Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 36 719 til 36 768 av totalt 49 880 spørsmål


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fuglefjær (del to)

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, i samanheng med fjøra eg sende bilete av no nettopp, dette er eit dårleg bilete, men er det same art/artar? Fjøra er funne på same stad, vatn nær sjøen, eg synest nokre av dei liknar. Har fått forslag om enkelbekkasin.

J. (11.09.2013)

Svar:

Jo, dette er nok stokkandfjær.

Roar Solheim (14.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fuglefjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, eg lurer på kva fugl desse fjøra kjem frå, eventuelt om det er fjør frå ulike artar. Funne ved eit tjern to hundre meter frå sjø. Har fått forslag om rødstilk eller liknande og myrsnipe.

J. (11.09.2013)

Svar:

Dette er stjertfjær fra en gressand, og jeg tror det dreier seg om stokkand.

Roar Solheim (14.09.2013)


#Økologi og atferd

Svaler.

Hei. Vi har hatt tre sulupar (svalepar) som har hatt reir inne på låven vår. De har hatt to kull med unger, men nå har jammen det ene paret ett nytt kull. Er det vanlig med tre kull og hvordan går det med ungene så seint på høsten, vi skriver jo 12. september?

S.H. (12.09.2013)

Svar:

Dette var senere enn jeg har hørt om tidligere. To kull er velkjent hos låvesvalene, men jeg var ikke klar over at de kunne prøve seg med tre kull. Låvesvalene klan trekke så sent som i oktober-november, så det kan gå bra. Fint om du holder øye med utviklingen og gir oss en rapport om hvordan dette går.

Roar Solheim (14.09.2013)


#Økologi og atferd

Varsler

Så en varsler med mus i føttene i myr/skogområde/fjell i Nord Aurdal. Artig og bra at den tar mus, men ikke så artig at den jaktet på granmeis ved hytteveggen. Aldri sett varsler tidligere. Sjelden?

O.A.G. (11.09.2013)

Svar:

Varsleren er ikke spesielt tallrik, men sparsomt forekommende mange steder. Den hekker gjerne i høyereliggende skog. Nei, det er kanskje ikke så hyggelig at den forsyner seg av granmeisene rundt hytta, men dette er en naturlig del av varslerens diett.

Roar Solheim (14.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fuglefjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei.
Jeg lurer på åssen fugl disse fjærene stammer fra.

Mvh
Jarle

J.G. (11.09.2013)

Svar:

Dette er stjertfjær fra en røy (storfugl).

Roar Solheim (14.09.2013)


#Økologi og atferd

Radiostyrt fly

Hei. Jeg er ikke fuglekjenner.. så jeg vet ikke hva jeg så idag. Men jeg kjørte mitt lille radiostyrte fly. Mange svaler fløy pussig nok rundt og etter flyet, det var jo underlig i seg selv. Men så forsvant de. Og jeg så at det kom en stor fugl ut av skogen, målrettet mot flyet mitt. Idet den skulle sette klørne i mitt lille fly, så var det akkurat som at den bråbremset, snudde og forsvant inn i skogen igjen. Spørsmålet mitt er, hvilken fugl kan finne på noe sånt? Hønsehauk? Og hvorfor flyr svalene etter flyet? De har gjort det flere ganger.

R. (11.09.2013)

Svar:

Dette var interessante observasjoner! Jeg tror dette er unge svaler som mistar flyet for en rovfugl, og driver "mobbing" av "fienden", kanskje mest som øvelse. Jeg så akkurat den samme adferden hos unge svaler i august, men da stupte de mot en jaktende tårnfalk. Fuglen som nesten tok flyet, var temmelig sikkert en ung rovfugl som trodde han hadde oppdaget et lettfanget bytte, en svært dårlig flyver sammenlignet med andre byttefugler. Det kan ha vært spurvehauk, hønsehauk, eller muligens en falk, men haukene er de mest sannsynlige.

