Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 33 694 til 33 743 av totalt 49 949 spørsmål


#Diverse

svaner

Lever svaner i flokk?
Har de revir?

S.W.M. (22.02.2015)

Svar:

Ja, svaner lever gjerne i flokk utenfor hekketiden (når de har egg og små unger). I hekketiden har de revir og kan være temmelig aggressive.

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Måke?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, hvilken fugl er dette? Nebbet minner mer om en ternefugl enn en måke? Fuglen ble observert i Byparken i Bergen 22. Februar.

N.N (22.02.2015)

Svar:

Dette er en voksen hettemåke i vinterdrakt. http://www.fuglevennen.no/arter/?or_id=511

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjellfugl

Nå i februar har vi sett en fugleflokk I fjellet (ca 900moh i Telemark) vi gjerne skulle visst navnet på. Hannen er sterk oransje på hele fremsiden. Hunnen er gul/grønn. Det er fristende å tro det er bokfink, men den er vel ikke å finne her nå?

A.N. (22.02.2015)

Svar:

Det kan høres ut som om dere har truffet på fetteren til bokfinken, bjørkefinken. http://www.fuglevennen.no/arter/?side=bilder&or_id=221

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gås eller and på NZ

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Hva slags fugl er dette? Ser ut som en gås eller and.
Men den er langt vekk. Bildet er tatt på Neww Zealand

O.J.H. (21.02.2015)

Svar:

Dette er en maorirustand (Tadorna variegata).

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Fugleforing

Gråsisik

Jeg har i alle år hatt mange gråsisiker på foringsplassen min, men i år har jeg ikke sett en eneste en. Hva kan det komme av?

S.L. (24.02.2015)

Svar:

Arten varierer mye fra år til år. Les forøvrig nest siste avsnitt i oppsummeringen fra årets Hagefugltelling: http://birdlife.no/organisasjonen/nyheter/?id=1434

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ungfugl, Gulspurv?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei,

Er dette en ungfugl av Gulspurv?

Den har vårt ganske så stasjonær i hagen vår den siste uken (Nygårdsvika, Sokn i Rennesøy kommune) og vi kan ikke ta igjen å ha sett slik fugl hos oss tidligere.
Støørelsen er omtrent som en Rødstrupe, men mer lubben.

A.M. (23.02.2015)

Svar:

Ja, dette er en gulspurv. Hunn. http://www.fuglevennen.no/arter/?or_id=537

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Grønnsisik?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, er dette en grønnsisik?

Eventuelt hann/hunn, ung /gammel?

Beklager dårlig bildekvalitet, det var gubben som tok bildene.

K.W. (23.02.2015)

Svar:

Nei, dette er en gulspurv: http://www.fuglevennen.no/arter/?or_id=537

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Polarmåke?

Bilde vedlagt spørsmålet

Kan noen svare meg på hvilke måke art dette er.

N.H.L. (23.02.2015)

Svar:

Dette er en grønlandsmåke i sin første vinterdrakt. Merk blant annet fuglens nette proporsjoner, med et fiskemåkelikt ansiktsuttrykk og nebbform. En polarmåke vil være mer brutal i uttrykket. Bakenden av fuglen er langstrakt, med vingespisser som strekker seg et godt stykke ut bak stjerten. Polarmåka er mye "buttere" bak, og vingene strekker seg normalt aldri så langt bak stjerten hos dem. Nebbet er polarmåkelikt i fargene, men helt feil i formen.

Frode Falkenberg (25.02.2015)


#Fuglekasser

når kommer fuglene tilbake?

hei, jeg hengte opp en småfuglkasse utenfor bodø og fikk svarthvit fluesnapper i kassa. vil denne komme tyilbake til kassa i år eller vil en kjøttmeis ta kassa?når forventes det at div. trekkfugler kommer tilbake til mitt område (nordland\bodø), som stær, bokfink, linerle, svarttrost, gråtrost, rødvingetrost, stokkand, kvinand, svarthvit fluesnapper, låvesvale, taksvale, gjøk, vipe, tjeld? (har data for østlandet)Er svarthvit fluesnapper fortsatt i tilbakegang for jeg har lest at den har kommet seg opp de senere årene???

