Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 153 til 202 av totalt 2 683 spørsmål


#Fugleforing

Kråke og skjæra

Hei. Jeg mater småfuglene hele vinteren men jeg mater også kråka og skjæra. De har holdt til her i mange år. Nå skal jeg være borte 1 måned i februar og lurer på hvordan jeg skal få matet de større fuglene. Småfuglene har jeg løst.

T. (10.11.2023)

Har dessverre ikke noen konkrete råd her.

Roar Solheim (11.11.2023)


#Fugleforing

Skall fra mandler

Jeg har skoldet en del mandler. Kan fuglene få skallet?

K. (10.11.2023)

Det er det ikke noen næringsverdi i, så det kan du kaste i matavfallet.

Roar Solheim (11.11.2023)


#Fugleforing

Mating av fugler på hytten.

Hei! Jeg har en liten hytte på landsbygden og jeg mater fuglene når jeg er der. Dette er på Vestlandet, så det er begrenset hvor kaldt det er om vinteren. Nå ser jeg at det er noen som mener at man MÅ legge ut mat til fuglene hver dag. Det kan jo ikke jeg gjøre, men jeg tenker at det er bedre at de får mat når jeg er der, enn at de ikke får mat. Hva er rett? Bør jeg slutte å legge ut mat? Alle får solsikkefrø, trosten får epler og rosiner, spettmeisen får mandler og alle får ulike nøtter hakket opp i små biter.

L.B.H. (08.11.2023)

Man MÅ ikke legge ut mat hver dag, for fuglene finner raskt andre matkilder dersom det plutselig er tomt på DIN fórplass.

Roar Solheim (08.11.2023)


#Fugleforing

Foringsplassen

Jeg har tatt i bruk et hundebur til mating av småfuglene våre for å spare litt på foringsurgifter. Både ekorn, nøtteskrike, flaggspett og skjære tok godt for seg på forinsplassen, nå får de litt på bakken. Prosjekt hundebur er vellykket, men desverre, dompapen går ikke inn. Jeg har utvidet sprinklene til ca 4 cm på flere steder. Hvor stor åpning trenger dompapen.

K.K.R.H. (08.11.2023)

Det har vi dessverre ikke mål for, så her må du prøve deg fram og utvide litt om gangen.

Roar Solheim (08.11.2023)


#Fugleforing

Mugg på skrelte peanøtter

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Har en del skrelte peanøtter som er beregnet til fuglemat, men det er kommet mugg/grønt belegg på en god del av de. Lukter litt mugg i boksen. Er 4kg boks. Kan jeg alikavel gi det til fuglene ute eller er muggen skadelig?

T. (08.11.2023)

Tror det er best å kaste dette/la det gå i komposten.

Roar Solheim (08.11.2023)


#Fugleforing

Dyrtid smalhans for småfugl?

Hei.

Jeg har en teori — eller hypotese — om at småfuglene begynner å slite skikkelig akkurat nå.

Jeg er blant dem som har sluttet helt å legge ut fuglemat i vinterhalvåret, men likevel har jeg hatt enorme mengder småfugl på besøk i heggen. Det er litt av en vegg av hegg nederst i hagen, med perfekt utsikt fra kjøkkenruta. Det virker som om de slår seg ned der for å være i fred for spisepress i resten av nabolaget.
Nå er løv og bær borte, men det er mindre småfugl å se — på alle måter. Det er mest av de aller minste meisene, men de er tydeligvis travelt opptatt til sammenligning med tidligere år.

Teorien min har vokst fram i min klappjakt på avfallsposer til restavfall hos Europris, som tydeligvis er blitt førstevalget til Kari Søple og Ola Dunk, etter at de nye prisene på plastikkposene i butikkene kom til. Betjeningen på dusinvis av Europris-utsalg har gitt meg masse anekdotisk data om desperate kunder som med all tydelighet viser at de bare er plent nødt til å gå over sjøpattedyr-lik for å slippe å bruke gjenbruksnett på sine handleturer.

