Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 46 374 til 46 423 av totalt 50 176 spørsmål


#Fuglekasser

Kamp om fuglekassen!

Hei!
Hengte opp to fuglekasser i mars beregnet til meis,32mm åpning.Ene henger opp under rafta på garasjen mot hagen.Gikk kjappt å få blåmeis å kjøttmeis på inspeksjon,å for et par dager siden begynnte blåmeisa å bære med ting inn til reir så det ut som.Men igår var der full krig mellom Gråspurv å Meiseparet.Idag ser det ut som Gråspurven har "vunnet".Den jager meisa med engang den kommer.Men det ser ut som spurven er mer interessert i åpninger under rafta på grasjen,lurer på om den har tenkt å bygge der,å at den derfor jager meisene siden kassa henger på veggen.MEn den kiker inn i kassa med av å til.Hvordan tror du dette ender?Bygger spurven i kassa,eller gir den seg å meisene kommer tilbake?KAn det tenkes at spurven kan bygge under rafta å meisene ikassen selv om det er veldig nære hverandre?HAdde veldig lyst å få fugler i kassen,så lurer på om det evt kan lønne seg å flytte den nå,men det er vel for sent?

J.G.Å. (11.04.2009)

Svar:

Det kan godt hende at gråspurvene anser fuglekassa som "sin" eiendom, selv om de ikke har bestemt seg for hvor de til slutt kommer til å bygge reir. Dersom du har mulighet til å flytte fuglekassa litt lenger unna garasjen (5-10 m?), så kan du gjerne forsøke det. Meisene har bare såvidt startet med å trekke reirmaterialer inn i kassene, I sør-Norge skjer vanligvis egglegging hos meisene først helt i slutten av april, og dette er nok det tidligste kjøttmeis og blåmeis starter omkring i landet. Derfor vil nok meisene følge etter dersom de er interesserte i kassa.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Fuglekasser

Lappmeis og fuglekasse

Hvorfor er det ikke svarefunkjson her? Er sikkert lappmeis. Var ute nå, og bygde fuglekasse til en gråspurv. Den ble avlang, med hull på den ene langsiden, langt til høyre. Håper på å få gråspurv i den. Hullet er 35 mm. Tenkte vi skulle bygge fler, kan lappmeis bruke 35 mm, hvis ikke, hvilken størrelse kan den minst og maks bruke? Hvordan er målene på en til lappmeis, vil den ha standard form eller avlang?

N.N (11.04.2009)

Svar:

Jeg har ikke egen erfaring med lappmeis, men ser av litteraturen at den skal være ganske lett å få i kasser. Den benytter samme kassetype som kjøttmeis bruker, dvs "vanlig småfuglkasse". Slike kasser kan ha 3,2-3,5 mm diameter flyvehull, og være 25-30 cm høye med 12-15 cm indre tverrmål. et burde holde.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Lappmeis

Vi bor ikke så langt fra pasvik, kun rundt 25 km i flystrekning. Har sett flere lappmeiser, og er ganske sikre på at det er den. Hva kjennetegner den?

N.N (11.04.2009)

Svar:

Ja, da har du mulighet til å få nærkontakt med lappmeis. Den kan minne om en stor granmeis, men den er brun på rygg og kroppssider, ikke grå slik granmeisen er. Kalotten på hodet er brunsvart(ikke helsvart som hos granmeis). Lappmeisen har et trekantet, sort felt (smekke) under nebbet. I nedkant er dette feltet bredere enn hos granmeis.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasser

Leste i fuglevennen om en flerbrukskasse til ender og sånn. Lurer på om man kan lage noe lignende for småfuglene også. Kan man kombinere en eller flere fuglekasser som passer for disse artene: gråsisik, grønnfink, gråspurv, lappmeis, kjøttmeis og svarthvit fluesnapper? Hvor stort skal hullet være, og målene på kassa? Kanskje man kan lage 2 forskjellige kasser, en for de større, og en for de mindre? Hvilke av de artene vil kunne hekke i kasse? Har bygd en kasse med 35 mm hull, hvilke av dem vil kunne hekke i den? Ser du skriver at man ikke skal lage kasse med sittepinne på, hva med en liten plenkebitte på langs foran hullet?

N.N (11.04.2009)

Svar:

Gråsisik og grønnfink hekker ikke i fuglekasser. Lappmeis er uhyre sjelden, og finnes bare i Pasvik og noen få steder i Hedmark. Gråspurv, svarthvitfluesnapper og kjøttmeis kan du lage standardkasse til, ca 30 cm høy, 12-15 cm indre mål, og hulldiameter på 3,2-4 cm. Den kassa du beskriver, kan gå til alle disse artene. Kasser med hulldiamater 2,8 cm kan passe til svartmeis. den foretrekker små kasser med lite hull. Også spettmeis kan gå i den standardkassa jeg beskriver over.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

Spørsmål om verping

Jeg lurer på hvorfor høns legger egg daglig, befruktet eller ei, når andre fugler ikke gjør det? Hva er forskjellen?

