Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 47 363 til 47 412 av totalt 50 005 spørsmål


#Økologi og atferd

grå gås

hei jeg var ute i marken i dag så fann jeg en gås på 2 egg er det vanelig eller er den så tidlig ute?:) når begynner måkene å verpe?
jeg er fra frøya:D

H.P. (12.04.2008)

Svar:

Hei!
De senere åra har grågåsa begynt å legge eggene tidligere enn før, trolig en effekt av klimaforandringer. Ditt funn av grågås med egg er normalt tidspunkt i dag, men ville vært tidlig for 20 år siden. Måkene legger eggene først litt ut i mai.

Tore Reinsborg (13.05.2008)


#Økologi og atferd

Kjøttmeis danner felles forsvar ved angrep på fuglekasse

Naboens katt angrep fuglekassa vår, da samlet det seg 10-12 kjøttmeis i treet og forsøkte å jage katten bort. Er et slikt felles forsvar vanlig? Det er et kjøttmeis par som har rede i i fuglekassa.

M.E. (06.05.2008)

Svar:

Mange småfugler "mobber" rovpattedyr, ugler og rovfugler når de får øye på dem. Dette er egentlig et signal til det farlige dyret om at et er oppdaget, og ikke har sjanse til et overraskelsesangrep. Mange ulike arter kan samles til en stor flokk og jage vekk slike fiender. Det er nok det som har skjedd her. De andre kjøttmeisene skulle neppe forsvare et reir de ikke selv hadde noe med, de bare slo seg med for å jage vekk en felles fiende.

Roar Solheim (06.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

samme stork?

jeg så en stor fugl ved Gardemoen for en liten stund siden.
den hadde svart på kanten av vingene og resten av fuglen var hvit.
den hadde lang hals og var på størelse med en trane.(kansje litt større)
jeg er sikker på at det var en stork jeg hadde sett og leste på nettsiden at det var blitt set en stork ved Kongsvinger.
er dette da den samme storken som ble sett ved Kongsvinger?
jeg har sett flygende stork tidligere i sør-Frankrike.

I.B. (06.05.2008)

Svar:

Det kan svært godt dreie seg om samme individ. Stork er en såpass spesiell fugl at den blir lagt merke til av mange, i tillegg kommer de som regel enkeltvis til landet (dvs det pleier ikke å komme en "flokk" med stork som så sprer seg over større områder).

Roar Solheim (06.05.2008)


#Trekkfugler

svarthvit fluesnapper

er det vanlig å se svarthvit fluesnapper i begynnelsen av mai?
jeg så nemlig en i Buskerud første mai

I.B. (05.05.2008)

Svar:

Ja, dette er helt vanlig. For ca 30 år siden ankom svarthvitfluesnapperen Østlandet omkring 10.-12.mai, men i dag er ankomsttidene forskjøvet nesten 2 uker tidligere. Allerede omkring 16.-20. april kan de første fluesnapperne dukke opp på Sørlandet. I år var de likevel senere, og de første ble sett omkring 1. mai. Ennå er det få fluesnappere å se og høre, så enten er de veldig sene i år, eller så er det få fugler som har overlevd vinteren i Afrika.

Roar Solheim (05.05.2008)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Vi har laget en fuglekasse på skolen. den henger i et tre med masse maur på. Vil det gå bra? hva spiser fuglesnapperen; det er den vi har laget kassa til.
Hilsen Ane 3 klasse

N.N (03.05.2008)

Svar:

Ikke helt godt å vite. Hvis et fuglekassetre har masse maur, så kan de krype inn i fuglekassa og rett og slett fordrive kassehekkerne. Hvis ingen har begynt å bygge reir i kassa ennå, så ville jeg flytte den. Er det reir/egg i den, må du la den henge. Du kan eventuellt smøre olje/fett rundt trestammen så ikke maurene kommer opp. Maurene er helst ute etter bladlus som de kan slikke plantenektar fra.

Roar Solheim (04.05.2008)


#Fugleforing

mating av fugler

Eg vil gjerne vite om eg kan mate småfuglane om sommaren. Er det skadeleg for fuglane? Matar dei frå september til mai.
Har slutta no , men det ser ut til at fuglane leiter etter mat. Har lyst å fortsetje .Matar også tre ekorn som held til i same treet. Er dette ok?

F. (03.05.2008)

Svar:

Fuglene tar ALDRI skade av å få ekstra mat! Spurvefugler som forer ungene sine med insekter, bruker fugleformaten til brensel for seg selv. Dermed får de mer tid til å lete etter insekter og høyenergimat til ungene sine, og de får bedre sjanse til å overleve. Bare for vei og kos deg med fuglene!

Roar Solheim (04.05.2008)


#Fuglekasser

slåsskamp

Vi har to fuglekasser på tomta, disse henger med tjue meters mellomrom. Det bor Kjøttmeis i den ene kassa og Blåmeis i den andre. En dag jeg observerte,fløy kjøttmeisen bort til blåmeisen, det ble et voldsomt slagsmål. Henger kassene for tett? Kan dette være årsaken til slagsmålet?

K. (04.05.2008)

Svar:

Ja, det kan det, men vanligvis går det greit om reirkassene henger så nær som du beskriver. Selv om de henger lenger fra hverandre, så kan fuglene sloss om leveområdet hvis de kommer nær hverandre. Det er naturens gang, og ikke noe du kan gjøre noe med. La fuglene få styre sitt.

