Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 3 264 til 3 288 av totalt 50 005 spørsmål


#Diverse

Kongeørn

Hei
Så i dag en kongeørn hvor jeg bor !!! Hvor vanlig er disse fugler i mitt område ? Tror dere at den hadde planer om å slå seg ned her eller vare i gjennomfart ? Bor i Ringsaker kommune i området veldre

S.P. (22.11.2023)

Svar:

Ikke uventet å kunne se kongeørn i Ringsaker, men det betyr ikke at den har fast tilhold eller kommer til å hekke på stedet.

Roar Solheim (22.11.2023)


#Fugleforing

Tomt ved fuglemateren

Helt siden vi hengte ut fuglemat ( meiseboller, kokosnøtt, frø) tidlig i oktober, har det vært fullt av fugler hele tiden, opptil 10 om gangen, og de har sittet i kø i syrinbusken ved siden av, det har forsvunnet 6 meiseboller hver dag . Denne uken var det plutselig stopp. Det kommer en enslig fugl nå og da, men veldig få. Er det vanlig? Er det fordi det ble kaldere?( skjønt i dag er d ikke kuldegrader...) eller har d noe å gjøre m lyset/mangel på sol? Barnebarnet og jeg undrer oss....

E.H. (22.11.2023)

Svar:

Det er dessverre tilnærmet umulig å forklare slike plutselige endringer i fuglenes forekomst på en fórplass.

Roar Solheim (22.11.2023)


#Diverse

Hekketid kongeørn.

Når begynner, og sluttar hekkinga til kongeørna?

N.N (21.11.2023)

Svar:

De legger egg i mars-april, og ungene forlater reiret i juni.

Roar Solheim (21.11.2023)


#Spor og sportegn

Hvilken art?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei
Noen ide om hvem disse håndsvingfjærene tilhører?
Funnet på Mølen i Vestfold. Rester etter død fugl.

F. (21.11.2023)

Svar:

De ser ut til å stamme fra en vepsevåk.

Roar Solheim (21.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken ugle

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Har viltkamera hjemme (agder, sørlandet), og denne dukket opp. Klarer du å se hva slags ugle det er? Vi tenker det kanskje er en kattugle?

S. (21.11.2023)

Svar:

Ja, dette er nok en kattugle.

Roar Solheim (21.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Liten vill papegøye eller undulat på sørlige Gran Canaria

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilke små, ville eller forvillede papegøyer eller undulater er dette på sørlige Gran Canaria? De opererer og flyr enkeltvis eller 4-6 mellom og i palmelundene. De er gode, raske flyvere med raske vingeslag, manøvrerer elegant imellom og klatrer i palmebladene, evt. spiser de dadler. De er runde i kroppsform men slanke med spisse, smale vinger og stjert som spres som vifte før landing. Anslagsvis 20 cm totallengde 50/50 kropp og stjert. Fargen på rygg og hode er grønn, litt gulere under og med rødt nebb. Gir fra enkeltskrik og andre lyder.

Til sammenligning er en tyrkerdue en kraftigere og større fugl. En noe større tårnfalk lignende rovfugl har prøvd et par angrep i palmene, men de raske undulatene har unnslippet så langt.

T.H. (20.11.2023)

Svar:

Dette er halsbåndparakitter. De har spredt seg mange steder i Europa, og hekker ute både i England, Holland og Tyskland helt nord til Hamburg!

Roar Solheim (21.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken and er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, oppdaget denne anda i blant stokkendene, denne var en del større og var brun /grønnbrun på farge, kan ikke finne bilde av den noe sted, og kan heller ikke huske å sett den før.

O.G. (21.11.2023)

Svar:

En slags tamand.

Roar Solheim (21.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ang. ubesvart spørsmål om papegøye - undulat på Gran Canaria

Jeg har følgende tilleggskommentar etter å ha googlet mer. Det ligner litt på en parakitt, evt. grønn parakitt hvis størrelsen passer. Munk parakitt synes til forskjell å ha en hvit-grå underside og panne, mens halsbånd parakitt har et markert svart bånd under kjaken/halsen

H. (20.11.2023)

Svar:

Bilde er nødvendig av fuglen for å kunne artsbestemme den sikkert.

Roar Solheim (21.11.2023)


#Fuglekasser

Æhus

Hvilke mål bør det være på et Æ- hus ?
Hvor langt fra sjøen bør det stå ?

N.N (20.11.2023)

Svar:

Har dessverre ikke detaljerte tall her, men se litt på denne siden for inspirasjon: https://www.verdensarvvega.no/no/egg-og-duntradisjonen

Det er trolig mange måter å bygge et ærfuglhus/skjul på.

