Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 22 023 til 22 072 av totalt 50 026 spørsmål


#Diverse

Stokkender og duer på Island

Da jeg var på ferie på Island så jeg mange byduer, stokkender og spurv i Reykjavik.
Har de flydd helt til Island selv en gang i tiden? Hvorfor/hvordan har de klart å tatt veien over halve Atlanteren? Eller er de blitt innført til landet? Jeg forstår at sjøfugl som albatross, måker og lundefugl legger bak seg slike distanser for å få fisk og hekke i havgapet, men at stokkender og duer klarte å komme seg på en øy så langt vekk fra absolutt alt, det forstår jeg ikke helt

N.N (07.02.2019)

Svar:

Vet ikke sikkert, men tipper ta duer og gråspurv kan ha blitt ført dit med mennesker, mens stokkender sannsynligvis kan ha kommet seg til Island på egen hånd.

Roar Solheim (07.02.2019)


#Diverse

Rypejakt

Syntes det er galskap og jakte rype etter jul...
Lite rype er det også.
Hva tenker fulefolket på og få stoppet slaktingen av både fjellrype/lirypejakt etter jul?(skulle egentlig vært fredet helt i noen år etter min mening)

O.J.F. (06.02.2019)

Svar:

Helt enig med deg i dette - rypejakt skulle vært sterkt begrenset, og det skulle I DET MINSTE være totalforbud mot all jakt i nasjonalparkene!

Roar Solheim (06.02.2019)


#Fugleforing

Ukokt byggryn

Hei. Kan jeg mate fuglene med ukokt byggryn og lettkokt-Havregryn?

N.N (06.02.2019)

Svar:

Ja, ingen problem.

Roar Solheim (06.02.2019)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Hvorfor legger duer bare 2egg om gangen?

N.N (06.02.2019)

Svar:

Det vet jeg dessverre ikke, men det KAN hende at de ikke klarer å skaffe mat til flere enn to unger om gangen.

Roar Solheim (06.02.2019)


#Diverse

Spørsmål:

Finnes det ville rapphøner i Norge ?

N.N (06.02.2019)

Svar:

Neppe, siden de ikke takler store snødyp godt.

Roar Solheim (06.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne ugleliknende fuglen besøkte oss på hytta v fôringsplassen på 100 meters høgde. Forholdsvis tam, sette seg etterhvert i et tre. En unge eller bare liten? Takknemlig for svar!
Mvh
IJ Herland, Vinstra

N.N (06.02.2019)

Svar:

Selv om fuglen er uskarp, ser det ut til å være en spurveugle.

Roar Solheim (06.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ny fugl på foringsplassen

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. I dag dukket denne fuglen opp på foringsplassen(terrassen), har aldri sett den før..Det har vært et yrende liv med mange arter små fugler, men da denne dukket opp, forsvant alle. Den satt der en stund og liksom fikk overblikk. Så fløy den.Vi lurer på om dette kan være en spurvehauk. Sted: Nesbru, Asker

K.N. (06.02.2019)

Svar:

Dette er en voksen eldre spurvehauk hann.

Roar Solheim (06.02.2019)


#Fugleforing

Spørsmål:

Er det noen ville fugler som spiser gresskarkjerner?

N.N (06.02.2019)

Svar:

Tipper at de fleste frøspisere vil kunne spise dette dersom du legger det ut til dem.

Roar Solheim (06.02.2019)


#Sykdom og skader

Vaktel - hovent øye, svulst?

Vi har vaktelhøner som er over 2 år. De har stort bur ute, og har fine fjør, er i godt hold osv. I morges oppdaget jeg at dene ene høna hadde en slags svulst på det ene øyet, rosa, sterkt opphovnet slik at dete ene øye er "forsvunnet". Hva kan dette være? Er det alder? Den virket pjusk. Det er ikke så mange å spørre. Derfor forsøker jeg dere. Takk! Mvh Elin

E.T.S. (06.02.2019)

Svar:

Dette må du spørre en veterinær eller burfuglholdere om.

Roar Solheim (06.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl er dette?

H.K.M. (05.02.2019)

Svar:

Dette er en rødstrupe.

