Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 36 958 til 37 007 av totalt 49 949 spørsmål


#Økologi og atferd

Svarthvit fluesnappere, hvor er de nå?

Har hatt det så trivelig og livlig i sommer med to par hekkende svarthvit fluesnappere i hagen. Nå har alle flyttet ut og det er så stille etter dem. Det jeg undrer meg på er hvor det blir av dem rett etter utflytting for de hverken ses eller høres i området slik som andre småfugler gjør. Starter de trekket sørover straks eller flytter de til skogs eller noe...vet noen av dere noe om det?

N.N (13.07.2013)

Svar:

Når ungene flyr ut av redet så blir de med foreldrene på insektjakt i skogen. Etter hekketid er det også slutt på å synge og det eneste som kan høres er svake kallelyder mellom fuglene. Allerede i august begynner "svartkviten" å sette kursen mot vinteroppholdsplassene i Vest Afrika.
Les mer om svartkvit fluesnapper her: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=9625&vis=

Morten Ree (07.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

I dag tidlig observerte vi en flokk (5-6) av disse fuglene i Killingdalen. Undres på hva slags fugler dette er?

T.A.S. (07.08.2013)

Svar:

Bildet viser en ung tårnfalk, så du har da sett ett helt kull av vår nest minste falk.
Se bilder og les mer om tårnfalk her: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=3855

Morten Ree (07.08.2013)


#Diverse

hvilken fugl?

I de siste dagene har det på vår veranda blitt liggende ekskrementer som vi aldri har lagt merke til tidligere og vi finner ut at det må være etter en fugl da det ligger igjen på gelender på vår veranda. Avføringen er en klump med steiner bestående av flere stener, fra ca 6 til 10 stener som synes å komme fra heggbær.

R.D. (07.08.2013)

Svar:

Det er vanskelig å si hvilken art dette kan komme fra. Det kan være både kråkefugl, og kanskje til og med fiskemåke, som har spist bær og som skiter ut igjen de hele steinkjernene.

Roar Solheim (07.08.2013)


#Diverse

Nøttekråke

Har plutselig tre Nøttekråker i trærne rundt huset mitt.Har aldri sett denne fuglen før.Bor på Inderøy,Nord Trøndelag.
Er dette noe vi kan forvente eller er det en tilfeldighet.

R.D. (07.08.2013)

Svar:

Det er nok mer tilfeldig. Det KAN være et kull fra fugler som har hekket i regionen, og som nå streifer omkring på leting etter mat (f. eks. hasselnøtter eller andre nøtteslag).

Roar Solheim (07.08.2013)


#Økologi og atferd

Svaleoppførsel

Vi fikk et svalerede rett over terrassen i sommer og hengte opp en falsk hubro for å skremme svalene. Det hjalp ikke, det tok ca 5 minutter før svalene hadde vent seg til plastfuglen. Etter en stund dro de allikevel og kom ikke tilbake før for en uke siden. Da satt det ca 25 svaler bortover listene innunder mønet og der var de hele kvelden for deretter å forsvinne. Er dette en form for "reunion" eller hav betyr adferden?

P.B. (07.08.2013)

Svar:

Det er det ikke mulig å gi deg noe fornuftig svar på, dessverre. Mye av det vi observerer av fuglenes oppførsel er ikke åpenbart å forstå for oss mennesker.

Roar Solheim (07.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Traff på denne på Valdresflya og lurer på hva dette er.

O.M.O. (06.08.2013)

Svar:

Dette er en fjæreplytt.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Diverse

matmispelhekk

Vet dere om bærene er giftige for mennesker? Jeg ser at fuglene spiser disse bærene.

N.N (06.08.2013)

Svar:

Nei, det vet jeg dessverre ikke noe om. Du må forsøke å spørre ved et hagesenter, eller finne en gartner.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Tre fugler.