M.S. (20.02.2015)

Svar:

Det er aldri mulig å si sikkert om fugler kommer tilbake til samme kasse, eller om de blir konkurrert ut av andre. Men hvis fluesnapperne fikk fram unger og hekkingen var vellykket, så er det stor sjanse for at de kommer tilbake til samme sted, og mange ganger også samme kasse. Fluesnapperen flytter hekkebestanden mot nord og høyere mot fjellet, fordi våren kommer tidligere lengere sør. For å få vite mer detaljert når arter kan ventes tilbake i ditt område, må du forsøke å finne lokale fuglefolk.

Roar Solheim (21.02.2015)


#Økologi og atferd

havørn, litteratur

hei igjenn, og takk fos alle tidligere svar.
lurer denne gangen på hvor lenge havørna tar vare på/ lærer opp ungene sine. her jeg bor er det en havørnfamilie som jeg har kunnet følge mer eller mindre på daglig basis siden sent i høst, da de har hatt relativt fast tilholdsted på en holme rett uten for havna her. det som har overrasket meg er at ungfuglen som foreldrene våker så ivrig over, ser for meg ut som om den er tre år (basert på tegningene i fugleguiden). jeg har alltid trodd at når det var dags for neste hekkeperiode, så var det kroken på døra og lykke til til fjordårsungen(e)?

lurer også på om du har noen fuglebøker å anbefale. gjerne en der det står skrevet litt mer om den enkelte art en det det gjør i gyldendals store fugleguide.

har til slutt en liten kommentar til noe Frode Falkenberg skrev på et tidligere innlegg, om at gulspurv er en sjelden art her i Finnmark. jeg vil på ingen måte bestride dette ved å si det er feil, men jeg tror det er i ferd med å bli feil. bor selv på Sørøya i vestfinnmark, og hver vinter har vi de siste tre årene (som veg vet med sikkerhet) hatt små "invasjoner" med gulspurv her oppe. riktig nok ikke i tusentals, men et sted på 100 tallet er det i hvertfall, og de øker for hvert år. de kommer gjerne nogenlunde samtidig som snespurven, holder seg her gjerne til mai/juni, før de drar videre. har også sett de på fastlandet når jeg har vært der, men kun på vinterstid. hvor de så gjør av seg på sommer og høst, har jeg ingen formening om. kan de ha begynt å følge snespurven på sine trekk?

A.L. (19.02.2015)

Svar:

Ungfugler av kongeørn og havørn forlater vanligvis sine foreldre/blir uavhengige av foring sent på høsten, men vi kjenner tilfeller der kongeørn ungfugler har landet på reiret til sine rugende foreldre og tigget om mat våren etter at de ble klekket selv. Det betyr at kanskje noen ørneunger kan holde seg sammen med foreldrene og bli matet nå og da gjennom vinteren, men de får neppe være i foreldrenes territorium når de får nye unger. Men siden havørn hekker veldig tett noen steder langs kysten, så kan den fuglen du ser være en ungfugl (ikke nødvendigvis de voksnes egen unge) som holder seg nært dette paret. Vanskelig å avgjøre dette forholdet sikkert uten at fuglene er individmerket med fargeringer.

Roar Solheim (20.02.2015)


#Diverse

ugler

har arvet noen utstoppede ugler uten papirer. hva gjør jeg?

K.B. (19.02.2015)

Svar:

Ta kontakt med Fylkesmannens miljøvernavdeling og spør om råd.

Roar Solheim (20.02.2015)


#Diverse

Foringshjelp til knoppsvanene?

Vi har et lite naturreservat i nærområdet. Hvert år kommer det en flokk på inntil 34 (talte) knoppsvaner, som raster her en ukes tid. Normalt kommer de sist i mars eller begynnelsen av april.
Men i år er de uvanlig tidlig ute. Observerte de første 4 i dag (høres ut som om det er fler dernede). Den lille innsjøen er framdeles helt frosset til. Vi skjønner ikke helt hva de skal leve av her nå, eller om de har vett og energi til å dra vestover mot fjorden (Oslofjorden ligger ca. 15 -20 km. i luftlinje herfra).
Bør vi legge ut mat til dem? I så fall hva? (Alle vann i området er frosset til, så det er ikke mulig å få takk i vannplanter - og det er heller ikke frisk gress å oppdrive)

J.V. (19.02.2015)

Svar:

Viltlevende fugler klarer som regel selv å finne ut hva de skal gjøre, og pleier ikke å holde seg i et område dersom de ikke finner mat der. Så om det er tomt for mat, eller åpent vann fryser til, så klarer vanligvis en flokk med svaner selv å forflytte seg til andre steder med åpent vann. Jeg ville derfor ikke bekymre meg for svanene.

