opp tidlig om morgenen. synes det er spennende og læringsrikt for ungene, og vil så klart ikke forstyrre dem nå, men lurer litt på hvor lenge kaiene er i redet før de er store nok til og forlate det?
G. (28.05.2009)
Svar:
Kaieneungene er kanskje i reiret ca 1 måned. Når de har forlatt reiret, bør du på ny fjerne reiret og dekke til åpningene i pipa med kyllingnetting. Det er ikke bra med hensyn til avtrekk i pipa hvis du fyrer med ved eller olje om vinteren, så kaiereir i pipa bør fjernes. Men dere fyrer kanskje ikke noe om sommeren, så det er jo flott at kaiene har fått lov til å bringe fram ungene sine først. Hvis dere har store trær i nærheten, så går det an å henge opp store fuglekasser til kaiene. Kattuglekasser er velegnet til kaiene.
Roar Solheim (30.05.2009)