Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 36 442 til 36 491 av totalt 50 018 spørsmål


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Asurmeis

I dag så jeg en liten flokk meiser på fôringsplassen min som jeg er temmelig sikker på er asurmeis. Jeg har sjekket i min "Europas fugler" fra 1972. Der ser det ut til at den er veldig sjelden. Har hatt stjertmeis i hagen tidligere. Denne ligner, men stjerten er kortere og hvit. Er den observert i Norge tidligere?

H.S. (02.12.2013)

Svar:

Nei, den er ikke sett i Norge før. Det er gjort noen få funn i Sverige, og litt flere i Finland. Om det virkelig er en asurmeis du har besøk av så hadde det vært utrolig bra om du kunne ta et bilde av den. Meisene kommer gjerne tilbake til samme foringsplass. Om du klarer det kan du sende det direkte til meg på frode@birdlife.no. Husk evt. å få med dato og hvor bildet ble tatt.

Frode Falkenberg (02.12.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Piplerker

Bilde vedlagt spørsmålet

Vanskelig gjeng å holde styr på, de piplerkene. Vi har en diskusjon gående om hvilken av dem denne tilhører. Bildet er tatt i gress/eng-vegetasjon like ved en strand på Karmøy i Rogaland.

Forsamlingen er delt mellom trepiplerke og heipiplerke, samt en nøler som ikke vil utelukke muligheten for en skjærpiplerke. Diskusjonene går litt over hodet på meg her, men det går på forskjellen i lengde på fjær nummer 4 og 5 fra ytterst, samt strekingen på brystet.

Har dere fasiten? :-)

(nå med vedlegg)

E. (01.12.2013)

Svar:

Det ser for meg ut til å være heipip- eller trepiplerke. Det er slettes ikke lett å skille disse fra hverandre. Karakteren du nevner, er lengden på håndsvingfjær 2-5 når en holder en fugl i hånden og vingen er sammenlagt. De fire hpåndsvingfjærene er like lange hos en heipiplerke, mens hos trepiplerke er nr 5 kortere enn de tre utenfor. Håndsvingfjær nr 1 utenfra er svært kort. På dette bildet KAN det se ut som at håndsvingfjær nr 5 er litt kortere enn de tre utenfor, og da skal det etter boka være en trepiplerke.

Roar Solheim (01.12.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Vadefugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei
Jeg har lite peiling på fugl, og vil derfor gjerne ha hjelp til å bestemme arten på denne vadefuglen jeg fotograferte på Jæren 30. september i år. Det er en vanlig vadefugl tror jeg (var sikker på at det var en Sandsnipe, men ut fra lengden på nebbet er det neppe den) På forhånd takk.

Ø.O. (01.12.2013)

Svar:

Dette ser for meg ut til å være en svarthalespove.

Roar Solheim (01.12.2013)


#Økologi og atferd

flaggspett

Har sett flaggspett på fuglebrettet i vinter. Den er stor og fin, men kommer de i par eller alene ?

N.N (30.11.2013)

Svar:

I vinterhalvåret opptrer flaggspettene enkeltvis. Hvis du ser flere sammen, er nok det mer en tilfeldighet. De danner først par utpå våren før hekketid.

Roar Solheim (01.12.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

I sommer.

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, i sommeren som var nå oppdaget jeg noe som for meg var helt ukjent, (og jeg har en del fuglekunnskap) Det virket som en "sanger" av noe slag, men ikke som de jeg hadde sett før.
Beskrivelse av fugl: Hals/buk var lys, Overside var brun, gjennom øye parti gikk det en svak svart stripe (tydelig). og rundt øye har den en lys hvit ring. litt større en løvsanger. Finner den ikke i noen av fuglebøkene mine. Observert: Sør-Østlandet, ved et vann med mye busker og siv. (Hurum)/halvøy.

J.S. (01.12.2013)

Svar:

Bildet er vanskelig fordi det er blader i veien som gjør det uklart. For meg ser dette ut som en av "løvsanger"-gruppen (dvs. slekten Phylloscopus). Det KAN være en gransanger, siden den ikke virker så gulgrønn som løvsangerne ofte er.

