Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 5 555 til 5 579 av totalt 49 716 spørsmål


#Diverse

Måkefugl

Er seeing et annet ord for krykkje, eller er det to ulike måkefugler?

R.B. (13.04.2023)

Svar:

Kjenner ikke benevnelsen, dessverre.

Roar Solheim (13.04.2023)


#Diverse

Hissig svane

Hei
Jeg bor ved Fanafjorden i Bergen, og har de siste dagene observert en «oppblåst» hissig svane, som svømmer/flyr etter kajakkpadlere og båter som går for sakte fart. De jeg har sett som blitt utsatt for nærkontakt av svanen, tilhører en kajakk-klubb, som har treningsområdet sitt i det aktuelle område. Jeg så senest i dag at padlerne prøvde å unngå å komme tett på svanen da de var ferdig med dagens trening og padlet mot klubbhuset, men den svømte bevisst etter kajakkene.
Jeg har selv blitt angrepet av en svane for et par år siden. og er redd for at det kan skje igjen. Følgene kan være at kajakken velter og jeg blir liggende i vannet.
I området dette gjelder er det flere friluftsområder i form av holmer og badestrender, og boliger helt ned mot sjøen. Det er derfor et område med mye aktivitet.
Har du et forslag til hva jeg kan gjøre, evt. hvem jeg kan kontakte for å unngå at noen blir angrepet av svanen eller svanen blir skadet fordi man prøver å beskytte seg med f.eks. en åre.

O.U. (12.04.2023)

Svar:

Slike hissige svaner og konfrontasjoner er en sak for Statens Naturoppsyn og/eller lokale forvaltningsmyndigheter.

Roar Solheim (13.04.2023)


#Diverse

Ørn og løfteevne

Diskuterer med noen om at ørnen tok en 4 årig jente og løftet den opp i redet. En fullvoksen ørn kan da umulig klare å løfte ca 10 kg. Jenta ville i såfall bli drept av de ørneklørne. At rift i kjolen skal være bevis for at ørna tok jenta må da være tull. Nå snakker man også om kjempehavørn. Selv den kan da ikke løfte mer enn ca 3 kg.

P.E.A. (12.04.2023)

Svar:

Denne historien burde ha vært begravet for lengst, da det er en fysisk umulighet for en havørn å løfte slike tyngder oppover.

Roar Solheim (13.04.2023)


#Diverse

Undres over navnet

Hvorfor blir det kalt kloakkåpningen, og ikke felleshølet?

L.A.T. (12.04.2023)

Svar:

Tja, si det! Betegnelsen er gammel, og skyldes kanskje at slik felles åpning hos krypdyr, amfibier og fugler også kalles cloaca på fagspråk.

Roar Solheim (13.04.2023)


#Diverse

Fuglerede i verandaen

Har nylig pusset opp leiligheten, og har lagt all skrotet i verandaen. Har hørt noen due lyder i det siste. Når jeg drev og ryddet unna skrotet fant jeg to fuglereder med et egg i hver rede. Passer kanskje litt dårlig når sameiet skal sette i gang noe arbeid på verandaene. Hva gjør jeg ?

S. (12.04.2023)

Svar:

Vanskelig å gi noen råd for dette. Enten må duene få gjennomføre ruging og ungeoppfostring før noe skjer, eller så må redene fjernes.

Roar Solheim (13.04.2023)


#Spor og sportegn

Fuglespor i snøen på fjellet

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi kom over dette sporet på fjellet i bjørkeskogbeltet rundt 1000moh ved Vats i Ål Kommune. Synes ikke det likner rypespor, har sett bekkasin der, men ellers vet jeg ikke så mye om hva slags fugler som finnes i området. Håper bildet er godt nok til å få et svar :)

C. (12.04.2023)

Svar:

Det KAN være spor etter ei rugde, siden det ikke ser ut til å være fjærkledte tær slik rypene har.

Roar Solheim (13.04.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent fugl.

Bilde vedlagt spørsmålet

En venn sendte meg en video fra foringsplassen, og nå lurer vi på om noen kan hjelpe oss med å gjenkjenne fuglen på bildet?

M. (13.04.2023)

Svar:

Det er en stillits.

Roar Solheim (13.04.2023)


#Diverse

Spørsmål:

Hvordan klarer fuglene å finne tilbake til reiret sitt?

Og hvorfor legger lerka reiret på bakken/ åkeren?

