Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 46 850 til 46 899 av totalt 49 973 spørsmål


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Tårnfalk eller Lerkefalk (eller)?

Bilde vedlagt spørsmålet

Observerte to falker som "bråkte" mye gjennom flere dager i området Haslerud på Nesodden. Ut fra beskrivelser og lyd Klarer jeg ikke helt å bestemme denne. Ut fra sannsynlighet med utbredelse er det Tårnfalk. Imidlertid mener jeg der er trekk som kan passe med med Lerkefalk.

Kan dere hjelpe? Vedlegger ett bilde (har fere bilder og (dårlig)lyd.)

K.A.N. (04.08.2008)

Svar:

Dette er tydelig en lerkefalk! Legg merke til de mørke, markante skjeggstripene og de kraftige og mørke lengdestripene i brystet.

Roar Solheim (04.08.2008)


#Sykdom og skader

Kjernebiter

Bilde vedlagt spørsmålet

Fant i går her på eiendommen noe jeg tror er en kjernebiter.Den har en skadet vinge.Vi fikk tak i den og plsserte den i et stort bur vi har.Har til nå foret den med grovt bløtet brød og solsikker.Hva gjør jeg videre?

D..A. (04.08.2008)

Svar:

Dette er en årsunge av kjernebiter. Hvis den roer seg i buret (ikke flyr med nebbet mot sprinklene og skader seg), så kan dere holde den der i 2-3 uker. Solsikkefrø er ypperlig kost for denne fuglen. Gi den også en matskål. Brødsmuler og annen typisk fuglebrettmat kan også brukes for å variere fra solsikkene. Hvis dere har et rom uten vindu (eller henger gardin foran vinduet), så kan fuglen "prøveflys" der før den slippes ut. Den må kunne klare å lette godt før den slippes. Få gjerne en ornitolog til å sjekke om den har bruddskader eller ikke (det ser ikke ut til at vingen har brudd). Hvis det ikke er bruddskader, vil fuglen kunne slippes etter noen få dager.

Roar Solheim (04.08.2008)


#Diverse

Har også sett en nesten hvit jaktfalk

Viser til teksten nedenfor og kan opplyse at vinteren 08 så jeg en nesten "hvit" jaktfalk som slo en kråke i Prosanger i Finnmark. Jaktfalken var knapt større enn kråka.
Øvrige kråker fløy svært høyt og var veldig urolige. Er dette ett typisk kjennetegn på at det er rovfugler i nærheten?

Islandsjaktfalk
Jeg så en meget lys jaktfalk i Tanadalføret sist uke. Kan det være den som er omtalt i november 2007 på denne websida og som skulle ha dannet par med en "vanlig" jaktfalk?
Erik Sundland (13.07.2008)


Kan godt tenkes. Det dukker opp hvite eller lyse jaktfalker i Norge av og til, helt ned til midt-Norge, så det er ikke overraskende at de viser seg i Finnmark.
Roar Solheim (13.07.2008)

N.N (04.08.2008)

Svar:

Kråker reagerer alltid dersom de har oppdaget en rovfugl som er stor nok til å kunne ta dem. De flyr gjerne opp i lufta, og skriker hardt og intens. Måker gjør også dette når de oppdager f. eks. en havørn.

Roar Solheim (04.08.2008)


#Sykdom og skader

vi har funnet en svale som hadde en flott på ryggen

han er litt slapp å vi lurer på hva vi skal gjøre
vi har fjernet flotten .
hva spiser den ??
han lå på bakken
men vi ville ikke at noen skulle tråkke på han eller noe sånt

S. (01.08.2008)

Svar:

Hvis dette er en tårnseiler (lange vinger), så bør den bare kastes opp i luften slik at den får luft under vingene - da flyr den! Tårnseilere som havner på bakken klarer ikke å lette av seg selv på grunn av de lange vingene. Derfor lander de ikke på bakken av fri vilje, men ungfugler kan være uheldige og "havarere".

Hvis det er en av svaleartene, kan det hende den er skadet eller syk, og da er det ikke så lett å gjøre noe. Svaler spiser insekter, og må i så fall fores med insekter. Jeg kjenner ikke til noen som har rehabilitert skadde svaler.

Roar Solheim (02.08.2008)


#Diverse

trostereir i tuja

vi har fått et trostereir ca 150cm over bakken i entuja ved
inngangsdøren , de holdt lenge ett svare bråk pga at
vi har katt. i redsel for at katten skal ta de har jeg sikkert
gjort noe dumt, jeg har surret tykt tau rundt treet for
å gjøre det tettere og hengt opp laken rundt hele stasen
så katten ikke kommer inn... hva skjer når de skal ut av redet og lære å fly?moren ble mye roligere etter innpakningen. vet at naturen skal gå sin gang men ..
kan noen gi meg en kommentar??