Roar Solheim (01.12.2013)


#Diverse

Kråker som speiler seg

Jeg har nytt hus i landlige omgivelser og med mange store vindusflater.
I hele sommer har jeg vært plaget av et kråkeparsom speiler seg i rutene, hakker i karmer og kliner til rutene.
Det ble bedre da jeg festet fiskesene til rutene så de hadde vansker med å få satt seg. Kan klistremerket av rovfugl ha noen effekt, i såfall hvilket. Andre råd? Takknemlig for svar

K.S. (30.11.2013)

Svar:

Ikke helt enkelt å unngå dette uten å dekke til vinduet helt. Det kan hende at haukeprofiler virker. Hvis ikke, kan du også prøve å henge strimler av sølvpapir ned på utsiden av vinduet, slik at de beveger seg i vinden. Det kan skremme kråkene, men må prøves ut.

Roar Solheim (01.12.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

brunnakke elle ?

Bilde vedlagt spørsmålet

N.N (01.12.2013)

Svar:

Ja, det ser slik ut.

Roar Solheim (01.12.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Snøgås?

Hei!
Idag (29.11.13) da jeg kjørte bil på Nyjorda, Smøla, Møre og Romsdal, kjørte jeg forbi en flokk med grågås på ei ekre, maks 10 individer, blandt disse grågåsene var det en helt snøhvit gås med oransje nebb. Kan dette ha vært ei snøgås?

H. (29.11.2013)

Svar:

Nei. Det oransje nebbet avslører at dette nok heller er en rømt, hvit tamgås, som er nært i slekt med grågjessene.

Roar Solheim (29.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

fuglebildet nr. 2

Bilde vedlagt spørsmålet

J.S. (28.11.2013)

Svar:

Se svar på bilde 1 - gulspurv.

Roar Solheim (29.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl.

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei i september så jeg denne fuglen på låvetaket trudde først det var en gulspurv men ser nå at det er det ikke p.ga skjeggstriper hva kan det være.

sender et b. til

J.S. (28.11.2013)

Svar:

Jo, jeg tror nok dette er en gulspurv hvor skjeggstripa er mer markert enn vanlig.

Roar Solheim (29.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei
Vet du hva slags fugl dette er? Den var ganske liten - og var på fuglebrettet i dag - klarer ikke å finne det ut - hjelp :)
Med vennlig hilsen
Veronika Aarstad

V.A. (28.11.2013)

Svar:

Hei! Dette var et virkelig skrell av en godbit ja. Fuglen er enten en sibirjernspurv eller en svartstrupejernspurv. Sistnevnte er aldri før påvist i Norge. Fuglen har også blitt fotografert av andre, og de mener den hadde noe mørkt i strupen. Om det stemmer er det nok en svartstrupejernspurv, og da må vi bare få lov til å gratulere så mye med et utrolig flott funn!

Frode Falkenberg og Roar Solheim (29.11.2013)


#Økologi og atferd

spurvehauk på låvetaket.

Bilde vedlagt spørsmålet

Sent i september la merke til noe jeg først trudde var Tårnfalk PGA jeg hadde observerte det tidligere noen dager før. så deretter med en gang at det dreide som om liten spurvehauk, som ble irriterende forfulgt av en flokk på 8 skjærer. spurvehauken klarte ikke ta noen skjærer den dagen heldigvis for dem, bedre lykke neste gang til spurvehauken. sendt inn av god fuglevenn.

J.G. (28.11.2013)

Svar:

Tydeligvis en spurvehauk, ja. Av og til kan den klare å ta skjære, men det er med eget liv som innsats!

Roar Solheim (28.11.2013)


#Fugleforing

Hvor ofte vaske fuglebrett?

Her vil jo svaret avhenge av hvor mye materen blir brukt og hvordan den er utformet, men la oss ta utgangspunkt i et godt besøkt fuglebrett hvor det er enkelt for fuglene å skite i selve matfatet.

- Hvor ofte er det da fornuftig å ta inn fuglebrettet for vask? Hver 2. uke, eller oftere? Og vil det være greit å la det være lengre ute på vinteren når det er skikkelig jevn frost, enn på våren hvor sola varmer opp "godsakene"?

Jeg har ikke sett noen ornitolog si noe konkret om dette, men jeg håper du vil gi meg noen gode holdepunkt :)

På forhånd takk for en udmerket tjeneste!