Bilde vedlagt spørsmålet

Etter at jeg ble rullestolbruker kjøpte jeg et kamera med linse, men må nok opp et hakk neste år.
En ettermiddag jeg satt på terrassen hørte jeg mye støy fra sjøen og så disse to endene? eller hva de er. Trodde det var paring som foregikk, men det var heftige greier. Til tider så jeg bare en og de hakket og hoppet opp på hverandre mens de utstøtte rare lyder. Hvis man zoomer inn ser man at den ene er blitt rød bak. Det er den ikke på mine første bilder. Mitt spørsmål er derfor hva slags fugler er dette? Er det han og ho og hvem er i så fall ho? Dette var eneste gang jeg så disse.
Jeg lurer også på om svaner bruker kroppen slik som bildet viser både for å skremme og for å kurtisere. Her var det like før kamp.
Den siste finner jeg ikke i noe bok og ble sett en gang i sommer.
Alle bildene er fra Kvaløy i Vindafjord kommune i Rogaland.
Takk for fin side

Med hilsen
Anonym

N.N (06.08.2013)

Svar:

Dette er to siland hunner eller ungfugler. Kanskje har de faktisk sloss om mat, i alle fall dreier det seg ikke om noe parringsspill i dette tilfellet.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Diverse

Likheter og ulikheter.

Hva er likhetene og ulikhetene mellom stokkand, grågjess, hettemåke og fiskemåke?

K. (06.08.2013)

Svar:

Likhetene er at alle har svømmeføtter og lever på eller ved vann. De to første er andefugler, de siste er måkefugler.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Diverse

Måken Åke..:O)

Hei. Vi har i hele sommer hatt en fiskemåke på verandaen som vi forer. Den er blitt tam og er hos oss nesten hele dagen. Er det slik at de kan leve alene eller lever de vanligvis i flokk?. Nå er den så "hjemme" hos oss at den ligger og hviler også. Veldig søt da, men den ser jo så ensom ut. På samme veranda har vi også foring for bokfinker og andre finker som kommer innom, spettmeis, grønsisik, flaggspett, og meiser - de vanligste - pluss et ringduepar. Og ekorn. Alle har jo hatt unger så her er det liv for å si det sånn:o) Og det som er litt spesielt er at alle lever i skjønn forening. Ingen jager noen.. Heller ikke hunden i huset jager fuglene. Vi bor på Nesodden..

Ø. (06.08.2013)

Svar:

Måker er ofte sosiale og holder seg gjerne sammen med artsfrender mesteparten av året. Så spørsmålet er om denne fuglen klarer å finne mat selv og å finne seg til rette sammen med andre måker.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

fjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Fant denne i helgen på sotra ved sjøen. Er den fra ørn? Litt over 30 cm.

G. (06.08.2013)

Svar:

Nei, dette er nok ikke noen ørnefjær. Kanskje er det en håndsvingfjær fra en ung havsule.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette,

Er dette en kylling av Tiur eller rakkelhane

E.K. (06.08.2013)

Svar:

Her mangler bilde, så det er umulig å si.....

Roar Solheim (06.08.2013)


#Diverse

Kråker og måker hakker på rundballer på jordet

Hei!

Jeg er en bonde som akkurat har presset rundballer på jordet, og nå ser det ut som kråkene og måkene går til angrep på rundballene. De hakker hull i plastikken og drar opp graset. Etter at buntene er samlet sammen, avtar interessen og fuglene forsvinner fra jordet. Hvorfor gjør de dette? Hva kan jeg gjøre for å unngå dette?

N.N (06.08.2013)

Svar:

Hvorfor de gjør dette, vet jeg dessverre ikke. Kråkefugler er altetere, og veldig nysgjerrige til å undersøke alt som kan mistenkes å ha sammenheng med mat. Måkene er mer uvanlige, men det kan hende at de følger kråkene og hakker å rundballene de også. Eneste metode jeg kan tenke meg til å unngå dette, er å skremme fuglene vekk, hvilket både er tidkrevende og vanskelig. Oppblåsbare plastdukker med skuddsmell brukes ved mange fiskeoppdrettsanlegg langs kysten, og en slik metode kan kanskje virke her.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Diverse

Livløs fugl

Hvor lenge bør man vente før man gir opp håpet om at der er liv, når man finner en tilsynelatende død fugl?

N.N (06.08.2013)

Svar:

Er det liv i fuglen, så vil du merke det ved at den har spenning i musklene (altså at den ikke er helt slapp når du beveger på et bein eller en vinge). Hvis en fugl er så skadet at den virker helt død, er det vanligvis lite håp om at den kvikner til. Unntaket er fugler som har kollidert med glassrute og fått hjernerystelse. De kan virke helt livløse, men likevel våkne til liv.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Diverse

Fugl drept av katt

Hvordan dreper katten fugler? Katten min kom hjem med en livløs fugl, helt uten skader. Den var helt slapp, som om nakken var knekt. Tok vare på den en stund, men den våknet ikke. Katten har bjelle på, men fugleungene skjønner ikke at katter er farlige.