Roar Solheim (05.02.2019)


#Fugleforing

Uteblitte fugler fra foringssted

Tidligere vintre, også denne, har vi hatt "full musikk" ved foringsautomaten vår; solsikkefrø ad libitum og talgbolle. Det har vært hovedsakelig blåmeis, kjøttmeis, dompapp, svarttrost, kjernebiter, bokfink,skjære pluss en annen streifer. Nå i 4-5 dager har absolutt alle fugler vært totalt fraværende. Det har falt litt sne i det siste, men det var ca 25 cm på bakken fra tidligere, så det kan vel ikke være årsaken? Har ornitologen noe(n)forslag?

T.D. (05.02.2019)

Svar:

Dessverre ikke. Dette fenomenet blir rapportert av mange, HVER vinter, og det er ikke mulig å finne gode forklaringer på hvorfor fuglene plutselig nærmest "forsvinner".

Roar Solheim (05.02.2019)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Hekker hønsehauken før spurvehauken?

T.H. (05.02.2019)

Svar:

Kan jeg ikke gi deg noe sikkert svar på, men sannsynligvis starter hønsehauk egglegging tidligere enn spurvehauk.

Roar Solheim (05.02.2019)


#Økologi og atferd

Havørn

Idag var jeg så heldig at jg i en halvtimes tid kunne stå og se på en havørn. Den satt helt rolig på en stein ved vannkanten. Tok korte flyturer og satte seg så igjen på samme sted. Når den satt rolig, så gikk kråkene rolig rett ved. Men hver gang den lettet, så «hang» de på ham. Lurer på hvorfor de ikke gjør tegn til å jage den vekk, når den sitter i ro?

N.N (05.02.2019)

Svar:

Ikke helt lett å si, men det kan være at havørna oppleves som en større trussel når den er på vingene - da kan den jo gjøre manøvre i lufta og angripe en av kråkene. Når den sitter på bakken, kan den ikke gjøre dette, og oppleves kanskje ikke så mye som en fare.

Roar Solheim (05.02.2019)


#Fuglekasser

Kattuglekasse

Er det for seint å henge opp kattuglekasse i Rogaland nå?

N.N (05.02.2019)

Svar:

Nei, bare få den/dem opp!

Roar Solheim (05.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Voksen havørn?

Bilde vedlagt spørsmålet

N.N (05.02.2019)

Svar:

Ja - voksen. Helt hvit stjert, gult nebb og lyst hode.

Roar Solheim (05.02.2019)


#Økologi og atferd

Hvem har tatt brødet inn i fuglekassa?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. I barnehagen har vi laget fuglekasser. Vi har fått blåmeis i en kasse og kjøttmeis i en. Når vi nå sjekket fuglekassa var det brødskorper der. Er det noe meisen kan ha tatt inn, eller er kassa brukt av andre fugler/dyr?

N.N (05.02.2019)

Svar:

Vanskelig å si hva slags dyr som kan ha gjort dette. Det KAN kanskje være røyskatt? Det er ikke typisk for småfugler å lagre brød i kasser og hultrær på denne måten.

Roar Solheim (05.02.2019)


#Sykdom og skader

Spurvugle

Hei! Oppdaget nylig ei som vi tror kan være er ei spurvugle nede ved hekken. Den viser tegn til å være skadet. Har sikkert prøvd å jakte der . Vi har tatt den inn i et hundebur( stort) på badet.Så er spørsmålet: hva gjør vi nå? Den har fått vann. Mvh Linda

L.I.R. (05.02.2019)

Svar:

Prøv å gi den litt kyllingkjøtt. Hvor i landet er dette?

Roar Solheim (05.02.2019)


#Diverse

Varsler i hagen

Har nå to ganger hatt besøk av en varsler i hagen. Vi forer om vinteren og har masse fugler, men denne fuglen hadde vi aldri sett, Etter litt detektivarbeid fant vi ut at det var en varsler og at den sannsynligvis var ute etter en godbit i form av en småfugl. Vi bor i Eidsvoll, nord for Oslo. Er denne fuglen vanlig her?

N.N (04.02.2019)

Svar:

Varslere KAN overvintre, men det er ikke en tallrik fugl, og sjeldent å se den i innlandet om vinteren. Mer sannsynlig å finne i kystnære områder.