Roar Solheim (19.02.2015)


#Diverse

Stokkand

Hvorfor heter det "stokk" and?

H.O.J.H. (18.02.2015)

Svar:

Interessant spørsmål. et navn jeg dessverre aldri har sett noen forklaring til, så jeg kan nok ikke gi deg noe bedre svar.

Roar Solheim (19.02.2015)


#Trekkfugler

Svale

Er Svale en trekkfugl

T.J. (19.02.2015)

Svar:

Alle svaleartene som hekker i Norge (låvesvale, sandsvale, taksvale) er trekkfugler.

Roar Solheim (19.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Har en fugl i skogen bak huset, som synger så rart. Å den synger om natten. Trodde først det var en alarm fra en klokkeradio, eller en annen alarm, eller telefon, men det var det ikke... Har søkt litt rundt på nettet, men klarer ikke å kjenne den igjen... Hva kan det være? Blir veldig glad for svar!

L.V.S. (19.02.2015)

Svar:

Ikke lett å svare deg bare ut i fra dette. Du skriver ikke noe om når på året du har hørt denne fuglen, hvor i landet eller i hva slags terreng (skog, myr, åker etc). Alt dette kan hjelpe når du ikke ar opptak av lyden.

Roar Solheim (19.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl er dette?

N.N (18.02.2015)

Svar:

Dette ser ut som en ung gråmåke.

Frode Falkenberg (18.02.2015)


#Diverse

nebbdyr

er det lov og ha nebbdyr som kjæledyr?

F. (17.02.2015)

Svar:

Neppe, og i alle fall ikke i Norge. Dessuten egner de seg sannsynligvis neppe som "kjæle"dyr, siden hannene har en giftspore på bakbeina!

Roar Solheim (17.02.2015)


#Trekkfugler

Gjøk

Hvorfor drar Gjøk til Afrika syd for Sahara

T.J. (17.02.2015)

Svar:

Det er nok der den lettest finner mat utenom hekketiden. Egentlig er gjøken (og andre fugler som trekker til tropene) en afrikansk fugl som flyr helt opp til oss for å hekke. Men mesteparten av året er den i Afrika!

Roar Solheim (17.02.2015)


gjøk

Hvorfor heter den gjøk er den oppkalt etter noe

P. (17.02.2015)

Svar:

Jeg vet dessverre ikke hvorfor gjøken har fått navnet gjøk på norsk. På mange andre språk er navnet en etterligning av lyden (cuckoo på engelsk).

Roar Solheim (17.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Løvmeis eller granmeis?

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi har en liten diskusjon her om dette er en granmeis eller en løvmeis. Kan du hjelpe oss?

T.L. (17.02.2015)

Svar:

Dette er en løvmeis. Den er tydelig grønngrå på ryggen, ikke blågrå med markant lyse ytre utfan/kanter på armsvingfjærene lik granmeis.

Roar Solheim (17.02.2015)


#Trekkfugler

Rødnebbterne

Hvorfor drar rødnebbterne til antarktis

P.V. (17.02.2015)

Svar:

Den flytter vekk fra is og kulde i nord om høsten og vinteren, og flyr helt mot iskanten i sør i Antarktis, hvor den kan jakte krill og småfisk. Alle trekkende fugler flytter seg fordi tilgangen på mat varierer gjennom året, og de flyr da dit det er mest mat å finne på enklest mulig måte.

Roar Solheim (17.02.2015)


#Diverse

Spurv eller fink

Hva er forskjellen (biologisk?) mellom spurv og fink. De er ganske like og oppfører seg stort sett likt og eter samme mat.

H.D. (17.02.2015)

Svar:

Ja, "spurver" og finker er nokså like, men genetisk forskjellige familier. Vi har også "buskspurver" som også har "spurv" i navnet, men er en egen familie hvor gulspurv, snøspurv og sivspurv hører hjemme. "Spurvene" omfatter i Norge gråspurv og pilfink, og de er en familie for seg, nært beslektet med veverfuglfamilien. Både finker, spurver og buskspurver er frøspisere, men tar også insekter og bær. Fiunkene er nok de mest spesialiserte frøspiserne av disse fuglene.