A.H.H.H. (27.11.2013)

Svar:

Et interessant spørsmål, hvor vi faktisk ikke har noen praktiske erfaringer, og følgelig ikke kan gi noen veiledning (!). Vi pleier vanligvis å anbefale folk å vaske et fuglebrett dersom fugl åpenbart dør av smittsom sykdom, hvor salmonella er den vanligste årsaken. Men om man bør vaske fuglebrett jevnlig, er ikke godt å si. Jeg vil heller anbefale å utforme forplasser slik at fuglene ikke kan skite ned i eget matfat - da reduseres problemet betraktelig. Da bør en vaske når automater eller andre innretninger enten tilstoppes, eller blir så skitne at det ser lite tiltale4nde ut. Har noen praktisk kunnskap om dette spørsmålet, så er Fuglevennen interessert i å høre om det.

Roar Solheim (27.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette?

For noen minutter siden så jeg en fugl jeg først var sikker på at var en spettmeis, men etter å ha sett nærmere etter er jeg ganske sikker på at det ikke var det. Syntes den hadde ganske lik form som spettmeisen og dessuten hoppet den oppover en trestamme, men den hadde hvit mage og brunaktig rygg. Klarte desverre ikke å ta et bilde av den før den hoppet rundt stammen og ut av synet. Vet du hvilken fugl dette kan ha vært?
Den ble sett på Blindern i Oslo 27. november 2013

M. (27.11.2013)

Svar:

Da må du ha sett en trekryper.

Roar Solheim (27.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvordan se forskjell på havørn og kongeørn

Spørmålet er rett og slett hvordan ser du forskjell på havørn og kongeørn? jeg har sett en del bilder på google og lignenden og lurte på hvordan er du 100% sikker på at det er havørn eller kongeørn? jeg har søkt på både havørn og kongeørn og sett litt etter kjennetegn som er litt lette å se fra avstand på foreks et bilde av fuglen unden fra, jeg tenkte kansje med at kongeørnen hadde et godt kjennetegn med at den hadde en stor hvit stripe på hver vinge. men jeg ser også bilder på google med kongeørn som ikke har dette er det da sant at den noen ganger ikke har den karakteristiske hvite stripen under vingen? (og hvorfor det? ungfulg eller lignende tenker jeg på da vis du vett det) eller er det bare google og bilder av feil ting som hender ofte :P så midt store spørsmål av det jeg kunne tenke meg å vite er hvordan kan jeg ser forskjell om det er kongeørn eller havørn vis jeg har et nokså bra bilde av en av de eller vis jeg ser en i naturen va skal jeg se etter? PS jeg liker bare å vite slikt at vis jeg ser et bilde kan jeg vite hvilke fugl det er uten og spørre en ekspert :P og jeg kunne egentligt tenkt meg å vist slik med alle fugler men du kan jo ikke si forskjellen på alle fugle :P så det siste spørsmålet er er det en plass jeg kan lese om dette? (har bøker men de liksom ikke alltid svarer skikkelig på det :P

I. (26.11.2013)

Svar:

Kongeørn og havørn har tydelig forskjellige profiler (dersom du bare ser silhuetten av fuglen). Havørn har hode og hals stikkende langt fram og litt nedover, lenger enn stjerten, mens hos kongeørn er hode og hals trukket mer inn mot kroppen, mens stjerten er lang. Unge kongeørn har store, hvite felter inne i vingene og hvit stjert med sort, ytre tverrbånd. Etter 6-8 år er vingefjær og stjertfjær mørke med flekker (tverrbånd). På avstand ser vingene da mørke ut, uten de hvite feltene. Både ung og gammel havørn har mørke vinger. Ungfuglen har stjertfjær som er hvit- og sortspettede (og stjertenden er kileformet). Hos gamle havørner er hele stjerten hvit.

Roar Solheim (26.11.2013)


#Diverse

Lerkefalk

Hei
Jeg så en falk med mørk overside, hvit underside, lange vinger og relativt kort stjert ( sammenlignet med tårnfalk). I et åpent hogst felt i en furuskog, 4 km øst for Ål sentrum, på sommeren for 2 år siden. Alt tilsier lerkefalk og jeg er selv 99% sikker på det er det. Kan det stemme.???

N.N (26.11.2013)

Svar:

Det er absolutt mulig. Lerkefalken hekker spredt i Øst-Norge vestover til Buskerud og Telemark.

Roar Solheim (26.11.2013)


#Diverse

Spørsmål om ugler

Hvor mange uglearter hekker i Norge?

J. (26.11.2013)

Svar:

Det er 10 uglearter som hekker i Norge.