N.N (06.08.2013)

Svar:

Katter fanger fugl med klørne, og så biter de med tennene. Katteklør er sylskarpe, så selv om en fanget fugl kan se helt uskadet ut, kan den ofte ha indre skader etter klør slik at den dør selv om den ser uskadet ut.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjellvåk

Bilde vedlagt spørsmålet

Er vel en fjellvåk, dette? Kan du si noe om alder? Er vel i myting på grunn av rufsete fjær? Sett i Troms.

N.N (06.08.2013)

Svar:

Ja, dette er en fjellvåk, og den er ganske riktig i myting, altså er det en eldre fugl.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er det vi hører?

Hei. Disse fuglene lager lyder i de samme treene hver kveld. Jeg har spilt inn lyden. Tror de er ganske store. Vet dere hvilke fugler det er snakk om? Tror det er to fugler som bytter på å lage lyd. Dette er spilt inn i juli 2013.

E.H. (29.07.2013)

Svar:

Lydfil kommer dessverre ikke med. Forsøk å sende direkte til meg.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Diverse

Egg i reir 5.august!

Hei! Jeg skulle felle ei svær gran i går. Satte opp stige for å feste tau. Da ser jeg et nesten "flatt" reir, bygd med små bjørkekvist. Og med to helt hvite egg ca 4-5 cm store. Ble veldig overraska over ta det fortsatt er egg som ikke er klekt på denne tida av året. Hvilken fugl? Kan reiret (som var godt skjult) være forlatt? Grana står fortsatt i påvente av framdrift i reiret. Veldig spent på dette. Jeg så ikke noen fugler i nærheten. Kan jeg ha skremt dem bort da jeg jobbet med motorsag i nærheten?

N.N (06.08.2013)

Svar:

Du har nok funnet et reir av ringdue - de hekker flere ganger i løpet av sommeren, og dette er nok ett av de sene kullene. Duene kan ha blitt skremt av motorsagbruken, så du får forsøke å kikke mot reiret fra avstand og se om duene fremdeles ruger.

Roar Solheim (06.08.2013)


#Fugleforing

Foring av fugler

Hei
Jeg har nå lagt ut solsikkefrø, hasselnøtter og meiseboller. Hva slags fugler kan jeg forvente? Hvor lang tid tar det før fuglene oppdager foringsplassen?

K.E. (05.08.2013)

Svar:

Du bør kunne få besøk av finkefugler, rødstrupe, spettmeis, gråspurv og pilfink, samt flere meisearter.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei.
Vi har noen fugler som holder til i en åsside i nærheten av der vi bor på Bærums Verk, Akershus.
Det ser ut som en type rovfugl. Vi har observert et par fugler som kretser over åstoppen, de tre siste somrene.
Bildene ble tatt 10.7.2013 ca. kl. 12.

C.L. (05.08.2013)

Svar:

Dette er ikke bilde av noen rovfugl, men av ravn.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stort egg funnet under vann

Hei
I våres fant jeg et tre egg som lå under vann. Hva slags fugl kan ha lagt disse eggene? De var på størrelse med en hånd. I dammen hvor jeg fant de hekker knoppsvane og kanadagås.

K.E. (05.08.2013)

Svar:

Umulig å si uten foto med målestokk av eggene.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Trenger hjelp til å artsbestemme denne!

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl er dette?

N.N (05.08.2013)

Svar:

Dette er en ungfugl av en lo, og det ser mest ut som en ung dverglo, siden den mangler hvit stripe over øyet (som sandlo ungfugl skal ha). Men det er motlys å bildet, og litt vanskelig å vurdere helt sikkert.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Bokfink?

Bilde vedlagt spørsmålet

N.N (05.08.2013)

Svar:

Ja, en bokfink hann.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Muligens sivspurv? Eller?