N.N (01.08.2008)

Svar:

Dersom trostene har akseptert denne forandringen av sin hekkeplass, og ikke har forlatt reiret, så kan det hele sikkert bare være der til ungene hopper ut. Hvis de voksne fuglene kan komme til og fra redet, så kommer også ungene seg ut når de er klare til å forlate det.

Roar Solheim (02.08.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva heter fuglen

I går morges så jeg to fugler jeg ikke kan huske å ha sett tidligere. De var sorte på hode, rygg og vinger og hvite på undersiden. Nebbet var langt, tynt, spisst og orange. Også føttene var orange og jeg mener de også hadde en tynn orange halvsirkel tett bak øyet. De gikk i fjæra og spiste noe de fant i fjellsprekkene langs tangkanten i Risør kommune. Kroppsstørrelsen var som en stor måke.De ble ikke skremt av min bading få meter unna.

H.V. (31.07.2008)

Svar:

Det høres ut som at du har sett to tjeld på næringssøk i fjæra. De er riktignokk ikke orange bak øyet - det er i så fall selve øyet du har sett.

Roar Solheim (01.08.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Sår fuglelåt

Hei! Jeg har i sommer fått høre en sår fuglelåt. Vet ikke hvilken fugl det kan være, men det er en ganske stor fugl. Den sitter og lager sine såre fuglelyder om kvelden. Ellers er den ikke å høre. Det høres ut som om det er en veldig trist fugl, for låten er veldig sår, og tynn låt.

P.A.H. (31.07.2008)

Svar:

Dette er desverre ikke nok til å kunne finne aktuelle arter. Hvis du kan oppgi hvor i landet dette er, hva slags landskap fuglen oppholdt seg i (skog, fjell, myr), og hvor du tror den sitter (på bakken, i trær, flyr i lufta etc), så kanskje utvalget kan snevres inn til noen aktuelle forslag.

Roar Solheim (01.08.2008)


#Økologi og atferd

Knoppsvanepar som "sparket ut" ungene?

Hei, på en holme like ved vår hytte i Randesund (Kristiansand) har et knoppsvanepar hekket i flere år. Det er en del år siden det har kommet noen unger ut av det.Vi har anntatt at mink eller måker har tatt egg eller unger. I juni i år, ble vi plutselig oppmerksom på at begge foreldre slo kraftig med vingene og observerte at begge jaget to under ned av holmen og ut i vannet. Ungene kunne være ca 30 cm store. De slo vingene rundt ungene. Disse svømte vekk fra holmen, pep, uten at foreldrene reagerte. Etter kort tid gikk begge de voksne fuglene opp på holmen igjen og den ene la seg på reiret. Ungene svømte rundt noen timer og minst den ene ble angrepet av måker. Etterhvert forsvant ungene. Det var et tragisk syn. Det kom ingen flere unger senere på sommeren. Finnes det en forklaring på denne adferden?

L.G. (31.07.2008)

Svar:

Dette hørtes veldig underlig ut, og det er ikke godt å gi en riktig tolkning av hva som kan ligge bak det du observerte. Kan ungene de jaget ha vært fra andre svaner???

Roar Solheim (01.08.2008)


#Økologi og atferd

Rar adferd av skjære??

Skjærer er i ferd med å ødelegge plenen min. De kaster først bort gress og evt mose, så graver de store hull. Hullene er mange cm dype, og de dekker nå et stort område. Er dette normal oppførsel for skjærer? Vet ikke sikkert om det er voksne fugler eller årets unger. Det er skjærereir i treet til en nabo, og der var det unger i år.

R.E. (31.07.2008)

Svar:

Sannsynligvis har fuglene oppdaget insektlarver i plenen, og det er disse de graver etter. Det kan være oldenborrelarver, og de spiser i stykker gressrøttene. Derfor er det kanskje ikke så dumt at skjærene forsyner seg, selv om det en stund blir hull i plenen.

Roar Solheim (01.08.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, disse har eg fulgt med i sommer,men eg klarer ikke helt å se hva slags art det er. Kan dere forstørre bildet å gi meg svar?

N.N (31.07.2008)

Svar:

Det kan se ut som at dette er et reir av vandrefalk, i alle fall er det falkeunger som sitter på reirhylla. Men siden det ikke er mulig å se om reiret er i lavlandet eller nær fjellet, så kan jeg ikke si sikkert om det er vandrefalk eller jaktfalk, til det blir fuglene for uskarpe når bildet forstørres.