Roar Solheim (04.05.2008)


#Fuglekasser

svarthvit fluesnapper

heisann

Har hengt opp mange kasser for svarthvit fluesnapper, men har enda ikke sett eller hørt noen aktivitet rundt kassene. Har observert den i området her med hjelp av sang fra cd. Spørsmålet er om lokking virker mot sin hensikt, og at den tror at territoriumet er opptatt, eller trigger det den til å bli ??

N.N (04.05.2008)

Svar:

Svarthvitfluesnapperne har såvidt ankommet til Agderkysten, og noen få har begynt å synge. Du sier ikke hvor du holder til med kassene, men kanskje er det litt i tidligste laget for et storinnrykk ennå. Bare vent et par dager, så blir det forhåpentligvis mer liv rundt kassene. Men det har ikke noe for seg å spille sang av fluesnapper - kassene blir ikke mer interessante av den grunn.

Roar Solheim (04.05.2008)


#Økologi og atferd

hei

kan undulater fryse ?
mamma satt fuglen min på rommet og jeg lukket opp vinduet , det ble sånn passe kaldt for meg der inne, men frøs fuglen min ? jeg tenkte ikke over at fuglen sto der, så nå vet jeg jo ikke om den er blitt syk ;S
takk for svar .

A. (03.05.2008)

Svar:

Fugl kan nok fryse, men de tåler adskillig mer kulde enn oss. Hvis det er kaldt, sprer fuglene ut kroppsfjærene slik at de fanger mer luft mellom fjærene. Denne lufta isolerer mot varmetap. Derfor kan små fugler se ut som en liten kule i kulda. Men om fugl opplever kulde på samme måte som oss, vet vi ingen ting om. Fuglers oppfatning av smerte eller ubehag er i alle fall forskjellig fra hvordan vi pattedyr oppfatter dette.

Roar Solheim (03.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stork-observasjon ?

Jeg så en uvanlig fugl fly over biltaket når jeg passert langs E 18 i nærheten av Lundeby Bokbinderi i dag 2/5 ca. kl.18.00.En fugl som fløy på samme måte som en Trane men var noe mindre og slankere. Jeg hadde ikke mulighet for å stanse å se. Jeg har ikke sett flygende stork så nær tidigere,den fløy ganske rett over meg på kort hold og i løpet av noen sekunder mens jeg kjørte så jeg er ikke sikker. Den hadde langt smalt og kileformet nebb i en mørkere fargtone og gråaktig underside.(jeg hadde litt motlys så fargspillet var ikke lett å observere) Den dro benene etter seg når den fløy og hadde utstrakt hals.På størrels med en hegre og mindre enn en voksen trane. Er det vanlig med stork enten hvit eller svart i Østfold . Jeg vil følge med i avisen om noen andre skal ha observert dette.
Jeg har ikke noe bilde men jeg har sett på fluktbilder av stork og den kunne minne om det. MVH Svein Baraas

S.B. (02.05.2008)

Svar:

Du kan ha sett en stork, i så fall sannsynligvis den hvite utgaven (de er vanligere som tilfeldige trekkgjester så langt mot nord). Men det er alltid vanskelig å være sikker når du ikke ser de mest karakteristiske trekkene (rødt nebb og røde bein, sort- og hvit fjærdrakt).

PS! En stork oppholdt seg et par dager i slutten av april i Kongsvinger. Denne ble fotografert, og bilde kan du se her: http://artsobservasjoner.no/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=3965856

Roar Solheim og Frode Falkenberg (03.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Eg var i skogen i dag og da fant eg ein del fjør i utkanten av ei myr. Fuglen var vekke. Det bur eit Kattuglepar ca100m unna, så det er sikkert dei som har tat fuglen Men eg lurte på kva fugl det kan vere?

M.N. (02.05.2008)

Svar:

Dette er fjær av rugde. Den kan være tatt av kattuglene, men det kan vel så gjerne være en spurvehauk eller hønsehauk som har fått seg et rugdemåltid. Bildet er av håndsvingfjær, dvs. den ytterste delen av vingen.

Roar Solheim (03.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Den har stripete vingerfjær, grå
ød aktig hals, hvit buk og en slags "hanekam" den folder ut når den blir varsom for lyder. Jeg lurer på hva slags fugl er dette? Dette bildet er tatt i Alta.

K.S. (03.05.2008)

Svar:

Dette er en HÆRFUGL! Den hekker ikke i Norge, men er en årviss gjest vår og høst. Er bildet tatt nå i vår? I så fall er det en tidlig ankomst så langt mot nord!

Roar Solheim (03.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Død fugl funnet!

Jeg fant en død fugl 02.05.08,og har ikke så mye peiling på fugler men fuglen så ganske sjelden ut. Har aldri sett en slik fugl før. Jeg lurer altså på hvilken fuglerase det er og hva som har skjedd, håper dere vet svaret.