I kjølvannet av dette, har jeg observert overfylte hyller med fuglemat, mens kunder haster forbi, og de som stopper står og vender og snur på mat til sine katter og hunder med sine smarttelefoners kalkulatorapper i full sving. Fuglematen står urørt. Det er dyrtid, og det er ikke bra for dyr, og kanskje verst for småfugl.

Har dere registrert meldinger, data, klare tegn på at småfuglen allerede sulter?
Er i det hele tatt fare for uteblitt fuglemating et tema dere har merket dere?

Jeg er redd ingen finner ut hva de har ikke gjort, før de spør seg og hverandre hvorfor livløshet dominerer julenek og andre jule-fuglemateting når de har spart ihjæl fuglene med enighet om at "det holder å vente til jul nå som alt er så mye dyrere", og heller ikke da kommer de til å være i stand til å legge to og to sammen, og regne seg frem til annet enn at småfuglene er blitt preget av moderne tider og kommentarfelt, så de bare er ute etter å krenke "meg"-ene der ute.

Jeg har ikke lyst til å trå til for å dekke over nabolagets manglende evne til å la småfugl lære seg å finne maten sin sjæl nå som de har funnet det for godt å spare dyra for serveringen de er tilvendt oppigjennom åra (altså generasjonene, det kommer jo mer an på mengden overlevende tilbakevendende enn renskåren hukommelse). Det ville faktisk være brutalt, for jeg har ikke lenge igjen å leve. Naboene, derimot...
...tt forgår ikke så lett.

Beklager den makabre kåseri-tonen, men skriving er mitt fag.
Håper det finnes mer beroligelse enn forklaringer der ute.

Beste hilsener

J.A. (07.11.2023)

Fuglene klarer seg trolig bra selv om de ikke finner mat på fóringsplassene. Da finner de enten mat andre steder, eller de trekker mer enn de kanskje ellers ville ha gjort (de artene hvor mange ellers trekker sydover om høsten).

Roar Solheim (07.11.2023)


#Fugleforing

Vinterforing

Hei. Jeg forer småfuglene fra høst til vår. I vinter skal jeg mulig reise bort en periode. Har hørt at fuglene da vil dø, ettersom jeg har tilvendt de mat hos meg. Er dette tilfelle?

J. (07.11.2023)

Nei, de finner raskt andre matkilder eller foringsplasser.

Roar Solheim (07.11.2023)


#Fugleforing

Muglet ribbefett

Jeg har samlet kokt ribbefett, men de partikler som har kommet med i fettet har muglet.
Om jeg smelter og siler av, eller unngår å ta med fra bunnen partikler og mugg, kan jeg da lage meiseboller av det? Kan man varme opp fettet såpass at muggen dør?

B.K. (03.11.2023)

Ja, det tror jeg går fint.

Roar Solheim (03.11.2023)


#Fugleforing

Mating av ender

Hei. Skal man legge i vann lettkokte havregryn eventuelt koke grynet før man gir det til ender?

L. (30.10.2023)

Nei, det er unødvendig.

Roar Solheim (31.10.2023)


#Fugleforing

Små måker og nøtter

Hei! Jeg hadde en pose usaltede cashewnøtter uten skall og kastet en til en liten hettemåke. Den tok imot og svelget nøtten hel. Jeg lurer på om den klarer å fordøye denne eller om det kan bli farlig for fuglen og sette seg fast et sted. Jeg hadde egentlig ventet at den kom til å hakke opp nøtten først, men nei. Den hadde tilgang på ferskvann om det hjelper.

I. (29.10.2023)

Den klarer å fordøye dette. Hvis ikke blir nøtta gulpet opp i en gulpebolle.

Roar Solheim (30.10.2023)


#Fugleforing

Fuglepeanøtter

Korleis kan eg dele de i mindre biter . Eg mater fuglene i rør med spise plasser, men peanøtter er litt store , så de mister de . Dersom eg kan dele de i mindre stykker , da er det bedre for villfugler

N.N (29.10.2023)

Legg dem på et brett og bruk en stor kjøkkenkniv til å hakke dem opp med.