Roar Solheim (01.08.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, 27.01.2008 var jeg på fisketur ved grønningen fyr i Kristiansand, jeg hadde kamera med og fikk tatt bilde av en fugl jeg ikke vet hva er. Hvilken fugl har jeg tatt bilde av? Mvh Trond

T. (31.07.2008)

Svar:

Du har fotografert en ungfugl av havørn! Havørna hekker noen få steder i Vest-Agder, og vil trolig også spre seg videre østover. Dette KAN være en ungfugl klekket i Vest-Agder. Vinteren 2007-08 ble to unge havørner sett flere ganger i Kristiansandsområdet. Trolig får vi se mer til havørnene langs Agder-kysten i årene som kommer.

Roar Solheim (01.08.2008)


#Økologi og atferd

Hva spiser knoppsvanen?

Vi er så heldige at vi har fått to knoppsvaner med så mange som 6 unger i vannet ved der vi bor, vi bor på Vormedal i Karmøy kommune. Svanene begynner å bli svært tamme og er på besøk hver dag, noe som er svært hyggelig. Vi har gitt dem brød, men lurer på er om det er andre ting det kan være lurt å mate fuglene med? Og er det OK at vi mater fuglene?

B.A. (17.07.2008)

Svar:

Det er helt OK å mate svanene. Brød og korn er populært. Ellers spiser de plantekost som de finner på bunnen av vannet, eller på land. Svaner kan f. eks. gå opp på land og beite gress eller åkervekster.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Økologi og atferd

Klekking på høsten?

Hei!
Jeg har et skoleprosjekt på gang og skulle sjekke om jeg fant noen eggrester i en fuglekasse. Da jeg tok ut reiret, viste det seg at det var mange uklekte egg i den. Er det noen fugler som blir klekt på høsten eller er de forlatt? Hvis det har seg sånn at de ikke er blitt klekt enda, vil da moren returnere til reiret dersom det har vært i kontakt med mennesker?

A. (23.07.2008)

Svar:

Det hender ofte at flere egg i et kull hos småfugler er ubefruktet. Disse vil da ligge igjen i reiret etter at ungene har forlatt det. Eggene vil ikke kunne utvikles til fugleunger, og fuglemoren har ingen interesse av dem. De kan bare kastes ut sammen med det brukte reiret.

Fugler bryr seg generellt lite om at egg eller reir har blitt berørt av mennesker, men selve forstyrrelsen ved et menneskes nærvær ved reiret kan få noen arter til å sky og forlate reir og egg. Derfor bør man ikke oppholde seg ved fuglereir eller håndtere egg og unger hvis man ikke kjenner til hvordan denne fuglearten reagerer på slike hendelser.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sykdom og skader

Skjære

Hei,
Jeg fant en skjære liggende midt i et veikryss tidligere i dag. Den lå og "hyperventilerte", og gjorde ingen tegn til å ville flykte da jeg tok den opp. Dagen i dag var veldig varm, så jeg tok den med hjem og dryppet vann inn i nebbet dens, og lot den få litt vann i hodet da den så ut til å være overopphetet. Har satt den i et hundebur for kvelden, og satt inn litt kattemat (våtfor),vann og brød til den. Ser at den fortsatt puster tungt av og til. Hva kan feile den? Den hopper rundt i buret så beina er ikke skadet, men vi har ikke sjekket om den kan fly enda. Synes du vi skal slippe den ut selv om den puster rart?

S. (23.07.2008)

Svar:

Det høres ut som at denne fuglen kan ha kollidert med en bil. Da kan den ha indre skader som ikke er synlige. Du har håndtert den helt riktig. Skadde fugler kan man ta hjem, sette i et kasse og gi dem vann og mat. Hvis de ikke er hardt skadet eller har synlige bruddskader, så vil de gjerne komme seg i løpet av noen timer til et par dager. Er skaden for stor, dør fuglen. Desverre er det ikke alltid like lett å vurdere om en fugl har skader som kan leges eller om de er dødelige.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Økologi og atferd

Merkverdig svane

Hei!

Her om dagen så jeg en svanefamilie som på en måte hadde det høyre benet plassert over stjerten, og de svømte rundt med kun det venstre benet! jeg har aldri sett noe liknende før, og lurte på om det er noe svaner gjør til vanlig, eller om det er en deformasjon av noe slag?

P.G. (24.07.2008)

Svar:

Du har sett andefuglenes litt underlige måte å strekke og hvile foten på. Da løfter de foten opp bak og over stjerten, og spenner ut tærne slik at svømmehuden står som et seil på ryggen til fuglen. Det ser unektelig noe underlig ut, og første gang man ser det kan man virkelig lure på om fuglen er syk eller skadet. men altså - dette er helt normal oppførsel for svaner og andefugler.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Store flokker på Nesodden

Akkurat i disse dager svermer det store flokker med fugl over Nesodden i Akershus. De slår seg ned i trær og holder et svare leven. De er brune/grå av fagre. Større enn spurv, men mindre enn trost. Nebbet er spisst. Når de flyr er vingene lysere bakover mot stjerten, sett nedenfra. Hva slags fulgl er det?