Roar Solheim (05.02.2019)


#Sykdom og skader

Ugle i hagen

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi fant en spurveugle i hagen i går, den virket fin og ville ikke spise etter å ha vært inne i 3timer, så vi gikk ut med den og den fløy noen meter å satte seg i hekken, i dag morges hadde ugla flydd 3meter videre og satt litt lavere. Vi har nå tatt inn igjen ugla og har den i et bur siden det er mye snø og går mange katter i nabolaget. Men den spiser ikke. Ugla går også opp på fingeren og setter seg på skulderen, så den virker tam. Statens naturoppsyn har rådet meg til å ha den inne da de tror den er slik grunnet sult. Er det noen andre grunner til at en slik ugle opptrer slik?

M.A.C.Z. (04.02.2019)

Svar:

Den kan ha fått hjernerystelse etter kollisjon med vindu. Da kan den enten komme seg, eller dø. Men denne ser veldig ok ut, og burde kunne klare seg. Prøv å gi den små biter av f. eks kyllingkjøtt og se om den vil svelge det. Hvis den likevel skulle dø, så frys den ned og ta vare på den.

Roar Solheim (05.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stor ugle med hvit underside

Hei.
I kveld ca 22:30 så vi en stor fugl(100 cm + i vingespenn) som fløy ganske lavt over veien der vi gikk ca 4-5 meter, den satte seg i toppen av en stor gran før den fløy videre, den var helt hvit under og som sagt veldig stor hadde brede kraftige vinger. Vi er ganske sikre på at det er en ugle, kan du si noe om hva slags ugle det kan ha vært, vi tror ikke det var en hubro, men den hadde et veldig vingespenn, må legge til at det er -15 til -20 grader.

S.W.D. (03.02.2019)

Svar:

Mistenker at du har sett en hornugle eller jordugle. De er veldig lyse på undersiden, og når du ser dem om i flukt etter at det er mørkt, virker de ofte nesten helt hvite. De blir derfor ofte feiltolket som snøugler.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Liten svart fugl i sivet ved Skoklefalltjern,Nesodden

Vi har flere observasjoner av en liten mørk fugl, ved stammene og i sivet bakkenær. Fløy mellom hulrom ved røtter og i sivet. Hva kan det være? Virker ikke sky.

B.F. (04.02.2019)

Svar:

Høres mest ut som en gjerdesmett.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Kan denne falken bestemmes ut fra et slikt silhuett-bilde

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei
Tok dette bildet nylig ute i havgapet vest for Bergen. Fuglen var i motlys. Oppfattet den helst som en liten falk. Kan den bestemmes på sihuetten?

A.A. (03.02.2019)

Svar:

Dette bildet er nok for uklart til at det lar seg gjøre å plukke ut detaljer, men når du sier at den var liten, så er det dvergfalk silhuetten ligner mest på.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ugle i havgapet

Hei. Mener jeg nå i helgen så en ugle helt ute i havgapet vest for Bergen. Den fløy over sjøen og forbi en holme. Kan det ha vært en hubro eller vil man også kunne treffe på andre ugler helt ytterst i havgapet?

A.A. (03.02.2019)

Svar:

Mer sannsynlig jordugle eller hornugle.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Havørn?

Bilde vedlagt spørsmålet

En praktfull søndag den 2. februar i Færder nasjonalparken brøyter vi oss vei ut til Skåtangen som ligget helt ytterst syd/vest på Tjøme. Ute på Skåetangen venter et uvanlig syn oss, kanskje er det havørna som har vært på mellomlanding? Vingespennet anslås jeg til å være ca 1,8 -2 mtr. Har observert en ung havørn i området for kort tid siden, så jeg tenker at det kanskje er denne. Se bilde.
Hva tror ornitologen?