P. (08.03.2009)

Svar:

Flere andre fugler legger egg daglig under eggleggingstiden, men de stopper som regel når de har lagt et helt kull. Kullets størrelse bestemmes som regel av næringstilgangen for den enkelte fuglearten, samt hvor mange egg det er mulig å ruge på. Også ville fugler kan legge egg selv om de ikke er befruktet. Viltlevende hønsearter legger egg lik andre viltlevende fugler. Vi har holdt høns og temmet dem i mange tusen år. Da har folk plukket ut og avlet på de individene som fortsatte å legge egg når de fikk mye mat, og når eggene stadig ble plukket vekk slik at høna ikke kunne legge seg til å ruge. Dette er menneskelig utvalg i praksis, til forskjell fra naturlig utvalg (seleksjon).

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

mat

hva er bokfinkens mat?

T.A.H. (02.04.2009)

Svar:

Bokfinken spiser frø og insekter. Den plukker mye mat på bakken, men når bladene spretter på trærne, plukker den insekter og nsektlarver oppe i trærne.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

Hvor er svartandhannene?

Jeg bor i Stavangerdistriktet og har i løpet av vinteren observert over 60 svartender, men alle har hunndrakt. Jeg har snakket med andre fuglekikkere og vi tror at hannene overvintrer en annen plass, kanskje nærmere sitt hekkeområde. Er det mulig å få en kommentar til dette?

B.M. (26.03.2009)

Svar:

Jeg kjenner dessverre ikke svartendenes levevis særlig godt, men denne delen av fuglenes biologi er visstnok ikke særlig godt undersøkt. Flere andre observerer det samme som du, nemlig at de voksne hannene synes å mangle langs kysten om vinteren og utover våren. Fuglene har neppe ulike overvintringssteder for kjønnene. Derimot kan det hende at de fuglene dere ser ikke alle er hunner, men ungfugler. Hannene får ikke full voksen drakt før utover vinteren (vet ikke nøyaktig hvordan og når dette skiftet skjer). Ungfugler og voksne KAN ha ulike overvintringssteder. Hvis dette er forklaringen, ser dere både hanner og hunner, men hvis de er ungfugler klekket i 2008, så er det kanskje ikke så tydelig forskjell på kjønnene ennå. Dette er den mest rimelige forklaringen jeg kan finne på det du beskriver.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

Måkens alder

Hva er ca gjennomsnittet på måkens alder? (den vanlige hvite måken)

L. (09.04.2009)

Svar:

Det er dessverre ikke noen enkelt måkeart som er "vanlige, hvite måker". De mest vanlige artene vi har i Norge, er nok gråmåke langs kysten, og fiskemåke både langs kyst og i innland. Ringmerking gir en del svar på fuglenes mulige levealder. De eldste kjente, ringmerkede måkene i Norge er: Hettemåke 26 år 8 mnd., Fiskemåke 22 år 4 mnd, Sildemåke: 15 år 9 mnd., Gråmåke 33 år 10 mnd., Svartbak 20 år 4 mnd. og Krykkje 19 år 5 mnd. Dette betyr at mange måker nok kan leve til de blir 25-35 år gamle! Det er en anseelig alder for en fugl! Gjennomsnittlig levealder blir derimot betraktelig lavere, for en stor del av fuglene dør før de blir ett år gamle. Det trekker gjennomsnittet nedover.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Diverse

Knytte fuglesang til art uten å se fuglen?

Nå som våren er i anmarsj er det mye forskjellig og vakker fuglesang å høre. Problemet er at jeg ikke ser fuglene, og ikke vet hvilke arter som synger...

Finnes det noe nettsted hvor man kan se artsnavn, bilde og høre sangen til fuglen? Det viktigste for meg når jeg ligger i senga og hører sangen er å kunne knytte selve sangen/lyden til den riktige arten.

O.M. (10.04.2009)

Svar:

Det finnes nå flere DVD-utgivelser hvor du får fram både fuglesangen og bilde eller filmopptak av den samme arten. Så dersom du er knyttet til senga, men har tilgang til en PC, så er det mulig å oppnå det du ønsker. Jeg kjenner ikke direkte de enkelte produktene, men NOF´s firma Natur og Fritid har god oversikt. Ring til 38 39 35 75, så vil du nok kunne få hjelp. Du kan også gå inn på firmaets hjemmeside og lete etter produktbeskrivelser. Nettsideadressen er: http://www.naturogfritid.no/

Lykke til!

Roar Solheim (11.04.2009)


#Fuglekasser

linerle kasse

fins det linerle kasse?viss det gjør d vill du senne meg mål

J.F. (10.04.2009)

Svar:

Linerler velger å hekke på mange ulike steder. Som regel gjemmer de reiret inne i steinmurer, steinurer, fjellsprekker eller i skjulte hulrom i bygninger og lignende. Ja, noen bygger hvert år reir til og med i mottorrommet på store maskiner, traktorer og lignende. En kasse til linerle kan bygges på samme måte som kasser beregnet på gråfluesnapper. Disse kassene er egentlig en liten reirplattform med tak over, og en kant for å holde reiret innenfor. Hvis du går inn på NOF´s hjemmesider birdlife.no og sjekker under rubrikken tidsskrifter, så finner du bladet Fuglevennen. De eldre heftene ligger ute som PDF-dokumenter. Går du til heftet fra våren 2007, finner du på side 17 bilder og beskrivelser av hvordan du lager en slik fuglekasse. Husk at linerla er litt tilfeldig som kassehekker, så dersom du skal være sikker på å få den i kasse, må du nok henge opp ganske mange slike. Lykke til!