N.N (05.08.2013)

Svar:

Ja, dette er en sivspurv.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Krikkand.3

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei-hei igjen, det var krikkand det som kom opp av vannoverflata ja. da mener jeg med tanke på lyden, størrelse og det grønne vingespeilet jeg glemte å nevne i forrige kommentar så det da den lettet fra vannet skjønner du:-)

N.N (05.08.2013)

Svar:

Ja, dette bildet viser tydelig en krikkand, selv om det er uskarpt. Vingespeilet er svært tydelig.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Diverse

Farge på Flaggspett-egg (til en utstilling)

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi skal lage et Hakkespettreir til en utstilling og har forsøkt å få tak noen egg. Men det er vanskelig. Vi har derimot funnet disse (vedlagt). De er ca 3 cm lange. Vi tenkte vi skulle spraye dem hvite. Er det korrekt?

L.L. (05.08.2013)

Svar:

Ja, hvis du maler disse helt matt hvite, så passer det greit som etterligning av flaggspettegg.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Krikkand.2

Bilde vedlagt spørsmålet

endelig oppe...he-he en krikkand trur jeg.

J. (05.08.2013)

Svar:

På dette bildet ser fuglen mest ut som en stokkand hunn, bl. a. på de hvite vingestripene. Dessverre ser en ikke fargen på vingespeilet på armsvingfjærene - blått hos stokkand og grønt hos krikkand.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Småspove.1

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei er dette en småspove eller en storspove observert på Hurum i dag. sender et bildet til.

Joachim S 13 ÅR

J. (05.08.2013)

Svar:

Flott fluktbilde, sannsynligvis ung storspove - se kommentar på det andre bildet.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Småspove.2

Bilde vedlagt spørsmålet

Småspove bildet nr. 2 sittende Hurum.


Joachim S 13 ÅR

J. (05.08.2013)

Svar:

Jeg mistenker heller at dette er en ung storspove. De har kortere nebb enn de voksne, og kan således minne litt om småspove. I tillegg er denne ikke så markant mørk på toppen av hodet som en småspove vanligvis er. Bildet ditt av flyvende spove er nok også en slik ung storspove (samme individ?).

Roar Solheim (05.08.2013)


#Økologi og atferd

Krikkand

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, så denne dykkene krikkand hunnen, i veldig klart vann. langvann (Hurum) sender med et bildet av den i overflata.

Joachim S 13 ÅR

J. (05.08.2013)

Svar:

Veldig artig bilde! Gressendene dykker vanligvis ikke, men de KAN gjøre det, så det å få tatt et så bra bilde av en dykkende krikkand, er en sjelden opplevelse! Gratulerer.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Vepsevåk,2

Bilde vedlagt spørsmålet

vepsevåk nr.2


Joachim 13 ÅR

J. (05.08.2013)

Svar:

Også tydelig en vepsevåk!

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Vepsevåk.

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, i går så jeg denne vepsevåken kom flyvende rett ved siden meg med kun få meters mellomrom. sender med et bildet til... Hurum

Joachim S 13 ÅR

J. (05.08.2013)

Svar:

Flott bilde, tydelig vepsevåk, ja!

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Falk.

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, observerte denne fuglen i dag som jeg trur er en (ung lerkefalk) kan du hjelpe med å artsbestemme den.
Takk for svar.

Joachim S 13 ÅR

J. (05.08.2013)

Svar:

Nei, dette er nok heller en ung vandrefalk. Den er for kraftig i kroppen, og vingene er ikke lange nok, til å passe med lerkefalk.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Diverse

Blå streker ved øynene.

Bilde vedlagt spørsmålet

Har en skjære ved fugletreet som har lyseblå streker over øynene og en uvanlig farge på fjærene. Dette er nok en av årets kull, men jeg har aldri sett en fjærdrakt som ser sånn ut, er det bare meg som ikke har sett det før eller er den litt utenfor normalen?

U.S. (30.07.2013)

Svar:

Denne fuglen har dårlig utviklet fjærdrakt, med mange vingefjær som ikke har tatt til seg fargestoff under utveksten, trolig på grunn av lite næringstilgang. Dette er oftere å se hos kråker. Den blå flekken bak øyet er en del av huden hvor det ennå ikke har vokst over fjær.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Økologi og atferd

Kråker

Vi har ei hytte i Buvika i Sør-Trøndelag: Den ligger på ei berghylle over fjorden. Bak hytta er det en bratt skråning med tett lauvskog. Om høsten og vinteren har flere hundre kråker nattkvarter der. Ved mørkets frembrudd begynner de å samles mens de flyr fram og tilbake over sjøen, noe som er et mektig skue Det virker som om de bedriver denne flyinga til alle er kommet. Så flyr de om i skogen for å sette seg. Men som regel flyr hele flokken ned igjen for nye omganger over sjøen. Det virker ikke som de er fornøyd med resultatet. Etter et par forsøk finner de tydeligvis de rette plassene og det blir rolig.