S.T. (03.02.2019)

Svar:

Vanskelig å si hva dette er , men avtrykkene minner mer om fjæravtrykk fra en kråkefugl (f. eks. ravn) enn fra en ørn.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

fugler i flokk

hei,
så i går en relativt stor flokk med små fugler som fløy i flokk/formasjon, nesten som man kan se stær gjøre. så vidt jeg kunne se var disse noe mindre enn gråspurv. hva kan det være? trodde det var typisk for trekkfugler å fly slik. takk for hjelpen.mvh nina Riis buskogen 62. 1675 Kråkerøy

N.M. (04.02.2019)

Svar:

Dessverre umulig å si sikkert uten bilde, men det kan dreie seg om flokker med finkefugl. Gråsisik, grønnsisik og bjørkefink ferdes ofte i slike flokker.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Fugleforing

Meisene dør etter foring

Har i 3 år laget egne meiseboller. Fra nov. til april. Kjøpt skikkelig blandingsfrø fra dyrebutikk. Har blandet Flott- og Delphiafett som er varmet opp på svak varme og tilsatt frø. I begynnelsen er et et yrende fugleliv. Mest svart- og blåmeis + endel trost. Etter ca 1-2 mnd begynner antall fugler å minke. I januar/februar er det ikke en meis igjen. Kun troster. Dette har skjedd hvert år. Begynner derfor å lure på om jeg tar livet av meisene. At det er noe i foret eller fettet de ikke tåler.

H.T. (04.02.2019)

Svar:

Nei, dette har ikke noe med foret å gjøre, men hvorfor fugl plutselig blir borte fra forplasser, er noe vi egentlig ikke kjenner årsakene til.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Økologi og atferd

Meis spiser orefrø?

Meldt på fugletellingen om lite meis på fuglebrettet emn i dag så jeg 25-30 meiser av flere slag sverme i oreskogen i nærhten. så ut som de spiste av raklene. er det frøeen de er ute etter?

O.B. (04.02.2019)

Svar:

Det kan hende, og observasjonen er interessant. Dersom meisene spiser slike frø, og de av og til forekommer i store mengder, eller modnes ferdig om vinteren, så kan dette kanskje forklare hvorfor bl. a. meiser plutselig kan forsvinne fra forplasser, selv når det ligger snø på bakken.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Diverse

Kjøttmeis med uvanlig langt nebb

Kan småfuglene få en sykdom der nebbet vokser uvanlig? Observerte i dag en kjøttmeis i hagen med et veldig langt nebb. Trodde først den hadde noe i nebbet, men det var nebbet som var så langt. Meisen så ellers frisk og fin ut.

I. (04.02.2019)

Svar:

Tror enkelte fugler kan bli klekket med slike lange nebb, eller utvikle det som resultat av en genfeil, men vet egentlig ikke sikkert hva som ligger til grunn for dette.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Økologi og atferd

Kråker

Vi har oppservert over lang tid kråker mange hundre som flyr hver ettermiddag mellom kl. 16.30 - 1730 over Godvik innover mot Bergen og lurer på hvorfor og hvor de flyr.

A.A. (04.02.2019)

Svar:

Dette er typisk for kråker om vinteren. De samles om kvelden for å fly til et felles sovested, gjerne i et skogholt.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Burugle?

Bilde vedlagt spørsmålet

Den 3.02.19 såg me denne fuglen ved inngangstrappen. To skjærer stod og hakket på fuglen. Fikk jaga skjærene vekk. Bilde er eit nærbillete. Då kona bøyde seg ned flaug fuglen vekk. Så langt me kunne sjå var dette ei lita ugle / ugleunge (på størrelsen å døme). Kva for type ugle er dette. Me la billete ut på Facebook. Ein svarte Burugle. Så langt eg har lese meg til, var denne uglearten kalla skogugle. Tidleg på 1909-talet fekk den benemninga Burugle. Vart nysgjerrig på kva for ugle dette er. Håpar på svar.

T.N.F. (04.02.2019)

Svar:

Dette er en spurveugle - den minste arten. "Bur"ugle er ikke et artsnavn, men en nedsettende betegnelse (vanligvis) om mennesker av hunnkjønn.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Fugleforing

Fuglemat

Hei. Jeg har forstått at det ikke er bra for småfugler å få salt, muggen mat og finbakst som f.eks loff. Er det andre ting man må være obs på og ikke gi de små?