Roar Solheim (14.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Artsbestemmelse av fjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, var i skogen her om dagen da jeg fant disse fjærene. Lurer veldig på hva slags fugl de stammer fra. Snakket med en ornitolog som trodde det kunne være fra en røy, eller kanskje en orrhøne, mens en annen bekjent av meg trodde det var fra en rovfugl.

F.A. (12.09.2013)

Svar:

Dette er vingefjær fra en ungfugl av gjøk.

Roar Solheim (14.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl er dette?

A.H. (12.09.2013)

Svar:

Dette er en skjære med lite pigment i fjærdrakten - derfor er mange fjær lyse og brunaktige.

Roar Solheim (14.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gråsisik?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Er usikker på denne siden jeg ikke ser noen tydelig strupeflekk.

J.H. (08.09.2013)

Svar:

Dette ser ut som en bergirisk. Mer om bergiriske finner du på http://birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?art_id=4

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette for en fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Satt å hygget seg ved elven midt i Fredrikstad i dag.

N.N (09.09.2013)

Svar:

Dette er ei rømt tamdue.

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Tårnfalk?

Bilde vedlagt spørsmålet

Enda et bilde tatt på lang avstand på fjellet i Trysil? Er det en tårnfalk?

N.N (10.09.2013)

Svar:

Korrekt, dette er en tårnfalk.

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Diverse

Er skjære og spurv samme art eller ikke?

Jeg lurer egentlig på det som e overskriften altså: er skjære og spurv samme art eller ikke?

F.E. (10.09.2013)

Svar:

Begge to tilhører spurvefuglene, men er ikke samme art.

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Diverse

Nøttekråke.

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, så denne nøttekråka her om dagen, er den sjelden eller fåtallig?
Observert: Hurum.

J.S. (10.09.2013)

Svar:

Nøttekråka er en ganske fåtallig art i Norge, med ganske avgrensete utbredelsesområder. Den regnes ikke som truet.

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Diverse

Trekryper.

Hei, er Trekryperen en sjelden fugl, observerte den i går, tokk bilde men får IKKE sendt det desvære.
Observert: Hurum.

J.S. (10.09.2013)

Svar:

Nei, trekryperen er ikke veldig sjelden. Den er riktignok ikke så enkelt å få øye på, så man ser den ikke så ofte. Med en gang man lærer seg lokkelyden til trekryperen, blir den plutselig "vanligere".

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugler er dette ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Så en liten flokk av disse på Hamar nå i høst. Den ene var mye større enn de andre. Mor med unger ?

Å. (11.09.2013)

Svar:

Bildet viser to svarthalespover til venstre, og to brushaner til høyre. Jeg vil tro at svarthalespove er en aldri så liten godbit på hamar.

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

svarte hodefjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Lurer på hvilken fugl dette er. Sitter på plena utenfor blokka. Trondheim 11.09.13

N.N (11.09.2013)

Svar:

Dette er ei vipe. Mer info om vipa finner du på http://www.fuglevennen.no/arter/?or_id=219

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Artsbestemmelse

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, dette ligner da på en erle, men er det det? Bildet er tatt på Kvalneset på Giske i går ettermiddag.
På forhånd takk.
Mvh Oddmund

O.K.Å. (11.09.2013)

Svar:

Dette er ei linerle :-)

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne fuglen så jeg på Hamar. Hvilken art er det?

Å. (11.09.2013)

Svar:

Bildet viser en bjørkefink.

Frode Falkenberg (11.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Lavskrike?

Bilde vedlagt spørsmålet

Dette bildet er tatt ca 950 moh i Trysil. Lang avstand, men er det mulig å bestemme arten?

N.N (10.09.2013)

Svar:

Nei, ikke lavskrike. Det ser ut som en steinskvett.

Frode Falkenberg (10.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

Så disse 16 høyt overflygende i Brønnøysund og klarer ikke å artsbestemme. Kan siluettformen eller bevegelsesmåten gjenkjennes?
Takk nok en gang for denne nyttige tjenesten!