Fuglen hadde et stort hull gjennom tvers gjennom rygg/mage. Hullet var ganske stort og rundt,ca.10 cm i diameter. Fuglen var ikke påkjørt siden da hadde den nok sett mye verre ut. Fuglen så helt fin ut først, men idet jeg gikk bak og så fuglen bakfra så jeg det ganske store såret. Jeg tok noen bilder av fuglen forfra, ovenfra og av såret. Fuglen var ganske brun/svart (litt hvit noen steder, men ikke mye) av farge, og hadde ganske store, markerte, røde bein og et stort, rødt nebb. Fuglen var ca.50 cm lang. Jeg vet ikke om dette er en sjelden fugl, eventuelt om jeg burde kontakte politiet. Håper dere kan hjelpe, vet ikke helt hva jeg skal gjøre?

N.N (02.05.2008)

Svar:

Du må sende et bilde slik at vi kan se det før vi kan si hva dette er.

Roar Solheim (02.05.2008)


#Sykdom og skader

Måse unge?

Jeg var ute og gikk tur et par dager siden og fikk se en ganske så stor fugl. E nesten sikker på at d var en måse unge. Den er hvit og brun spraglete og helt lik måsen. Tenkte kanskje d kunne være en stor måse unge. Denne fuglen fikk jeg se igjen idag. Den går langs veien, flyr ikke. Virker litt forvirret stakkar. Derfor lurte jeg på om den e stor nok t å finne sin egen mat...D virker som den ikke kan fly. Bør jeg ringe dyrebeskyttelsen?

B.V.L. (02.05.2008)

Svar:

Det er for tidlig på året for at dette kan dreie seg om en måkeunge født i år. Men det kan være en fjorårsunge av en av måkeartene. De er like store som de voksne, men har spraglet fjrdrakt. Hvis fuglen går langs veien og ikke klarer å lette, kan den være skadet etter en kollisjon med bil. Forsøk å gå innpå den og se om den flyr sin vei.

Roar Solheim (02.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ender (?) med fjærspiss på hodet

I Oslofjorden på Lysaker ser jeg ofte fugler med en liten spiss bakover på hodet. De kan minne om stokkender i størrelse og farge men hunnen har en ganske markert hvit stripe på ryggen/vingen. Hvilken fugl kan dette være?

N.N (02.05.2008)

Svar:

Det kan høres ut som at du ser hunnfugler av laksand eller siland - de har markert fjærtopp som peker bakover på hodet. Hodefargen er markant brun hos disse to.

Roar Solheim (02.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

trekkfugl

Jeg har observert en liten, hvit farget fugl for ikke mange dager siden, så jeg antar det er en trekkfugl. Kan du/dere si noen om hvordan fugl dette kan være?
Den hadde muligens et lite rødfarget parti ved hodet.

K. (08.04.2008)

Svar:

Dette er for lite informasjon til å kunne identifisere hva du har sett, dessverre.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Diverse

trekkfugler

Jeg savner munk! Den har vært den mest markante sangeren her vi bor. Snart 14 dager "for sent" ute. Finnes noen rapporter om ankomst, antall?

I.B. (26.04.2008)

Svar:

Jeg synes du er vel tidlig ute med angivelse av ankomsttid for munk, når du forventer den omkring 12. april. Langs Agder-kysten pleier den å komme helt i begynnelsen av mai.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Traner om vintren?

Jeg var på vinterferie (uke 8) i Rondane i vinter, og hørte klokka 01 om natta det jeg fant ut måtte være trompetstøt fra traner som fløy over området.Hørte dem over stor avstand. Vet at tranene holder til i nærheten. Kan de ta så feil av våren?

E.R. (21.04.2008)

Svar:

I år kom noen traner tidlig mot nord, og allerede i begynnelsen av april ble det rapportert om noen traneobservasjoner på Østlandet. Uke 8 i år var 18.-24. februar, og det er i vel tidligste laget for traner. Det er vanskelig å si om du kan ha hørt noe annet, eller om det faktisk var noen traner som var så tidlig ute. Rondane var vel heller ikke akkurat snøbart på denne tiden (?).

Roar Solheim (01.05.2008)


#Fugleforing

Hissig fugl

Jeg har satt opp en fugleautomat i bakgården min i Oslo. Der har jeg fått besøk av blant annet en gråspurv og noen blåmeiser. Jeg har lest i fuglebøker at dette er to typer fugler som ikke er så hissige av natur, men da jeg så på fuglene jaget gråspurven blåmeisene mine (det var to blåmeiser) bort. Jeg lurer derfor på om du har noe forklaring på hvorfor den ene gråspurven gjorde det. Kan det ha noe med at den følte at det var "terretoriet sitt"? Som jeg så det var blåmeisene der først, så jeg skjønner ikke helt hvorfor gråspurven oppførte seg sånn.

A. (28.04.2008)

Svar:

De fleste fugler konkurrerer om maten, så selv om det er nok av mat på en forplass, så kan de sloss så fjæra fyker midt i matfatet. Gråspurven e mye større enn blåmeisen, og derfor kan den kanskje dominere over blåmeisen, selv om blåmeis i seg selv er en svært tøff og hissig fugl.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Diverse

Sommerfugler

I 2 år har jeg nå sett samme type sommerfugl i en syrenbusk. Det skal visstnok vært et TV program om en slik sommerfugl for et par¨år siden. Kan noen gi meg alternativer på hva dette kan være.

N.N (26.04.2008)

Svar:

Mange sommerfugler suger nektar av syrinbusker, så dette er altfor lite å gå etter for å kunne foreslå noen arter.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Diverse

Bekkasiner

Hvilken type bekkasin begynner først å hekke ?

