Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 39 535 til 39 584 av totalt 50 019 spørsmål


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stor dykkende fisk i Begna

Da vi kom på gummiflåte ned elva Begna i Valdres, ser vi først en hals og et hode som stikker opp av vannet, for deretter å dykke og bli borte. Like etter blir det et voldsomt leven da det rett foran gummiflåten bakser opp en stor sort fugl av elvevannet. Den sliter med å komme ut av vannet og flyr en stund i lav høyde over elva før den vinner høyde og flyr over trærne ved elvebredden. Det lignet ikke en and. Hva kunne dette være for en fugl? Skarv???

V.S. (25.07.2012)

Svar:

Ja, dere har nok sett en storskarv - de dukker regelmessig opp i ferskvann i innlandet.

Roar Solheim (25.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fjær?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl kan denne fjære komme fra, og er det også mulig å få greie på om det er hunn- eller hannfugl, ungfugl eller voksen, vingefjær, stjertfjær eller annet?

N.N (25.07.2012)

Svar:

Dette er en dekkfjær fra vingen (armdekkfjær) på en kongeørn. Det er en eldre fugl (ikke første ungfuglfjærdrakt), men jeg kan ikke si noe mer om alder enn at den bør være 3+ år gammel.

Roar Solheim (25.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Musvåk eller ... ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette en musvåk ? Det var tre stykker som kretset over huset mitt.Synest stjerten er så " rotete ".Er det ungfugler ?

K.J. (24.07.2012)

Svar:

Ja, dette er en musvåk. Den holder på med å skifte (myte) vingefjær, og de ytre stjertfjærene er i ferd med å vokse ut. Dette er grunnen til at den ser litt "rufsete" ut. Det er bare de gamle fuglene som ser slik ut nå på sommeren. Årets ungfugler har helt jevnt utvokste fjær, og de begynner ikke å skifte vingefjær før neste sommer. Rovfuglene skifter bare noen av fjærene hvert år, derfor får de slik flekkvist fjærskifte.

Roar Solheim (24.07.2012)


#Økologi og atferd

Bergand

Hei! Observerte Bergand for et par dager siden i Eggedalsfjellet. For meg så det ut til at ungene holdt til i ett vann mens moren svømte rundt alene i et vann ca 50-100 meter unna uten syn mot vannet ungene var i. Er det vanlig atferd?

K. (24.07.2012)

Svar:

Nei, ikke så vidt jeg vet. Men det spørs hvor store ungene var. Etter hvert som de blir noen uker, KAN det hende at mor tar seg en tur på egen hånd, selv om jeg ikke kjenner til slik adferd i detalj.

Roar Solheim (24.07.2012)


#Økologi og atferd

Måser

Desse store flokkane av måser som opptrer i samband med gylling av åkrer spes. om våren, - er dette ein eigen rase? Er dette fugler som trekker?

J.K.M. (24.07.2012)

Svar:

Nei, dette er "vanlige" måker som søker etter mark og andre virvelløse smådyr på jordene. Hettemåke, fiskemåke og sildemåke (langs kysten) er de artene en oftest ser. Særlig når det pløyes, kan måkene sverme veldig aktivt rundt traktoren, for å være raske til å sikre seg godbitene bak plogen.

Roar Solheim (24.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

kan dette være noen annet enn storspove?

Bilde vedlagt spørsmålet

B. (24.07.2012)

Svar:

Nei, dette er en storspove.

Roar Solheim (24.07.2012)


#Diverse

Komentar til svar kryssordfugl

Are er et gammelt norsk navn for Havørn som ble brukt i store deler av landet. I kryssordsammenheng er are mye brukt som løsningsord for fugl.

N.N (24.07.2012)

Svar:

Kryssordverdenen er omfangsrik...

Roar Solheim (24.07.2012)


#Diverse

kryssordfugl

Hei. kan du si meg hva en are er?

G.H. (23.07.2012)

Svar:

Du har nok lest feil for ARA, som er en sydamerikansk papegøye.

Roar Solheim (23.07.2012)


#Økologi og atferd

Har måser fargesyn?