Roar Solheim (11.04.2009)


#Diverse

Rovfugler som er farlig for mennesker

Finns det rofugler i Norge som er farlig for mennesker og som vi bør passe oss for? Har hørtmyter om at ravn har snappet opp og spist barn, men er dette elt tilfelle?

R. (11.04.2009)

Svar:

Det finnes såvidt meg bekjent ingen rovfugler i HELE VERDEN som er farlige for mennesker. Unntaket er når rovfugler eller ugler forsvarer reir og unger mot inntrengere. Da bruker de klørne, og kan klore fra seg temmelig kraftig. Her i Norge er det særlig kattugla som folk bør ha respekt for. I spesielle tilfeller kan foreldrefugler angripe mennesker som kommer truende nær ungene eller reirtreet. Vi som sjekker uglekasser og ringmerker slike fugler, bruker derfor skinnlue og slalombriller hvis reir av noen av de forsvarende artene skal sjekkes. Da de store moafuglene levde på New Zealand, fantes det også en ørneart der som jaktet på dem. Denne var større enn kjente, nålevende ørnearter, og en slik fugl kunne kanskje ha vært farlig for mennesker. Skjønt da menneskene ankom New Zealand, jaktet de og utryddet moa-fuglene, med det resultat at også ørnearten døde ut fordi maten dens forsvant.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Diverse

Spørsmål:

Hvilke egenskaper skiller pattedyr fra andre dyr og hvilke egenskaper skiller fugler fra andre dyr?

H.O. (09.04.2009)

Svar:

Pattedyr har melkekjertler og pels (de aller fleste har også tenner), fugler har fjær, legger egg, og de har nebb.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasser

Jeg har laget meg en foringsplass på hytta, vi er der flere ganger i uka, så det er alltid mat der. Jeg har sett mange lappmeis, gråsisik (sisikene er så like, men jeg tror det er gråsisik), gråspurv, grønnfink og kjøttmeis. Hvilke av disse artene hekker i fuglekasse? Jeg vil gjerne ha fuglekasser for mange forskjellige fuglearter i området. Kan andre fugler enn linærle hekke i kasser med halv vegg? Det ville vært så mye lettere enn å bruke borr. Hvordan skal målene til en fuglekasse spesialisert til gråspurv være? Har hørt at den skal være avlang, men hvordan er målene? Ønsker gråspurven flere hull på en vegg? Gjør det noe om foringsplassen er tett opp på fuglekassene? Liker fuglene best at kassene er i tre eller på hytteveggen? Jeg liker å forme kassene litt annerledes enn normalt. Den siste kassen jeg bygde fikk hullet på siden i steden for foran. Den fikk også en terrasse av bjørk. Er det lett å få linærle i kasse? Synes de er så pene, men jeg har ikke sett så mange av dem. Kan sidensvans hekke i fuglekasse? Jeg liker sidensvans så godt, og i det siste har jeg sett en del av dem. Hva liker de å spise på foringsplassen? Sorry at det ble så mye spørsmål...

PS: Når jeg tidligere har spurt her, og skrevet e-post adressen nedenfor, har det aldri kommet noe. Kanskje den tjenesten ikke fungerer?

Mvh Eva

N.N (09.04.2009)

Svar:

Sidensvansen hekker ikke i kasser. Du kan fore den med epler, pærer og annen frukt. Linerle og gråfluesnapper kan hekke i kasser med halv vegg. Gråspurven hekker i mange ulike kasser, bare hullet er ca 3,5 cm i diameter, men kassen bør nok være montert på hus/vegg. Lag ikke kassekomplekser med flere hull ved siden av hverandre - det er bedre med flee adskilte kasser. Hvis du går inn på hjemmesiden til NOF (birdlife.no) og sjekker under tidsskrifter, så finner du PDF-filer av eldre nummer av bladet Fuglevennen. Der finner du masse artikler om fuglekasser, med mål og beskrivelser.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Lurer på fugle art

Så en fugl på brettet i dag. Likner på en fink, brun, men med 2 oransje striper på ryggen. Har du noen formening om hva slags fugl dette kan være?

T.S. (10.04.2009)

Svar:

Beskrivelsen er noe mangelfull. Bjørkefinken har en orange skulderflekk, men den passer ikke å beskrive som "stripe på ryggen". Sjekk denne arten i fugleboka. Det hjelper om du har beskrivelse av farger og tegninger på resten av kroppen til fuglen, samt beskrivelse av hvor dette er i landet.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Økologi og atferd

Flytter ringduer reiret?

Et ringduepar har slått seg til i et gammelt rede.8m o.bakken.i en liten park. Så dukket 3.mann opp. Nå ser det ut til at reiret blir revet, eller flyttet ca 100 m vekk.
Det gamle reiret ligger bar 3-4 m. rett utenfor vår balkong.
Er det noen forklaring på det som skjer?

N.N (09.04.2009)

Svar:

Jeg går ut i fra at du med "3. mann" mener en tredje ringdue (?). Nei, det finnes ingen enkel forklaring på hva som foregår. Kanksje har det vært et partnerbytte i paret (en fugl har blitt utkonkurrert av den andre), og denne nye fuglen er ikke fornøyd med det første reirplassvalget. Dersom duene hadde rukket å legge egg, og disse ble spist av et annet dyr (kråke, skjære, ekorn etc.), så kan det være årsaken til at duene bygger et nytt rede. Fugl pleier sjelden å legge egg i samme rede dersom et kull går tapt - da velger de helst en ny reirplass.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Sykdom og skader

Døde dompapper

Hei. Vi har i det siste funnet flere døde dompapper. Hva kan dette komme av? Er det noe mat vi kke burde gitt dem?