Roar Solheim (29.10.2023)


#Fugleforing

Er gresskar noe fuglene spiser?

Gresskar som står på bakken, men som ikke skal bli høstet. Hvis man da skjærer av lokket mens de fortsatt står på bakken, er dette noe fuglene vi foretrekke/forsyne seg av? Er det isåfall farlig om de forsyner seg av innmaten?

A. (29.10.2023)

Tror neppe de vil ha det, men om det skjer, så er det ikke farlig å spise.

Roar Solheim (29.10.2023)


#Fugleforing

Hermetisk mais

Kan jeg blande mais,svinefett og havregryn og gi som mat til småfuglene? Og har slik mais noen verdi som næring?

I.J. (28.10.2023)

Ja og ja.

Roar Solheim (28.10.2023)


#Fugleforing

Spørsmål:

Hei. Kan jeg knuse knekkebrød,og gi det til småfugler?

B.L. (27.10.2023)

Ja.

Roar Solheim (28.10.2023)


#Fugleforing

Hvor små hull skal det være i fuglemater med beskyttelse?

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi kjøpte ifjor en fuglemater for nøtter med beskyttelse,se vedlegg. Har ikke tatt den i bruk ennå,da synes hullene ser veldig små ut. Vil jo ikke at fuglene skal sette seg fast. Hullene er 3x3,5 cm i åpningen, og ser at dere et annet sted her anbefaler 5x5 cm. Så lurer på om den vi har ,har for liten åpning? Vi har besøk av dompap,spettmeis,kjøttmeis,fink etc.Kjøpt hos Europris

E. (21.10.2023)

Fugl setter seg ikke fast i slike som dette, og du kan trygt bruke denne.

Roar Solheim (21.10.2023)


#Fugleforing

småfugler { sjære

jeg har mangefuglematere i ei furu utenfor kjøkkenvinduet, og det er populært! en dag telte jeg 30 fugler før jeg ga opp. det var sikkert 40 - 50 fugler, en blanding av spurv og meiser. 3 sorter due, hakkespett og ekkorn er også på daglig besøk samt gressklipperrobot. disse går sammen uten problem. men så er det sjærene da! når disse kommer flykter alle andre. har telt opptil 8 sjærer på en gang. hvordan blir jeg kvitt disse? luftgevær er vel litt dramatisk, ertesprett vil vel fungere, kansje laser. jeg unner sjærene mat og jeg legger ut brødrester på et brett i ei furu ca 30m unna, men nei, den foretrekker frø. takknemelig for svar og tips.

P.P.O.T.G.3.2.H. (20.10.2023)

Du må nok lage deg et foringsbur som du henger automater eller forbrett inni. Da kommer ikke skjærene til maten, og må nøye seg med det som faller på bakken. Da vil de kanskje ikke komme så ofte.

Roar Solheim (21.10.2023)


#Fugleforing

Fuglene slutter å spise

Jeg mater fuglene hele året med solsikkefrø. Det pleier å være masse småfugler av forskjellige arter. Mest gråspurv. Den siste uken har jeg ikke sett en eneste fugl. Hvorfor ble de borte ?

M.L.B.J. (21.10.2023)

Det er det dessverre umulig å vite årsaken til.

Roar Solheim (21.10.2023)


#Fugleforing

Hakking på vegg

Hei!
Hvorfor hakker småfuglene i veggen når det er tomt for fuglemat? Har aldri skjedd før, men nå går de sammen og hakker som gale til jeg får fylt opp med solsikkefrø igjen.

M. (20.10.2023)

Det KAN hende at de prøver å gi beskjed om at det er tomt.

Roar Solheim (20.10.2023)


#Fugleforing

Mating av småfugler, men ikke hakkespett!!!