Har måser fargesyn? Har lagt merke til at måsene legger igjen avføring på kun min bil, som er knall rød, mens alle biler rundt er helt fri for avføring.

Er måsene tiltrukket eller forbannet på rødfarge?

B. (23.07.2012)

Svar:

Måker har garantert fargesyn, men jeg har vanskelig for å tro at de er "drittlei" en bestemt bil på grunn av fargen. Det ville i så fall være en sensasjonell oppdagelse.

Roar Solheim (23.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Due?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, vet du/dere hva slags fugl dette er? Er det en due?

N.N (23.07.2012)

Svar:

Dette er en tamduevariant.

Roar Solheim (23.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Digert egg 9x6 cm

Bilde vedlagt spørsmålet

Fant et digert egg 9x6 cm, gul-grå-hvit farge, intil roten av et stort tre i en granskog i Østfold. Ikke langt fra dyrka mark. Egget var helt. Kunne ikke se noe reir i nærheten. Hva kan dette være?

B.A. (23.07.2012)

Svar:

Dette ser ut som et storfuglegg, kanskje forsøkt lagret av en mår?

Roar Solheim (23.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Sanger?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Tok bildet i midten av juni i Hole kommune Buskerud. Har opptak av sangen, som var veldig fin og variert. Fuglen var litt stor, tipper det er en sanger, men hvilken? På dette bildet har forresten fuglen nebbet oppe, kan lett se ut som det er igjen.

Mvh M

M. (23.07.2012)

Svar:

Mistenker at du har klart å ta bilde av en myrsanger. I denne gruppen av sangere er det mange som er veldig like, og vanskelige å skille fra hverandre bare på bilder. Sangenb er imidlertid artstypisk. Myrsangere, rørsanger og busksanger er svært like i utseende.

Roar Solheim (23.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

jeg lurer på om dette er krykkjer og hvordan ser man isåfall det?

Bilde vedlagt spørsmålet

A. (23.07.2012)

Svar:

Dette må vbære krykkjer, for de har sorte føtter. Fiskemåkene har gulgrønne føtter.

Roar Solheim (23.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

er dette svartbak eller sildemåke?

Bilde vedlagt spørsmålet

A. (23.07.2012)

Svar:

Dette er en svartbak - mye hvitt i endene av håndsvingfjærene.

Roar Solheim (23.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Andunger på motorveien.

Bilde vedlagt spørsmålet

Da jeg kom kjørende på motorveien i Åsane, Bergen, så jeg 4 andunger(?) som vettskremte løp fram og tilbake over veien. Før jeg rakk å parkere var 3 av dem påkjørt mens den fjerde løp langs autovernet på sideveien hvor jeg hadde parkert. Jeg tok den med til vannet i nærheten og slapp den uti. Her dykket den ned og jeg så den ikke igjen. Jeg så heller ikke moren eller andre søsken. Hvilken and er dette? Var de vei fra eller til vannet i 19-tiden om kvelden? Er det noen mulighet for at den overlever? Kunne jeg tatt den hjem og fostret den opp? Hvordan kunne jeg tatt vare på den?

L.B.H. (22.07.2012)

Svar:

Har ikke god litteratur for andunger for hånden, men jeg mistenker at dette er en gravandunge.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Jordugle ?

Høsten 2011 ble det funnen levningene av en ugle på fjellet i Gulen (ca. 500m o.h) Har lagt den inn på artsobservasjoner som usikkert funn av jordugle
http://artsobservasjoner.no/fugler/obs_info.asp?obsid=10077173
Det er lagt inn to kommentarer til funnet der en mener det er jordugle og den andre mener det er hornugle . Kan dere gi noen sikker konklusjon

A.G. (22.07.2012)

Svar:

Bildene viser vinger av en jordugle, og den artsbestemmelsen kan jeg garantere 100%.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

And

Bilde vedlagt spørsmålet

Klarer ikke å finne ut av hva slags and dette er. Den svømte raskt blant svaneunger og stokkender. Den var så brun at jeg egentlig slo ifra meg ung kvinand som mulighet, men det er kanskje det likevel?
Smestaddammen, 22.07.2012

S.H. (22.07.2012)

Svar:

Er selv usikker her. Det hvite på vingen kan minne om kvinand hunn, men fuglen er for brun, og jeg mistenker derfor mer toppand hunn.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Bildet er tatt ved vannet, i Østfold.