J.H. (08.09.2013)

Svar:

Dette ser ut som en flokk heilo.

Frode Falkenberg (09.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Er det mulig å få hjelp til å artsbestemme denne fjæra?

N.N (08.09.2013)

Svar:

Dette er en armsvingfjær fra en jordugle.

Roar Solheim (08.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg trenger hjelp til å artsbestemme denne fjæra.

N.N (08.09.2013)

Svar:

Dette er en håndsvingfjær fra en jordugle.

Roar Solheim (08.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Litt større enn kjøttmeis. Kraftig nebb, spiste rognebær. Tatt i Alta idag.

E.K. (08.09.2013)

Svar:

Dette er en ungfugl av dompap, ser det ut til.

Roar Solheim (08.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Litt mindre enn kjøttmeis. Tynt nebb. En eller annen piplerke?

E.K. (08.09.2013)

Svar:

Ja. Det kan se ut som en heipiplerke, men bildet er litt for grumsete til at jeg kan si det sikkert.

Roar Solheim (08.09.2013)


#Økologi og atferd

Traner

I det siste har det dukket opp traner i området her. Jeg husker første gang jeg så traner like sør for Mosjøen, jeg syntes da det var en sensasjon. I morges ble jeg vekket av "sangen"deres, og så fire stykker som gikk rundt på åkeren utenfor vinduet. Har tranene endret utbredelse?

M.B. (08.09.2013)

Svar:

Ja, det er de i ferd med å gjøre over hele Europa. Traner har oppdaget at de kan få hekke i fred på eller ved kulturmark, åkre og lignende, og nå inntar de slike hekkeområder. Derfor øker de i antall og utbredelse.

Roar Solheim (08.09.2013)


#Diverse

linerle som er skadet

vi fant en linerle i går på fjellet . den kan ikke fly . jeg vet ikke hva jeg skal gjøre . jeg har ikke lyst til att noen skal avlive den . jeg tror att det er noe galt med den ene vingen . så jeg lurer på om den kan klare seg vist jeg mater den og passer på den . om det kan gro ? . og hva skal jeg gjøre? håper på svar fort...

M. (07.09.2013)

Svar:

Dette er alltid vanskelig å vurdere når en ikke vet hvor skaden sitter, og hvor alvorlig den er. Dersom fuglen holder vingen noenlunde normalt, så kan den gro og kanskje bli bra. Da må linerla holdes i bur og mates 3-4 uker før vingen er grodd. Den må ha vann og mat. Linerler er insektspisere, men kan fores med finhakkende kakesmuler, og kanskje kokt egg. Mulig at opphakket kattemat kan gå an - det må du eventuelt prøve ut.

Roar Solheim (07.09.2013)


#Økologi og atferd

Hva holder de på med?

Hei! Hos oss bedriver skjører og kråker rene slåttonna! De har snart "endevendt" alle jordene. Virker som om de leter etter noe under mosen, og kaster denne rundt seg. Jordene ser ikke fine ut. Er noen år siden det var dyrket her, men blir slått m jevne mellomrom. Skjønner nada av dette...

L.Ø. (06.09.2013)

Svar:

Det er trolig larver eller småkryp som er konsentrert i bakken på stedet og på denne tiden, og kråkefuglene har oppdaget dette.

Roar Solheim (07.09.2013)


#Diverse

Stork

Hvor vanlig er det med stork i Norge??? Har et par boende i nærområdet.Ser den daglig 100 m fra huset :)

M.N. (06.09.2013)

Svar:

Stork blir observert hvert år i Norge, men de hekker ikke her. Nærmeste hekkeplasser er i Skåne, Danmark og sydover i Europa.

Roar Solheim (07.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

Glømte bilde så prøver igjen.
Er dette en rødstjert?

A.H. (07.09.2013)

Svar:

Nei, dette er en steinskvett.