K.H. (12.04.2023)

Svar:

Fuglene har et veldig godt stedsminne. Akkurat som du finner tilbake til huset der du bor, har fuglene ingen problemer med å finne reiret sitt. Mange fugler hekker på bakken. ikke godt å si hvorfor noen gjør dette, mens andre bygger reir i trær.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Diverse

Spurvunger

Når I april får spurten unger

L.A.T. (12.04.2023)

Svar:

Spurvene KAN hekke tidlig, så det er ikke noen bestemt tid en kan si at de får unger.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Diverse

Toppskarv

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei.
Vi har hytte i havgapet der det hekker en stor koloni storskarv. For første gang så vi i påska noe vi tror er toppskarv ? Hekker de sammen?

T. (12.04.2023)

Svar:

Nei, vanligvis gjør de ikke det.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Diverse

Vintererle

Hei
Les at vintererla trekkjer ned i låglandet om vinteren til meir saktesatrøymande vassdrag. Krepsedyr står på menyen ser eg. Noko meir? Korleis fangar dei maten i vatnet?

J.V. (12.04.2023)

Svar:

Vet dessverre ikke hvordan vintererlene fanger maten sin.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Økologi og atferd

Småfugler om våren

Spørsmål fra et barn: Er det sånn at en fugl som synger høyt tiltrekker en annen fugl som liker høy synging? Vil en som synger litt lavere tiltrekke en mer introvert fugl? Slutter de å synge når de har fått seg kjæreste? Er det noen fugler som tenker: I år gidder jeg ikke få unger? Er det noen som heller vil være single? Jeg ble litt svar skyldig, men måtte le litt:)

S. (12.04.2023)

Svar:

Første spørsmål: Vanskelig å vite om sangstyrke betyr noe. Som regel er det hvor sammensatt sangen er som betyr noe. De fleste synger også når de har fått seg en make. Mange fugleunger lærer sangen ved å høre sin far synge. Fugler kan la være å få unger, men da skyldes det gjerne at det er lite mat å finne. Fuglene kan da være i så dårlig hold (avmagret) at de ikke KAN legge egg - de har ikke overskudd til det. Men det handler lite om ikke å "gidde".

Roar Solheim (12.04.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Vilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Legger ved bilde av en fugl som fløy i vinduet vårt i påsken.

E.S. (12.04.2023)

Svar:

Dette er en fuglekonge.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Spor og sportegn

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl sine fjær er dette?

F.N. (12.04.2023)

Svar:

Dette er fjær fra ei rugde.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Veldig lys grå/ hvit rovfugl

Hei, jeg bor på Sunde i Gjerstad, så vidt inne i Agder, og så ca 2330 i går kveld (11.04) en stor hvit fugl, stupe ned fra en strømledning og ned på et bytte antar jeg, i skråningen nedenfor. Masse jordrotter i den skråningen. Hva kan det ha vært? Hører ugler på kveldstid her, men er noen utover snøugle så lys? Mye større enn en skjære, jeg vil si større enn ravn også, i alle fall på størrelse med. Hadde aldri sett den om den ikke var såpass lys, kun svakt lys fra gatelykter mot denne skråningen. Klarte ikke å se at den reiste igjen. Antar det er en 50-60 meter fra der jeg stod til strømledningene. Også en mast på samme sted, så den kan ha sittet på masta.

C.B. (12.04.2023)

Svar:

Ja, selv en kattugle kan se nesten hvit ut i lys om natta. Antar at det mest sannsynlig er en kattugle du har sett, men hornugle kan også være en mulighet.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Merkelig fugleopplevelse i høyfjellet

Bilde vedlagt spørsmålet

Kan noen fortelle hvilken fugl dette er?
Det hele er faktisk en litt merkelig og trist opplevelse. For et par uker siden (sist nå i mars 2023) var jeg i Gausdal Vestfjell og trente med vår 8 måneder gamle fuglehund, Kapri. Veldig vinterlige forhold. Temperaturen var riktignok på plussiden denne godværsdagen, men lå snøen dyp.
Jeg ser at Kapri har fått ferten av noe og trekker inn under bjerkebusk. Hun graver litt i snøen, men bare på overflaten. Så kommer hun mot meg, med noe lite i munnen og legger denne lille døde fuglen forsiktig ned foran meg. En fasinerende opplevelse på mange vis. Men hva er nå dette for noe?
Ved første blikk så det nesten ut til å være en kjøttmeisunge. Den hadde gulaktige og grå felter i fjær og dun - og det finnes en del kjøttmeis i området. Men fugleunge på denne tiden må jo være en umulighet. Nebbet var heller ikke slik jeg mener å kjenne kjøttmeisen - og, fremfor alt, så hadde den en skarpt oransje/rød/gul dun/fjær-prakt oppe på hodet.
Dette er rett og slett en fugl jeg aldri kan si å ha truffet i norsk fjellheim.

T.A. (12.04.2023)

Svar:

Dette er en fuglekonge. Absolutt voksen.