N.N (22.07.2012)

Svar:

Dette er en ung kråke, litt matt i fargene i forhold til voksne fugler.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Har dere hørt om/eller vet om en Vandrefalk kan jakte insekter/øyenstikkere på samme måte som en Lerkefalk??

N.N (22.07.2012)

Svar:

Jeg har aldri hørt om at noen har observert at vandrefalk tar insekter, men jeg vilo tro at den kan gjøre det en sjelden gang hvis muligheten byr seg. Både lerkefalken og den litt større leonorafalken jakter både insekter og småfugler.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

bergand eller toppand?

Bilde vedlagt spørsmålet

S. (20.07.2012)

Svar:

Dette ser mest ut som en ung bergand, på grunn av de lyse feltene i hodet, men det er ikke lett å si sikkert.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Besøk i hagen

Bilde vedlagt spørsmålet

I slutten av juni fikk vi besøk av to fugler i hagen der vi bor i Vormsund.
Det ser ut som gjess, men vi har nå saumfart flere bøker om fugelr og ikke fått noen resultat.
Er dette ville fugler, eller er det noen rømlinger?

K.G. (22.07.2012)

Svar:

Dette er rømte tamender, ikke noen villfuglutgave dette, nei.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er det mulig å identifisere denne fuglen ut fra dette dårlige bildet? Bilde er tatt ute ved Kråkenes Fyr, S & F. Kan det være en jo?

O.M.O. (22.07.2012)

Svar:

Dette er en storjo.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Diverse

trosteunger

Vi har fått troste reir på verandaen. Og vi lurer på hva vi skal gjøre med det? Skal vi flytte det, la det bli??? Hvor lang tid tar det før trosteunger lærer å fly?
Hvor lang tid tar det før de klarer seg selv?

A.V. (22.07.2012)

Svar:

La troste4ne styre seg selv - det er det beste! Trostungene hopper ut fra reiret etter 2-3 uker, og da vil de bevege seg vekk fra verandaen.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne fuglen forvillet seg inn i stua vår i Sandefjord. Ser ut som om det er en fink, men hvilken? Kan dere hjelpe?

T.C. (21.07.2012)

Svar:

Dette er en ung kjernebiter.

Roar Solheim (22.07.2012)


#Diverse

Her er bilde av svale i Spania

Bilde vedlagt spørsmålet

Beklager, bildet kom vist ikke med...

V.K. (21.07.2012)

Svar:

Dette er en tårnseiler ungfugl, og den ser ut til å være stor nok til å kunne fly. Gi den først litt vann, og forsøk så å kaste den opp i lufta slik at den får luft under vingene. Tårnseileren klarer nemlig ikke å lette fra bakken ved egen hjelp!

Roar Solheim (21.07.2012)


#Diverse

Voksen eller unge- svale(?)- funnet i Spania

Hei:) Jeg befinner meg for øyeblikket i Spania på ferie og skal bli her i fem dager til. I dag fant min mor og jeg en fugl midt på torget som så vettskremt og skadet ut. Den kunne ikke fly men bevege på vingene som normalt. Vi puttet den i en skotske for å ta den til en park der det muligens var bedre for den å dø enn på et torg fullt av mennesker som gjøre den stakkars fuglen vettskremt, men så falt det meg inn at det muligens kann være en unge som har falt ut av rede sitt. Jeg tror det er en svale, og den ser vell ganske så voksen ut, men har litt dun under magen som kan hinte til at det er en unge. Klarer du å se hva slags fugl og stor eller ung? Nå er den lille stakkaren på verandaen med mat og vann vedsidenav. Hva gjør vi? Den virker ikke skadet, men noe er tydeligvis galt? Den prøver å fly for harde livet, men daler bare nedover. Skal vi legge den i en busk å la (færlt å si det) en katt da den? Det er jo det beste om den har det vondt, og den klarer seg ikke lenge uansett, men mindre det er en unge å vi kan lære den å fly... Husk at vi drar om kunn fem dager...