Roar Solheim (17.02.2015)


#Sykdom og skader

kråke

Jeg har matet ei kråke i en uke som har et dårlig bein hopper bare på det ene, flyr lite. Den holder til i en hekk på bakken om natten.Jeg syntes den begynner og se puslete ut og lurer på og ta den i et stort bur for og la en dyr-lege se på skaden.
kan jeg sette buret i huset eller bør det stå ute under tak, til jeg finner noen som kan se på skaden.
takker for svar.

N.N (14.02.2015)

Svar:

Hvis kråka er såpass puslete at du lett kan plukke den opp, kan du sette den i en stor pappeske og forsøke å mate den inntil du kan få en veterinær eller fuglekyndig person til å vurdere fuglen. Den kan trygt stå inne i hus, da er den best beskyttet mot katter o.l.

Roar Solheim (17.02.2015)


#Sykdom og skader

Kan trenge litt hjelp her....

Hei! Eg har en ung knoppsvane i sjøen og i hagen uten for huset som jeg reddet var byen(veldig lang historie) hun
Går nå rundt i hagen og svømmer i sjøen utenfor. Hva bør vi gjøre med dette? Vi gir hun mat og det ser ut som hun KANSJE har en skadet vinge... Er det noe spesielt vi bør gjøre?? Det er noen andre svaner her som av og til kommer og går, de er litt etter han/hun men ellers ser det ut til å gå bra med han/hun

N. (14.02.2015)

Svar:

Hvis det ser ut til at fuglen har en varig skade slik at den ikke kan fly, bør du kanskje få en fuglekyndig person til å vurdere skaden. Men fuglen kan godt klare seg og leve mange år uten at den kan fly, men da bør den kanskje flyttes til en park/dyrehage hvor den får jevnlig mat, og i det minste slik at den kan tas hånd om i vinterhalvåret.

Roar Solheim (17.02.2015)


#Trekkfugler

norkse sangere og svaler

hva gjør de når de kommer Over sahara

og vidre vist det er kald i norge

osv oppover hvor lenge kan de og må de vente til de kommer til oss?

hva gjør de i menst da?

det står i bøker e har at trekket går fortere opp en ned Way?

A. (16.02.2015)

Svar:

Hvis trekkfugl møter dårlig vær underveis, stopper de som regel opp før de trekker videre.

Roar Solheim (17.02.2015)


#Diverse

Lokkefløyte jerpe

Heisann! Lurer på om du vet om en side der man kan kjøpe en billig, men bra lokkefløyte til jerpe? Har utrolig lyst til å få et fint bilde av jerpa

K.K. (16.02.2015)

Svar:

Jerpelokk får du lettest tak i hvis du går inn i en jakt-/våpenbutikk. Lykke til! Jerpa er en stor utfordring å få gode bilder av.

Roar Solheim (17.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Denne fuglen fløy fra grantopp til grantopp og sang, kom med varselsignal. Videoen er dårlig men sangen kan kanskje identifisere fuglen. Tror en meis blander seg inn i konserten.

A. (16.02.2015)

Svar:

Ikke noe framkommer her, så umulig å svare....

Roar Solheim (16.02.2015)


#Økologi og atferd

Sidensvans

Vi har i mange år hatt besøk av Sidensvansen på trekk sydover senhøstes. Her har den forsynt seg av bær fra Amerikahagtorn. Senest høsten 2013 kom den innom , bare for å konstantere at grå-og svarttrost hadde overtatt matfatet . Siste høst , 2014, så vi ikke Sidensvansen i det hele tatt. Så titusenkroner -spørsmålet : Kan den ha " notert seg bak øret" at nettopp hos oss er det ikke noe å hente, for her har det vært noen før ?

Per Beverfjord.

N.N (16.02.2015)

Svar:

Nei, men sidensvansene merker fort om det er tomt for bær i en region, og passerer da kjapt forbi, kanskje uten at du oppdager dem.

Roar Solheim (16.02.2015)


#Sykdom og skader

blåmeis

Bilde vedlagt spørsmålet

denne blåmeisen har spist hos oss i hele vinter, jeg ble først i dag sikker på at den hadde bare en fot, noe jeg for lenge siden mente jeg så. når den forflytter seg på bakkenivå hopper den, det er en liten stump igjen av den andre foten vises av og til når den flyr. kan denne være født sånn?

