Spør en ornitolog
Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.
Still et nytt spørsmålBesvarte spørsmål
Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse
Viser 38 568 til 38 617 av totalt 50 009 spørsmål «forrige neste»
Identifikasjon av måke
Hei,
Jeg tok dette bildet av en måke i Borgundgavlen, Ålesund i går (5. feb). Jeg er usikker på om det er en Svartbak i 2. vinterdrakt eller om det er en Gråmåke i 1. vinterdrakt. Synes mønsteret på vingene ligner mest på Svartbak.
E.B.O. (06.02.2013)
Svar:
Dette er en gråmåke. Nebbet er mye spinklere enn hos en svartbak, og det er mer småflekker i fjærdrakten enn hos svartbak ungfugl. Men det er ikke lett å se disse forskjellene, og det tar tid å bli kjent med disse ungfugldraktene.
Roar Solheim (07.02.2013)
Dvergspett eller hvitryggspett
Hei Jeg lurer på om dette er en dvergspett eller kanskje en hvitryggspett. Vi ser den en del på foringsplass i Resdalen i Meldal kommune, Sør Trøndelag. 570 moh blandingsskog furu/bjørk.
Takk for hjelpen
E.W. (06.02.2013)
Svar:
Dette er en dvergspett hann, flott bilde!
Roar Solheim (07.02.2013)
Piplerka igjen
Legger ut samme bilde bare litt mer zoomet inn, håper du klarer å identifisere den nå. Ligner heipilerka, men denne hadde tydeligere øye-bånd, og mørkere rygg. I tillegg var den litt større enn de andre piplerkene. Håper beskrivelsen hjelper litt.
B.B. (18.11.2012)
Svar:
Flere ved NOF-kontoret har kikket på denne nå i dag, og selv om det er vanskelig å avgjøre ut i fra bildet, så mener de fleste at dette mest sannsynlig er en heipiplerke.
Roar Solheim (06.02.2013)
gås
hvilken underart sædgås er dette . trur selv at det kan hver fabalis elle ?
N.N (12.01.2013)
Svar:
Dette er vanskelig å avgjøre. I henhold til en av de norske gåsekjennerne, Ingar Jostein Øien, så kan dette se ut som underarten rossicus. Men det er et vanskelig emne å si sikkert bare ut i fra et fotografi.
Roar Solheim (06.02.2013)
Dompap
kor mye veger han?
T. (06.02.2013)
Svar:
En dompap veier omkring 30-35 gram.
Roar Solheim (06.02.2013)
Gråsisik
Spurte før helgen om forskjellen på gråsisik og polarsisik. Er nok gråsisik vi har sett ved Ullsfjorden, men fint å få det bekreftet.
A.U. (04.02.2013)
Svar:
Ja, dette er gråsisik.
Roar Solheim (06.02.2013)
syk nøtteskrike
Det virker som om den ene nøtteskrika som holder til her er syk. den blåser seg opp, hviler og sover. den kommer å spiser litt for så å finne seg til rette igjen i treet.den har vært på verandaen og treet i hele dag. ser den spiser litt snø. bør jeg slutte umiddelbart å fore tilfelle salmonella eller kan jeg se det ann? hvor stor sansynlighet er det at det er salmonella,kan det være noe annet? alle de andre fuglene ser friske og raske ut, men det har riktignok vært lite fugler i dag, men det kan jo være tilfeldig også. veldig i tvil på hva jeg skal gjøre nå! bikkjene mine har også spist litt av fuglematen som har falt på bakken. bør jeg ringe dyrlegen og ta en blodprøve av de eller noe sånt?
hilsen fortvilet
hilsen kristin
N.N (04.02.2013)
Svar:
Det er ikke mulig å si hva som kan være i veien med denne fuglen, men det er mer sannsynlig at den er syk av andre grunner enn salmonella. Den kan ha flydd mot et vindu (hjernerystelse), ha fått skader etter mislykket haukeangrep, ha kollidert med bil osv. Det beste er egentlig å la den være og holde øye med om den klarer seg eller ikke.
Roar Solheim (06.02.2013)
Hva slags fugl forts...