V.K. (21.07.2012)

Svar:

Her mangler det et foto, så dette er umulig å vurdere. Prøv å sende et bilde av fuglen.

Roar Solheim (21.07.2012)


#Diverse

Grågås

Hei. Tidlig i våres kom to morløse grågåsunger til oss på vårt småbruk. De har bodd her siden og er nå blitt store fugler. Vi ønsker helst at de skal fly sydover med en gåseflokk til vinteren og lurer på når de reiser, og i den forbindelse, når vi bør sette ut våre sammen med andre. De er veldig tamme og vi har dem gjerne på bruket så lenge vi kan. De flyr fritt, men kommer alltid tilbake etter flygeturene sine. Er det sannsynlig at de kommer tilbake hit til neste vår? Håper dere tar dere td til å svare for vi vil gjerne gjøre det beste vi kan for våre sommergjester.

E.K. (20.07.2012)

Svar:

Hvis disse gjessene skal fly sydover sammen med andre grågjess, bør de sosialiseres med ville gjess så raskt som mulig. Hvis de nå flyr fritt, og kan velge hvor de oppholder seg, er utfallet åpent. De kan KANSKJE slå følge med ville gjess, men kan også velge å bli værende hos dere hele vinteren hvis de fores. Gjess er såpass langtlevende at de kan komme tilbake til dere neste vår selv om de flyr sydover med ville gjess.

Roar Solheim (21.07.2012)


#Økologi og atferd

Fuglemobbing.

Hei. Jeg har lagt ut daglig mat til 3 kråkunger, som nå har kommet seg, og flyr omkring. Det som er problemet er at etter at to av de har begynt å fly sammen, hakker de etter den tredje, som tilbringer nå deler av dagen i et bestemt tre. Hva er årsaken til dette? Hvor mange barn er vanlig for et kråkepar å få? Hvor lenge lever en kråke? Hvor ofte får de kull? Hvor ofte bør jeg nå legge ut mat til de? Hvilkne tidspunkt er best? Takk for svar. Mvh Johanne.

J. (20.07.2012)

Svar:

Det er ganske vanlig med 3-5 unger i et kråkekull. Kråker kan leve ganske lenge, kanskje 10-15 år i vill tilstand. Det er alltid konkurranse mellom søsknene i et kull om maten, så dette kan være grunnen til at de hakker på og "mobber" hverandre. Vanskelig å si hvor ofte du bør legge ut mat - her må du nesten prøve deg fram.

Roar Solheim (21.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hilken art er dette ? Sett i dag i Sør-Trøndelag.

N.N (20.07.2012)

Svar:

Dette er en falk, og det ser ut til å være en vandrefalk, voksen fugl som er i ferd med å skifte vingefjær.

Roar Solheim (21.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei

Var ute å padlet tidlig en morgen, og oppdaget en fulg som jeg aldri har sett før. Så den i Tønsbergfjorden, stående i vannkanten.

Er dette en type vadefulg, og er den vanlig i Vestfold?
På forhånd takk for svar!

N.N (21.07.2012)

Svar:

Dette er en gråhegre, vanlig over det meste av landet.

Roar Solheim (21.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

fugl som spiser på rødknapp?

Lurer på hvilken fugl det er som kommer og "renspiser" rødknapp? De kommer i flokk og spiser seg gjennom området. De dukker opp i slutten av juli/begynnelsen av august.

A.S. (20.07.2012)

Svar:

Det vet jeg dessverre ikke, men antar at det er en eller annen slags finkefugl. Prøv å få tatt bilde av fuglene.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hva slags due?

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg trodde først dette var en tyrkerdue, men etter å ha søkt litt på internett syns jeg det ligner mer på palmedue. Kan det være riktig? Bildet ble tatt i Pakistan.