Ø.E. (27.04.2008)

Svar:

Det finnes tre bekkasin-arter i Norge; enkeltbekkasin, dobbeltbekkasin og kvartbekkasin. Enkeltbekkasinen er den mest vanlige, og den du vil finne ute langs kysten i våtmark. Derfor vil det være denne arten som starter hekking tidligst. Dobbeltbekkasinen finner du opp i fjellregionen, mens kvartbekkasinen er vanligst på myrer i nord (Finnmark).

Roar Solheim (01.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Flokk med hvite småfugler

Hei!
Jeg bor for tiden i tromsø og i dag når jeg satt å så ut vinduet kom det en flokk med hvite småfugler og satte seg i et tre. de var helt hvite i buken og var på størrelse med en dompapp. de var litt svarte på ryggen. hvilken fugl er dette?

M. (22.04.2008)

Svar:

Ikke helt lett å si, men det kan hende du har sett snøspurv. De holder seg imidlertid oftest på bakken på åpne områder, så det kan hende at dette dreier seg om gråsisiker.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Fuglekasser

Meisekasser

Når er det lurt å skjekke om det har kommet fugleunger i meise kassene mine?

S. (29.04.2008)

Svar:

I Sør-Norge begynner de første meisene å legge egg i overgangen april-mai. Eggleggingen tar opptil 10 dager, deretter ruger de ca 2 uker, så mot slutten av mai kan du begynne å kikke etter meiseunger.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

skogsnipe eller strandsnipe

Bilde vedlagt spørsmålet

hva er dette??

E.M.H. (30.04.2008)

Svar:

Dette er en strandsnipe. Legg merke til hvordan det hvite går opp på siden av brystet bak den spraglete brystflekken. Skogsnipa har mørkere og mer markerte flekker i brystet, og mangler den hvite oppsvingen foran vingen.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Fuglekasser

Flermannsboliger

Hvilke arter vil trives i fuglekasser med flere boenheter?

T. (30.04.2008)

Svar:

Slike kasser bør man ikke lage! Dersom f. eks. en kjøttmeis velger ett av reirhullene, så vil den til å begynne med ha problemer med å vite hvilken enhet den skal bruke, og bygge reir i flere av dem. Vanligvis vil de fleste hullrugende fuglearter hekke med en viss avstand mellom parene, så det er bare ett av reirhullene/boenhetene som vil kunne bli brukt. Eneste unntak er festeplattinger for taksvalereir oppunder hustak, og muligens reirkasser for tårnseiler.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Fuglekasser

blåmeis

Bilde vedlagt spørsmålet

hei kan spettmeisen kaste ut blåmeisa ?? og hvor langt ti tar det før spettmeis hunnen legger egg rede er ferdig tror jeg

S.L. (01.05.2008)

Svar:

Selv om bildet ditt er litt mørkt, så ser det ut til at det er en spettmeis som ligger nede i fuglekassa. Den har gjemt nebbet mellom ryggfjærene. Jeg kjenner ikke noen direkte funn av at spettmeis har kastet ut blåmeis, men spettmeisen er en ganske aggressiv fugl, så det er ikke umulig at dette har skjedd. Når fuglen ligger nede i reiret, så har den sannsynligvis begynt å legge egg, har lagt ferdig kullet og ruger, eller er i ferd med å starte egglegging. Vanligvis fyker spettmeisen rett ut av kassa når du åpner lokket, så denne fugler virker uvanlig rolig. Sjekk kassa igjen om en uke.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Natt til sist søndag (27/4) ble vi som fremdeles var oppe og ute på dekk på danskebåten MS "STENA SAGA" i Skagerak på vei til Fredrikshavn, vitne til noe utrolig flott og spesielt: Rundt og over skipet fløy i flere timer - mellom kl. 02 og 04 - hundrevis av småfugl og ble opplyst av det sterke neonlyset fra båten - det så formelig ut som en levende meteorittsverm i det beksvarte nattemørket. Vi skjønte det var trekkfugler på vei mot nord, men siden det et var svært tykt skydekke, så var det nok helt umulig for fugleflokken å orientere seg ved hjelp av stjernene. Har også lest at mange trekkfugl omkommer i oljeplattformenes gassflammer i Nordsjøen, og da er det vel nettopp lyset som tiltrekker seg disse fuglene? Kan dessverre ikke uttale meg om hvilket fugleslag vi så, men halen var litt lang og ble vifteformet når fuglene gjorde manøvre + at vingene var veldig avrundet i forkant. Håper på en liten kommentar om teorien vår holder om at disse trekkfuglene på vei mot nord ble så forvirret da de så det sterke lyset fra skipet at de ga seg til å følge med oss sørover til Fredrikshavn isteden. Det var som sagt aldeles bekmørkt der ute i Skagerak p.g.a. svært tykt skydekke. En av vaktene ombord sa at han aldri i hans 10 år lange fartstid på MS "STENA SAGA" hadde sett noe lignende.