Roar Solheim (26.11.2013)


#Diverse

Gråhegre vadefugl

Hei diskuterte her idag med læreren og han sa hegre var vadefugl, men jeg sa den ikke var regnet som det! Men at den var en storkefugl vet at hegren "vader", men at det ikke betyr at den er regnet som vadefugl. Hvem har rett?

N.N (26.11.2013)

Svar:

Vadefuglene er en betegnelse som brukes mest på en systematisk gruppe, og der hører ikke gråhegra hjemme. Sen er ganske riktig som du sier, en storkefugl. Hvis noen oppfatter begrepet "vadefugl" som en adferdsbeskrivelse og ikke en systematisk betegnelse, kan slike problemer som du nevner oppstå.

Roar Solheim (26.11.2013)


#Diverse

orrfuglleik

Bilde vedlagt spørsmålet

hei kan det være orrfugleik her på våren?

S. (25.11.2013)

Svar:

Det kan godt hende, men det er helt umulig å besvare ut i fra bare et bilde. Du må ut og lete etter sportegn på vårsnøen. Allerede i mars er orrhanene nede og spiller.

Roar Solheim (25.11.2013)


#Økologi og atferd

Nattesang Trost??

Hørte en trost synge natt til lørdag (ca. 0145) i forrige uke. Obs. skjedde ved Fridalen skole i Bergen, og de som vi besøkte, og som bodde rett i nærheten, sa at dette (sang kveld/natt) hadde pågått noen uker. Trosten pleier vel ikke synge på denne årstiden? Er dette kjent oppførsel, eller er det et enkeltindivid med "klokka i utakt"?

H.H. (25.11.2013)

Svar:

I byer og tettsteder med god belysning kan enkelte fugler stemme i med sangstrofer på natten selv vinterstid, helst når temperaturen er mild. Både gjerdesmett, rødstrupe og svarttrost og meiser kan gjøre dette.

Morten Ree (25.11.2013)


#Diverse

Funnet fugl på trappa

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Det har blitt funnet en fugl på trappen min akkurat nå. Jeg har ingen greie på fugler så derfor må jeg spørre. Legger med et bilde. Skal jeg gi denne stakkaren mat og ly? Eller skal man ikke hjelpe fugler? For drar ikke disse fuglene sørover? Den ble funnet i Hølen like ved Vestby og Moss idag.

C.N. (25.11.2013)

Svar:

Dette er en moskusand som helt sikkert stammer fra et andeoppdrett i nærheten. Denne arten er opprinnelig hjemmehørende i Asia. Her er en annonse på finn.no fra en andeoppdretter i Moss. Kontakt denne adressen så kommer de kanskje og henter anda: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44261086

Morten Ree (25.11.2013)


#Diverse

Overvintrende andefugler i Ofoten

Vi er nå i slutten av november og jeg kan ennå høre lyden av ender fra håkvikleira. Spørsmålet er; hvilke andefugler kan tenkes å overvintre i Ofoten-området?

T.B. (18.11.2013)

Svar:

Ved å gå inn på Artsobservasjoner.no og gjøre søk for november i Troms fylke så finner man ut at mange forskjellige andefugler fortsatt har tilhold i fylket. Følgende andearter er registrert i november: kvinand, havelle, krikkand, stokkand, ærfugl, praktærfugl, svartand, siland og sjøorre. I tillegg er det observert tre lomarter: storlom, islom og gulnebblom.

Morten Ree (25.11.2013)


#Diverse

Sædgås eller Kortnebbgås?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken art er dette?

K.O. (17.11.2013)

Svar:

Dette er en kortnebbgås.

Morten Ree (25.11.2013)


#Diverse

ørner

hei!
hvor mange forskjellige ørner er det i australia?
hvor mange er det?
hva heter de. skal ha foredrag om australian wildlife så tenkte å ha om ørner.
hadde vært greit med svar litt fort
tusen takk

N.N (18.11.2013)

Svar:

Det ser ut til å være tre ørnearter. Her er link til internettsider om rovfugler i Australia hvor du finner bilder og informasjon om hver enkelt art:
http://www.raptor.org.au/species.html

Morten Ree (25.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gråsisik?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, er dette gråsisik? Så en stor flokk på Kvamskogen i Hordaland idag (24.11.2013), anslår 60-80 individer. Har ikke sett disse der før. Så forøvrig to (eller muligens samme?) ugler der også, en i går og en idag - i hyttefelt. Mye grått/hvitt - muligens spurvugle? (Men mye større enn spurv!)