E.P. (04.02.2019)

Svar:

Finbakst som loff er neppe problematisk. Men salt og krydder, samt bedervet mat, skal man unngå.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Diverse

Hagefugltelling 2019

Jeg glemte en kommentar til årets telling. Jeg har mateplass til småfugler. Deette medfører at jeg også mater mus mm.Jeg bruker derfor musefeller i hus og garaje. Flesteparten av musene fanges i nov/des/januar. I fjor vinter fanget jeg 95 mus. I vinter har jeg fanget 20. Kan nedgangen i musefangsten henge sammen med nedgangen i antal fuglearter på fu glebrettet?

Y. (01.02.2019)

Svar:

Nei, disse har nok ikke noe med hverandre å gjøre.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl er dette. Bildet er tatt i mai 2017 i Vest-Finnmark.

N.N (04.02.2019)

Svar:

Dette er en bjørkefink.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Økologi og atferd

Hønsehauk reir

Hva skjer om mange hønsehauk reir faller i sammen med all denne snøen som har kommet på Østlandet ??

R.C.O. (04.02.2019)

Svar:

Da blir det mye ny byggeaktivitet for hønsehaukene til våren.

Roar Solheim (04.02.2019)


#Sykdom og skader

Forkommen kråke

Hei! Vi fant en forkommen kråke som satt inntil et vindu (til gulv) i dag, med hodet under vingen, pustet sakte. reagerte ikke på banking. Jeg åpnet vinduet og den skvatt, men flakset bortover snøen uten energi. Ga opp, jeg gikk ut og kastet et håndkle over, og bar inn. Den var helt rolig. Vi la den i en eske med håndkleet rundt, inne. Den så på oss, helt urørlig. Tok den inn på badet, varmere der, og etter en time, spratt den ut av håndkleet, men fløy ikke. <virket uskadd men svak. Nå etter 3-4 timer har den spist, hopper rundt på badet, gjemmer både seg og mat under en benk. Ute er -6grader, mørkt. Hva gjør jeg? Den kan få losji i natt, men hva er best? Ut nå? Barnebarna er veldig engasjert!

T.S. (03.02.2019)

Svar:

Høres ut til at den kan være utsultet. Hold inne og for opp 1-2 uker, så kommer den nok til hektene igjen.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ugle spiste skjære i gammel låve på museum

Vi hadde åpning i en liten låve, flyttet fra USA til norsk utvandrer museum i stange, rett ved fuglereservatet i Åkersvika ved Mjøsa. Da vi kom inn i låven i dag tidlig satt en ugle og spise en skjære på en av tverrbjelkene. Låven har et åpent vindu på ca 50 ganger 60. Uglen var ca 30/35 cm høy og grå. Ingen ører. Hvilken ugle kan dette ha vært?

I.M.S. (03.02.2019)

Svar:

Mistenker at dette helst har vært en kattugle.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjær funnet i på fjellet Hatten i Hamarøy

Kan dette være fjær fra ørn?

A.R. (03.02.2019)

Svar:

Vanskelig å si uten bilde av fjær...

Roar Solheim (03.02.2019)


#Diverse

Spiser bare solsikkefrø

Hei. Jeg har dvergpappegøye som spiser bare solsikkefrø fra maten jeg har kjøpt i dyrebutikk. De andre resterende frøene ser han ikke på.??? Er det farlig at den spiser bare det?

I. (03.02.2019)

Svar:

Dette må du spørre papegøyeholdere om.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjær funnet på fjellet Hatten i Hamarøy

Bilde vedlagt spørsmålet

Hva slags fugl er dette fra?

A.R. (03.02.2019)

Svar:

Dette er vingefjær fra en rugde.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stor ansamling av kråker/ravn?

Vi har hytte ved Øyangen på Krokskogen ovenfor Klækken. Flere ganger like før mørkets frembrudd har vi sett store ansamlinger av kråkefugler svevende høyt på himmelen og denne helgen minst 50-60 fugler på himmelen.Er dette "kråketing" eller ravn? Fuglene svever nesten som ørner og gir også lyder fra seg, om ikke akkurat "kra-kra".