Nei, jg vet hvordan sidensvans ser ut - disse var større og den gullgule stjertkanten har vel ikke sidensvans? De hadde ikke sånn fin sidensvanstopp på hodet heller... :-)
A.B.N.S.I.R.H. (04.02.2013)
Svar:
Jo, sidensvans er såvidt jeg vet den eneste fuglen på denne størrelsen som har gul stjertkant, og som opptrer i Norge om vinteren.
Roar Solheim (06.02.2013)
Hvor vanlig er det at en hærfugl trekker nordover. (Nord Troms) i oktober
N.N (05.02.2013)
Svar:
Hærfugl dukker faktisk regelmessig opp i Norge så sent som i september og av og til også i oktober, så det er ikke umulig å se den også i Troms, selv om det ikke akkurat er dagligdags.
Roar Solheim (06.02.2013)
Fuglekasse til Hagesanger?
Vi har en prosjekt på skolen hvor vi skal lage en kasse til hagesanger. Men vi finner ingen mål på nettet om hvor stort hullet hvor fuglen kommer inn skal være. Og heller ikke hva slags fuglekasse den liker.
Vet du noe om dette?
Vær så snill svar dette så fort som mulig..!
O. (05.02.2013)
Svar:
Hagesanger er IKKE en hullruger, så denne arten kan dere ikke lage kasser til. Hvis dere vil lage standardiserte fuglekasser, så er 32 mm diameter en OK hullstørrelse på inngangshullety (passer meiser og fluesnapper bl. a.).
Roar Solheim (06.02.2013)
Flaggspett i boligområde
I dag så jeg to flaggspetter i vårt boligområde på Hundhamaren i Sør-Trøndelag.De satt på toppen av hver sin lysstolpe (tremateriale) og hakket på metallplatene på toppen. Bør jeg være bekymret for at flaggspettene plutselig får lyst til å hakke på ytterveggene våre? Huset er fra 1950 tallet, vi har bodd her i ett par år nå, og aldri hørt eller sett flaggspett på husveggen vår. Der er helle ikke merker etter flaggspett på veggene her.
O.O. (05.02.2013)
Svar:
Nei, det er neppe grunn til bekymring, selv om flaggspett KAN hakke på husvegger. Når de hakker på metallplatene på toppen av stolper, er det fordi de har oppdaget at disse gir en flott resonnans, og de kan brukes til tromming/signalisering. Naturlig bruker spettene dødt/tørt treverk til dette.
Roar Solheim (06.02.2013)
Snøspurv????
Lørdag 02.02.13 kl.16.20, observerte vi en for oss helt ny fugl på foringsplassen. De var fire stykker. Satt på snøen og pikket solsikkefrø. Det nærmeste vi kommer ut fra bildesøk i diverse oppslagsverk, fuglebøker og her på nettet, er snøspurv. Vi reiste bort en snau time senere og var borte til søndag kveld. Derfor vet vi ikke hvor lenge den ble. Men vi har ikke sett den i dagene etterpå heller. Vår beskrivelse: Liten, på størrelse med en granmeis el.l. Helt lyst - nesten hvitt hode, bryst og underkropp. Klare brun - svart - gråfarger på fjærene. Ansikt/hode minnet nærmest om ugle. Bare spennende for oss, eller litt utenom det vanlige????
A.H.F.B.8.2.B. (05.02.2013)
Svar:
Ikke helt lett å se hva dette kan ha vært, men det høres ikke ut som snøspurv. Den er betraktelig større enn en granmeis, mer som dompap/gulspurv i størrelse.
Roar Solheim (06.02.2013)
Rotter under fuglemater
For to år siden oppdaget vi en rotte under fuglemetaren vår, der vi har både frø og meiskuler. Vi fikk satt ut bokser med gift. Nå skjer det igjen. Vi vil nødig slutte å mate fuglene, men liker dårlig å ha rotter rundt husveggene. Det blir naturlig nok endel søl under fuglematen. Er det noen måte å unngå det på?
S.H. (05.02.2013)
Svar:
Dersom det først finnes rotter i området, så kan de lett oppsøke en forplass. Det viktigste du kan gjøre, er å fore med mat som gir lite søl på bakken, som meiseboller og kokosnøtter, Fett i metallnett er også bra, mens solsikkefrø og brødsmuler lett gir bakkesøl. Rotter kan være veldig vanskelige å fange i feller, så i visse tilfeller ender man opp med rottegift som siste utvei. Da må åtet presenteres inne i bokser eller annet som hindrer at fuglene kan få tak i det.