N.N (09.04.2009)

Svar:

Det er ikke mulig å fastslå hva fugler kan ha dødd aqv uten å undersøke dem nærmere. Det er neppe fuglematen som er årsaken. Dompap er en av artene som kan rammes av salmonella, en smittsom bakterieinfeksjon (som også kan ramme oss). Hvis fuglene ligger nær et vindu, kan flere ha flydd mot vinduet samtidig (f. Eks. hvis de har blitt skremt av en hauk).

Roar Solheim (10.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Smell med vingene i Oslo, nord.

Torsdag 9. april om morgenen, så jeg en sort fugl i Oslo, nord. Den smalt med vingene, både enkeltsmell og dobbeltsmell. Før jeg fikk hentet kikkert, var den forsvunnet ned i villabebyggelsen. Har hørt om dette fenomenet tidligere, men hva slags fugl kan jeg ha sett?
Morgentåke og motlys kan ha lurt meg på fargen. Størrelsen tipper jeg var omtrent som en skjære.

C.J. (09.04.2009)

Svar:

På denne tiden av året (og døgnet), så spørs det om du har sett en due. Flere av dueartene kan slå vingene sammen slik at det smeller. Dette er en del av fluktspillet til fuglene. Båpde byduer og ringduer gjør dette. Kanskje kan tyrkerduene også klappe slik med vingene, men dette er jeg ikke sikker på.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

and v/Akerselva

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! Hvilken and var det jeg så idag?

M. (08.04.2009)

Svar:

Dette er en tamand variant. Disse tamendene er i utgangspunktet avlet fram fra stokkender, og kan derfor ha større eller mindre likhter med stokkand. Denne har hodefarge, nebb, stjert og føtter like stokkanda, mens resten av kroppen viser et mer rotete bilde.

Roar Solheim (08.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ørn i Vestfold

Ei venninne og jeg var ute og rei på tur en dag da vi fikk øye på en stor fugl. Det lignet veldig på en ørn, med kroket nebb, gråbrun i fargen hele veien. Hadde et stort vingespenn, men rakk ikke å se så mye farger og sånn på vingene før den satt seg i et tre like ved oss. Den hadde også en "hvit lapp" innerst på nebbet. Har sett litt bilder av ørn på nettet, men kan ikke si jeg har sett noen med hvit lapp innerst på nebbet. Dette er nok veldig dårlig forklart for har lite peil på fugl, men tenkte bare jeg kunnde høre hvertfall.

N.N (08.04.2009)

Svar:

Det høres ut som at dere kan ha sett en rovfugl (ikke hvit, men mer gulaktig innerst på nebbet mot hodet). Men i Vestfold på denne tiden av året, er det mer sannsynlig at dere har sett en musvåk enn en ørn. Adferden ligner også mer på musvåk. En ørn ville nok ha stukket av og ikke latt dere observere den oppe i et tre slik du beskriver.

Roar Solheim (08.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Klarte ikke å finne ut av det i fugleboka.

S. (07.04.2009)

Svar:

Dette er en bokfink hann, en voksen fugl (trolig klekket i 2007 eller tidligere).

Roar Solheim (07.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Kva and er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Eg har tidlegare teke bilde av ei einsleg and på ei lita elv i Ulsteinvik på Sunnmøre. Eg har trudd det er stokkand. Men no har ho fått selskap av eit par som eg er meir sikker på er stokkand. Men kva er då den som eg har teke feil av? Ho er brun, men med eit mørkt, blenkjande grønskjær i vengefjørene. Ho er større enn dei som eg trur er eit stokkandpar. Sjå bilde av dei på http://aksel.knutsen.be i kapitla "2009-03-06 Fleire ender i Ulsteinvik" og "2008-11-07 And i Ulsteinvik" Med venleg helsing Aksel Knutsen

A.K. (07.03.2009)

Svar:

Dette er en slags tamand. Den ser ut som en av de typene som e avlet fram på bakgrunn av stokkand, men disse tamformene er mye større enn ville stokkender. Typen har sikkert et eget rasenavn, men disse er jeg ikke kjent med.

Roar Solheim (07.04.2009)


#Diverse

Bekkasin

Hvorfor har de tre typene bekkasin fått navnene kvart-, enkel- og dobbelbekkasin? Har det noe med utseendet å gjøre, eller er det tilfeldig utdelte navn. Hvordan ser jeg lettest forskjell på de tre artene? Kan du/dere vise foto av de forskjellige. Har en bekkasin i fryseren. Tror det kan være en dobbelbekkasin fordi den er felt på indre Østland i skogen ved en myr.