T.A.A. (30.04.2008)

Svar:

Du har helt rett i at det er under spesielle forhold at fugler blir forvirret av sterkt lys. Tåke og tett skydekke kan være slike værforhold. Kommentaren fra den båtansatte som aldri hadde sett noe lignende, viser også at slike hendelser ikke er veldig vanlige. Dersom fuglene ble med sørover til Danmark igjen, så har de i det minste sannsynligvis berget seg til land, og kunne trekke videre ved bedre vær. Det er ikke mulig å foreslå noe annet enn en eller annen spurvefuglart ut i fra din beskrivelse av fuglene. En flokk trostefugler kan være sannsynlig.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Fuglekasser

Turkise egg

Hei, vi har en hytte på Jelsa i Suldal kommune i Ryfyltavangerke, ikke langt i fra Stavanger.
Vi oppserverte noe strå som stakk ut fra kledningen helt oppe under taket. Oppe på taket, ved å skyve til siden en takstein, fant jeg et rede ca 12 - 15 cm i diameter, med 4 små turkise egg, ca 1,5 - 2 cm lange. Har dere noen formening om hva slags fugl dette kan være. Da dette er på vår hytte, er det til tider folketomt her i opptil flere uker av gangen, mens når vi er her så leker ungene ikke langt unna redet, hvor vare er slike fugler for unger i nærheten? Er det noen ide å sette opp fugle kasser?

R.L. (01.05.2008)

Svar:

Du har sannsynligvis fått stær på besøk. Reirmateriale, eggfarge og -størrelse tyder på dette. Fuglene vil neppe ha problemer med at unger leker i nærheten. Men du kan gjerne lage et par stærkasser og henge opp 2-3 meter over bakken i passende trær i nærheten. Kanskje får du stær i kassene neste år? Stærreiret under taksteinene kan også bli hekkeplass for tårnseiler etter at stærene har forlatt reiret.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Økologi og atferd

funnet stær egg

vi tror vi har funnet et stær egg. det lå midt på plenen vår i dag morrest og var like helt, langt unna trær. naboen har stær i fuglekassen sin, men det er langt unna, ca 50 m. vi lurer på hvordan det kan ha kommet dit, hvor lenge kan et stær egg klare seg uten kroppsvarme, hvordan skal vi klare å passe på det slik at det klekkes og hva skal vi gjøre når det klekkes? vi bor i bodø.

E.O.A. (01.05.2008)

Svar:

Det hender faktisk at stær legger et egg ute på bakken, før de når tilbake til reirhullet sitt. Kanskje er det unge stærer som aldri har lagt egg før, og som ikke helt skjønner at de må komme seg inn i redet før egget kommer (?) Vanligvis er det ikke stort en kan gjøre med dette, men før rugingen har startet så kan et fugleegg ligge uten varme i flere dager (men ikke i frost). Derfor er det fullt mulig å dumpe egget ned i et stærreir hvor stæren faktisk har begynt å legge egg. Sett i så all en tusjprikk/merke på egget, så kan dere kontrollere om nettopp dette egget er befruktet og klekkes, eller om det blir liggende igjen uklekt i redet.

Roar Solheim (01.05.2008)


#Diverse

Gråhegre

Hei. Jeg jobber på et oppdrettsanlegg med torsk. På denne tiden av året er gråhegra en stor plage for oss.

Jeg lurer på om du vet hva som er naturlig fiende for hegra? Er det noe som kan skremme den bort?

N.N (29.04.2008)

Svar:

Den absolutt beste beskyttelsen mot fiskespisende fugler vil være dersom oppdrettsanlegg kan beskyttes ovenfra med netting. Noen steder har man forsøkt skremmming med oppblåsbare menneskefigurer som spretter opp med ståk og støy til uregelmessige tidspunkter. dette er utstyr som har vært brukt for å skremme hjortedyr. men hvor effektivt slikt kan være over tid i forhold til hegrer, vet jeg ikke. Andre oppdrettsanlegg langs kysten bør kunne ha noe erfaring.

Roar Solheim (30.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Husspurv/ Jernspurv?

Bilde vedlagt spørsmålet

Her er noen bilder av spurven (se spørsmål 28.04.2008)

H.M.H. (29.04.2008)

Svar:

Dette er veldig tydelig en jernspurv.

Roar Solheim (30.04.2008)


#Økologi og atferd

Dameoppgjør? Brun fugl ved Akerselva.

På vei opp langs Akerselva i dag tråkket jeg nesten på to illsinte småfugler som lå på bakken og sloss seg i mellom - med bena! De hadde spredd vingene ut, kanskje som støtte?
Fuglene var brune, litt mindre enn trost, og mer jevnt nøttebrune i fargen. Noen tips om hva det kan ha vært, og er slike oppgjør vanlig? Har aldri sett at de bruker klørne på den måten før...
Like etter så jeg Fossekallen samle inn rusk til et rede, artig å se nasjonalfuglen for første gang!

C.K. (29.04.2008)

Svar:

Småfugler sloss om retten til et territorium, et leveområde, eller om retten til en bestemt make. Og slike oppgjør er blodig alvor - de kan pågå til en av fuglene dør. Det er nok ikke så ofte å se spurvefugler sloss med beina slik du beskriver, men de kan gjøre det når det blir riktig alvorlige oppgjør. Sothøner f. eks. sloss nesten alltid på denne måten i vannet. Vet ikke hva du kan ha sett, det er flere muligheter.

Roar Solheim (29.04.2008)


#Diverse

Navn

Kvifor vert det altid brukt latinske navne på fugler??