Roar Solheim (06.02.2013)
Hvilken fugl?
Hei.
Flere av denne typen fugl spiste i åkerkanten. De var veldig skye men jeg rakk å få ett bra bilde.
J.L. (05.02.2013)
Svar:
Dette ser ut til å være en ungfugl av sanglerke.
Roar Solheim (06.02.2013)
Brunnakke?
Er ikke dette en Brunnakke?
Fotgrafert på Nedre Leirfoss søndag 3feb.2013
M.S. (05.02.2013)
Svar:
Ja, dette er en brunnakke.
Roar Solheim (06.02.2013)
Spørsmål:
hei jeg begynte å mate fugler i høst med stor sukses ,men nå for ca en mnd siden så kommer det ikke en fugl sånn over natta.hva kan det bety.jeg har en stor fugle mater med sol sikke frø og en med meise boller iandre etg uten for hvindu.
M.Ø. (04.02.2013)
Svar:
Dessverre - dette er det ikke mulig å gi noe godt svar på, men mange har opplevd lignende, og stiller samme spørsmål.
Roar Solheim (04.02.2013)
spettmeis
Jeg ser ofte spettmeis på fuglebrettet, men har aldri sett mer enn 2. Er det kanskje slik at disse hevder revir, og jager andre av samme art?
T.K. (04.02.2013)
Svar:
Ja, spettmeisene holder seg ofte sammen i par i territoriet sitt, og hvis det er et par som finner en forplass i sitt leveområde, så vil de jage vekk andre spettmeiser.
Roar Solheim (04.02.2013)
Hva slags fugl...?
Jeg hadde besøk i hagen lørdag 2.2 2013 av en fugleart jeg ikke har sett før. Det satt fire fugler i epletreet og hakket på hver sitt eple - og først trodde jeg det var stillits, til det gikk opp for meg at de var dobbelt så store som stillitsen...
Fuglene hadde rødt hvitt og svart på hodet og lignet altså i fargene, men var større enn gråtrost - og det mest slående var en gnistrende gul kant i enden av halefjærene.
Stjerten var bred og butt og svart med denne cm-brede gule kanten.
Fuglene var ganske oppsiktsvekkende.
Observert i hage på Stavsjø i Ringsaker, Hedmark.
Det kan da ikke være mange som har det
A.B.N. (04.02.2013)
Svar:
Det høres mest ut som at du kan ha sett en liten flokk med sidensvans.
Roar Solheim (04.02.2013)
Hønsehauk?
Hei, jeg fant denne fuglen i hagen, den satt og spiste på en spurv eller meis. Jeg synes den ligner litt på en hønsehauk, men synes ikke fargene stemmer helt. Den har heller ikke fjær på bena. Vi bor på Vinterbro i Akershus. Ser dere hva slags fugl dette er?
R. (04.02.2013)
Svar:
Nei, dette er ikke hønsehauk, men en vakker, fullt utfarget voksen hann spurvehauk!
Roar Solheim (04.02.2013)
Hvilken sort fugl?
Denne lille krabaten var på besøk hos oss i hele fjor sommer. Trodde det var en Rødstrupe, men den er ikke rød i bringa. Tenkte også om det var en Gjerdesmett, men stjerten står ikke opp.
A.G. (04.02.2013)
Svar:
Dette er en UNG rødstrupe, før den skifter til voksen drakt (skjer på ettersommeren).
Roar Solheim (04.02.2013)
Kongeørn og Voksen Rødrev
Vet Kongeørn kan ta reveunger, men kan den ta en VOKSEN Rødrev??
A. (04.02.2013)
Svar:
Det kan den nok, men gjør det nok temmelig sjeldent. Det er risikabelt, ørnen kan lett bli skadet selv.
Roar Solheim (04.02.2013)
Skogsfugl i vinduet
Heisann!
I går skvatt vi opp av et kjempesmell i vinduet og utenfor på verandaen lå det en død fugl. :( En stor og vakker skogsfugl. Vi har kommet frem til at det må være en jerpe. Stemmer det, tro?