Roar Solheim (20.11.2023)


#Økologi og atferd

Fart på laksand

Hei! Vi kjørte parallelt med en flygende laksand. Vi holdt 80,den fløy fortere. Hvor fort kan de egentlig fly?

N. (20.11.2023)

Svar:

Har selv gjort det samme, og laksanda lå da mellom 80 og 90 km/t.

Roar Solheim (20.11.2023)


#Diverse

Nymfeparakitt

Kan en nymfeparakitt spise kokosnøtter?

A.M. (20.11.2023)

Svar:

Dette må du spørre papegøyeholdere om.

Roar Solheim (20.11.2023)


#Økologi og atferd

Dreper skjære andre skjærer?

Hei.
Jeg så i dag en skjære som hakket voldsomt mot en annen skjære. Den andre skjære lå på ryggen, og jeg trodde først den var død. Men så så jeg at den flakset med vingene, og etter 50-60 sekunder kom den seg løs og fløy av gårde med angriperen etter (i det jeg startet mobilvidioen).
Er dette vanlig skjæreadferd?
Mvh

Audun Færøy

A.F. (19.11.2023)

Svar:

Ja, dersom det f. eks. er en grensedisputt mellom skjærer i to naboterritorier, så kan de nok sloss med dødelig utgang.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei
Svømte i høy fart forbi. Derfor ett dårlig bilde.
Svømte sammen med Ærfugl , men skiller seg ut.
Finner ikke art.

P..M. (19.11.2023)

Svar:

Dette er en lomvi.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Spor og sportegn

Ribbet fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Kan man si noe om hvem som har ribbet her? Det finnes ugler, hubro, rev, hønsehauk og div. falker i området.

M. (19.11.2023)

Svar:

Det er en skjære som er ribbet, men det er ikke mulig å si hvilken art som har tatt den. Hønsehauk er kanskje den mest sannsynlige.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Fuglekasser

Rengjøring av fuglekassene

Jeg pleier vente til frosten før jeg fjerner gamle reir i kassene pga fugleloppene. Gjør jeg fuglene en tjeneste ved å f.eks. gi en dusj insektmiddel før jeg lukker kassene, for å drepe lopper eller loppeegg som ligger i sprekker i kassen? Eventuelt andre middel, eller vil det skde fuglene?

J. (19.11.2023)

Svar:

Tror ikke det vil skade fuglene, men tror heller ikke det er spesielt nødvendig. Det viktigste er å kaste ut alt det gamle reirmaterialet. Bruk gjerne gummihanske, så slipper du å ta direkte i reir hvis de er litt grisete (spesielt stærreir kan være ganske ufyselige å rense ut).

Roar Solheim (19.11.2023)


#Spor og sportegn

Stor, hengslete fugl i skogen

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! Så en stor langhalset fugl i skogen i dag. Ikke så tydelig, men tror den var heller mørk. Tenkte hegre, trane eller noe i den retningen. Tror det må ha vært den som satt vedlagte spor. Noen ide om art?

A.A. (19.11.2023)

Svar:

Trolig gråhegre. Tranene har trukket sydover for lengst.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva gjør vi med disse?

Bilde vedlagt spørsmålet

Disse fuglene har forvillet seg inn i hagestuen vår. Ser ut til at de har flydd mot glasset på innsiden, men virker helt friske, men ser litt paralysert ut. Har åpnet dører, men de blir bare værende. Fint om noen vet hvilken fugl det er og hva vi bør gjøre med dem.

Ø.S. (19.11.2023)

Svar:

Dette er sidensvans. De KAN være alkoholpåvirket av gjæret frukt. De bør komme seg etter en stund slik at du kan slippe dem ut.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ringnebbmåke?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei,
Kan dette være ringnebbmåke? Bildet ble tatt i Utsira tidlig September i år.

R.A.A. (19.11.2023)

Svar:

Nei, dette er nok en ung fiskemåke.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spesiell fuglelyd

Hei!

Jeg befinner meg for tiden i Lagos i Portugal, og hører ofte det jeg tror er en meget spesiell fuglelyd. Det høres nesten ut som lyden av en tegneseriefigur som faller (jeg har faktisk gravd frem en lenke til denne lydeffekten: https://www.youtube.com/watch?v=-83hqUEM4qw). Jeg har googlet og spurt AI, men jeg finner virkelig ingen svar - heller ikke når jeg besøker sider over fuglelivet i Lagos og hører på lydene. Nå begynner jeg å lure på om det er noe annet enn en fugl, fordi jeg synes det er rart at en så spesiell og morsom lyd ikke står beskrevet noen steder. Men jeg har hørt den flere steder over flere dager, så NOE er det.