Roar Solheim (12.04.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Besøk på fuglebrettet

Hei.
Hadde her om dagen besøk av en fugl på forings brettet som jeg aldri har sett før, har googlet og sett i fuglebok uten å finne svar.
Fuglen var meget lys å noe beige i fargen, størrelse vil jeg si noe mellom dompap og kjernebiter.
Nebbet minnet om en fink fugl vil jeg si, har dessverre ikke noe bilde av den.
Min svigerfar nevnte varsler, men den høres litt stor ut i forklaringen. Stemmer heller ikke med svarte feltet i hode partiet. Forstått det som at varsler kan karakteriseres som en rovfugl?
Da synes jeg det er rart at den satt å spiste solsikkefrø med andre fugler rundt seg..
Har du noe forslag om type fugl?

O.L. (11.04.2023)

Svar:

Sjekk spettmeis.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Fugleforing

Hjemmelaget villfuglblanding

Hei
Har gjennom vinteren kjøpt villfuglblanding gjennom FK. Er ikke helt fornøyd med kvaliteten så jeg tenkte å prøve en egen variant. Spm er om dere har trua på følgende blanding/blandingsforhold (10,5 kilo) ? Det er mange arter på foringsplassen (hytte 1000 moh), men granmeis, kjøttmeis og dompap er gjengangere.

2 kilo peanøtter
2 kilo solsikkefrø skrellet
1 kilo lettkokte havregryn
2 kilo byggryn
1 kilo linfrø
0,5 kilo sesamfrø
2 kilo helkornhvete

Grovt skal det her gi en kilospris på ca.40 mot 30 på FK.

Hilsen Leif Iver Sandbakken

L.I.S. (11.04.2023)

Svar:

Dessverre vanskelig å ha noen mening om en slik oppskrift, annet enn at dette er mye som fuglene vanligvis setter pri8s på som fuglemat. Men villfuglblandinger er ikke å anbefaler å bruke, fordi fuglene som regel velger de mest næringsrike frøene og kaster de andre på bakken.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Diverse

To taksa

Hva vil det si at en fugleart er to taksa?

J.B. (11.04.2023)

Svar:

Les selv om begrepet taksa/takson på nettet: https://snl.no/takson

Roar Solheim (11.04.2023)


#Diverse

Rugende Stokk and i buskene

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei,

Jeg har ei andemor som ruger i buskene på terrassen min. Hun ligger egentlig veldig utsatt til da folk går forbi og det er endel hunder som kan finne på å få tak i henne og eggene. Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Kan jeg sette opp et beskyttende skall rundt der hun ligger - selvfølgelig på avstand, men så hun ligger litt mer beskyttet? Er det greit at jeg gir henne havregyn, eller bør hun finne maten selv?

C. (11.04.2023)

Svar:

Tror du bare må la stokkanda klare seg selv.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Hvorfor hakker spettmeisen på fuglekassen dag ut og dag inn?

N.N (11.04.2023)

Svar:

Ikke godt å si, men spettmeisen murer ofte igjen fort store hull.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Fuglekasser

Grønnspett

Vi har nå både grønnspett og flaggspett ved boligen vår. En grønnspett forsøker å utvide hullet i en rugekasse ment for spurv eller meis. Er det vanlig at grønnspett hekker i slike? Hvor stor bør diameter på hullet være?

R.J. (11.04.2023)

Svar:

Nei, de hekker aldri i kasser, men kan overnatte i dem.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Diverse

Var ute på Atlanterhavsveien i går og tok fuglebilder!

Legger ved et bilde og lurer på om dette er Stivhaleand vinterdrakt , hanner og hunner der. Sjekket fugleguiden og fant ut det, men etter noen kommentarer på fugler i norge så er det en svarthode and!

K.P. (11.04.2023)

Svar:

Bilde påkrevd for å kunne kommentere dette.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Diverse

Respirasjonssystemet til ugler

Har ugler også luftsekker slik andre fugler har? er det noe som skiller ugler sitt revpirasjonssystem fra andre fugler sitt?

L. (11.04.2023)

Svar:

Det har de nok, men fysiologiske spørsmål ligger litt utenfor det vi kan besvare.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Diverse

Start hekketiden.

Starter hekketiden når redet er under oppbygging eller når eggene er lagt ?

Grunnen til at jeg spør er at noen har tatt ned et stort skjærerede her. Nå måtte fuglene starte helt på nytt. De hadde holdt på i flere uker med istandsetting av et eksisterende rede fra

I.H.T. (11.04.2023)

Svar:

Hekketiden starter når fuglene holder på med reirbygging.

Roar Solheim (11.04.2023)

««første 5 555 - 5 579 av 49 716 siste»»