M.E.W. (04.02.2013)
Svar:
Ja, dette er en jerpe hann. Har dere frosset den ned? Interessert i å ivareta den som museumsmateriale.
Roar Solheim (04.02.2013)
Feil i min fugletelling..
Jeg la inn mine obsevasjoner noen dager etter at de var gjort, og var da ikke helt sikker på om det hadde vært helt eller delvis snødekke den formiddagen...Tror kanskje jeg svart feil der...spiller dette noen rolle?
Resten er riktig.
S.S.M. (01.02.2013)
Svar:
Det går bra!
Frode Falkenberg (04.02.2013)
Utføre endringer i registreringene
Får ikke endret på temperaturvalget på registreringen av fugler under hagefugltellingen. Da jeg registrerte med -10 grader, ble jeg sendt tilbake. Registrerte deretter med 10 grader, som ble mottatt, men det blir jo feil. Ser at det nå er mulig å registrere minusgrader, men får ikke endret på tidligere registreringer.
N.N (03.02.2013)
Svar:
Kan du sende meg (frode@birdlife.no) en e-post med lenke til din registrering, så skal jeg fikse :-)
Frode Falkenberg (04.02.2013)
Gråspurv
I nabohuset har to gråspurvpar reier om våren Et par under takmønet og et par i et hakkespetthiull i veggen. Det merkelige er at de selv på vintestid ,stadig er der og inspiserer redeplassen. Det jeg da lurer på er om de også "overnatter" der. Det er jo litt varmere der. Er det vanlig at gråspurven er så" hjemmekjær" året rundt?
P.B. (03.02.2013)
Svar:
Ja, gråspurvene overnatter gjerne inne i kasser og andre hulrom om vinteren, steder hvor de senere kan hekke. Men gråspurv KAN faktisk også hekke om vinteren, når de finner nok mat i byen og samtidig har tilgang til et oppvarmet inneklima der reiret ligger. Har selv funnet nyklekt gråspurvunge som hadde ramlet ned på asfalten fra reir i en bygård i desember.
Roar Solheim (04.02.2013)
Laksand?
Hei!
Har observert en del ender i åpent vann i Hunnebunn ved
Torsnes/Fredrikstad, bl.a en del kvinender. Mener dette må være en laksand. Kan det stemme?
Hilsen Kato
K.B. (03.02.2013)
Svar:
Ja, dette er en laksand hann.
Roar Solheim (04.02.2013)
Snøugle eller jordugle?
Hei!
Observerte denne ugla 6.juni 2012 på Horgen i Nord-Gudbrandsdalen, ca. 1000m.o.h. Bildet ble tatt midt på dagen. Uglen jaktet lavt over terrenget. Det kunne se ut til at brystpartiet var noe hvitspraglet! Har derfor trodd at det var en ung snøugle, men ble i tvil da jeg leste om mulig forveksling av jordugle og snøugle i et tidligere innlegg!
Bildet er dessverre uklart, men jeg lurer på om det er mulig å kunne bestemme arten likevel...
Hilsen Kato
K.B. (03.02.2013)
Svar:
Ja, dette er tydelig en jordugle. Ved å forstørre bildet ser en bl. a. at fuglen har mørke fjær rundt øynene, samt den tydelige gulaktige fargen i fjærdrakten. I tillegg kommer to andre fakta som ikke stemmer med snøugle. 1: Ugla jaktet ved å fly lavt ov er terrenghet - det gjør ikke snøugle, men er typisk for jordugle. 2: Habitatet er helt typisk jordugle, men ikke snøuglejaktterreng.
Roar Solheim (04.02.2013)
Låvesvale og Taksvale og Tårnseiler
hei hvor langt har di kommet trur du? når har di dratt fra afrika og når drar tårnseileren fra afrika?
S. (03.02.2013)
Svar:
Dette vet jeg ikke svar på, dessverre.ø
Roar Solheim (03.02.2013)
hvorfor er fossekallen nasjonalfuglen i norge? har den vært i nært forhold til norg?
N.N (03.02.2013)
Svar:
Fossekallen ble valgt til Norges nasjonalfugl for mange år siden, og det var Nitimen som sto bak arrangementet. Begrunnelsen var nok at fossekallen finnes langs vassdrag i hele landet, og at den er en liten tøffing som ikke går av veien for å dykke ned i isvann.