N.N (20.07.2012)

Svar:

Er enig i at dette ligner en palmedue, men jeg har ikke littereatur tilgjengelig for å kunne sjekke om akkurat denne arten finnes i Pakistan.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi fikk en fuglunge på hyttetrappa i går. Det er en rovfugl, på størrelse med en hauk. Men vi klarer ikke å artsbestemme denne, da fargen avviker fra de vi kjenner. Både ungen og en av de voksne var gul/brunspettet både over og under, hadde delvis svart nebb med en gul rand innerst,med en typisk rovdyr"bøy". Den hadde gule ben, vingespennet er vanskelig å angi, men bra mye større enn f.eks. ei skjære, dobbelt kanskje?
Lyden til foreldre kunne minne om kneppingen til en orrfugl, og den gjorde skinnangrep på samboeren når han viste seg ute.

M.A. (20.07.2012)

Svar:

Selv om bildet er av dårlig kvalitet, ser det ut som at dette kan dreie seg om en ung tårnfalk.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Diverse

Svalerede

Når kan vi fjerne svalerede etterat ungene har lært å fly ?

N.N (20.07.2012)

Svar:

Når svaleungene ikke lenger holder seg på og ved reiret.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Diverse

norsk navn

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg fant ut at denne arten heter indian robin. Finnes det noe norsk navn på fuglen?

N.N (20.07.2012)

Svar:

Arten som på engelsk heter Indian Robin, har fått navnet Hinduskvett på norsk.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Diverse

syk kakariki

hei kjøpte tre kakariki for en mnd siden,to av de sovnet inn i forige uke den tredje er veldig syk nå er det noe jeg kan gjøre er veldig fortvilet...

N.N (20.07.2012)

Svar:

Dette høres ut som et burfuglspørsmål, og da må du henvende deg til folk som driver med burfugler.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Diverse

Svaler

Jeg lurer på om du vet hvor magne innesekter en svale spiser i løpet av et døgn?
Send gjerne en link hvis du vet om noen.
Tusen takk for hjelpen.

J.S. (20.07.2012)

Svar:

Nei, her kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

kan dette være en ung rødstilk?

Bilde vedlagt spørsmålet

S. (20.07.2012)

Svar:

Ja, det er det.

Roar Solheim (20.07.2012)


#Diverse

Hvor er våre spettmeisvenner??

Vi har hatt hytte på Hvaler i 5 år og har i alle disse årene hatt stor glede av spettmeisfamilier som har hekket i våre fuglekasser og som forsyner seg ivrig av nøtter og annet snadder vi legger ut. I år er de borte vekk - både fra kassene og matfatet. Hva kan være grunnen til en slik plutselig forsvinning??

N.N (19.07.2012)

Svar:

Det er nok tilfeldige hendelser. Kanskje er akkurat disse fuglene nå døde, og så tar det litt tid før noen nye dukker opp i akkurat dette territoriet.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Diverse

syke svaner

hello, what happened to the birds on the lake Mosvetnet? Swans can not walk, they have an infection, are lethargic, do not fly ... I spoke with the park supervisor he said that veterinarians do not want to do anything...Is there a bird asylum in stavanger? or a veterinarian specializing in birds? These birds are left to die@ if this is the infection vet could help them! please info

N.N (19.07.2012)

Svar:

Unfortunately I do not know any thing about this situation. You should try to get in contact with the local ornithological society in Stavanger/Rogaland.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Diverse

fugleturer

hei er en veldig interessert fuglekikker på 12 år og lurte på om det finnes noen fugleturer i vestfold

N.N (19.07.2012)

Svar:

Det vet jeg dessverre ikke. Søk etter den lokale ornitologiske foreningen og kontaktpersoner der.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Diverse

belisens

hei, hadde tenkt til å ta belisens når jeg blir 16. hva må til? må jeg ringe til noen, må jeg være utdannet? vet ihvertfall at jeg må ha ringmerket et vist antall med fugl.

N.N (19.07.2012)

Svar:

Du bør kontakte ringmerkingssentralen ved Stavanger Museum, eller lokale fuglefolk i det fylket du bor i for å sjekke om noen der driver med ringmerking.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags ugle er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Vi er fra Sandefjord i Vestfold. En tidlig kveld rundt slutten av Juni observerte vi to ugler flyvende over et jorde, i et område med mye furu og grantrær. Tydelig at de drev å jaktet på noe, for de stupte gjevnlig ned i åkeren.