L.K. (15.02.2015)

Svar:

Dette er nok mer sannsynlig resultat av en eller annen skade/hendelse. Spurvefugler kan klare seg selv om de mangler et bein.

Roar Solheim (16.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl stammer dette fra?

Bilde vedlagt spørsmålet

Fant denne avføringen på båten og lurer på hva slags fugl den kan stamme fra? Antar at det er fra en fugl da den har stått på en stang oppå båten og bæsjet på den og ned på dekk.
Mvh. Anders

N.N (15.02.2015)

Svar:

Dette ser ut som måkesplatter. De små gulpebollene er også typisk fra måker.

Roar Solheim (15.02.2015)


#Fuglekasser

Spurveugle?

Jeg sjekket en fuglekasse jeg hadde laget. Den er beregnet på rødstjert og henger litt under 2 m opp i en liten furu. Den har et hull som er 4,5 cm. Når jeg åpnet opp lokket ble jeg veldig overrasket, for der lå det 4 døde mus og1 død kjøttmeis. Er dette spurveugle? Fuglekassa henger 50 m fra hytta og vi har hytta i et stort hyttefelt. Den henger ganske åpent til. Er dette vanlig?

K. (15.02.2015)

Svar:

Ja, du har nok hatt en spurveugle på besøk, som har lagret byttedyr i kassa. Slike lagre kan den lage i kasser på husvegg inne i et boligfelt, så den er ikke nødvendigvis en ren "skog"fugl om vinteren.

Roar Solheim (15.02.2015)


#Sykdom og skader

Dompap som katten kom med

Katta vår tok en dompap. Katta ble redd når kona kom ut og slapp fuglen. Det er lite synlige skader på den, men den kan ikke løfte og fly. Vi har den i et kattebur i et rom med tilgang på frisk luft og vann. Vi kan ikke helbrede den selve, men det står skrevet at det som er umulig for mennesker er mulig for Gud. Så vi har bed for den om helbredelse i Jesu navn. Så gir vi den hvile, beskyttelse, mat og vann. Men hva for mat vill den ha?

J.N. (14.02.2015)

Svar:

Dompap spiser frø og brødsmuler, men hvis den har fått katteklør inn i kroppen, er det lite trolig at den vil overleve, guder eller ikke.

Roar Solheim (14.02.2015)


#Diverse

Gjøk i februar?

Min onkel sier han har hørt gjøken gale flere ganger allerede, i Halden. I februar! Kan dette stemme? Er ikke det litt vel tidlig?

L. (14.02.2015)

Svar:

Det er komplett feil - helt sikkert! Men han har kanskje blitt lurt av lyd fra en due, eller ei ugle, eller fra en spøkefugl som spiller av gjøklyd for å lage kaos (?).

Roar Solheim (14.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken måke er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Kan det være en grønnlandsmåke?

A.A. (14.02.2015)

Svar:

Det ser ut til at den har mørke vingespisser, og da er det nok mer sannsynlig en ung gråmåke.

Roar Solheim (14.02.2015)


#Sykdom og skader

Sidensvans på Flekkerøy

For en måned siden stilte vi et spørsmål angående en sidensvans som hadde brukket vinge. Hun har klart seg fint og vært en fryd å ha i hus. Hun synger (spesielt til klassisk musikk) og spretter livlig rundt i buret. Vi har ikke hatt henne ute av buret for å sjekke om hun kan fly, men ser ut som hun har mer kontroll når hun flakser inni buret nå. Vi vil ikke ta henne ut, for vi er ikke sikker på om vi får fanget henne inn igjen og vi vil ikke slippe henne ut før vi er sikker på at hun klarer seg ute, årstiden tatt i betraktning og dette er egentlig spørsmålet vårt. Vi jo nå midt i februar og vi er usikre på hvor mye mat hun vil finne ute. Hvordan vil du anbefale at vi går frem for å slippe henne ut og når vil du anbefale at vi gjør dette?

S.R.H. (14.02.2015)

Svar:

Det er ingen problem med å slippe en slik fugl nå - den finner helt greit mat selv.

Roar Solheim (14.02.2015)


#Fuglekasser

Kasse for låvesvale

God kveld, har dere tips til hvordan en rugekasse for låvesvale kan se ut?
(helst med mål)

T.G. (12.02.2015)

Svar:

Låvesvale trenger egentlig bare et fundament til å legge reiret oppå, så en plate på 10 x 10 cm ut fra en vegg (litt høyt oppe), bør egentlig være nok.