N.T. (17.02.2009)

Svar:

Bekkasinenes navn er noe underlige, men de henspeiler trolig på fuglenes innbyrdes størrelse. Den vanligste arten er enkeltbekkasinen. Den minste er kvart-bekkasinen (men den kunne like gjerne ha hett halv-bekkasin, for den er ikke SÅ liten), mens dobbelt-bekkasinen er litt større og rundere enn enkelt-bekkasinen. Navnene er forvirrende, for på dansk heter kvart- enkeltbekkasin, enkeltbekkasinen heter dobbeltbekkasin, og dobbelt-bekkasin heter tredækker (!). Disse navnene har trolig oppstått først i jeger-sammenhenger, for de er lite ornitologisk fornuftige. På enkelsk kalles bekkasinene for ...snipe (uttales "snaip").

Roar Solheim (07.04.2009)


#Økologi og atferd

Pingviner

Hei!
Jeg lurer på om pingviner fungerer annerledes enn andre fugler. Da tenker jeg spesielt på gassutveksling, ekskresjonssystem osv.

K. (29.01.2009)

Svar:

Sannsynligvis ikke, men dette er et så spesielt spørsmål at du nok må lete på nett eller i spesiallitteratur selv for å finne eventuelt svar. Pingviner er i alle fall tilpasset å leve i svært kaldt klima, og for å kunne det, har de et tykt spekklag under huden. Dette er den vanlige måten som arktiske pattedyr bruker til å beskytte seg mot kulda. Andre fugler har helst en isolerende fjærdrakt, men siden pingvinenes fjær er korte og mer skjellignende, så har de utviklet samme kuldebeskyttelse som sjøpattedyrene.

Roar Solheim (07.04.2009)


#Diverse

Bokser med rottegift

I urbane strøk plasseres det gjerne bokser med henblikk å ta rotta på nettopp rottene. Har registrert at det kan være en del mindre fugler i nærheten av disse boksene, hovedsaklig troster og andre spurvefugler som samler sin føde på bakken. Er det fare for at fuglene tar en tur inn i disse boksene?

F..M.B. (18.02.2009)

Svar:

Dette kjenner jeg ikke til, men det er ikke umulig at f. eks. en spurv eller en meis kan smette inn for å lete etter mat. Slike fugler hekker i hulltrær, og har for vane og kunne smette inn i trange åpninger. Dessverre vet jeg heller ikke om rottegift virker på fugl, men det er nok sannsynlig at det er skadelig også for fuglene. I så fall er det uheldig dersom slike giftbokser settes opp slik at fugler kan komme til dem. Dokumentasjon på eventuelle uheldige sideeffekter av slike giftbokser er derfor ønskelig.

Roar Solheim (07.04.2009)


#Diverse

Hvorfor

Hvorfor heter stæren stær?

T.E. (25.03.2009)

Svar:

Dette spørsmålet har jeg ikke et ferdig svar på. Jeg har aldri hørt forklaring på stærens navn, og finner det heller ikke i noen bøker. Men det KAN tenkes at navnet egentlig er en etterligning av varsellyden til stæren. Den roper hese Skvææææ-lyder, og "stæær" er en god bokstavbeskrivelse av denne lyden. Mange andre fugler har navn som hermer lyden de lager (f. eks. ravn/korp, fink osv.). Dette er det nærmeste jeg kommer en mulig forklaring.

Roar Solheim (07.04.2009)


#Diverse

bokfink

Hvorfor heter bokfinken bokfink

E. (25.03.2009)

Svar:

Det er en fornorsking av det danske navnet bogfink, som henspeiler på treslaget bøk. Egentlig burde den hett bøkefink på norsk, men den finnes i all slags skog, så heller ikke det navnet er spesielt godt. Skogfink hadde kanskje vært det mest passende navnet hvis man skulle navnsette fuglen i dag.

Roar Solheim (07.04.2009)


#Diverse

Skjærereir på balkongen

En skjære prøver å flytte inn på min balkong på Etterstad i Oslo. Den bygget først under en plaststol. Da jeg fjernet dette, fortsatte den på tre steder. Hvordan kan jeg bli kvitt den?

B.M. (07.04.2009)

Svar:

Vanligvis anbefaler jeg at man skal la fuglene få bygge sine reir i fred, men dette høres ikke ut som et bra sted for et skjærereir. Hvis du fjerner alle kvistene etter hvert, vil nok fuglene forstå til slutt at dette ikke var noe bra stedsvalg. Hvis du vil ha umiddelbar stopp på reirbyggingen, må du kanskje dekke til balkongen en stund med bærnot, slik at skjærene ikke slipper til.

Roar Solheim (07.04.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasser

hei. Jeg har satt opp tre fuglekasser i hagen - men flaggspett gikk på alle i fjor. Lurer på om dere har tips til hva jeg kan gjøre - hvor jeg eventuelt kan få tak i metallplate med hull i som kan settes foran slik at bare "leieboeren" kommer inn?

C.H.R. (06.04.2009)

Svar:

T kontakt med firmaet Natur og Fritid på Lista, Norsk Ornitologisk Forenings butikk. Ring 38 39 35 75, eller gå inn på nettet på http://www.naturogfritid.no/

De har metallplater til å montere foran hullet på småfuglkasser.

Roar Solheim (06.04.2009)


#Diverse

Gråspurv som angriper med spyttaktig væske?

Vi har en gråspurvfamilie i taket og et vindu like ved ser ut som det har blitt spyttet på. Kan dette være spurven som har angrepet sin speilbilderival med avføring eller er det naboen som har spyttet på vinduet?