M.N. (29.04.2008)

Svar:

De latinske (vitenskapelige) navnene er de samme over hele verden, dermed kan alle vite hvilken fugl det snakkes om hvis vi f. eks. nevner Parus major - kjøttmeis. Men sier en svenske talgoxe, eller en finne talitiainen, så er det ikke like lett å vite hvilken art det dreier seg om.

Roar Solheim (29.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Oransje og svart/hvit småfugl?

Hei!
I vår har vi fått mange fugler på fuglebrettet som vi ikke har sett før, blant annet en flokk grønnfink. (Bor ca 500 mho på Hadeland) En liten, svart og hvit spraglet fugl med oransje partier, døde i en smell med vindusruten, dessverre. Aldri sett den før. Hva er dette, tror du?

A. (29.04.2008)

Svar:

Det høres ut som om det kanskje kan dreie seg om en bjørkefink.

Roar Solheim (29.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Husspurv? (Emberiza striolata)

Bor 12 km øst for Bodø. I formiddag så vi flere ganger en ukjent fugl (alene)i rosentreet der frømaterene henger. Den lignet en spurv i bakkroppen, men den var jevn blygrå oppå hodet, i brystet og på siden av hodet. Gråfargen var helt jevn, men mulig at det var svake flekker av brunt oppå hodet når den bøyde hodet. Kan det være Husspurv? Fant den i Fugleleksikon i farger fra Tiden Norsk Forlag 1975 men ikke i andre bøker vi har. I denne boka hører den hjemme i nord-Afrika! Har noen bilder, men ikke fått dem inn på PC enda.

H.M.H. (28.04.2008)

Svar:

Dette er lettest å kontrollee når du kan sende inn bilder av fuglen, men jeg mistenker sterkt at du har sett en jernspurv - det stemmer godt overens med den beskrivelsen du gir.

Roar Solheim (28.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvliken trost?

Jeg var ute ved 09.00 tiden 26.04.2008 for å høre på fuglesang. Høyt oppe i en stor gran satt en trost. Den var hvit på brystet med sorte fleker. Jeg klarte ikke å se hvilken farge den hadde på ryggen og vingene. Lyden var klar og sterk, 4 fløytetoner der den tredje var noe høyere en de 2 første. Deretter fulgte en masse kvitter. Dette mønsteret ble gjentatt mange ganger og over lang tid. Samme fugel hørte jeg ved 21.00 tiden 27.04.2008. Kan det være en duetrost, måltrost eller en gråtrost? Jessheim

N.N (28.04.2008)

Svar:

Sangbeskrivelsen høres mest ut som en rødvingetrost. Utseende og lyd passer på denne arten, og den er en vanlig trosteart på dine kanter av landet.

Roar Solheim (28.04.2008)


#Diverse

fuglerede i luftepipa

Hei.Vi har vært bortreist i vinter,og i mellomtiden har ett fugle par bygd rede i pipa.Vet ikke hva.Skjedde i fjor og,da oppdaget vi det og tok ut 3 beigelignende egg m blå prikke,tror jeg.Bør jeg ta det ut eller må jeg bare vente til de reiser sin vei.

K.M. (28.04.2008)

Svar:

Det høres ut som at du kan ha fått kaier i pipa. Dersom du ikke fyrer noe mer utover våren, så kan du la kaiene få ha reiret sitt i fred og fostre opp ungene sine. På høsten bør du da fjerne reiret og sperre pipeåpningene med hønsenetting/kyllingnetting, slik at røyken slipper ut og kaiene ikke slipper inn!

Roar Solheim (28.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Lappmeis

Vi forer fuglene hele vinteren gjennom på hytta i Telemak,Skafsåheia ved Hallbjørnsekken. Det er ca 820 m oh.i kortvoks til dels eldre,fjellfuru skog.
Vi mener å ha Lapp meisen sammen med Gran,Svart, Topp, Stjert meiser.Sangen er forskejjelig fraS vart meisen (kilde : Fuglesang CD B, Norges Naturvern forbund nr 64 Lapp mais, nr 63 Granmeis.Lapp meisen kommer gjerne til foring i desember og er fraværende igjen fra mars.Arten har vært en fast koloni i området over flere år.Er det andre observasjoner så lang sør?

H.G.R. (27.04.2008)

Svar:

Lappmeisen er ikke kjent fra Telemark såvidt jeg kjenner til, det er Hedmark som er nærmeste sikre, kjente hekkeområder for arten. Men skogstypen du beskriver stemmer for lappmeis, så det kan faktisk hende at du har rett! Forsøk å få tatt bilder av fuglene, og send til Fuglevennen (eller til Norsk Ornitologsk Forening - se nettsidene).

Roar Solheim (27.04.2008)


#Økologi og atferd

Tiur-spillplass

Vi har hatt en diskusjon gående og lurer på følgende;
Dersom tiurens spillplass stadig blir forstyrret slik at tiuren forlater den. Hva gjør da disse tiurene?

R. (27.04.2008)

Svar:

Sannsynligvis forsøker de å finne et sted i nærheten hvor de kan spille, selv om plassen kanskje ikke er perfekt. Hvis de ikke kan finne egnede steder (f. eks. hvis all skogen er hogd vekk), så vil etter noen år de gamle tiurene dø uten at nye søker til plassen, og spillplassen "går ut av bruk". Dersom det vokser skog opp på stedet igjen, kan storfugl komme tilbake når skogen begynner å bli voksen (fra 30-40 til kanskje 100 år).