N. (23.07.2008)

Svar:

Dette er sannsynligvis flokker av stær.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

kjempe nyskjerrig

har en campingvogn ved møkeren på østlandet, i 3 dager har vi sett 3 sorte fugler som ser ut som kanadagås, men lyden deres høres ut som et luft horn, å lurer på hva slags fugel er det ?

K.O. (24.07.2008)

Svar:

Dette er sannsynligvis kanadagjess - de kan være temmelig bråkete, og ikke ulik den lydbeskrivelsen du gjengir. Kanadagjess hekker også flere steder i det området du refererer til.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!
Jeg bor på vestsiden av Karmøy. Etter en uke med kraftig vestavind landet denne fuglen på plenen min. Ser litt måkeaktig ut, men jeg har aldri sett en sånn før her.
Kan dere hjelpe oss ?

S.T. (17.07.2008)

Svar:

Dette er en ungfugl av en hettemåke.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Diverse

sauer

jeg har hørt et rykte om at vist sauer kommer i vann som de ikke kan stå i vil det lekke vann inn igjennom rompen på den og til slutt så synker den. er dette sant eller ikke?

S.K. (24.07.2008)

Svar:

INGEN dyr suger til seg vann på en slik måte! Men det KAN tenkes at en sau med mye ull kan bli så tung i vannet at den ikke klarer å svømme særlig lenge, og at den da vil drukne.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugl som "breker"

Hei
Vi bor i utkanten av østmarka i Oslo og har i sommer hørt en merkelig fuglelyd. Høres ut som 1-2 sekunder med en geit/sau som monotont breker. Den holder på stort sett hele dagen, blir stille på kvelden. Kan det være en fugleunge av noe slag? Kan ikke huske å ha hørt denne lyden før.

E.V. (26.07.2008)

Svar:

Beskrivelsen din av lyden kan tyde på at du har hørt en enkeltbekkasin. Den spiller ved å fly høyt oppe i lufta og stupe ned. Når den stuper vibrerer de ytre stjertfjærene slik at de lager en mekrende lyd.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fløy på ruta men livnet til

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne fløy på stuevinduet vårt

Den finnes ikke på fuglemateren, men tuslet omkring i skogen to døgn senere. Litt usikker på flyging. Men hvem er denne fuglen som jeg fikk i nærbilde

A. (26.07.2008)

Svar:

Dette er en bokfink, enten en hunn eller en ungfugl fra i sommer. Den fikk seg nok en hjernerystelse, og forhåpentligvis kom den til hektene igjen etter en stund.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Økologi og atferd

Fugleegg

Må fugler parre seg for å få egg, eller kan en hunnfugl alene få egg som ikke blir til fugler? Og har disse eggene da plommer?

E. (27.07.2008)

Svar:

Høner legger egg med gul plomme selv om de ikke har en hanne som de blir parret av. Men eggene er da ubefruktet, og kan ikke utvikle et foster. Egget er opplagsnæring til det voksende kyllingfosteret. Uten befruktning starter ingen fosterutvikling.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Økologi og atferd

Spurv unger

Hei, det er en spurv familie som bor i veggen på et gammelt hus ved der vi bor. Foreldrene flyr inn og ut av en liten sprekk i veggen, og ungene har ennå ikke forlatt reiret.. har ungene kanskje problemer med å komme ut? Eller er ungene fortsatt for små til å forlate reiret?

L. (27.07.2008)

Svar:

Gråspurv kan ha flere kull i løpet av en sommer, og de kan hekke langt ut på høsten. Ungene er i reiret noen uker før de hopper ut. Da blir det stille i reiret, og dere vil vel også se ungene bli matet av foreldrefuglene ute.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ørn

Hei. Vi lå i båten ved Håøya utenfor Drøbak i Oslofjorden i går. Da så vi en Ørn som satte seg i en død furu et stykke unna.I kikkerten så det ut som den hadde ganske lys grå fjerdrakt, hva slags ørn var dette? Ser stadig ørn som seiler ganske høyt på himmelen i dette område.

M.S. (28.07.2008)

Svar:

Ikke helt enkelt å si, beskrivelsen alene er ikke tilstrekkelig til å avgjøre arten, men det kan godt ha vært en voksen havørn.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Småskarv eller.....

Har sett en spennende fugl i Farris som svømmer godt som en and og har et veldig vingespenn når den flyr. Farge sort med lang hals med noe hvitt på hode/ansikt.Hvilken fugl er dette tro.