Vi fikk tatt flere bilder av disse uglene og sender inn to av de beste med dette innlegget, med håp om at noen vet hva slags ugle dette er. Vi har prøvd å søke litt rundt på nettet, og vi tror at dette muliggens kan være snakk om Perleugle. Er dette tilfellet?

H.O.J. (19.07.2012)

Svar:

Nei, dette er jordugle. Den jakter typisk på denne måten, ved å fly frem og tilbake over åpne områder og lytte etter mus.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Diverse

due

in mit hus kom et due,litten,sulten.vha kan jeg gjøre

N.N (19.07.2012)

Svar:

Du kan fore den med vann og brødsmuler, og så slippe den ut igjen.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Fuglekasser

Forldreløse spettmeisunger i fuglekasse

Jeg vet ikke hvordan katten fikk tatt den ene av foreldrene, men det fikk den. Nå ser det også ut som den andre er vekk også. Det har vært stor traffikk i fuglekassen for tre dager siden. Det ligger seks friske spettmeisunger oppi. De gaper til meg den ene gangen jeg har sett. Går det an å forsøke å gi de en makk på deling (delt i seks biter) og håpe at de holder seg i live til de er klare for å klatre ut?? Eller skal naturen bare gå sin gang, som flere sier? Vet det er et lite paradoks å ha tørforetkatt med instinkter i behold og fuglekasse, men nå har jeg planer om fire kasser til. Vi har mye utmark, selv om vi bor noe urbant og her er flere katter i området.

N.N (31.05.2012)

Svar:

Beklager sent svar - du vet vel selv hvordan det gikk nå. For fremtiden må du sette opp fuglekassene slik at ikke katta kan komme opp i dem. Plasser fuglekassene 3-4 meter oppe på en frittstående trestamme, og sett på 50-80 cm høyt, glatt belegg (metallplate) rundt trestammen i ca 2 meters høyde over bakken. Da får verken katter eller mår for den saks skyld, tak til å klatre på stammen, og fuglene kan kanskje klare seg.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Økologi og atferd

Svalemor død :( Finnes det en far der som vil ta seg av de sultne ungene?

Jeg har i år nok en gang fått oppleve at svaler har laget reir i låvetaket og flyr lykkelig inn og ut av låven for å mate de små. Men i dag tidlig fant jeg en svale død på bakken, tatt av en av kattene mine. Veldig, veldig trist. :( Dette er en av foreldrene. Er det sannsynlig at den andre parten vil ta over matingen? I morgentimene i dag var det helt stille i låven og ingen svale kom, men den kommer kanskje etterhvert.. Jeg håper og håper. Hvor lenge vil ungene klare seg uten mat? Har det noen hensikt å forsøke å ta ned reiret og prøve å mate ungene fremover? Eller må bare (den brutale) naturen gå sin gang? :(

M.W. (12.06.2012)

Svar:

Beklager sent svar - du vet trolig svaret selv nå. Hvis ungene ikke er for små, så kan en foreldrefugl kanskje klare å fore dem opp alene. Hvis de er for små, må gjerne en av de voksne ligge på ungene for å holde dem varme mens den andre voksne jakter insekter. I slike tilfeller hvor en av partene dør, kan det være at den gjenlevende voksenfuglen gir opp både reiret og ungene, siden det vil være et dødfødt prosjekt.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Diverse

Rede med 5 blå egg

Heisan! Jeg oppdaget til min forskrekkelse i går et rede med 5 blå egg i oppå en vedhaug under en plate.. og jaguu har det kommet der fort, ikke mer enn 2-3 uker siden veden ble stablet der... nesten på bakkenivå... jeg ble meget overrasket... holdt på jobbe rundt der og en fugl kjeftet veldig, men jeg skjønte ikke hvorfor før jeg så redet.... Jeg så ikke hvordan fugl det var, og det var et solid rede, måtte løfte på platen over for å se nedi.. håper bare at det vil gå bra med dem. Kan det være en svale som har flyttet inn der??

V.B. (29.06.2012)

Svar:

Dette er ikke noen svale, mer sannsynlig kan det dreie seg om linerle eller en gråfluesnapper, som er de artene som oftest plasserer reir på slike steder. Noen andre er også mulige.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Diverse

Når forlater småfugle- ungene redet?