Jeg skjønner at samlinga er for å verne seg bedre mot ytre farer, men mitt spørsmål er hvorfor de har denne seremonien hver kveld. Må de innta spesielle posisjoner innen hierarkiet hver kveld for å få riktig plass? Eller er det andre årsaker som man vet om?

S.A.F. (29.07.2013)

Svar:

Nei, jeg kan ikke si deg hvorfor slike fugleflokker letter igjen flere ganger før de endelig slår seg til ro. Kanskje kan det være at en eller noen av fuglene gjør bevegelser som de andre blir skremt opp av, og dermed tar hele flokken til vingene? Ikke bare kråker gjør dette, men også flokker med stær, vadere, ender og andre.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Diverse

Vi har store vinduer og fuglene flyr stadig i vinduet og noen dør

Kan man henge opp noe som gjør at fuglene ikke flyr i vinduet? Det er veldig trist at så mange dør. Noen brekker nakken og noen faller på bakken og fryser ihjel før de kommer seg igjen. Vi har reddet mange ved å ta de opp og ta de inn i varmen og gi de vann, men det er alt for mange som dør fordi vi oppdager dem for seint.

A. (28.07.2013)

Svar:

NOFs butikk "Natur og Fritid" har haukesilhuetter som man kan klistre på vinduet - disse kan hjelpe i noen tilfeller. Du finner dem ved å søke butikkens navn å nettet.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

nytt bilde

Bilde vedlagt spørsmålet

her kommer et nytt bilde av den merkelige fuglen som satt på ledningen. jeg hoper dette er et litt bedre bildet men skjeggstripen syns ikke så gått men den er der, bevist på forrige bildet, trur nok ikke det er noe piplerke, ikke i følge den melodi løse sangen iallfall og skjeggstripen. hva kan det være?

N.N (12.07.2013)

Svar:

Jeg klarer ikke å finne andre alternativer enn piplerker på denne fuglen. Hodet kan kanskje stemme med blåstrupe, og kanskje sangen også, men det er for mye lyse bremmer å store og små vingedekkere til at den ligner på en blåstrupe for meg. Er derfor usikker.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

ennå en vanskelig nøtt å knekke

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg tenkte kanskje dette var Hagesanger eller en art i Fluesnapperfamilien, men er usikker. Noen som har en ide?
Bildet ble tatt i lavland ved sjøen med mye løvskog i nærheten i begynnelsen av juli i år..

C.A. (20.07.2013)

Svar:

Se annet svar på samme bilde - ung linerle.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Økologi og atferd

tårnseilere

Jeg har et gammelt småbruk i Vestfold hvor det ialle år har vært ca 3 hekkende seileer-familier som har underholdt oss mye med sin akrobat-flying. Nå virker det som ny-innflyttede låvesvaler (aldri vært under dette taket tidligere) presser vekk seilerene. Jeg har to spørsmål:
1. Er det kjent fenomen at låvesvalene er "tøffere" ?
2 Vet noen norsk ornitolog hvor seilerne tilbringer vinteren syd for ekvator, er det met i Swaziland, Syd-Afrika eller andre steder ?

P.L. (20.07.2013)

Svar:

Jeg kjenner ikke til at låvesvaler kan jage vekk tårnseilere. I dette tilfellet KAN det også tenkes motsatt - at seilerne har forsvunnet, og DERMED har det blitt rom for låvesvalene til å komme inn. Kjenner dessverre ikke i detalj hvor tårnseilerne overvintrer - sannsynligvis kan de bevege seg over store arealer i vinterhalvåret, siden de da ikke må returnere til en fast reirplass mellom matsøkene.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Diverse

Gråmåke - hekking

Et gråmåkepar (tror jeg det er ) har bygget reir på en knaus rett utenfor stuevinduet mitt. De bytter litt på å ligge på eggene som først var 3 - så sparket de ut ett, men etter noen dager var dette tilbake i reiret? Syns vel de virker noe uansvarlige for de forlater relativt ofte reiret i timesvis. Har lest et sted at rugetiden er ca. 24 dager så nå nærmer det seg vel snart klekking - hvis det blir noen unger da - nå er det tredje egget borte vekk? Trodde forøvrig at gråmåker hekket mye tidligere på året ?