N.N (28.07.2008)

Svar:

Sannsynligvis en storskarv - de opptrer ofte i ferskvann, og kan opptre langt inn i landet.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Diverse

Havørn flmet over Hetlevik på Askøy 25.07.2008

Er det vanlig å se havørn så langt sør. De var to fugler som svevde, den ene ble plaget av en måke. Var heldig som fikk filmet et fantastisk øyeblikk. Er ikke så flink med tekniske ting men opptaket lgger på DV-bånd.

D.A.S. (29.07.2008)

Svar:

Havørna hekker nå langs store deler av Hordaland og Rogalands kysten. De har også såvidt etablert seg i Vest-Agder, og kommer nok snart til å etablere seg langs kysten av Aust-Agder og Telemark også. Men det er ikke alltid like lett å se dem, selv om de hekker i et område, for de kan være ganske anonyme ved hekkeplassen.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Økologi og atferd

Nøttekråker

Hei, vi bor på Korsvoll i Oslo og i går morgen så vi to nøttekråker på konglejakt i det vi tror er en sembrafuru i nabohagen. Vi lurer på om dere vet om det er mange nøttekråker i byen/Norge?

L.L. (30.07.2008)

Svar:

Ja, det lever nøttekråker i og rundt Oslo. Om høsten trekker de gjerne ned i bynære områder og leter etter hasselnøtter. Nøttene frakter de ut i barskogen hvor de gjemmer dem til vinteren og neste vår.

Roar Solheim (30.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugl ved foringsbrettet

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei
Lurer på om dere kan fortelle meg hva slags fugl dette er? Den er noe sky, men kommer gjerne på besøk ved foringsbrettet. Den er ca like stor som en Bokfink.

A. (22.07.2008)

Svar:

Dette er en gulspurv. Du har fotografert en hann.

Roar Solheim (22.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hei

Bilde vedlagt spørsmålet

hva slags fugl så jeg her ? litt stor med lyst nebb,tenker på gråtrost men er usikker..fuglen var sky så det ble desverre uklart fullfart bilde -

D. (20.07.2008)

Svar:

Dette er en ungfugl av svarttrost.

Roar Solheim (20.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Merkelig måkelignende fugl !

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!
Jeg bor på vestsida av Karmøy. Etter lengre tids kraftig vind fra vest, kom denne fuglen dalende ned på plenen.
Er litt måkeaktig men har aldri sett en sånn her før.
Den var åpenbart ikke vant med hverken mennesker eller biler, så vi kom ganske nær den.
Kan dere si hvilken fugl det er ?

S.T. (20.07.2008)

Svar:

Dette er en ung hettemåke.

Roar Solheim (20.07.2008)


#Diverse

Få/ingen fasaner på øvre romerike?

Hei!
Etter tidligere utplassering av 'gjesten' fasan, har det etablert seg noen ville fasaner i visse områder. Jeg stusser over at disse finnes både nord for meg (Mjøsa-omr.) og syd for meg (Bærum/Asker), mens jeg her på øvre romerike aldri har sett/hørt fasan. Er dette tilfeldig? Sprer disse fuglene seg kanskje ikke så langt ut fra stedet man opprinnelig satte dem ut? Topografien (Nannestad, Ullensaker) synes å være perfekt. Er det for mye rev her?

E.D. (19.07.2008)

Svar:

Fasaner sprer seg nok ikke langt fra der de har blitt klekket eller sluppet ut, derfor er det nok helst på steder hvor det har blitt satt ut fasaner at de fremdeles forekommer. Snørike vintre kan redusere bestanden kraftig, og de kan også lett bli spist av rødrev og f. eks. hønsehauk. Ofte er det mating fra folk vinterstid som holder liv i lokale fasanforekomster. Siden fasanene er satt ut i Europa fra Asia, så er det ikke så underlig om de har problemer med å overleve uten slik mating.

Roar Solheim (19.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

denne gjengen traff vi hver kveld på et vann her nord for Bodø. De var ganske skye, så dette var det nærmeste vi kom før de flakset avgårde. Hva er dette slags fugler?

H. (18.07.2008)

Svar:

Dette er en flokk laksender.

Roar Solheim (18.07.2008)


#Diverse

Forlatt fugleunge???