Roar Solheim (07.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Krikkender?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette krikkender (hunner)? Får det ikke til å stemme med fargen. Skulle vært grønt. Det som jeg ser som lyseblått kan jo være at egentlig er grønt, men det som er mørkeblått og lilla kan vel ikke være grønt.
Bildet er tatt på Herdla på Askøy i Hordaland.

A.R. (06.09.2013)

Svar:

Ja, dette ER krikkender. Det brede, lyse feltet foran selve vingespeilet er nokså typisk. Men det er nok lyset som lurer deg her, og gir inntrykk av at fargen i vingespeilet er mer blålig enn grønnlig.

Roar Solheim (06.09.2013)


#Økologi og atferd

Låvesvale

Vi har et låvesvalepar som begynte å bygge rede på låven i august. Nå er ungene klekket og de forer for bare livet. Kan de rekke å få disse flyvedyktige og opptrente til de skal dra sørover? Tyder dette på at det blir en lang og mild høst? Vi bor i Sogn, Balestrand.

E.F. (06.09.2013)

Svar:

Låvesvaler hekker faktisk ganske sent, trolig med kull nr. 2. De kan trekke så sent som i oktober-november, så dette klarer de nok. Sen hekking gir ikke noe varsel om høstens karakter, dessverre.

Roar Solheim (06.09.2013)


#Sykdom og skader

Grønnfink

Har mange fugler på fuglebrettet og observerer i år at mange grønnfinker dør, er det et problem andre steder, det ser ut til at de er unge og litt lurvete. Har funnet syv bare sist uke rundt huset. Har mange andre fugler her men det er bare grønnfinken som dør.

I.H. (06.09.2013)

Svar:

Grønnfink har i noen år blitt rammet av en sykdom som heter gul knopp - og den rammer visstnok bare grønnfink. De kveles og dør av en parasitt.

Roar Solheim (06.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Kjernebiter

Vi har fått melding fra en leser i Flakstad i Lofoten om at han har observert en kjernebiter. Hvor vanlig er det at kjernebiter observeres såpass langt nord?
mvh
Magnar Johansen
journalist
Lofotposten

M.J. (31.08.2013)

Svar:

Kjernebiteren er en sjelden fugl nord for trøndelagsfylkene. Utenfor hekketiden er den riktignok omstreifende, og kan påtreffes i alle våre fylker, men færrest i nord.

Frode Falkenberg (06.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

ukjent fugl, jerpe?

Er det mulig at det var en jerpe vi så på en åkermyr i lindås, Hordaland? var mindre enn røy, og hadde svarte halefjær ytterst. ikke rugde heller, som vi har sett der tidligere.

N. (05.09.2013)

Svar:

Jerpe er det nok ikke. Den finnes ikke i Hordaland, og det er et godt stykke til nærmeste lokalitet. Sjekk mot orrhøne, den er ikke uvanlig i ytre deler av Hordaland.

Frode Falkenberg (06.09.2013)


#Diverse

Skole oppgave!

Hei vi er 3 jenter som skal skrive en fugle oppgave og vi valgte svaner. Vi finner ikke ut når eller hvordan hekkesesongen til en svane fungerer. Kan du/dere fortelle litt om det i et svar? Det kunne ha hjulpet masse! Please svar! :)
Hilsen 3 skolejenter!

E.J. (05.09.2013)

Svar:

Spørsmålet deres er litt ubegripelig - hvordan en hekkesesong FUNGERER er ikke et logisk spørsmål å stille. Knoppsvaner og sangsvaner legger egg i april-mai, ruger ca 1 måned, og passer ungene sine helt fram til neste vårs hekkesesong.

Roar Solheim (05.09.2013)


#Diverse

Hvor er spurvene våre?

I fjor hadde vi ofte besøk av gråspurv på terrassen. Tellet en dag 17stk på rad. I år har vi ikke sett en spurv. Vi bor på Øraker i Oslo.
Hva kan dette skyldes?