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg trenger hjelp/tips

På hytta har jeg matet fuglene fast med solsikkefrø i 10-15 år nå. Det går med ca 150kg pr vinter, så det er et populært tiltak 😊
Dessverre har jeg nå kommet til et punkt der jeg enten må stoppe, eller finne en bedre løsning.
Problemet er hakkespett(er). I våres talte jeg tre forskjellige hakkespetter (flaggspett) som jevnlig besøkte fuglemateren.
Jeg unner også disse mat, men de ødelegger nå så mye at jeg må si stopp.
Før så rotet de ut 10-15 frø, før de fant ett de var fornøyd med. Nå har de lært seg å hakke hull i selve materen. I verste fall kan 20 kg solsikkefrø renne ut på bakken.
Dette igjen er ideelt for mus (men ikke meg). Snør det rett etterpå har ingen fugler mat før neste gang jeg kommer på hytta.

Så til spørsmålet.
Hvis jeg bygger inn selve materen i stålnetting, med god sikt ut/inn. Og gjør enkelte åpninger større slik at fuglene kan smette inn i hullene.
Hva er størrelsen jeg må ha for at dompap skal presse seg inn, mens hakkespetten ikke kommer gjennom (og må klare seg med frøene på bakken).
Altså håper jeg hakkespetten er større enn dompap, og lurer på hvor store hull de trenger.

Jeg tenker prinsippet vist på bilde «Åpning for fugler». Her er det kun tatt høyde for de minste småfuglene.
Hadde håpet det gikk å utvide til også få inn dompap gjennom hullet.
Vedlegget «Etter hakkespett sin herjing» viser tørre/nye frø på bakken, sånn har det blitt oftere og oftere.
Jeg vet jo dere jobber for å hjelpe fuglene, ikke sperre de ute. Håper dere ser dette som et tiltak for at hverfall småfuglene fortsatt skal få mat 😊

N.R.H. (13.10.2023)

Hvis du lager et forbur med maks 5 x 5 cm åpninger i netting, og henger fórautomatene inne i buret, kan du kanskje holde spettene ute men slkippe småfuglene inn. Dette er en veldig god løsning. Et eksempel er vist i høstens Fuglevenn-blad, som er i trykken nå.

Roar Solheim (14.10.2023)


#Fugleforing

Hvilket for bør gies til Lomvi

Hvilket for bør gies til Lomvi? Har hørt at noen type fisk ikke er egnet til for. Kan f.eks. Sand Smelt benyttes?

H.K.L. (13.10.2023)

Fet fisk. Biter av makrell f.eks.

Roar Solheim (14.10.2023)


#Fugleforing

Kikerter

Kan man gi kikerter til små fugler ute? Gir brød, solsikkefrø, baller med frø i,knust eggeskall, peanøtter uten salt også.

M. (10.10.2023)

Tror nok det er helt OK.

Roar Solheim (10.10.2023)


#Fugleforing

Katt på foringsplassen

Nabokatten er fast gjest ved fuglematerne mine. Av praktiske årsaker har jeg måttet flytte en mater nær en stor furu. Jeg er redd pus vil fyke opp trestammen og lettere overrumple fuglene slik det er nå.
Noen som har et godt forslag til noe jeg kan kle trestammen med nederst slik at han ikke får feste og kommer seg opp?
Alle gode forslag mottas med takk.

N.N (10.10.2023)

Du kan kle den med lettmetall eller tynt pleksiglass - DETR klarer ikke en katt å klatre over (50-100 cm høyde).

Roar Solheim (10.10.2023)


#Fugleforing

Hestkastanje

Kan Hestekastanjer brukes som fuglemat om man deler dem opp?
Det vokser jo store melder med Hestekastanjer, om dem kan brukes som fuglemat utover seinhøsten/vinter kan man jo eventuelt samle sammen om dem kan brukes...

P.V.G. (07.10.2023)

Vet dessverre ikke om fuglene vil spise dette, men du kan jo prøve. Del opp innholdet i noen hestekastanjenøtter og se om fuglene rører det eller ikke.

Roar Solheim (08.10.2023)


#Fugleforing

Gammel ris

Kom over en pose med ris i skapet mitt som gikk ut i 19. Er den for gammel, eller kan jeg gi det til fuglene?