utenfor døra mi, fant jeg en liten fugl. Den er brun og gråaktig med gul farge nede på vingene. Er på str med en spurv. Noe av fuglen er litt dunaktig og myk- og med dette tenker jeg at det er en unge. Det kan fly lavt ett par meter, såvidt jeg har sett. Ellers virker den veldig tam. Jeg har tittet litt rundt åstedet om det kan være noe reir i nærheten, men kan ikke finne noe. Jeg har bært ungen oppe i en balje med et teppe han kan ligge på og vann og brødsmuler. Et teppe ligger også over, for det virker som den vil sove fordi han vrir hodet til siden og biter til på en måte bakover. Nå har jeg lest at det er ikke lov og beholde slike fugler, og det har jeg ikke tenkt til heller, men det blåste litt når jeg fant han og det er meldt sterkere vind i natt, og der jeg fant han er det ikke noe ly. Og tenk hvis moren ikke finner han. Jeg leste nettopp på nettet at fugleunger hopper frivillig ut av redet, mens moren allikevel passer på. Det skulle jeg gjerne visst for ett par timer siden.. Skal jeg la han ligge inne i balja for natten og slippe den ut i morgen tidlig eller skal jeg gjøre det nå?? Jeg finner ikke ut av hva som er mest riktig. Håper jeg kan få et svar hva som er mest riktig, da vet jeg hvertfall i ettertid hva jeg burde ha gjort.....tror jeg slepper den ut igjen på samme sted, men lar den være i balja, den har litt vegger for ly, - og da kan moren se han hvis hun er i nærheten pluss at fuglen kan komme seg ut hvis den vil....

Mvh Bjørg

B.H. (16.07.2008)

Svar:

Det høres ut som om dette kan være en grønnfink unge. Slike uthoppede fugleunger er ikke forlatt av foreldrene, selv om de ikke kan fly fullgodt, og selv om du ikke ser de voksne fuglene i nærheten. Derfor er det beste du kan gjøre å sette ut ungen der du fant den snarest.

Roar Solheim (16.07.2008)


#Økologi og atferd

Sidensvans

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! Jeg ble litt forundret da jeg fikk øye på 2 sidensvanser ved ei tjønn i Meråker i helga. Trodde de bare kom innom Norge på høsten, når de er på vei sørover.. Er det vanlig å finne de her på sommerstid også?

D.J. (14.07.2008)

Svar:

Meråker ligger godt innenfor sidensvansenes hekkeutbredelse (de er funnet hekkende sør til Hedmark), så du har nok møtt på sidensvanser som hekker i området!

Roar Solheim (14.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

En merkelig entonig lyd fra en mellomstor brunsort fugl med lyst nebb.

I morges hørte vi en fugl som laget en veldig sterk, litt langtrukket, ren tone med et par- tre minutters mellomrom. Det hørtes veldig spesielt ut, nesten som en sirene. Fuglen satt på baksiden av stammen på et furutre lagde krafselyder i barken. Jeg så den først da den fløy, og den var kraftig, brunsort med lyst nebb, og større enn en svarttrost. Hvilken fugl kan det være som lager en så spesiell lyd og ser slik ut?? - Jeg fant den ikke i fugleboka mi. Så jeg er takknemmelig for svar.

B.F.B. (14.07.2008)

Svar:

Det høres ut som at du har truffet på en svartspett. Den er ensfarget svart med litt rødt på hodet (nakken hos hunnen), i tillegg er nebbet lyst gulhvitt. Den har kraftige, fløytende rop og klatrer opp trestammene slik at det blir krafselyder.

Roar Solheim (14.07.2008)


#Økologi og atferd

Hva slags fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne har vi i hagen vår inn i mellom, men det ser ut til at skjærene plager den fælt. Hvilken fugl er det?

E.B. (13.07.2008)

Svar:

Dette er en gråtrost. Hvis skjærene er etter den, så er det kanskje fordi de leter etter gråtrostunger som de kan spise. Men gråtrostene vet absolutt å forsvare seg - de driter ned "fiender" så de blir helt klissete og ute av stand til å fly! Skjærene må bare passe seg!

Roar Solheim (13.07.2008)


#Diverse

Islandsjaktfalk

Jeg så en meget lys jaktfalk i Tanadalføret sist uke. Kan det være den som er omtalt i november 2007 på denne websida og som skulle ha dannet par med en "vanlig" jaktfalk?

E.S. (13.07.2008)

Svar:

Kan godt tenkes. Det dukker opp hvite eller lyse jaktfalker i Norge av og til, helt ned til midt-Norge, så det er ikke overraskende at de viser seg i Finnmark.

Roar Solheim (13.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Bøksanger

Er interessert i fugler og i de seneste årene har det trukket nordover til Saltdal en del fuglearter som ikke var her før.
I år har jeg blant annet registrert bøksanger. Sangen kan man jo ikke ta feil av, selv om den ikke er så lett å se inne i løvverket.
Kan du si noe om hvor vanlig det er at den kommer opp til midten av Nordland?

B.K. (11.07.2008)

Svar:

Bøksangeren er påvist som hekkefugl over mye av Sør-Norge (i skog), og er funnet mer spredt helt nord til Troms. Også i Saltdal er den registrert, selv om den neppe er spesielt vanlig der. Dette er registreringene fra Norsk Fugleatlas (1994). Arten kan ha endret forekomst siden da. Bøksangeren opptrer i nesten all slags skog, bare trærne er store og står litt åpent, nesten med park-preg. Hvis skogen har den rette strukturen, kan bøksangeren opptre i gran, furu, bjørk og bøkeskog, så navnet "bøk"sanger er kanskje litt misvisende.