Roar Solheim (27.04.2008)


#Økologi og atferd

Eggtransport?

For noen uker side oppdaget jeg at et due par hadde laget et reir min balkong, etter en uke lå det 2 egg der. Må være ærlig å si at jeg hadde mest lyst til å fjerne reiret og eggene, men før jeg hadde fått gjort det var begge egga og duene borte. Jeg lurer på om dunene kan flytte sine egg fra et reir til en annet? Jeg bor i 7 etj og reiret var godt plassert og sjult for måker og andre fugler.

S.S. (27.04.2008)

Svar:

Ingen fugler flytter eggene sine, så i dette tilfellet er det nok noen skarpøyde skjærer eller kråker som har sett hvor duene landet eller fløy fra, og som har vært og spist opp eggene.

Roar Solheim (27.04.2008)


#Fuglekasser

Kattugle

Hei, eg bur i sør-hordaland:)
I dag(27.4) var eg og såg i kattuglekassen min. Da eg var kommen halveis opp hørte eg eit brak i kassen, da hadde eg skremt kattugla ut av kassen og den føk eit stykke vekk og satte seg i nokre trer trur eg. Eg stak selfølgeleg vekk fra området med ein gang. Trur du eg kan ha skremt den vekk for godt? Ka tid legg dei egga sine? Når klekker egga?

M.N. (27.04.2008)

Svar:

Kattugla ligger nomk og ruger i kassa, og den fløy nok inn igjen da du forlot området. Du kunne fint ha kikket ned i kassa og sett etter hvor mange egg ugla ruget på, og om det lå noen mus eller andre byttedyr i kassa. Så sent i april har nok de fleste kattuglene langs kysten kommet godt i gang med rugingen. Eggene klekker etter ca 4 ukers rugetid. Sjekk kassa igjen om en uke.

Roar Solheim (27.04.2008)


#Diverse

Unge byduer

En ungdom i huset spurte her om dagen om hvor dueungene oppholdt seg. Han hevdet at vi bare ser voksne duer når vi går på torget, og jeg må medgi at jeg ikke kan huske å ha sett små dueunger i byen jeg heller. Forlater de ikke redet før de er relativt store?

B.S. (27.04.2008)

Svar:

Dueungene oppholder seg i reiret til de kan fly. Da er de såpass utvokste (de er like store som foreldrene), at du bare kan gjenkjenne dem på at de har ulike draktfarger enn sine foreldre.

Roar Solheim (27.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Nattergal?

Jeg bor på Nidarvoll i Trondheim, og går vanligvis en morgentur ca.kl.04 om morgenen. Da hører jeg fra et område med tett løv - og barskog en fantastisk fuglesang, som jeg lurer på kan være nattergal. Det er alle slags toner og avsluttes ofte med en liten trille, før den etter en meget kort pause setter i gang igjen. Jeg hører ikke denne fuglen når jeg går der på lys dag.

I.E.J. (27.04.2008)

Svar:

Det er ikke nattergal du hører, for den er en trekkfugl msom ankommer først mot siste del av mai. Derimot kan det være en av trosteartene, eller en rødstrupe, som er mest sannsynlige arter på denne tiden av året.

Roar Solheim (27.04.2008)


#Diverse

Forstyrring av tiurleik.

Hei!
Jeg har hørt at Tiuren flyr inn til spillsplassen om kvelden og vekk igjen tidlig om morgenen. Er det riktig? Gjør det for eksempel noe om man går på ski forbi spillplassen på dagtid? Hvor tett på veier, jernbane og bebyggelse kan kan det være spillplasser?

E. (25.04.2008)

Svar:

Det betyr neppe noe at du går forbi tiurens spillplass på dagtid. Under leikperioden fra begynnelsen av april til første uke av mai (avhengig av hvor i landet du er), så kommer gjerne tiurene inn på leikområdet 1-2 timer før solnedgang. De setter seg til i trærne, og begynner spillet fra det begynner å lysne. Etter kl 10-11 er de gjerne ferdige, og går eller flyr vekk fra selve leikplassen. En leikplass kan ligge bare få hundre meter unna vei eller jernbane. Støy fra maskiner betyr lite, det er når mennesker går inn på leikplassen mens fuglene spiller eller sitter der at de blir skremt og flyr vekk.
I vårnummeret 2008 av bladet Fuglevennen kan du lese mer om hvordan du bør oppføre deg hvis du vil oppleve tiur- eller orreleik.

Roar Solheim (26.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

En fugl med datalyd ?

Hei lurer virkelig på hva jeg så i dag. Hørte en rar lyd mest som en datalyd. alså som om d ikke var laget av en fugl men det var det . Fuglen var svart etter d jeg så. den fløy et godt stykke oppe i luften . og flakset volsomt med vingene uten å fly noe særlig fort . Etter 50 meter skiften den brått retning og fløy deretter helt rett frem. størrelse på ca. en ganske liten skjære . lyden var få tonearter kanskje 3 som varte i 2-3 sek . og som vart gjenntatt etter en liten stund . Veldig merkelig lyd som jeg vil tro at den må være kjent for .. Lyden var ikke skarp og absolutt ikke typisk fuglelyd . ikke skrik heller . og ikke kvittring ..Sunnmøre .