S.W. (20.07.2013)

Svar:

Dette kan være et måkepar som har mistet sitt første kull, og dermed har lagt et nytt, senere kull. Forhåpentligvis har de nå klart å ruge ut ungene sine.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Økologi og atferd

Tårnseiler

Jeg har obsevert et par tårnseilere i fuglekassen på fjøsveggen min ei stund. De hadde tydeligvis unger som de matet.Fant en unge som lå død på bakken også, men den forsvant med en kstt el.lign. Har vært bortreist i helga og nå er de borte. Kan paret ha greid å få ut ungene på få dager og fløyet vekk med hele familien?

B.H.V.7.S. (29.07.2013)

Svar:

Tårnseilerungene forlater ikke reiret før de kan fly ordentlig, siden de ikke kan lette dersom de havner å bakken. Derfor har de nok forsvunnet straks de har forlatt kassa, og seilerne har bare 1, høyst 2, unger hver.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Trekkfugler

Linerle

Hei har det vært nedgang i Linerlebestanden i 2013? her pleier det og være en bra bestand men i år er di sjelden å se. MVH Egil Bruvold.

E.B. (30.07.2013)

Svar:

Det har vi foreløpig ikke noen opplysninger om. Lokale variasjoner i antall kan selvfølgelig forekomme, men for å kunne si at det har vært en generell nedgang, må vi ha data fra større områder. Trekktellinger på høsten, f. eks. fra Falsterbo i Syd-Sverige, kan kanskje si oss noe.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl tror du det kan være?

Hei! Jeg var på en skogstur i går å hørte en merkelig fuglelyd jeg aldri har hørt før. Det hørtes ut som en hes og grov lyd som var blanding av padde og kråkelyd. Jeg gikk nærmere lyden å så fuglen satt i toppen av et tre. Den hadde like langt nebb som en rugde. Lurer på hva slags fugl det var jeg så. Mvh Torun

T. (31.07.2013)

Svar:

Jeg kjenner ikke noen fugler som lager lyd som passer til din beskrivelse. Det eneste som kan komme i nærheten (i min oppfattelse av lyder), kan kanskje være en gråhegre, men den er mye større enn noe jeg ville sammenligne med en rugde mht nebbet.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Diverse

Kråkebestanden i Norge

Hei. Jeg har lest på nettet at kråkebestanden er stor, og at de har tenkt å redusere bestanden på grunn av at den er en stor plage. Er dette sant, har man lov til å redusere kråkebestanden, eller er dette på grensen til faunakriminalitet?

A. (05.08.2013)

Svar:

Hvem er "de" som du refererer til? Som regel er det jegere som "beklager" seg over at det er for mange kråker, og som vil sette i gang slike bestandsreduksjoner. Men det er ikke noen forvaltningspolitikk at kråker skal reduseres. Men det er heller ikke ulovlig å jakte kråker i lovlig jakttid, selv om bakgrunnen dessverre er et slikt hat-forhold til en naturlig forekommende fugleart.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Glente?!

Hei, jobber på en båt i Nordsjøen, og observerer stadig ulike fugler. I dag observerte vi det jeg mener må ha vært en Glente. Fikk ikke tatt noe godt bilde, men beskrivelse og sammenligning på internett stemmer svært godt. Den var også merket, med gul merke på høyre vinge, og et hvitt/lilla merke på venstre vinge. På det gule sto det "40" og på det hvite/lilla sto det "8C". Er det noe merke register hvor det går an å finne ut mer om denne fuglen? Den ble observert ca 113 nautiske mil vest for Stavanger i posisjon N58*32,0` E 002*10,7`

R.O. (31.07.2013)

Svar:

Vingemerkingen tyder på at det er en glente du har sett, for så vidt jeg kjenner til er det ikke andre rovfugler som er merket med denne metoden på våre breddegrader. Jeg har videresendt din melding til Ringmerkingssentralen ved Stavanger Museum.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Økologi og atferd

Når tar måkeungen til vingene?

Et måkepar har hatt rede på taket av kontorbygget vårt i år. Men de siste par ukene har imidlertid ungen, som er blitt ganske så stor, i stedet vært å finne på bakken. Der går den rundt dagen lang og piper. Det er en voksen måke borte hos den i blant. Den voksne er ikke særlig større, det er bare fjærdrakten som skiller dem (vokser de så fort??).