S.M. (24.11.2013)

Svar:

Ja, dette er en flokk med gråsisik. Hvis du har sett en ugle aktiv på dagtid, er det helst spurveugle eller haukugle du har sett - de er begge dagaktive jegere som ofte ses av mennesker.

Roar Solheim (25.11.2013)


#Fugleforing

SKJÆRE

Vi har mellom 10 og 20 skjærer i haven, de er født og oppvokst her.
En del jordnøtter ble lagt ut i dag, foringsplassen ble fullstendig invadert.
Det synes som om småfuglene blir fortrengt.
Finnes der noen triks for å forhindre dette.
Store mengder for går i skjærene.
Mvh BRS.

N.N (24.11.2013)

Svar:

Ja. Bruk forbur (5 x 5 cm netting) og heng frøautomater og nøtteposer inne i dette buret (se tidligere PDF-utgaver av bladet Fuglevennen, du finner det på nettsidene). Da kommer bare småfuglene til maten, og skjærene må nøye seg med det som faller ned på bakken under buret.

Roar Solheim (24.11.2013)


#Diverse

flaggspett i Bergen

hei,
det var en flaggspett i hagen min torsdag morgen. Har aldri sett det her (Bergen sentrum) før. Av interesse?

C.R. (24.11.2013)

Svar:

Det er flaggspett mange steder i Norge nå i høst, de er del av en invasjon.

Roar Solheim (24.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Dvergspett ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Lurer på om dette kan være en dvergspett ? Den hoppet rundt på noen delvis tørre grankvister og trommet jevnt og trutt. Fuglen var på størrelse med en spettmeis. Observasjonen ble gjordt i Sauherad kommune i Telemark.

K.J. (24.11.2013)

Svar:

Ja, dette er en dvergspett hann (rødt på toppen av hodet).

Roar Solheim (24.11.2013)


#Diverse

polarmåke, storjo

er det noen steder nært stavanger jeg kan se polarmåke og storjo på vinterstid! har meget lyst å oppleve disse fuglene :)

N.N (23.11.2013)

Svar:

Tror dessverre ikke at du kan finne steder der disse artene kan forutsies å dukke opp. Du må bare følge med dersom det meldes at noen av dem blir sett. Hvis du søker på artsdatabankens sider for fugleobservasjoner, så kan du hver dag søke på arter og se om det er lagt inn observasjonsmeldinger.

Roar Solheim (24.11.2013)


#Økologi og atferd

Trost i hagen

Hei

Jeg har forplass i hagen, med solsikkefrø, nøttposer, meiseboller. Her koser mange fuglearter seg. Sist vinter var det også en del trost her. De forsvant ved vårtiden, men i går dukket det opp fem trost her tidlig om morgenen. De var ikke å se utover dagen. Kanskje skremt av skjærene?
Men er ikke trosten en trekkfugl? Rart at de dukket opp den første kalde dagen (5 kuldegrader).

B. (23.11.2013)

Svar:

Det er helst gråtroster og svarttroster som forsøker seg på overvintring noen steder i Norge (du har ikke angitt hvor dette er i landet). Det er ikke så underlig at de dukker opp når frost og snø ankommer, fordi trostene finner mesteparten av næringen på bakken. Når denne maten blir tilgjengelig, har de god hjelp av en forplass, og søker seg derfor til slike steder.

Roar Solheim (24.11.2013)


#Sykdom og skader

skadet fugl

Hei!
Jeg fant en skadet fugl uten for vinduet mitt. Det viser ikke utenpå at den er skadet, men det virker som om den ikke greier og fly sikkelig.
Jeg har tatt den inn i en bod, og laget til en kasse med høy,mat og drikke. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med den.. Det virker som om flokken er utafor, siden det er samme sort, og det er en hel gjeng. Skal jeg bare sleppe den ut, sann der får fly med gjengen? Eller skal jeg vente og se hvordan det går med den?

N.N (22.11.2013)

Svar:

Det hadde hjulpet med et bilde her, slik at en kunne vurdert i forhold til art.

Roar Solheim (23.11.2013)


#Diverse

brevdue i hagen

Bilde vedlagt spørsmålet

hei! Denne går sammen med de andre byduene, er ganske tam. Bør jeg fange den og lese av nummerne på foten ? Den ser ut til å trives med de andre, og ser velfødd ut.

E.K.P.T. (22.11.2013)

Svar:

Kontakt brevdueforbundet.