Roar Solheim (12.07.2008)


#Økologi og atferd

Fugleunger

Hei, mitt spørsmål er når forlater fugleungene redet? Vi driver å legger nytt tak på huset, hvorpå vi har funnet et rede med unger innunder taket. Tror det er svaler. Vi vil vente med å tette igjen til ungene har forlatt redet.

A.D. (08.07.2008)

Svar:

Hei!
Det kan være taksvaler som har slått seg til oppunder taket deres, da det er typisk reirplassering for arten. Ungenes reirtid hos taksvale er 24-25 døgn.

Tore Reinsborg (09.07.2008)


#Økologi og atferd

grønnspett unge, hva spiser den?

hei.
Det kom noen innom med en grønnspett unge til oss. Den var funnet i et byggefelt, og tatt vare på for at ikke katten skulle ta den.
Den er ganske stor med fjær på kroppen, og skriker stadig. Hva kan jeg gjøre for den? Den flyr ikke, men hopper litt rundt.

E.H. (08.07.2008)

Svar:

Hei!
Grønnspetten lever i stor grad av maur, så hvis dere slipper den i nærmeste skogområde til der dere fant den vil den antagelig finne mat selv, og kanskje også bli fôret av foreldrene.

Tore Reinsborg (09.07.2008)


#Økologi og atferd

Fulgeunge med skadet fot

Hei! Vi fant en fugleunge da vi var ute å gikk i kveld, sannsynligvis en trost. Den klarer ikke å bruke den ene foten,det vanskelig å se om den kanskje er brukket. Den har ferdig utviklede fjær på vingene og stjerten så det er mulig den forlot redet frivillig. Når vi kom gående imot den klarte den ikke å reise seg opp og den forsøkte heller ikke å fly ifra oss. Vi klarte ikke å gå ifra den og tok den med hjem. Tror dere denne fulgen vil klare seg eller er det best å la naturen gå sin gang? Hva kan vi evt. fore den med?

N.N (07.07.2008)

Svar:

Hei!
Fugler kan klare seg med bare en funksjonell fot. Dere kan prøve å sette den ut hvor dere fant den. Dere kan evt. prøve å gi den litt meitemark før dere slipper den ut igjen, da dette er god kost for troster.

Tore Reinsborg (09.07.2008)


#Sykdom og skader

Død undulat

Min undulat som var en hunn, døde nå forleden dag 4 år gammel. Er dette unormalt? Jeg fant henne på magen nede i gulvet. det måtte akkurat ha skjedd for hun var ikke stiv. hva kan ha skjedd? fjærene var fine og blanke og har altid vært det.

R. (07.07.2008)

Svar:

Hei!
Når det gjelder spørsmål om undulater, vil vi tipse deg om nettstedet under. Her blir det svart på ulike spørsmål om kjæledyr. http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Fugl&h=o.
Du kan også sjekke:
http://www.norsk-undulatklubb.com/

Tore Reinsborg (09.07.2008)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

spiser måsen brunsnegl (Iberiasnegl)?

T.F. (09.07.2008)

Svar:

Nei. Måker foretrekker annen mat. Store nakensnegler utsondrer mye slim som forsvarsmekanisme, og er lite håndterlig for de fleste fugler.

Frode Falkenberg (09.07.2008)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Vi er en familie som tidligere har reddet skadde villdyr og satt dem ut i naturen igjen. Vi vet at iallefall noen har klart seg etterpå.
For noen uker siden kom noen med en måkeunge til oss. Den ble angrepet av andre fugler, så de tok den med seg. Måkeungen var liten og helt dekket av dun. Nå har han fått masse fjær, han spiser godt og svømmer i badekaret. Spørsmålet vårt er hvordan får vi tilbakeført han til naturen? Må vi lære han å fly? Kan han settes rett ut i naturen eller skal det skje gradvis? Vil de andre måkene lære han å finne mat?

S.V. (07.07.2008)

Svar:

Hei!
Se på forrige besvarelse på dette nettstedet for tips.

Tore Reinsborg (07.07.2008)


#Økologi og atferd

Måker

Hei. Jeg og min venninne fant for 3 uker siden en forlatt måke unge. Da var han litt stor, kankje to uker gammel? De andre søsknene var døde og lå rundt han. Vi tok han hjem og har gitt han rå fisk mange ganger om dagen. Han har vokst mye og har forandret dun til fjær på magen og forskjellige andre steder. Det er tydelig at han øver på å fly. Han liker godt å bade. Spørmålet vårt er om vi nå kan slippe han ut i det fri? Vil han klare seg selv? Vi tenker da å slippe han ut i området hvor vi fant han. Hilsen Gunhild og Henriette

G.T. (07.07.2008)

Svar:

Hei!
Det er best hvis dere slipper han ut i et fjæreområde med mye eksponert mudder og tang på fjære sjø. Der vil den kunne finne ymse småkryp og forhåpentligvis klare seg selv. Dere kan godt støttefòre den til den flyr godt.