N. (05.10.2023)

Det kan du trygt bruke som fuglemat.

Roar Solheim (05.10.2023)


#Fugleforing

Vinterfôring av småfugl / fugleinfluensa.

Hei.
Har høst, vinter og vår hatt stor glede av å gi småfuglene mat og hatt mange besøk.
Men hva slags anbefalinger gjelder ifht fugleinfluensa? Er det farlig mtp smittespredning å starte opp med foring nå?
Bor i Innlandet/ Hadeland.

K.A.N. (05.10.2023)

Du kan nok fint fore fuglene nå.

Roar Solheim (05.10.2023)


#Fugleforing

Mat til svaner

Hei, kan jeg mate svaner med frukt (epler, pærer, o.l.) skåret i småbiter eller blir det for skarpt for dem til å kunne svelge?

H. (05.10.2023)

Nei, det er ikke noe problem for dem å svelge slikt, dersom de vil ha det. Du må bare prøve og se.

Roar Solheim (05.10.2023)


#Fugleforing

Ender og sitrus

Kan ender spise appelsin?

S.S. (04.10.2023)

Aner ikke om de KAN, men det er neppe naturlig mat for dem, så ingen grunn til å forsøke å gi sitrusfrukter til fuglene.

Roar Solheim (04.10.2023)


#Fugleforing

Holde skjæra vekk fra fuglebrettet

Jeg planlegger å lage et fuglebrettet montert inne i et bur. Planen er å bruke netting som har så store masker at den slipper fugler på størrelse med trost inn, mens skjærer og lignende holdes ute. Noen ide om maskestørrelse på nettingen for å oppnå dette?

L.W. (01.10.2023)

Har selv brukt netting som har 5 x 5 cm åpning. Det slipper gjennom alle mindre spurvefugler (meiser, finker, spurv), men jeg vet ikke hvor store hullene må være for at troster skal kunne komme inn. Her må du kanskje eksperimentere. 6 x 6 kunne kanskje gå, men da kan det hende at f. eks. også nøtteskriker kommer inn.

Roar Solheim (01.10.2023)


#Fugleforing

Forbud mot mating av fugler

Hei, det er nå innført forbud av mating av fugler i Bergen sentrum, for å begrense rottebestand. Bymiljøetaten mente at det var viktig å tillate noe begrenset mating, av hensyn tl fuglene, men dette ble nedstemt i byrådet (fremkommer ikke hvorfor).
Hva er konsekvensene av et matingsforbud? Noen mener at fuglene finner mat uansett, mens andre er uenige i dette. Noen har bemerket at fuglene i sentrum begnner å se skrantete ut og at de virker svært sultne når man mater på tross av forbudet.
Hva er en ornitologs syn på saken?
Hilsen en borger som er bekymret for våre medskapninger

L. (27.09.2023)

Fuglene klarer seg nok selv om de ikke blir matet av folk, men dert burde la seg gjøre å foreta kontrollert fuglemating slik at ikke gnagerne får tak i maten. Det er dessverre en hysterisk redsel for rotter og andre smågnagere, som er sterkt overdreven.

Roar Solheim (29.09.2023)


#Fugleforing

Småfugler

Kan man gi smultringer til småfugler.
Det er jo hornsalt i smultringer??

N.N (29.09.2023)

Tror det kan gå. Det er vel ikke snakk ombøttevis med smultringer???

Roar Solheim (29.09.2023)


#Fugleforing

Fugleinfluensa

Da det har blitt registrert fugleinfluensa i Gudbrandsdal (Sel kommune), spør jeg: Er det lurt/ fornuftig å opprette fôringsplasser for villfugl nå mot vinteren?

K.S. (28.09.2023)

Tror ikke det er registrert fugleinfluensa hos forplassfugler tidligere, så det burde nok gå.

Roar Solheim (28.09.2023)


#Fugleforing

Linerle.

Kan man legge ut mat til linerle, og hva kan man legge ut som denne spiser?