R.E. (04.09.2013)

Svar:

Dette er det dessverre umulig å gi noe svar på, da det kan være lokale forhold som ligger til grunn for at gråspurvene er borte akkurat der du beskriver.

Roar Solheim (04.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Kråkefugl?

På Aagaards plass i Sandefjord i dag så jeg en fugl jeg aldri har sett før. Jeg tenkte straks på en kråkefugl, men har ikke funnet noe bilde som passet. Fuglen var på størrelse med en kråke eller litt mindre. Hele fuglen var enten sort eller mørk grå. Bak på rygg og halefjær var glinsende sorte med grønnskjær, som en skjære, mens hodet, antagelig halsen og brystet manglet glansen og fremstod som mer mørk grå enn sorte. På litt avstand virket hele fuglen sort. Nebbet var kortere enn det som er på skjærer og kråker. Jeg reagerte spesielt på at fjærdrakten på hodet stod litt opp i stedet for å ligge glatt som på skjærer og kråker. Hva kan det ha vært?

M. (04.09.2013)

Svar:

Denne beskrivelsen passer best på en kaie.

Roar Solheim (04.09.2013)


#Diverse

Algevann

Hei!
Hvor skadelig er det for fugler å oppholde seg i grønt.tykt algevann ?

B. (04.09.2013)

Svar:

Det er nok helt ufarlig, siden mange ender og vadefugler faktisk spiser slike grønne alger.

Roar Solheim (04.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hvordan fjær

Bilde vedlagt spørsmålet

hei, fant denne i ei veigrøft ved veien. det var flere av samme type, trolig flyget inn i ryta på en bil og dødd. vet dere hvordan fjær det er?

F.O. (03.09.2013)

Svar:

Jeg tror dette er håndsvingfjær fra en tjeld.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Økologi og atferd

havørn

når forlater foreldrene sitt nye avkom ?

S.V.R. (03.09.2013)

Svar:

Hos ørnene "forlater" ikke foreldrene avkommet, siden det er de gamle fuglene som blir værende i leveområdet. De kan jage vekk ungene, eller ungene søker vekk av seg selv, utover høsten. Men i enkelte tilfeller kan ungfuglene bli værende i foreldrenes leveområde, og kanskje også bli foret av dem, helt fram til neste års hekkesesong. Vanligvis begynner ørneungene likevel å trekke vekk utover i oktober-november.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Økologi og atferd

Døde fugleunger

Bilde vedlagt spørsmålet

Dette skrekkelige synet møtte meg da jeg skulle rense kassene. To av ungene hadde fjær, men det lå beinrester under de så det har vært flere i reiret. Disse har altså dødd med åpent gap, rett og slett sultet i hjel. Aldeles grusomt å tenke på, men vet jo at det har tilstøtt foreldrefuglene noe. Det er et veldig forseggjort reir, ser ut som det er flettet inn ulltråder. Hvilke fugler lager slike reir?

N.N (03.09.2013)

Svar:

Dette ser ut som en kjøttmeisunge. Det er faktisk ganske vanlig at unger dør i kjøttmeisreir, selv når foreldrene er i live og forer de andre. Om det er for lite mat, e3ller om noen av ungene rett og slett ikke er "liv laga", er vanskelig å si.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

linerle, gult hode.

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, er dette en linerle eller en annen "erle" (gult skinn/hode.) er det vanlig eller <<hybrid>>

J.S. (03.09.2013)

Svar:

Dette er en ung linerle. En del av dem kan faktisk være ganske gule i hodet. her er det en del variasjon.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

buskskvett.

Bilde vedlagt spørsmålet

hei, er dette en buskskvett?