Hei der. Vi har ett stort (16 m)bjerketre som vi endelig skal få tatt ned da det tar all sol og forårsaker mye allergi problemer. Dessverre har vi en "deadline "på dette. Det MÅ ned før 1 Juli. Jeg er bekymret for om det kanskje kan være "bebodd". Vi har en fuglekasse på ett furu tre like ved, hvor en kjøttmeis familie har flyttet inn. De bruker bjerka flittig for mat sanking. Mitt spørsmål er da ; om det er reder i dette treet; når omtrent regner man at "unga" har flyttet , og at en kan ta treet "med god samvittighet" Mvh Epf

N.N (13.06.2012)

Svar:

Kanskje noe for sent med svar her, men det var neppe noe problem med hensyn til hekking å kappe ned bjørka før 1.7. Meisene plukker insektlarver fra bjørkebladene, men når treet felles vil de søke næring på andre trær og busker.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Økologi og atferd

Svarthvit Fluesnapper og Rødstjert.

Hei,jeg har en Fuglekasse på veggen ute der jeg bor ,der er det unger nå ,og alt virker til og gå bra med dem men i dag,har jeg merket at en Rødstjert angriper han eller de er noen ganger Fluesnapperen som angriper andre ganger Rødstjerten ...de er ekstremt mye insekter i området og mange ledninger (fra lyktestolpe til lyktestolpe ) men de virker som begge vil ha den samme ledningen,(?) og jakte insekter fra!
Jeg tror dette kan være en kamp om tæritorium? Tror dere det eller noe annet?
Jeg har aldrig sett at Fluesnapperen angriper noen andre fugler en kjøttmeis som har kassa kun 100m fra (de ble bare sån, den ene kassa er så gammel at jeg hadde ikke forventet at noen ville bruke den igjen,og den sitter så høyt at jeg når den ikke for og bytte den ut..,,) Fluesnapperen tør ikke og yppe seg ordentlig mot kjøttmeisa den har tatt den kassa før ,Fluesnapperen krangler ikke ,med de andre fuglene som er i nærheten!!
Men både Rødstjerten og Fluesnapperen er veldig ivrig på å jage verande jeg har heller ikke sett at Rødstjertene har kranglet men noen annen fugl før ,jeg har ikke merket noe redet av Rødstjerten i nærheten. jeg så Rødstjerten først i dag,men de jeg bor sammen med har sett den i flere dager .De er begge hann fugler

ER det vanlig at Rødstjert og Svarthvit Fluesnapper angriper verandre?????

N.N (29.06.2012)

Svar:

Nei, det er ikke ofte at en ser slagsmål mellom disse to artene. Som regel er det fluesnapper hanner som forsøker å jage kjøttmeis vekk fra et reirhull/fuglekasse for å overta boplassen. I dette tilfellet KAN det være at de to kjekler om de beste insektplassene, selv om dette ikke er noe en vanligvis ser. Det KAN også hende at det ligger kamp om reirplass bak, men det er umulig å si uten å observere stedet og hendelsene nærmere.

Roar Solheim (19.07.2012)


#Økologi og atferd

Måker og kråker

Hei
Vi har i flere år hatt måke med reir på taket av vår enebolig. Slik er det også i år, men det er en forskjell. Tidligere år når måkeungene har kommet seg helskinnet ned av taket, har måkene "geleidet" dem ned til havet med en gang. Slik er det ikke i år og jeg skjønner ikke hvorfor. Det ser ut til at denne måkefamilien ikke kommer seg til havet. Jeg lurte bare på, kan et kråkereir i nærheten være årsaken? At måkene ikke "tør" ta veien til havet av frykt for at kråkene skal ta barna?

S.S.J. (02.07.2012)

Svar:

Vanskelig å si. Vanligvis er det fiskemåker som hekker på hustak, og de tar ikke nødvendigvis med seg ungene ned til vann, men lar dem være nær selve reirplassen inntil de kan fly.

Roar Solheim (19.07.2012)

««første 39 535 - 39 584 av 50 019 siste»»