N.N (28.09.2023)

Finoppdelte kakesmuler kan den ta, likeledes insekter (melormer som man kan få fatt i fra dyrebuti8kker).

Roar Solheim (28.09.2023)


#Fugleforing

Sslmonella

Hva gjør man med matstasjon til fugler etter et tilfelle av salmonella hos flaggspett

T.S. (23.09.2023)

Stopp mating noen uker, vask og rens det du har av forautomater(forbrett o.l.

Roar Solheim (24.09.2023)


#Fugleforing

Mating av fugl frem til jeg flytter

Hei. Jeg har alltid mater fugler fra ca sept-mai.
Nå skal jeg flytte ca 1/11. er det dumt å mate de frem til da dersom nye eiere ikke tenker å fortsette?

L. (21.09.2023)

Ingen problem! Hvis det blir matestopp finner fuglene raskt mat andre steder.

Roar Solheim (21.09.2023)


#Fugleforing

Crunchy Musli

Kan eg mate fuglene med dette på fugle brettet

E.G.K. (16.09.2023)

Høyst sannsynlig helt ok dette.

Roar Solheim (16.09.2023)


#Fugleforing

Svarttrost på fuglebrettet

Min 90 åt gamle far synes det er så koselig med besøk av svarttrost på fuglebrettet, men nå er det lenge siden de har vært der.. Er det noe vi kan gjøre for å lokke dem tilbake?

K.L.S. (15.09.2023)

De må først komme til plassen av egen maskin. Legger du ut overmoden frukt så er det ypperlig trostemat.

Roar Solheim (16.09.2023)


#Fugleforing

Hamstring hos småfugl

Etter lang sommer på hytta (Krokskogen 615 moh) lurer jeg på om jeg har rett i dette: De fleste fuglene vi ser, hamstrer? Vi forer litt ujevnt (solsikke med og uten skall) dvs er borte noen dager iblant, selv med dugelig mengde frø (5-6 liter) før vi drar, er alt borte når vi kommer tilbake. Vi ser det jo også når vi er der, at maten blir fort borte. Nettopp nå ser jeg et par toppmeis som flyr fram og tilbake, henter frø og så opp i trærne. Jeg vet spettmeisen er en hamstrer, den fyller hele nebbet før den flyr av gårde. Eller er det stadig nye meis som svinger innom?

N.N (10.09.2023)

Det er særlig spettmeis og kråkefugler som hamstrer mat.

Roar Solheim (10.09.2023)


#Fugleforing

Hanstring

Jeg spurte om fuglers hamstring, og sendte spørsmål før jeg så at jeg fikk svar ved å Google, at meisene hamstrer. Men det betyr vel at mine betydelige mengder med solsikkefrø som forsvinner fra fôringsplassen, ikke er uhensiktsmessig tap, men kommer noen til gode utover høst og vinter, siden mye festes i trær og hulrom?

N.N (10.09.2023)

Det blir nok spist, ja.

Roar Solheim (10.09.2023)


#Fugleforing

Hvilken/hvilket fugl/dyr kan ha gjort dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Pleier å fylle fuglematere når vi drar fra hytta, og når vi kommer tilbake er den tom og fylles opp. Men da jeg ankom hytta på Tjøme torsdag 7.9. så fuglematere slik ut(se bilder) og jeg prøver å forstå hvem som har klart dette?! Vi har rådyr, grevling, rev, ekorn, spurvehauk, flaggspett, kråke og skjære i tillegg til småfuglene, men kan ikke forstå hvem av dem som klarer å gjøre slikt med en metall fuglemater. Kan dere hjelpe?(ligger ofte noen nøtter igjen midt i nederst som noen ville ha tak i?)

C.F. (10.09.2023)

Dessverre vanskelig å vite sikkert. Kanskje hjortedyr? Du er i alle fall i et område hvor det er lite sannsynlig at brunbjørn besøker foringsplassen.