Roar Solheim (03.02.2013)
Ravn
Vi gikk i skogen ved Iveland Aust agder i dag og så kråkelignende fugler som fløy i store flokker opptil 20 dyr...Fikk høre av en bonde at i løpet av de siste tre dagene hadde det vært opptil 70 dyr i flokk og at det var ravner...
Jeg trodde ravnene holdt seg for seg selv eller parvis... Hva kan dette ha vært?
T.N. (03.02.2013)
Svar:
Unge ravner kan samle seg i små flokker om vinteren, men da er dette helst nær søppelplasser og andre steder hvor det er mye mat å finne. Ellers er det ikke vanlig å se ravn i så store flokker eller grupper som du8 nevner (70).
Roar Solheim (03.02.2013)
kokosmasse i pose og oljerike solsikkefrø
de rensede solsikkefrøene man får kjøpt i bøtter på f.eks.Plantasjen ,er det de rensede sorte ,oljerike som ikke egner seg best for fgler.er det en olje som fuglene ikke kan nyttiggjøre seg?og det som er FETT i de ikkesvarte solsikkefrøene er bedre fett?de amerikanerne som sier de svatre,oljerike er best ,sier jo samtidig at mettet fett er det som er bra ,så defor skjønner jeg ikke tankegangen/logikken i anbefalingen av de ikkesvarte frøene.Og så Veldig viktig:Leste en oppskrift nylig ,tror den var lagd av en ornitolog,hvor en av ingrediensene var kokospulver.leste så nå nettopp på moseplassen at det var veldig farlig,det kan svelle og drepe fuglen.jeg puttet det i noen av bollene og det føles ille.jeg tok også i noen en del extra virgin kokosolje.hvordan blir det?og:liker de best delfiafett eller matfett?
R.H. (03.02.2013)
Svar:
Vet dessverre ikke hvilke frø som er brukt i skallfri solsikke, men jeg mistenker at det kan være sorte frø, fordi sort- og hvitstripete frø nå er vanskelige å oppdrive. Generelt tror jeg ikke fugl har problemer med svelling, mest kanskje fordi fordøyelsen går raskt. Vi mangler helt dokumentasjon på at havregryn, ris eller andre matsorter kan lage problemer for fugl pga svelling i magen. Likevel er dette tilbakevendende påstander. Det har også vært diskutert hvorvidt Delfia eller Flott matfett er best. Har selv ikke erfaring med dette, så her må du nok helst gjøre et forsøk. Legg ut et stykke av begge typer, og se etter hvilken fuglene foretrekker.
Roar Solheim (03.02.2013)
Vårtegn...
Egentlig ikke noe spørsmål, men fant ikke muligheter for å registrere dette i vårtegn-skjemaet. Den 30.januar så jeg en bydue som iherdig prøvde å slite løs kvister fra små park-busker på Fetsund Stasjon i Akershus.Det må da være fordi den har begynt å "tenke på" redebygging?
S.S.M. (01.02.2013)
Svar:
Ja, det kan godt hende. Byduer kan nok starte hekking så tidlig på året som nå. Reirene kan ligge inne på et loft, slik at klimaet for hekkingen er langt bedre enn utendørs.
Roar Solheim (03.02.2013)
Grønnfink som mater hverandre
Viser til tidligere innlegg. Jeg har flere ganger sett voksne grønnfinkhanner mate hverandre. Tilsynelatende friske og kvikke hanner. Det har vært på sommers tid, da vi har flest grønnfinker på besøk, men også sent på sommeren, etter normal hekketid. Jeg har tolket atferden som kjæresteri, det har liksom sett så kosete ut. Og så vidt jeg har forstått er ikke homoseksualitet uvanlig blant fugler.
N.N (03.02.2013)
Svar:
Dette er interessante observasjoner. Kanskje vi har å gjøre med noe som ingen har omtalt eller beskrevet tidligere?
Roar Solheim (03.02.2013)
Hubro og voksen Rødrev
Hei,
Leste i kristiansand Dyrepark at det var dokumentert at Hubro hadde tatt livet av en voksen Rødrev, kan det stemme?