Tore Reinsborg (07.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Andefugl??

Hei! Jeg har flere ganger, to-tre år på rad, observert et andepar (?) med unger. De holder til i et lite, grunnt skauvann på Romerike. Jeg lurer veldig på hva slags fulg dette kan være, har ikke klart å finne ut av det. De har 4-6 unger som svømmer alene om dagen, de dykker ofte og blir under vannet opptil ca 1 minutt. Ungene er brunspraglete, de voksne har jeg ikke fått sett så mye på da de (eller moren) kommer først om kvelden og samler sammen ungene sine. De voksne fulgene lager en tydelig vislende lyd nå de tar av fra vannet. I helgen var det et par fulger som sloss, de bakset rundt i vannet og lagde et forferdelig spetakkel, og de lagde lange, raske kekekeke-aktige lyder mens de sloss. De voksne fuglene ser også brune ut, har hvertfall ikke klart å se noen tydelige kjennetegn på dem. De er mindre enn stokkanda og når de svømmer skyver de hodet fram og tilbake (som høns). Det er kun dette ene paret som har vært der alene. Kan du si noe om hva salgs fulg dette kan være???

T. (06.07.2008)

Svar:

Hei!
Hunner av andefugler og deres unger er veldig like av utseende, så det er ikke greit å gi noe sikkert svar på hvilken art du har sett. Hvis hunnen er tydelig mindre enn stokkanda kan det være et krikkand-kull.

Tore Reinsborg (07.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

En snodlig liten fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei var ute å gikk tur i dag, og fikk øye på en fugl med uvanlig farge, den hadde gult hode, og lys grønt bryst. Den har størrelse som en stær. Bor i Rørvik i Nord-Trøndelag. Har aldri sett en som denne her tidligere.

T.R. (06.07.2008)

Svar:

Hei!
Bildet du har tatt viser en gulspurv hann som er noe uvanlig sterkt gulfarget på hodet.

Tore Reinsborg (07.07.2008)


#Økologi og atferd

Ekorn

Hei!
Uten for hytta vår bodde det en ekorn familie i et reir. reiret ble angrepet av ei katte og ekorn mora stakk av. vi lot ungen bare være, men etter et døgn var mora ennå ikke kommet tilbake,så vi la ungene tilbake i reiret. Mora er ennå ikke kommet tilbake å denene ungen ligger helt alene ettersom de andre er dø. vi bestemte oss for å gi stakkaren mat å ly, men vet ikke hva vi kan fore den med eller hva vi kan gjøre.... prøvdt å ringt til div organinsasjoner å det eneste de kan gjøre er å avlive den. men jeg syns den ortjener en kjangse.... hva bør vi gjøre?

Mvh K

K. (06.07.2008)

Svar:

Hei!
Hvis ekorn-ungen er liten må den kanskje ha melk, men en veterinær kan sikkert gi gode råd her.

Tore Reinsborg (07.07.2008)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Dukkender i Sanvikselva, Bærum

Observerte en andemor med 6 små kyllinger. Kyllingene dykket ivrig til bunnen, men jeg synes ikke moren så ut som noen laksand som vi ofte ser her. Den hadde nærmest rutemønster i grått på ryggen, og manglet den typiske brunfarge på hodet. Kan det tenkes at kyllinger dykker selv om de egentlig ikke tilhører dukkkandarter?

Å.E. (06.07.2008)

Svar:

Hei!
Små andunger av flere arter kan dykke litt selv om de ikke er en egentlig dykkand. Vi må nok ha mer beskrivelse av andemora for å kunne si noe om hvilken art det er.

Tore Reinsborg (07.07.2008)


#Økologi og atferd

Fugleunge funnet

Hei

Har funnet en måkeunge som tydeligvis har falt ut av reiret på taket av gamle BT-bygget/SV-fakultetet og ned i bakgården her... KOmmer foreldrene til å passe på den og gi den mat, eller skal me prøve å få den opp på taket igjen?

N.N (06.07.2008)

Svar:

Hei!
Det du beskriver er normalt i forhold til måkeunger, så her er det nok best å la naturen gå sin gang. Foreldrefuglene har nok kontroll på måkeungen.

Tore Reinsborg (07.07.2008)

««første 46 850 - 46 899 av 49 973 siste»»