Roar Solheim (10.09.2023)


#Fugleforing

Syke grønnfink

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg kom hjem fra jobb nå og fant 3 stk grønnfink som bare sitter på bakken under fuglematerne. Vedlagt bilde av to av dem. De er oppblåste og rører seg minst mulig. Forstår at de er syke, og at jeg må stoppe matingen og rengjøre materne. Hvor lenge bør jeg vente før jeg opptar matingen for å være sikker på at det ikke skjer igjen?

N. (31.08.2023)

Har dessverre ikke noen eksakt tidsangivelse for dette, men hvis du stopper et par ukers tid, så er det kanskje nok.

Roar Solheim (31.08.2023)


#Fugleforing

Syk grønnfink - vurdere stopp av foring versus litt for mange fugl i området

Vi har foret fugler igjennom sommeren, ikke mye men litt. I våres var dette med å berge bestanden pga svært lite insekter og sen sommer her i Trøndelag. De var rett og slett desperate etter mat. De er normalt ikke så aktive på foringsplassen på den tiden når naturen setter i gang med sin "matleveranse". Nå i dag oppdaget jeg en grønnfink som er fluffy, og viser alle tegn på parasittsykdom som slo ut en helt masse grønnfink hos oss i fjor høst. Da oppdaget vi ikke sykdommen før det hadde gått litt tid. Jeg har nå tatt ned alle foringsautomater og håper at dette vil kunne avbryte smittekjeden mellom fuglene. Det som er min "bekymring" er at vi har nok klart å opprettholde en fuglebestand som nå ikke vil ha nok mat i nærmiljø uten foring (ihvertfall i vinter) men jeg håper at det ikke vil være et problem nå i sen-sommer/høst. Pr nå er de veldig aktive på peanøtter, og begynt også litt på meiseboller. Mens solsikkekjerner har det ikke gått like mye av. (Det er nok litt fordi vi for tiden har mest meiser, og de er mer ivrig på peanøtt/meiseboller) Men finker, spurver ol er mer ivrig på solsikkekjernene når de er tilgjengelig. Er det riktige valget å stoppe foringen for en uke eller to, eller 3 for å være sikre på at vi får stoppet et utbrudd? jeg forventer relativt stor søke aktivitet etter foringsautomatene de neste par dagene :D ...

K. (20.08.2023)

Fuglene vil nok ikke ha noen problemer når dere stopper foring et par uker nå. Så kan du starte opp igjen. Det er imidlertid ikke sikkert at smitte mellom grønnfinker skjer fordi de oppsøker en foringsplass. Her er det mye vi ikke vet med sikkerhet.

Roar Solheim (20.08.2023)


#Fugleforing

Linfrø til ender

Skal mate ender, og lurer på om de tåler linfrø? Er det eventuelt noe annet enn brød og havregryn de foretrekker?

N.N (19.08.2023)

Aner ikke, men tror neppe det er skadelig. Hvis de vil ha det kan du gi det til dem.

Roar Solheim (19.08.2023)


#Fugleforing

Reste mat som grønnsaker blandet i fetaost med olje

Bare lurte på om, det går greit å mate fuglene med det?

O. (08.08.2023)

Neppe noe mange vil ha. Kanskje andefugler kan ta det (?)

Roar Solheim (08.08.2023)


#Fugleforing

Mating av fugler

Hele året har jeg matet fugler, fra i vår har jeg hatt to pilfinker i tillegg til meiser. Nå har det blitt minst 10 finker her, balkongen min er liten og det blir utrolig mye frøskall og fugleskitt på det som er. Tror ikke det er populært for naboene heller da jeg bor i et leilighetskompleks. Har tenkt å avslutte matingen, men er urolig for hva som skjer om jeg avslutter?
Vil de sulte eller vil de finne annen mat?
Jeg bor på et tettsted i Hedmark.

T.S. (07.08.2023)

Fuglene finner raskt andre matkilder. Men du kan prøve å henge ut meiseboller i metallnett (ikke plastnett), det blir det lite nedfall fra.