Mvh
Arve
A.E. (03.02.2013)
Svar:
Det kan kanskje hende, men jeg kjenner ikke til hva de refererer til bak denne teksten. Rødrev vil som regel være et altfor stort byttedyr for en hubro, som nok vil betenke seg på et slikt prosjekt (den kan lett bli skadet eller drept selv).
Roar Solheim (03.02.2013)
Kråker
Vi har den siste blitt invadert av 100 vis av kråker over Oppsal.
De kommer ofte på ettermiddagen og flyr i full fart over blokkene i rundt 5min.før de forsvinner. De har aldri vært her før, men kom for et par uker siden og kommer oftere og oftere! Hva kan dette skyldes?
Mvh. Arild Pettersen( 91880002).
A.P. (03.02.2013)
Svar:
Generelt samler kråkefugler (kråke, kaie, kornkråke) seg i større flokker om vinteren, for å sitte på felles soveplasser om natta. Dette gir bedre vern mot f. eks. hønsehauk og hubro, som ofte jakter kråker. Da er det spesielt morgen og kveld at man ser kråkeflokkene. Hvorfor en slik flokk plutselig har skiftet tilholdssted, har trolig med lokale forhold å gjøre. Det kan være nye forstyrrelser ved en soveplass, slik at fuglene skifter over til et annet sted. Hvis f. eks. en hønsehauk har jaktet nær ett nattekvarter en stund, kan også dette være noe som får fuglene til å bytte soveplass.
Roar Solheim (03.02.2013)
musikkinstrumenter av horn?
Hei, jeg vet at dette ikke er riktig sted å spørre dette om. men veit dere om det ble spilt på moskushorn før i tiden eller ennå? hvis ikke dere vet, vet dere hvor jeg kan finne det ut? trenger hjelp :)
A. (02.02.2013)
Svar:
Beklager, dette er nok feil adressat for et slikt spørsmål. Forsøk musikk-konservatoriet i Oslo, eller andre universitetsmiljøer knyttet til musikk.
Roar Solheim (02.02.2013)
Fuglenes vårsang
Mitt inntrykk gjennom flere år er at de overvintrende fuglende i Akershus/Oslo-området i økende grad synger sin vårsang fra månedsskiftet jan.-feb. Jeg har forstått det slik at det er lyset - altså de lengre dagene - som regulerer dette. I år ble det ca. en ukes mildvær sist i jan. - og som vanlig, tiltagende sangaktivitet fra både kjøtt-, blå-, og spettmeis. De siste par dagene har det igjen vært betydelig kaldere, og jeg får inntrykk av at sangen har dempet seg. Dersom dette er riktig observert - kan det sies noe sikkert om hva som regulerer sangen, og hvordan ulike miljøfaktorer påvirker dette?
N.N (02.02.2013)
Svar:
Meisene starter gjerne de første vårstrofene allerede i januar, enten en dag det er mildt, eller en dag med fint solvær. Kulde demper sangaktiviteten igjen, mens mildvær øker den. Først sener på våren når sangen kommer skikkelig igang, har kulde mindre å si.
Roar Solheim (02.02.2013)
Snøugle
Vi har hytte i fjellet ved Sollia i Østerdalen. 2011 er vi sikre på at vi hadde hekkende snøugle ved hytta. Dette har det vært mye diskusjon om. Kan det være riktig. Vi så også unger.
P.O.M. (02.02.2013)
Svar:
Dessverre, nei, dette har jeg ikke noe tro på. Derimot tror jeg gjerne at dere har hatt hekkende jordugler på stedet. Jordugler blir dessverre svært ofte tatt for å være snøugle. Melding om hekking av snøugle i Sør-Norge blir kun godtatt når det kan legges fram fotografier som kan dokumentere funnet, slik at artsbestemmelsen kan sjekkes.
Roar Solheim (02.02.2013)
Knoppsvaner
Traff på denne slitne knoppsvanefamilien i dag. De hvilte på et isflak i Igna(Enebakk). Jeg synes ungene har så veldig brun drakt. Trodde den skulle være hvitere på disse fjorårsungene.
N.N (01.02.2013)
Svar:
Nei, de blir ikke hvitere før fjærskiftingen til sommeren.