Roar Solheim (23.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Raud fugl v/Kirkenes

Hei

Ikkje langt frå Kirkenes kom eg over ein svært vakker fugl i ein bjørkeskog. Fuglen var nesten like stor som ei kråke, men hadde fargar som var ganske like dei enn finn på nøtteskrika. Brystet hadde ein raud farge som var litt lysare enn den hos den dompapen. Nebbet var kort, og fuglen var ganske tam (satte seg 3 meter frå meg.) Hadde ein svært karakteristisk lyd, som gjentok seg ofte.

J.H. (22.11.2013)

Svar:

Selv om beskrivelsen din ikke er helt enkel, så mistenker jeg at du kan ha sett lavskrike.

Roar Solheim (23.11.2013)


#Økologi og atferd

svartbak

hei hørte at en biolog i england sa at en svartbak hadde tatt en fullvoksen kanadagås! har sett de ta fullt utvokst unge, og de store hadde respekt og da svartbaken nærmet seg fløy hele flokken bort! men tror du de kan ta voksne også som han sa! :)

her er klippet: legg merke til hvordan de voksne gjessene flykter fra svartbaken! de ser ut til å frykte den ganske mye!

http://www.youtube.com/watch?v=pLE7V4h8a7o

N.N (21.11.2013)

Svar:

Det framgår ikke av opptaket om kanadagåsa er en ungfugl eller en voksen, men det er nok mest sannsynlig at det dreier seg om en ungfugl. Svartbak er ganske tøffe predatorer, og jeg har selv sett den ta kaninunger på Shetland, og ung utvokst brunnakke hunn ved Gøteborg. Den sekvensen fikk jeg fotodokumentert også.

Roar Solheim (22.11.2013)


#Fuglekasser

Uglekasse

Hei!

Hvilke ugler finnes i området Rælingen i Akershus? Like ved øyeren. Jeg bor i et stille skogsområde og ønsker å lage en uglekasse. Lurer da på hvilke type ugler som finnes i dette området. Hva slags kasse jeg bør lage for at den skal passe til uglene i dette området? Og hvor bør den henges opp. Det er jo litt hyggelig om den er litt synlig for oss som bor der, men da blir den kanskje ikke brukt? Jeg lurer også på når på året denne kassen bør henges opp. Hvis du har tips til hvordan materialer som egner seg best osv setter jeg stor pris på gode tips. Håper på svar :) Hilsen ivrig ugle entusiast!

E.G. (20.11.2013)

Svar:

I det området er nok kattugla mest aktuelle art. Hvis du leter under svar på fuglekasser her på Fuglevennsidene, finner du masse svar om dette fra tidligere.

Roar Solheim (21.11.2013)


#Økologi og atferd

har perleugla fiender

har perleugla fiender? hviken fiender?

A. (20.11.2013)

Svar:

Både spurvehauk og hønsehauk kan ta perleugler, det samme kan større ugler gjøre. Mår spiser en del perleugleegg, og er største fare under hekkingen.

Roar Solheim (21.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

pilfink???

Bilde vedlagt spørsmålet

hei. mange som sier dette er pilfink. men jeg er fast bestemt på gråspurv, en ferdigmytt han tror jeg. har jeg feil eller rett?

N.N (21.11.2013)

Svar:

Nei, dette er en gråspurv. Pilfinken har tydelig hvitt kinn med sort flekk i - denne har grått kinn.

Roar Solheim (21.11.2013)


#Diverse

gulkinnet amazonas papegøye.hannfugl

Hei.Jeg har en 12 år gammel gulkinnet amazonas papegøye gumpkjertel?og trenger disse uv lys "bird lamp" beregnet til fugl hengende over buret?lurer på dette pga at jeg er redd det er feil med uv lyspære til denne type papegøye.Min fugl har svimmel perioder,dålig balanse.har stått på antibiotika,"baytril" for ca 1 mnd siden,og deretter 10 dagers kur med soppmedisinen "mycobac"har hatt og hadde igjen lungesekkbetennelse.er operert for ca snaut 2 år siden har vært mye syk både før og etter.medisinen han nå sist brukte ble han ferdig med for ca 10 dager siden.jeg er nøye med og holde det rent for fuglen med vann og mild såpe som jeg skyller helt av.prøver og "gjenskape" et miljø jeg vet han helst skal ha.dette er vanskelig,men jeg prøver.han får grønnsaker han tåler,og frøblanding beregnet for amazon papegøye.Dyrlegen mener han har tette lunger og antaglig sopp infeksjon.det er gjort undersøkelser og prøvetaking, av ei dame som har utdannelse i papegøyer og eksotiske dyr.en prøve gikk forøvrig galt pga koagullering sa hun.og hun sa han har mange typer bakterier.jeg får vite alt for lite synes jeg.betaler dyrt og jeg har fuglen min kjær.dyrlegen er nå lite villig til og hjelpe videre.hilsen Anne.