Ungen ser ikke skadet ut men tar heller aldri til vingene, bare rusler rundt her og piper. Skal det være slik?

A. (05.08.2013)

Svar:

Ja, dette høres nokså normalt ut. Selv etter at måkeungene er flyvedyktige, eller nesten flyvedyktige, blir de matet en stund av de voksne fuglene, og de tigger derfor etter mat (det er den pipelyden dere hører). Men innen en uke burde denne ungen kunne ta seg en flyvetur.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Trekkfugler

trekkfugler

1) ca hvor høyt flyr de ulike trekkfuglene? er det slik at de minste fuglene flyr lavest?

2)er det fugler som trekker til Asia (feks India) om vinteren?

mvh kjetil

N.N (05.08.2013)

Svar:

Spurvefugler flyr som regel lavt, fra i bakkehøyde og opp mot kanskje 100-200 m over bakken. Gjess og svaner er kanskje de som kan fly høyest, opp mot 8000 - 10000 m over havnivå! Rovfugler, traner, pelikaner og storker trekker ved å stige på oppadstigende varmluft, for så å seile i trekkretningen ned mot bakkenivå. Disse kan kanskje stige til et par tusen meter før de seiler av sted.
Mange spurvefugler trekker i SØ-lig retning, og overvintrer dermed i sydlige deler av Asia. Fugler som flyr øst for India, er utsatt fordi de kan bli fanget og spist av mennesker, i tillegg til sine naturlige fiender.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Spor og sportegn

Gulpebolle

Bilde vedlagt spørsmålet

Fant denne gulpebollen på Golsfjellet i sommer, 950 m.o.h i skogs/myrterreng. Er det mulig å si noe om hva som kan ha gulpet opp denne? Som du kan se av bildet, inneholder gulpebollen bl.a. vepselarver og deler av et vepsebol. Har observert jordugle her tidligere i sommer.

P. (05.08.2013)

Svar:

Nei, dette var så uvanlig at jeg ikke kan si noe om hvem som kan ha lagt fra seg dette. Det er vanligvis vepsevåk som spiser vepsebol, men de sluker ikke hele boldeler som her, men plukker ut store larver, en for en. Dette ser nesten ut som at det er "spydd opp" eller spyttet på, av et pattedyr. Kanskje kan det være en grevling som har tatt for seg av bolet?

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sykdom og skader

Fiskemåse med hovudskade

Fann ein skada fiskemåse på ein sterkt trafikkert veg for ei veke sidan. venstre veng hang ned, den klarte ikkje og orienteree seg og tippa rundt heile tida. Hadde sår oppe på hovudet, på høgre sida, litt blod.
Tok han med heim og sette den i stort hundebur og gav oppbløytt kattemat og rå fisk. veterinær kunne ikkje finne brudd i venga og vi skulle sjå det an.
Etter ei veke kan fuglen i perioder samle begge vengene på ryggen, men når den står virker det som den støtter seg på venga. Den er veldig ustø, og detter om kull.
hadde vannbalje inn til den i går, men den kan ikkje symje, vart kliss våt og sterten låg langt ned i vatnet som ein flottør.
Tenker at den har kræsja i ein bil og fått ein hovudskade.
Er i tvil om det er rett og la den få fortsette.
Den eter godt, og ligger mykje og sover. Steller seg ikkje så eg ser.
Buret står ute under tak, slik at den har utsikt.

U.V. (05.08.2013)

Svar:

Dette høres ikke altfor bra ut. Når fuglene ikke klarer å stå å egne bein, har de ofte fått indre skader i ryggen, og kan ha ødelagt deler av nervene. I så fall blir de ikke bra igjen. Hvis denne fuglen ikke viser noen tegn til bedring i løpet av noen dager, bør den derfor sannsynligvis avlives.

Roar Solheim (05.08.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Kan dette være en Gulirisk hunn

Bilde vedlagt spørsmålet

Så denne fuglen midt i Sogn og fjorande den 26.07 og tror den kan være en Gulirisk

N.N (05.08.2013)

Svar:

Nei, dette er en grønnsisik.

Roar Solheim (05.08.2013)

««første 36 958 - 37 007 av 49 949 siste»»