Roar Solheim (01.02.2013)
Kan man komme til å få fugler på en line
På hytta vår på Hurum har jeg vurdert å sette ut en line med agn; reke og makrellbiter. Linen er tenkt satt fra land, ca 1 meters dybde, til ca 30 meters dybde. Det er imidlertid mye ærfugl, storskarv, kvinand og noe lomvi området, og det jeg lurer på er om disse fuglene kan ta den type agn som ligger på bunnen, sluke kroken og dermed drukne? Garn har jeg ikke turt å fiske med siden jeg for noen år siden fikk to lomvier i det.
H.S. (01.02.2013)
Svar:
Det kan tenkes. Vil nok anbefale at slik line settes dypere.
Roar Solheim (01.02.2013)
Spørsmål:
Hei.
Bare lurte på hvilken fugl dette er? Det er små flokker av den på meisebollen, og de krangler en del. Rustrød flekk på hodet og rødspettet i brystet - mulig hun/han? gult kort nebb -karakteristisk stjert - mørke bein.
For moro skyld sender jeg bilde av en stær i samme ærend, men vi skriver altså 01.02.2013.:) Lurer også på om denne kan overleve vinteren her hvis den får tilstrekkelig tilgang på fet mat og at det ikke blir altfor kaldt da?
J.E.S. (01.02.2013)
Svar:
Dette er en stær.
Roar Solheim (01.02.2013)
Flokkfugl ved Gardermoen
31. januer gikk jeg fra flyterminalen til parkeringsplassen om ettermiddagen da jeg hørte mye fuglelyder fra grantrærne rundt parkeringshuset. Fuglene satt inne i trærne, noen fløy til og fra, men jeg klarte ikke å få noen god observasjon. De var imidlertid mellomstore, på størrelse med nøtteskrike. Det må ha vært mange hundre.
Hvilken fugl er dette?
J.E.M. (01.02.2013)
Svar:
Dette tror jeg bestemt er kråkefuglen kaie.
Morten Ree (01.02.2013)
Fuglebrettet i Nord Troms
Jeg skal sette opp en foringsplass for småfugl i nord troms sammen med noen barn. Jeg lurer derfor på hvilke fugler vi kan komme til å se, og hvilke tilpassninger disse gjør til å bor i den arktiske vinternaturen?
C. (01.02.2013)
Svar:
NOF har i helgen hatt såkalt Hagefugltelling. Hvis du går inn på denne linken får du se hvilke fugler som ble registrert på foringsplassene i Troms fylke:
http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?side=arter&periode=2013-01-19%2F2013-02-03&fylke=19Morten Ree (01.02.2013)
Svarttrost eller stær
For første gang i mitt snart syttiårige liv har jeg sett enten svarttrost eller stær i hagen på Kvaløysletta (Tromsø) den 30. januar! Herller mest til svarttrost, men dagslyset var så svakt at jeg kan ikke si noe sikkert. Det er vel mest sannsynlig at det må ha vært en forvillet svarttrost?
A.T. (01.02.2013)
Svar:
Årets hagefugltelling viser at det er registrert 56 svarttroster i Troms, på 23 % av foringsplassene. Stær er ikke registrert i fylket, men det er noen registreringer fra nabofylket Nordland. Litt over 200 stær har tilhold i Vesterålen/Lofoten. Dermed er det ganske sikkert en svarttrost du har hatt på besøk.
Se resultatene fra Hagefugltellingen her:http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?side=arter&periode=2013-01-19/2013-02-03Morten Ree (01.02.2013)
Kommentar til innlegget om grønnfink som ble matet
Jeg opplevde det samme på foringsplassen min, her om dagen. Tenkte det var en fjorårsunge som ble matet da jeg fant det usannsynlig at hunnen tigde mat på denne tiden av året. Fuglen som ble matet var hunnfarget, den som matet var en hann. Observert i Troms.
N.N (28.01.2013)
Svar:
Interessante observasjoner! Artig om flere har lignende rapporter.
Roar Solheim (31.01.2013)
Fuglesang
For noen år tilbake hørte jeg en fuglesang som jeg fortsatt ikke har klart oppklare opphavet til. Den lar seg forklare helt presis med musikkuttrykk : Man kan tenke seg fire toner C-E-C-F (m.a.o.: Først er ters, og så en kvart) med vanlig åttendedels hastighet. Disse tonene ble gjentatt i det uendelige, helt klart og rent, og med en bitte liten pause i mellom. Hvilken fugl var dette ? Etter det jeg kunne bedømme, så satt den i en granskog i nærheten, og det var i den varme årstiden, for vinduet sto oppe.