A.K. (19.11.2013)

Svar:

Her må du kontakte burfuglholdere - vi befatter oss med viltlevende fugler, så dette blir spesialspørsmål for papegøyeholdere.

Roar Solheim (20.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ugle

Bilde vedlagt spørsmålet

Hva slags ugle er dette?

T. (19.11.2013)

Svar:

Dette er en ung perleugle.

Roar Solheim (20.11.2013)


#Økologi og atferd

Hvor er trosten?

Jeg bor i Gjerstad i Aust-agder og har alltid på denne tiden sett store flokker med trost som spiser epler i hagene rundt i bygda. I høst har jeg ikke sett trost i det hele. ( karnsje en eller to)
Dette synest jeg er merkelig da her er mye fine epler i år.
Er dette et fenomen som opptrer andre steder også?

A.L. (18.11.2013)

Svar:

Det var underlig, for det har vært en del trost omkring, men de har nok trukket sørover for en del uker siden. Trostetrekket varierer fra år til år. Hvis det er mye bær i fjellet (krekling og blåbær), kan trostene holde seg der og spise seg fete helt til de starter trekket. Da er det ikke sikkert vi ser så mye til dem i lavlandet. Jeg var selv i fjelltrakter i sentrale deler av Sør-Norge i starten av oktober, og det var da massevis av troster å se.

Roar Solheim (19.11.2013)


#Økologi og atferd

svartbak mot polarmåke mot storjo

hei intreserer meg for store fugler, og har sett litt på Storjo Svartbak og polarmåke. så på youtube og bilder av svartbak som jaget både hønsehauk, vandrefalk og rav, og angrepet kanniner og en fullt utvokst kanadagås unge. og har også sett imponerende videoer av polarmåker som tar alkefugler samme med storjo!

om da disse skulle konkurert om et kadaver hvem tror dere hadde dominet? alle på nettet sier Svartbaken vinner (det tror faktisk jeg også) hvaem tror dere?

N.N (19.11.2013)

Svar:

Det er ikke bare størrelse som avgjør hvem som er dominant. Også fuglens alder og psyke spiller inn. Dermed kan det godt hende at en mindre men voksen storjo kan dominere en større, men ung svartbak.

Roar Solheim (19.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rovfuglobservasjon

Hei!
Jeg så en rovfugl som satt i toppen av et tre her om dagen, som jeg gjerne skulle ha fått artsbestemt. Lignet litt på en kongeørn, men litt mindre. Fargen var gulbrun, men det mest karakteristiske jeg la merke til, da den fløy fra treet, var et smalt hvitt bånd ytterst på oversiden av stjerten. Stjerten var helt tverr.

H.L. (15.11.2013)

Svar:

Vanskelig å si hva dette kan ha vært ut i fra denne beskrivelsen, dessverre.

Roar Solheim (18.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Snøugle vs. måke

Hei!
Var ute på rypejakt i helgen (18.11.13), og kom ut for å se to fugler som jeg i første øyekast ville antatt for å være gråmåke. Men ut fra omstendighetene (ca 800 moh.,tid på året/nok snø til at desperate skigåere kan prøve lykken)vil jeg påstå at dette ikke skulle være et normalt syn her og nå. Fuglene fløy ca. 15-30 meter over bakken, og så ikke ut til å være på næringssøk. Avstanden fra meg til fuglene var kanskje 150-200m. Jeg la merke til at når de fløy fra meg hadde de en tendens til å sporadisk slå vingene inn til kroppen (legge de inn til kroppssiden - litt "flaggspettaktig" men ikke med de lange pausene mellom flaksene). Observasjonsted var Myklebysætra/Stor-Elvdal kommune, Hedmark. Kan det forekomme at snøugler flyr parvis på denne tiden av året? Vil på forhånd si at jeg ikke er grønn på fugl, men min praktiske erfaring med snøugle er tilnærmet null. Forventer ikke noen fasitsvar etter en slik diffus forklaring, men en kommentar kunne vært fint.