T.S. (03.02.2019)

Svar:

Både ravn og kråke kan samle seg på denne måten om kvelden, før de søker til en felles overnattingsplass.Umulig å si om du har sett ravner eller kråker.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rødstrupe eller hva?

har stadig nå besøk av en fugl som vi mente må være en rødstrupe, den bor i busker i haven vår, men den har IKKE rødt/oransje bryst, mere lys grått, virker litt mindre enn rødstrupen, har store øyne, og halen er kort å står litt opp.
Hva kan dette være?

T.L. (03.02.2019)

Svar:

Dersom stjerten ofte står opp, tyder det på at dette er en gjerdesmett.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

svarttrost ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Oppdaget denne fuglen utenfor huset mitt i Trondheim forrige helg. Den ligner jo en svarttrost, men det er da vel for tidlig for den?

M.I. (03.02.2019)

Svar:

Dette ER en svarttrost, en av dem som forsøker seg på å over vintre.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Fugleforing

Spørsmål:

Kan meiser dø om de spiser meglet brød?

R.S. (03.02.2019)

Svar:

Vet ikke. Tror ikke det, men det er anbefalt å ikke gi fugler muggent brød.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Diverse

Hva betyr en flokk varslere for småfuglbestanden?

Vi har hytte i et fjellområde der det vinterstid er mye meiser (kjøttmeis, blåmeis og gran- eller løvmeis. Sist helg kom det en flokk varslere til foringsplassen, der det var en del blåmeis. Varslerne var tydelig på jakt, med lynrask flyging. Hva betyr denne flokken for småfuglbestanden i området? Dette er nok streiffugl, for vi har aldri sett denne fuglen tidligere. Er det håp om at de flytter seg raskt videre?

M.L.Ø. (03.02.2019)

Svar:

Varsleren opptrer som regel bare enkeltvis, så dersom du har sett en "flokk", er det grunn til å mistenke at det dreier seg om en annen fugleart. Varsleren jakter både mus og småfugler, og kan forsyne seg av meiser og sisiker ved en forplass.

Roar Solheim (03.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Kom over det som så ut som en forvokst stokkand ved Stokkavatnet i Stavanger. Noen som vet navnet på denne karen?

N.N (02.02.2019)

Svar:

Rømte tamender.

Roar Solheim (02.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Er dette en gråspurv?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Lurer på om fuglen som sitter til høyre i bildet ved siden av pilfinken er en gråspurv? Den er lysere i fjærdrakten og har andre tegninger i ansiktet en de andre gråspurvene jeg har på fuglebrettet. Bildet er tatt i Sande i Vestfold 2. februar 2019
Mvh. Wenche Hornbøll

N.N (02.02.2019)

Svar:

Nei. Gråsisik.

Roar Solheim (02.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gråspurv?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er den nederste fuglen på dette bildet en gråspurv? Bildet er tatt i Sande i Vestfold 2. februar 2019
Mvh. Wenche

W.H. (02.02.2019)

Svar:

Nei, dette ser ut som en gråsisik.

Roar Solheim (02.02.2019)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

liten svart fugl i siv ved ferksvann-tjern

Hei. I dag på tur, oppdaget jeg ne liten svart fulg som beveget seg nede ved hulrom nederst ved trestammer ved stort siv, den fløy lavt mellom stammer og gjemte seg innunder stammen. Det var ikke svarttrost.

B.F. (02.02.2019)

Svar:

Adferden høres ut som en gjerdesmett, den kan virke mørk, men er mye mindre enn en trost.

Roar Solheim (02.02.2019)


#Fugleforing

Mating

Hvilken type mat bør man bruke til Kråker og Skjærer for at de skal like det?

N.N (02.02.2019)

Svar:

Vanskelig å plukke ut noe spesielt, siden disse fuglene er altetere og spiser det meste,. Men kjøtt og fiskerester er nok veldig populært.

Roar Solheim (02.02.2019)


#Diverse

kjernebiter

de 3 kjernebiterne er observert i sykkykven på sunnmøre

N.N (02.02.2019)

Svar:

Kjernebiteren er rapportert flere ganger fra Møre og Romsdal. Arten har økt kraftig i antall og utbredelse de senere årene.

Roar Solheim (02.02.2019)

««første 22 023 - 22 072 av 50 026 siste»»