J. (25.04.2008)

Svar:

Kan du ha hørt fluktspillet til en vipe? Det er ganske pistrete/raspete. Dette er det eneste jeg for øyeblikket kan komme på som et mulig forslag.

Roar Solheim (26.04.2008)


#Fuglekasser

spettmeis

eg skulle sjekke oppi ein fugle kasse men med ein gong eg lukka lokket opp så fløy han ut.eg trur han rugde på 3egg men eg lurer fredrikpå kommer han aldri tilbake har han forlatt eggene og reiret??????

N.N (25.04.2008)

Svar:

Bare du har lagt på lokket raskt så kommer nok spettmeisen tilbake. men vent med å sjekke kassa minst en uke. Spettmeisen blir ikke liggende og ruge når du åpner lokket, den farer opp og ut, og kjefter og varsler. Litt ut i rugeperioden vil den ikke sk reiret selv om du forstyrrer den en gang i blant.

Roar Solheim (26.04.2008)


#Økologi og atferd

Gjess

Er det berre ein art gjess i ein plog eller flyr dei mange forskjelige arter sammen?

N. (26.04.2008)

Svar:

De aller fleste gjess og store fugler som flyr i flokk, vil ofte fly på linje skrått bak hverandre. Det vil si at en fugl flyr med nebbet i linje bak vingespissen til fuglen foran - dermed blir linjen skjev. Hvis det går en linje ut til hver side fra lederfuglen, danner fuglene en plog. Både gjess, svaner, skarv, traner og stork kan gjerne fly på denne måten. Om våren trekker mye storskarv over innlandet fra Oslofjorden opp til Trøndelag, og disse blir ofte tatt for å være gås. Midt i april trekker også store mengder kortnebbgjess den samme veien. De flyr fra Danmark og helt opp til Svalbard. De blir gjerne rapportert som grågåsflokker, men det er mer uvanlig med store grågåsflokker over innlandet på denne tiden av året.

Roar Solheim (26.04.2008)


#Økologi og atferd

hei

hei
Det bok en kjøttmeis i en mur ved huset mitt. Den synger sin karaktristiske sang, og en dag begynte jeg å plytre tilbake. Det virket som om jeg hadde "kontakt" med fuglen ettersom den stadig kom med nye lyder som jeg svarte på. Den fløy også nærmere der jeg satt. Er dette bare min fantasi? Eller hadde vi en slags "samtale"?
Ikke er jeg særlig god til å plystre heller...
mvh
Mari Elvsveen

M.E. (26.04.2008)

Svar:

Det kan godt hende at meisen oppfattet dine imitasjoner som såpass interessante at den ville sjekke om det var en annen meis i nærheten. Hvordan fugler oppfatter slike lyder er ikke godt å vite, en kan bare støtte seg til å observere deres oppførsel, og å forsøke å tolke hva som foregår.

Roar Solheim (26.04.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hakkeapett???

hei, så en flott fuggel som åt av meisebollene våres idag. den har vært her flere ganger idag, den er hvit og svart med en rød flekk på bakhode og stjert. kan det være en hakkespett? hvist, hva må vi gjøre eller fore den med for at den skal komme tilbake? mvh ruben sandal på voss i hordaland

R.S. (26.04.2008)

Svar:

Det høres ut som om du har hatt besøk av en flaggspett hann. Det er den vanligste av hakkespettene, og det er ikke uvanlig at den besøker foringsplasser på jakt etter fett. Meiseboller kan være ettertraktet mat.

Roar Solheim (26.04.2008)


#Diverse

Hegre, trærne deres hogges ned med reir og egg!

Hei! Vi bor i Tjølling rett utenfor Larvik. Her har det i alle år vært hegre i mindre skogsområder i nærheten av huset vårt. I fjor ble en stor del av denne skogen hogget ned på samme tid som de hadde lagt egg. Naboer av oss har fortalt at de så eggene lå knust på bakken. I år er er skogseierne igang igjen! Er det virkelig lovlig å hogge ned trærne når de vet det er reir med egg i? Jeg har snakket med dem, men de bryr seg ikke om det. Nå har de bestilt hogstmaskin som skal ta resten. Jeg har spurt dem om hvorfor ikke skogen kan hogges vinterstid, det er jo ikke snø her allikevel. De har ingen forklaring bortsett fra at det er vanskelig å få tak i disse maskinene ellers i året. Det tolker jeg som at kanskje er fordi man på denne tiden bør unngå å hogge trærne, det er jo reir overalt. Synes dette er så fryktelig, og vil gjerne høre fra dere om det virkelig er lov?

J.S. (26.04.2008)

Svar:

Hoggerne bør egentlig anmeldes til politiet for brudd på viltloven, for i henhold til denne loven er det forbudt å forstyrre pattedyr og fuglers reir, hi, egg eller unger i forplantningstiden, og dette er i høyeste grad forstyrring - det er destruksjon. Konflikten mellom viltloven og skogshogst har såvidt jeg vet ennå ikke vært prøvd for en rett, noe den absolutt burde ha vært utsatt for! Slik skogsdrift er etisk uakseptabel og forkastelig, og bør gi grunnlag for stempling som miljøfientlig skogsdrift, til skrekk og advarsel.

Roar Solheim (26.04.2008)

««første 47 363 - 47 412 av 50 005 siste»»