Roar Solheim (13.02.2015)


#Trekkfugler

Låvesvale

hei har Låvesvala begynne å trekke hjem til Norge nå? og noen andre som har begynner og trekke nå? fra Afrika?

S. (12.02.2015)

Svar:

Det vet vi dessverre ikke.

Roar Solheim (13.02.2015)


#Fugleforing

Kjøttmeisene våre ble plutselig borte

Vi har alltid mange fugler på brettet og materne våre, mest kjøttmeis - veldig mange, faktisk. I vinter har været variert, og de har spist ofte og mye i de kalde periodene. Når det har vært mye vind, har de holdt seg borte, for så å komme tilbake straks det har løyet. Det har vært en stor glede å følge med dem fra vårt spisebord. Dagen før "Ole" (den store stormen) kom de ikke. Vi tenkte at de hadde brukt instinktet og søkt ly før stormen. Men de kom ikke tilbake, og siden har vi ikke sett dem i det hele tatt, heller ikke hørt dem. Hva kan ha skjedd? De kan vel ikke ha dødd plutselig alle sammen?

L.B. (13.02.2015)

Svar:

De har neppe omkommet plutselig, men det er umulig å gi noen god, mulig forklaring på hvorfor de ikke har dukket opp igjen, dessverre.

Roar Solheim (13.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rovfugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!
Jeg så denne rovfuglen i Hemsedal 9.9.2013 og jeg lurer på om det enten er en kongeørn, musvåk eller en fjellvåk. Dessverre litt motlys i bildet. Hvilken rovfugl tror dere det er?

K. (13.02.2015)

Svar:

Ved å kopiere ut bildet og lysne det i fotoshop, framkommer tydelig mønster av lyse og mørke felter under vingen, og på fuglens bryst, som viser at dette er en musvåk.

Roar Solheim (13.02.2015)


#Fugleforing

Hva spiser småfuglene ?

Har en ladning med mislykket hjemmelaget knekkebrød, som inneholder sammalt grov rug, havregryn, sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø, gresskarkjerner og vann. Inneholder IKKE SALT! Hvis jeg knuser dette fint, kan det da brukes til småfuglmat?

I. (13.02.2015)

Svar:

Ja, uten problemer! Høres ut som et flott for.

Roar Solheim (13.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hønsehauk?

Bilde vedlagt spørsmålet

Skikkelig spetakkel i hagen min på Eiksmarka i går. En stor grå rovfugl prøvde å ta en skjære. 9 andre skjærer gikk løs på rovfuglen. Alle fløy opp og ned mellom greinene, til rovfuglen gav opp (etter 10 min) og fløy vekk uten middag. Fikk tatt et kjapt bilde, men dessverre ikke så godt pga motlys. Fuglen var stålgrå på oversiden, hvit under buken og halen, med brun/sorte striper hele veien. Brede vinger og veldig lang hale. Større enn en kråke. Har sett spurvehauk her før, men ikke denne store. kan det være en hønsehauk? (Har et bilde til som er dårlig, men viser den stålgrå fargen på oversiden.)

K.V.S. (13.02.2015)

Svar:

Denne er vanskelig pga motlyset, men jeg mistenker at det er en voksen hønsehauk pga at bredden på vingen smalner mye ut mot hånd-delen.

Roar Solheim (13.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Blåtrost?

Hei, jeg forer småfuler (og ekorn) hele vinteren og har stor glede av å observere dem. I dag (13.feb) så jeg en fugl jeg aldri har sett før. Rakk dsv. ikke å ta bilde. Lysforholdene var ikke de beste, overskyet med lett snedryss. Avstand fra vinduet mitt er ca 4 meter.
Den var en liten anelse større enn sorttrost men egentlig veldig lik denne.
Fargen var sort men det kunne se ut som det gikk over i en mørk brunfarge under mage/bryst og en liten flekk under halsen kunne se litt lysere ut. Nebb og beina var også sorte. Bevegelsene mens den spiste på bakken (under fuglepeanøtter og meiseboller) var en anelse grasiøse. Fikk dsv. ikke sett når den fløy for da var jeg opptatt med å få frem kamera.
Lurer veldig på hva dette var, har sett igjennom de fuglebøkene jeg har og det nærmeste jeg kunne finne var blåtrost.
Jeg bor inntil en skogkant på Nannestad.