C. (06.04.2009)

Svar:

Dette hørtes underlig ut. Fugler spytter ikke, så dersom det er noe spurvene har etterlatt, er det sannsynligvis tyntflytende ekskrementer. Kan en spurv ha fløyet på vinduet og sprøytet ut ekskrementer samtidig?

Roar Solheim (06.04.2009)


#Diverse

Død spurvehauk? Skal dette rapporteres til noen.

Hei, vi fant en liten død rovfugl utenfor huset vårt i ettermiddag. Den er ikke større en en trost så tror det må være en spurvehauk. Men spørsmålet er; skal dette innrapporteres til noen? Prøvde å søke på fylkets sider med fant ingen ting om dette der.

R. (06.04.2009)

Svar:

Funn av døde fugler kan være av interesse i museale sammenhenger, derfor er det fint hvis du kan pakke inn fuglen i plastpose og fryse den ned, sammen med en lapp med opplysninger om funnswted og -tid. Ta kontakt med ett av de zoologiske museene.

Roar Solheim (06.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Tanzania

Bilde vedlagt spørsmålet

Kan ikkje finne bilde av denne i fugleboka mi.
Regnskogen rundt Mt.Kilimanjaro.

B. (09.03.2009)

Svar:

Jeg har ikke fuglelitteratur til å dekke alle artene i denne regionen, men denne fuglen KAN ligne mye på en trostefugl som kalles glotrost på norsk (Zoothera piaggiae). Men den er ikke helt identisk, så det kan også være snakk om en fugl fra en annen familie. Det er spørsmål om den er på størrelse med en gråtrost, eller mindre, mer på størrelse med kjøttmeis (?). Kommer dessverre til kort når litteraturen mangler.

Roar Solheim (05.04.2009)


#Diverse

Brushanen - årets fugl 2009

Brushanen er som kjendt årets fugl 2009. Dette skal eg laga eit lite prosjekt om i biologien, og har nokre spørsmål angåande fuglen:
- er det nokon som veit kvifor bestanden har gått ned i Sør-Noreg?
- Kva metodar brukar ein for å kartleggje Brushanen, og kvifor er desse metodane viktige (i forhold til metodar som blir brukt for å kartleggje andre artar)?

Eg las litt om dette på birdlife.no, men håpar å finne ut av noko meir.

S.A. (26.03.2009)

Svar:

Vi vet ikke årsaken til at brushanene har avtatt i antall - det er en av grunnene til at NOF nå retter søkelyset på denne arten. Men brushanene er trekkfugler som bl. a. overvintrer i Afrika. Derfor er det vanskelig å finne årsaker til nedgang. Det kan være endringer i vinterkvarterene (miljøgifter, naturødeleggelse, næringssvikt), endringer på rasteplasser langs trekkrutene, eller endringer i hekkeområdene i nord. Brushanene er lette å observere fordi de spiller og gjør seg synlige. De kan telles på leikplassene, men også under trekket vår og høst på kjente rasteplasser. F. eks. telles vadefugler (deriblant brushøns) i Åkersvika ved Hamar. De har blitt talt regelmessig under trekk helt siden 1974.

Roar Solheim (05.04.2009)


#Diverse

Moskusand

Hei!:D
Hvor lang tid tar det før en moskusand legger egg hvor mange år måneder som ca ?

H.P. (28.03.2009)

Svar:

Her må du søke i landbruks- og husdyrrelaterte sider. Beklager.

Roar Solheim (05.04.2009)


#Diverse

Overvåking av egg, klekking og fugleunger

Hva egner seg best for overvåking inne fuglekasser

H. (30.03.2009)

Svar:

Det finnes videoutstyr med små linser på kabel som kan monteres i taket på en fuglekasse, men jeg kjenner dessverre ikke detaljer om merker, typer og navn.

Roar Solheim (05.04.2009)


#Diverse

trekfugler

Vet du om noen trekkfugler som kommer til Norge fra Afganistan og området deromkring?

A. (01.04.2009)

Svar:

Nei. Noen få arter trekker i den retningen, men overvintrer da helst lenger syd i Asia. Men det er funnet gråsisik i Norge som er ringmerket i Kina, så gråsisiken kan teoretisk fly fra Afghanistan til Norge (eller omvendt).

Roar Solheim (05.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Tidlig morgen i Frognerparken, på haugen mot vestre Gravlund så jeg en fugl jeg ikke kjente igjen. Den var veldig sky og skvatt fryktelig da jeg kom. Størrelse som trost, men slankere og smale vinger. Den var lys grå med noe enda lysere grå på vingene. Kunne ikke se mønster, for den fløy for fort vekk. Jeg la merke til langt, smalt nebb. Så en litt senere også, som ble like skremt, og fløy virrende bort i tåka. Da den skvatt, ga den fra seg et lite hest skrik.
Forresten en super morgen, da både bokfinken, rødstrupen, gråtrost,stær og rødvingetrost var kommet siden i går!

L.S. (04.04.2009)

Svar:

Adferden du beskriver kan passe på en vadefugl, men jeg kan ikke finne hvilken art som kan stemme helt med beskrivelsen. Vadefugler kan av og til lande på grøntarealer, gjerne plener inne i by. De er ofte mer sky enn de mennesketilpassede byfuglene.