Det er vel en utfordring å bedømme en lyd man faktisk ikke kan høre på, men det er ofte så mye bråk rundt som overdøver, og jeg får ikke så gode opptak av dem.

På forhånd takk for svar!

V. (17.11.2023)

Svar:

Har lyttet på lyden du refererer til, og kan dessverre ikke finne ut hva slags fugleart som har lyd som kan minne om dette. Stær har imidlertid en dalende plystrelyd, men i mine ører ligner den ikke på den lyden du har linket til.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Bitteliten hagefugl

Hei! Prøver å finne navnet på en bitteliten brun fugl som hopper rundt i hagen. Den er ca. Halvparten så stor som en kjøttmeis. Minner litt om en mus, med en stjert som står rett opp.

A.S. (17.11.2023)

Svar:

Dette er nok en gjerdesmett. På Shetland kalles fuglen faktisk lokalt for "musebror".

Roar Solheim (19.11.2023)


#Fuglekasser

Innvendig beskyttelsesplate på fuglekassen?

Hei, jeg har en fuglekasse med kamera og til min store glede har det flyttet inn en spettmeis som overnatter der hver natt. Kassen har utvendig beskyttelsesplate i metall med åpning på 32 mm. Nå er det en flaggspett som nesten daglig prøver å komme inn i kassen, og hakker på innsiden av hullet. Kan den klare å komme seg inn hvis den hakker hullet større på innsiden, og kan jeg eventuelt sette på en beskyttelsesplate på innsiden av kassen for å hindre dette?
Vennlig hilsen Åse K.

Å.K. (17.11.2023)

Svar:

Har litt vanskelig å forstå hvordan flaggspetten klarer å hakke på innsiden av kassen dersom den ikke først kommer inn gjennom hullet på 32 mm (noe den vanligvis ikke klarer). Hvis den hakker i hullet innenfor metallplata fra utsiden, vil det ikke hjelpe med en metallplate på veggen på innsiden, siden spetten da vil nå treverket mellom metallplatene fra utsiden av kassa.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Diverse

Skader på hus av hakkespett

Vi har nylig kjøpt hus og før vi rakk å flytte inn har en hakkespett gått løs på panelet under rafta. Har hakka tre nokså store hull på sørsida av huset. Etter et par dager fortsatte den på rafta på nordsida av huset. Hva kan vi gjøre for å bli kvitt hakkespetten ( usikker på hvilken spett det er). Litt fortvilt. Vi flytter ikke inn før etter jul så den hersker grunnen alene.

H. (15.11.2023)

Svar:

Det er dessverre vanskelig å stoppe slik hakkeaktivitet uten å eventuelt dekke til hele panelveggen med netting.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Diverse

Gråmåker

Spiser gråmåker plast med et uhell?

F. (15.11.2023)

Svar:

Det kan de nok gjøre, men jeg kjenner dessverre ikke til om det er gjort undersøkelser av plastmengde i måkemager.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Diverse

hallo

kva fugl legger oransje egg.

O. (16.11.2023)

Svar:

Mange arter legger brunlige egg, men jeg vil ikke kalle dem oransje. Mange hønsefuglarter kan ha slik eggfarge.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Liten sort fugl

Hei.
Var på tur i Tønsberg med barnebarna i går, og vi kom over en liten "gjeng" med bitte små sorte fugler. Vi var på vei til skogen, men ikke inne i skog. De hadde litt sånn tynn og syngende kvitring. De hadde brune/mørke nebb, ikke oransje. Vi slo opp i fugleboken, men fant den ikke:) Fant den ikke på nett heller. Har ikke sett disse før. Det var 10-12 stk og veldig "urolige" mens de kommuniserte. Påfallende liten. Vi stod ganske nærme og observerte dem en liten stund, før de fløy, og virket ikke som om de lot seg affisere av oss (vi var stille da vi observerte den) Veldig raske vingeslag.

Vet du hvilken fugleart dette kan være?
Hadde vært fint om du/dere har anledning til å svare. Barna lurer så fælt.

I. (19.11.2023)

Svar:

Dessverre vanskelig å finne ut av ut i fra bare denne beskrivelsen. En kan mistenke gjerdesmett, men de ser du ikke i slike små flokker.

Roar Solheim (19.11.2023)

««første 3 264 - 3 288 av 50 005 siste»»