J.H. (13.02.2015)

Svar:

Nei, det er svært usannsynlig. Det er langt mer sannsynlig at du har sett en ung hann av svarttrost, med mørkt nebb og bein.

Roar Solheim (13.02.2015)


#Økologi og atferd

Gråspurv uten halefjær.

Hei, jeg har hatt besøk av en gråspurv uten halefjær i ca. 14 dager og mitt spørsmål er; vil disse fjærene kunne vokse ut igjen? Om de ikke vokser ut er vel ikke fuglens overlevelsesevne stor.

N.N (13.02.2015)

Svar:

Fugler klarer seg faktisk bra uten stjert, så om de mister alle stjertfjærene, vil de klare seg inntil de nye vokser ut igjen. Spurvefugler skifter alle vinge- og stjertfjær en gang i året!

Roar Solheim (13.02.2015)


#Trekkfugler

Fugler i Alta - Sidensvans

Bilde vedlagt spørsmålet

Det er vel ingen tvil om hva dette er? Det er små og store flokker som har vært her hele vinteren. Vanskelig å telle, men de største flokkene har nok over 100. Hvor kommer de egentlig fra? De er jo knapt å se om sommeren.

E.K. (13.02.2015)

Svar:

Sidensvansene stammer i all hovedsak fra de gedigne taigaområdene øst for Norge. Se forøvrig: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=8832

Frode Falkenberg (13.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugl i Frognerparken

Hei
I går observerte jeg en stor fugl i Frognerparken. Den satt på et stort tre ved vannet. Langt tynt nebb og grå/svarte/hvite tegninger. Størsteparten av kroppen er grå. Lignet litt på Hegre. I dag satt den der igjen og i tillegg satt det en til litt bortenfor. Hvordan type fugl kan dette dreie seg om ? De virket fredelige der de satt og ikke som at de mange i flokk som typ endene.
e av de i flokk som typ alle endene som svømmer nedenfor. I dag satt den der igjen og i tillegg satt det en til litt bortenfor. Hvordan type fugl kan dette dreie seg om ?

N.N (13.02.2015)

Svar:

Beskrivelsen passer til hegre, og jeg har ingen andre forslag heller. Tror forøvrig at hegrer stikker innom Frognerparken med jevne mellomrom.

Frode Falkenberg (13.02.2015)


#Diverse

Gråspett

Bilde vedlagt spørsmålet

hei fikk denne idag som gjest, er Gråspetten vanlig her nord nå? Kjøpsvik, Tysfjord-Nordland

J.G. (13.02.2015)

Svar:

Gråspetten er ikke noen vanlig art så langt nord. Ser vi på materialet fra Hagefugltellingen 2015 så strekker vinterutbredelsen seg omtrent til Tysfjord: http://www.fuglevennen.no/aktiviteter/foringsplassen/resultater/?periode=hagefugl/2015&side=kart&or_id=536 Forøvrig var det et flott bilde av en hann.

Frode Falkenberg (13.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugler i Alta -1

Bilde vedlagt spørsmålet

Det er for tiden utrolig mye småfugler i Alta. Små- og store flokker med forskjellige arter. Her er noen av dem. Art? Kjønn? Grønne og brune fugler av forskjellige størrelser.

E.K. (12.02.2015)

Svar:

Gulspurv foran, pilfink bak.

Frode Falkenberg (12.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugler i Alta - 2

Bilde vedlagt spørsmålet

E.K. (12.02.2015)

Svar:

Her ser jeg tre gulspurver i tillegg til pilfink og gråspurv.

Frode Falkenberg (12.02.2015)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugler i Alta - 3

Bilde vedlagt spørsmålet

E.K. (12.02.2015)

Svar:

Bildet viser en gulspurv. En sjelden art i Finnmark. Når og hvor ble den sett?

Frode Falkenberg (12.02.2015)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Bor nær et skogholt . Har ofte fasan i hagen,den er ofte i skogholtet.Er det mulig å lage reirkasser til dem og plassere ut i skogkanten?

N.N (11.02.2015)

Svar:

Nei. Fasaner legger reiret sitt på bakken, og vil helst ligge skjult i vegetasjonen. Kasser vil heller frastøte enn tiltrekke dem.

Roar Solheim (11.02.2015)

««første 33 694 - 33 743 av 49 949 siste»»