Roar Solheim (05.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugl i nabolaget

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei...
vi har fått 2 stk fugler osm har slått seg ned i nabolaget vårt, er mulig denne er vanlig, men jeg har ikke sett den før, jeg kunne heller ikke finne noe på nett, eller den lille fugleboken jeg har.

mvh
Harald

H.B. (04.04.2009)

Svar:

Dette er en moskusand, tamformen av en andeart som heter knoppand. De hører ikke hjemme i vill tilstand i Norge, så disse er nok rømte tamfugler. Men så er spørsmålet hvor ditt nabolag er, for bildet ser ikke ut som om det er tatt i Norge (???)

Roar Solheim (05.04.2009)


#Diverse

hønsehauk

har det noen gang blitt fotografert hønsehauk som slår kattugle. hvis det er det kunne du gitt beskjed hvor jeg kan finne det

N.N (04.04.2009)

Svar:

Ja, jeg har selv fotografert en slik hendelse våren 2006. Bildet ble publisert i VG og i Agderposten. Det står også i det svenske tidsskriften Vår Fågelvärld fra 2006.

Roar Solheim (04.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hvilken fugl observert ved østensjøvannet?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, var ute med familien i dag og kikket på dyrelivet ved Østensjøvannet i Oslo. Der fikk vi øye på noen fulger vi ikke har sett før, en sort "and" med noe jeg ville beskrevet som hybridsvømmeføtter, spisst nepp og en hvit lapp over nebbet. Har lagt ved et bilde som viser hvordan den ser ut.
Hadde vært artig å visst hva slags fugl det var snakk om her, og om den er vanlig her til lands.

F.L. (04.04.2009)

Svar:

Hallo,
Dette er nok ikke noen hybrid eller andefugl. Derimot har du møtt en av riksefuglene. dette er en sothøne, kanskje den mest tallrike av riksefuglene i Norge. I alle fall er det den du lettest får øye på, for den svømmer åpent ute på vannet. De andre riksefuglene gjemmer seg oftest bort i tett vegetasjon i vannkanten. Riksefuglene har føtter som er tilpasset både å gå på land, og å svømme. Derfor har de hudlapper på siden av tærne. Det er nok dette som kan sette deg på tanken av en mellomting mellom en and og noe annet. Sothøna hekker ved næringsrike grunntvannssjøer, og særlig slike som har takrørbelter langs kanten. Sothøna er svært vanlig og tallrik på Østensjøvann, men finnes også i en rekke vann i lavlandet.

Roar Solheim (04.04.2009)


#Økologi og atferd

Rakkelhane

er det bare orrefam og tiurfam. som kan få avkom sammen, eller kan det forekomme mellon andre arter i hønsefamilien som vi har her i Norge? Feks. orrhane og rype?

K.Ø. (04.04.2009)

Svar:

Kryssninger, eller såkalte hybrider, er kjent mellom en lang rekke fuglearter. Ender og fasanfugler er grupper hvor mange ulike hybrider er påvist. Orrhane kan parre seg med røy, og avkommet blir da kalt rakkelhøns (rakkelhane for hanner, rakkelhøne for hunner). Tiur parrer seg aldri med orrhøne i vill tilstand. Kryssning mellom orrfugl og lirype er også kjente i flere tilfeller, de har av og til blitt kalt for orpe. Orrfugler kan også krysse seg med jerpe.

Roar Solheim (04.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gråspett

Hei!
Jeg har hytte i Fageråsen i Trysil og mater småfuglene om vinteren.
22. mars kom en stor fugl som etter mye strev klarte å sette seg på en meisebolle. Ve første øyekast så det ut som en stor grønnfink.
Jeg så i fugleboken, det så ut til å være en gråspett hun, den hadde ikke rød flekk på hodet.
Er det vanlig i tregrensen - ca 1000 moh? Det var mye snø, ikke lett å finn annen føde.

C.Q. (04.04.2009)

Svar:

Du høre sannsynlig ut at du har hatt besøk av en gråspett. Den er ganske vidt utbredt i barskog i Hedmark, og kan nok gå så høyt som du beskriver (til forskjell fra grønnspetten, som er en lavlands- og kystbundet fugl). Gråspetten kommer gjerne på forplasser. Fett og talg er populære forsorter, og en meisebolle er nok bra mat også for gråspetten.

Roar Solheim (04.04.2009)


#Diverse

haukugle

kan en haukugle ta en spurvehauk hunn

N.N (02.04.2009)

Svar:

Sannsynligvis. Haukugla kan klare å ta lirype.

Roar Solheim (04.04.2009)


#Spor og sportegn

Avtrykk av fuglefjær

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, fant store fuglespor rundt restene av et rådyr.
Så også en stor rovfugl på lang avstand. Har også vært ravn bortpå.
Legger ved bilder med avtrykk av føtter, halefjær og vingefjær. La en tommestokk ved siden av. (Utslått til 1,40)

Har en mistanke, men håper det er mulig å se noe som gir et mye mer kvalifisert svar. Bor helt Øst i Ås, Akershus.

Har noen flere bilder som jeg gjerne sender!

A. (03.04.2009)

Svar:

Ikke helt lett å si, men fotsporene ser veldig ut som ravneføtter. En venn fotograferte kongeørn fotspor på snø ved et rådyr kadaver nylig, og de var litt annerledes, samt betydelig større, men det er ikke helt lett å vurdere størrelse og form på dette bildet. Vingeslagprofilen i venstre kant av linjalen ser definitift ut mer til å være på ravnestørrelse, og er absolutt for liten til å stemme med kongeørn.