Roar Solheim (07.08.2023)


#Fugleforing

Hva er ok middagsrester å gi?

Når vi har rester av poteter, ris, grønnsaker osv, gir jeg det til noen kråker som har tilhold i nærheten. Jeg gir også tørrfor for katt. Akkurat i dag har vi litt pizza til overs, og jeg lurer da på om det blir for salt. Sies jo at kråker spiser alt, men hvor går grensen?

K. (02.08.2023)

Tror det går greit for kråkene.

Roar Solheim (02.08.2023)


#Fugleforing

Insektpate til ung spurv

Bilde vedlagt spørsmålet

¿Spørsmål: hva kan jeg gi lille spurven til å spise?

Vi har fått flere ganger nå besøk fra spurv som ser liten og ung ut. Hvis jeg ikke tar feil, så virker det som en ung gråspurv

Kommer inn i leiligheten, åpner nebbet flere ganger og utrykker en svak lyd. Den trenger hjelp - se bilde som eksempel. Jeg har ikke klart å ta et onklig bilde

kan fly litt. Spise selv, men ser at det ikke er lett å spise frø.

Har lest at sånne små fugler blir matet med insekter, som er proteinrike og bidrar til rask vekst. Er dette greit å gi til han ? ?https://www.hcpet.no/produkt/beaphar-insektspate-100gram/ ?

S. (30.07.2023)

Insekter er nok beste tilskudd å gi fuglen. Fuglemat som inneholder insekter bør gå bra. Ellers er melormer fra dyrebutikk ok. Kjenner ikke produktet du refererer til i spørsmålet, men det ser ut til å kunne være OK mat.

Roar Solheim (30.07.2023)


#Fugleforing

Ærfugl ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Ser veldig mange ,ikke matet dem men de kommer svømmende mot meg ,ærfugl ?kan de få brød?

N.N (26.07.2023)

Du kan gjerne prøve og se om de vil ha det. Ærfugl er ellers skjellspisere.

Roar Solheim (26.07.2023)


#Fugleforing

Mating av kråker - hvilken mat?

Hei! Har en gjeng kråker jeg har matet over tid (langt unna tettbygdstrøk). De er veldig glade i tørrfor til hund. Hunden min spiser ganske dyrt tørrfor, og derfor jeg er på utkikk etter noe rimeligere som jeg kan gi til kråkene. Hva burde jeg se etter? Først og fremst tenker jeg at kulene bør være små, men hva slags type bør jeg gå for? Lavt fettinnhold? Høyt på kalorier? Mye eller lite protein? Slankefor, vanlig tørrfor, eller høyenergifor for aktive hunder? Valpefor? Det er så mye å velge mellom, og jeg ønsker å tilby kråkene det som er optimalt for kroppen deres (som et substitutt selvfølgelig, passer på å ikke mate dem for mye), men hva trenger egentlig kråker sånn rent ernæringsmessig når det kommer til protein, fett, kalorier, energiinnhold?

R. (25.07.2023)

Kanskje vanlig hønsefor kan gå?

Roar Solheim (25.07.2023)


#Fugleforing

Brød til fugler.

Hei.
Jeg leste nylig på Birdlife at man ikke skulle fore fugler med brød, nå som det er mye unger. Ungene kunne få deformerte vinger. Vi har en kråkefamilie her, som jeg daglig kaster ut brød til. «Fruen» i flokken har bodd her i mange år, og kommer når jeg plystrer på henne. Da vet hun at det er mat å hente, men er maten bra nok for de små?🤔
Mvh Anne

A.T. (20.07.2023)

Defår neppe deformerte vinger fordi dere gir dem brød.

Roar Solheim (20.07.2023)


#Fugleforing

Gi hauk pølse til mat

Er det trygt for hauken hvis jeg forer han med en grillpølse (i og med de er karnivorer)??

J. (20.07.2023)

Mer ok til kråkefugler enn til hauker, de bør få rent kjøtt.

Roar Solheim (20.07.2023)

««første 153 - 202 av 2 683 siste»»