O.B. (31.01.2013)
Svar:
Jeg har litt vanskelig for å få et lydbilde inn i hodet fra slike toneangivelser, dessverre, men det kan høres ut som at dette har vært en trostefugl. Aktuelle arter er rødvingetrost (hvis den er såpass langt unna at du ikke hører skvaldringen som etterfølger de rene tonene), eller kanskje også en duetrost, som har enkel sang med rene toner.
Roar Solheim (31.01.2013)
Gråsisik - polarsisik
Har fått noen bilder av det jeg mener er gråsisik på foringsplassen vår innerst i Ullsfjorden i Troms. Men kan det være polarsisik? Hvordan kan jeg i såfall skille de to? Utfra bilder kan det se ut som polarsisiken er lysere med mindre spraglete mønster på brystet, men av de jeg fikk tatt bilde av finnes både mørke/spraglete og lyse uten særlig mye spragler. Noen var rosa på brystet, andre ikke.
A.U. (31.01.2013)
Svar:
Polarsisikene er markant lysere enngråsisik, og de har et veldig tyedligt, stort hvitt felt på ryggen over stjerten. Det høres ut som om de flets du har sett, er gråsisik. Det hadde vært til hjelp dersom du kunne sende med bildene.
Roar Solheim (31.01.2013)
Sibirisk nøttekråke.(tror jeg)
Har en nøttekråke på foringsplassen i Mostadmark,har vært her periodevis i hele vinter.Spiser blanding av smult/solsikkefrø/havregryn,Spiste jordnøtter av hånden når den kom på november,er mere sky nå etter å ha vært borte en stund.Er den veldig skjelden etter som jeg ikke ser noen oppsevasjoner av den på denne siden?
S.H. (31.01.2013)
Svar:
Roar: Sibirnøttekråkene opptrer bare enkelte år, som regel etter invasjon østfra. Derfor kan det gå flere år mellom hver gang det er meldinger om observasjoner. Artig at den spiser på forplassen, og at du har notert deg hva den spiser.
Frode: Sibirnøttekråka har etablert seg som hekkefugl flere steder i landet etter storinvasjonen midt på nittitallet. I blant annet Trøndelagsfylkene er den ikke uvanlig å se i dag. Din fugl ser ut til å være en slik, med smalt langt nebb og bredt hvitt endebånd på stjerten.Roar Solheim (31.01.2013)
grønnspett
Jeg observerte to grønnspett i dag på foringsplassen. Dette var en gledelig overaskelse, da jeg aldri har sett disse før. De knaska brød som bare det. Men det jeg lurer på er om disse er vanlige der jeg bor? Jeg bor på krøderen. Fantastisk flott fugl! Nesten litt eksotisk :-)
Hilsen Kristin
N.N (30.01.2013)
Svar:
Artig opplevelse, men jeg tror nok helst du har hatt to gråspetter på besøk. Grønnspett pleier ikke å besøke forplasser, men det gjør derimot ofte gråspetten. De er temmelig like av størrelse og utseende.
Roar Solheim (31.01.2013)
Stor rovfugl
Hei
Jeg satt på toget idag, og i Telemark så jeg en stor rovfugl. Den satt på kanten og seilte utover.Det var bratte heier der. Jeg fikk derfor kun se fuglen ovenfra flyende. Det var begynt å skumre, så fikk ikke se den så tydelig. Den så brun ut, men noen få små lys flekker. Den var veldig stor, så tenker at det må ha vært kongeørn eller kanskje hubro. Finner ingen bilder av disse fuglene ovenfra, bare undenfra. Er det mulig å si hva det kan ha vært utfra beskrivelsen?
A. (30.01.2013)
Svar:
Nei, dessverre ikke. Men det mest sannsynlige er kongeørn, fordi mange kongeørner sitter på eller langs jernbanelinjene nå om vinteren og spiser på kadaverne av alle hjortedyr som blir påkjørt av toget.
Roar Solheim (30.01.2013)