S. (18.11.2013)

Svar:

Vanskelig å si hva du har sett, annet enn at beskrivelsen av fuglenes oppførsel sier at dette overhodet ikke dreier seg om noen ugler, og i alle fall ikke snøugle. De flyr verken parvis, eller med vingebevegelser som du beskriver. Men jeg klarer dessverre ikke å komme med gode forslag til hva det kan ha vært.

Roar Solheim (18.11.2013)


#Diverse

Duer

Trenger litt info om synet til duer. - Noen som får det over seg til å svare?

C. (17.11.2013)

Svar:

Anbefaler deg å spørre brevdueholdere (Norges brevdueforbund).

Roar Solheim (18.11.2013)


#Diverse

Spørsmål:

Hei
Lurer på hvilken som regnes som norges største fugl.
En liten diskusjon med noen venner.
Noen mener det er havørn, og andre mener det er Trane.

Mvh Vemund Erlandsen

N.N (18.11.2013)

Svar:

Havørn har størst vingespenn, knoppsvane er tyngst. Trane kommer nok et stykke ned på lista.

Roar Solheim (18.11.2013)


#Økologi og atferd

Ang. brødmat til fugler

Jeg vet at man kan mate fugler med hjemmelagde brød, men jeg er ikke sikker på om det går bra med brød fra butikkene. Brødet i butikkene lages med E-stoffer,konserveringsmidler,har lang holdbarhet. Det er ikke naturlig mat for hverken mennesker eller fugler. Fugler har jo ikke slik førdøyelse som vi mennesker, så derfor synes jeg at det ikke er bra for fugler.

N.N (14.11.2013)

Svar:

Butikkbrød er IKKE noe problem for fugler - det er bare å fore i vei. Mistanke om negative virkninger av ulike tilsetningsstoffer er nok mer et problem for langtlevende dyr som oss, og ikke noe problem for viltlevende fugler som ikke når opp i geriatriske aldre lik oss mennesker.

Roar Solheim (18.11.2013)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Er dette en pilfink

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Den 9. november i år fikk jeg besøk av en fugl som jeg ikke har registrert før. Sender med et bilde. Det er litt dunkelt da jeg fotograferte gjennom vinduet.

J.O.H. (15.11.2013)

Svar:

Ja, dette er en pilfink. Hvitt kinn med svart flekk i er artstypisk for pilfink.

Roar Solheim (18.11.2013)


#Økologi og atferd

røyskatt og tiur!

hei har lest flere steder at røyskatt har angrepet og drept fullvoksen tiur! kan det stemme?
tror ikke det er helt umulig har jo sett enkelte klipp hvor mink har angrepet voksne Svaner!! :)

N.N (15.11.2013)

Svar:

Det KAN nok skje, selv om det neppe er noe vanlig. Jeg har imidlertid aldri sett det skikkelig dokumentert.

Roar Solheim (18.11.2013)


#Økologi og atferd

spurvehauk

hei er veldig interesert i hvordan rovfugler omgås hverandre og lurte på im det er kjent at spurvehauken har tatt mindre rovfugler og ugler?

vet hønsehauk tar alt av andre rovfugler, men gjør spurvehauken det samme? :D

N.N (15.11.2013)

Svar:

Spurvehauk er såpass liten at det ikke er mange den kan klare å ta, men både spurveugle og perleugle er nok utsatt.

Roar Solheim (18.11.2013)


#Fugleforing

Søtt til fuglene, rett eller galt?

Hei! Blir noe forvirret av motsigende svar her. Nettopp svarte dere på et innlegg angående sukkerholdig mat til fugler at dette ikke var så bra å gi dem. Tidligere har jeg fått dette svaret: "Søtt har ikke fuglene noen problemer med - det er nok like mye energi for dem som for oss. Derimot skal ikke fugler ha salt mat.
Roar Solheim (14.12.2011)". Dere har også svart at knuste småkaker er fint å gi dem.
Så hva er rett? Vil jo ikke gi dem noe de kan bli syke av.

N.N (15.11.2013)

Svar:

Fugl spiser gjerne kakesmuler som kommer fra søte kaker, så jeg tviler på at det er noe problem. Dessuten er det mange som spiser frukt, som også er søtt.

Roar Solheim (18.11.2013)

««første 36 442 - 36 491 av 50 018 siste»»