N.N (03.09.2013)

Svar:

Ja, det er det.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Diverse

spurv

så i dag en spurv på stokkøya i Trøndelag 310813 mrd mrk på bena venstre fot Orange - hvit,andre sort hvit fugel:hunn

N.L. (31.08.2013)

Svar:

Ta kontakt med vitenskapsmuseet i Trondheim - det er gjort noen undersøkelser i Trøndelag hvor spurvene har blitt fargemerket.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Diverse

Egg

Jeg har en hunndue, fant den sopm unge og siden har den bodd hos meg. kAN IKKE SKJØNNE AT DEN HAR NVÆRT I KONTAKT MED NOEN HANN, MEN I DAG LÅ DET ET EGG I EN KURV NHER!!kAN DET BLI NOEN UNGE AV ET UBEFRUKTET EGG?
lEGGER DUENE EGG UTYEN Å HA BLITT BEFRUKTET? dETTE VAR EN STOR OVERRASKELSE!!

S.H. (03.09.2013)

Svar:

Ubefruktede egg blir det nok ikke noen fosterutvikling i. Flere fugler (deriblant høner) legger egg selv om de ikke er befruktet.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gransanger eller løvsanger?

Bilde vedlagt spørsmålet

Svarte bein, ser det ut som, men er det andre kjennetegn som tilsier gransanger framfor løvsanger på denne her? Ga ingen lyd fra seg. Søkte næring på bjørk. For øvrig blandingsskog. Troms.

N.N (03.09.2013)

Svar:

Løv- og gransanger er ikke lette. Som regel har løvsangeren lyse bein med gulorange under tærne. I tillegg er løvsanger mer gulgrønn, mens gransanger ofte er mer grågrønn. Dette er kanskje en gransanger, men jeg kan ikke si noe sikkert.

Roar Solheim (03.09.2013)


#Økologi og atferd

Fjellrypeleik

Hei!

Er fjellrypa (og for så vidt lirypa) like stedbundet som stor- og orrfugl når det gjelder spillplass?

Mvh Kjetil Sie

PS: Flott nettside!

K.S. (28.08.2013)

Svar:

Det vet jeg faktisk ikke. Men fjellrypesteggene holder nok de samme territoriene gjennom flere år dersom de overlever.

Roar Solheim (02.09.2013)


#Diverse

Kattugla sin konkurrent-/er

Hei! Jeg må vite noe fakta om kattugler. Et spørsmål er: hvilke arter tror du det konkurrerer med? Hva konkurrerer de om?

H. (28.08.2013)

Svar:

Dette er et for omfattende spørsmål til å kunne besvare det. Her må du selv lete og lese i ulike bøker om fugler og ugler.

Roar Solheim (02.09.2013)


#Diverse

Hvit "grå gås"?

Ser ned på Haga naturreservat fra stuevinduet, har observerer en flokk grågås som oppholder seg der nede snart en ukes tid. Midtiblant de går en hvit gås som ser temlig "domestic" ut, men ser ut å ha ledelsen for flokken. Det er litt uvanlig, tror jeg, at en flokk oppholder seg så lenge her. Kommentar?

T. (28.08.2013)

Svar:

Umulig å svare på, dessverre. Jeg vet ikke hvor Haga naturreservat ligger i landet, og er heller ikke kjent med trekkforholdene der over årene, så det er umulig å si noe om hvor lenge gjess pleier å holde seg på dette stedet.

Roar Solheim (02.09.2013)


#Diverse

Flygeklar fiskemåkeunge

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, han karen her fikk jeg i forpleining rundt 24 juli, da var han bitte liten. Han har vært i et stort utebur, i går åpnet jeg dørene og slapp han ut. Jeg sov ute i natt med han og har voktet han i et døgn for å se at han greier seg. Kattene lar han være i fred, bare noen skjærer som er litt på han av og til. Han strekker på vingene og flakser litt. Han skal jo være flygeklar nå, men finner han ut sv det selv eller trenger han starthjelp?

E. (28.08.2013)

Svar:

Selv om denne måkeungen kanskje kan klare å fly, trenger den nok støtteforing i flere uker før den kan klare seg på egen hånd.

Roar Solheim (02.09.2013)

««første 36 719 - 36 768 av 49 880 siste»»