Roar Solheim (04.04.2009)


#Fuglekasser

Lokke fugler inn i fuglekasser

Hei!

Vi har nettopp satt opp en fuglekasse (meisekasse) på en garasjevegg, tett ved et buskas hvor vi har hatt foringsplass i vinter. Nå har det riktignok ikke gått så lang tid enda, men jeg lurer på om det finnes noen "triks" for å lokke fugler inn i kassen.

Er det en idé å fortsette å ha meiseboller etc i nærheten? Kan man putte solsikkefrø inn i kassen for å lokke fuglene på "visning"? Eller skal man bare la kassen henge der og håpe på det beste.

J. (03.04.2009)

Svar:

Nei, det har ikke noe for seg å forsøke å "lokke" fuglene inn i fuglekassa. det er selve inngangshullet som er "lokkematen", og som gjør fuglene nysgjerrige til å undersøke. Å legge solsikkefrø inne i kassa har ikke noe for seg - da må de jo først fly INN i kassa for åoppdage frøene, og da har de jo alt oppdaget kassa (!). Derimot KAN det hende at et par meiseboller i nærheten kan øke meisenes sjanse til å få øye på fuglekassa. I utgangspunktet er hullrugende fugler svært flinke til å oppdage fuglekasser, og de er raske med å sjekke om de er velegnet for hekking. Lykke til med kassa!

Roar Solheim (04.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rovfugl?

Hei!
I dag så jeg en stor mørk fugl med rett avkuttet hale og vinger som var lyse fra midten og ut til tuppene. Den svevet høyt oppe i lufta, slo noen slag med vingene for så å sveve lenge igjen. Vingene var store og hadde en svakt buet fasong som endte i en svak spiss. Den minnet om en ørn i måten å sveve på, men dette var langt oppi lufta over huset mitt på torshov, skulle ikke tro det var noen ørn her... Kan det ha vært en annen type rovfugl?

B.O. (02.04.2009)

Svar:

Du har sannsynligvis sett en våk på trekk. Det kan være musvåk eller fjellvåk, og i dag har vært en ypperlig dag for slike fugler til å trekke. De stiger på oppadstigende varmluft. Når en slik luftboble stiger opp fra bakken, "skrur" våken seg opp inne i bobla mens den stiger til værs. Når oppdriften i lufta avtar, seiler våken i trekkretningen igjen, og leter etter en ny oppstigende varmluftsboble. Både musvåk og fjellvåk kan du se på trekke over hele Østlandet, gjerne rett over byen. Fjellvåken er som regel noe lysere på undersiden enn musvåken, men det finnes lyse musvåker også. derfor er det ikke mulig å si sikkert hvilken av disse du kan ha sett, men sannsynligvis var det en av dem. Et tredje alternativ kan være at du har sett en fiskeørn – den bruker også å komme på trekke nå (overvintrer i Afrika). Fiskeørna har gjerne en markant ”knekk” i vingeknoken, slik at vingen kan virke svakt buet. Vanskelig å avgjøre dette sikkert.

Roar Solheim (02.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hjelp med artbestemmelse...

Bilde vedlagt spørsmålet

Bildet ble tatt i går(1 april) og 2 av tre fuglearter klarte vi å bestemme. Men den siste - den som har en blågrå hette på hode og hovedfarge rustrød klarte vi ikke.Vingene har også markante tegninger i sort og hvitt. Dette ble tatt i Akershus

N.N (02.04.2009)

Svar:

Bildet viser en bokfink hann (grønnfink til venstre). Les mer om bokfinken på: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=11995

Frode Falkenberg (02.04.2009)


#Diverse

Størrelse på fuglereir...

Korleis ser reiret til fossekallen og svarttrosten ut, kva er karikaristiskt me dei? Og kor store pleier dei å være?
Er det nokre plasser på nettet som har bilde av dei?
På forhand takk for hjalpa

B.H.H. (23.03.2009)

Svar:

Fossekallen lager et stort og kompakt rede med tykke vegger og gjerne overbygg hvis ikke naturlig overheng finnes, inngang nedentil på framsiden, hvor den som regel går litt oppover og så inn i selve redet. Det er plassert i en fjellkløft, på fjellavsats eller i steinmur/konstruksjonene til en bro eller annet byggverk. Reiret ligger alltid ved bekk eller elv, gjerne ved fossefall og stryk, og er bygd av mose og strå. Diameter ca. 25 cm med en høyde på 20-30 cm.
Fossekallen hekker også i spesiallagde fuglekasser, gjerne hengt oppunder en bro. Se nederst på siden under denne linken:
http://miljolare.no/aktiviteter/by/natur/bn4/kassetabell.php

Svartrosten bygger sitt rede i tette busker og små trær, også i røtter/stubber nær eller på bakken. Det er bygd av mose, løv og strå og lav iblandet jord, foret med fine røtter og strå. Redet er helt rundt med ytre diameter ca. 17-20 cm, innvendig åpning ca. 9-11 cm. Høyden er ca 10-12 cm.

Morten Ree (01.04.2009)


#Diverse

Nøtteskrike og grønnfink.

Hei. Vi ser innimellom ei nøtteskrike ved hytta vår i Skoganvarre i Finnmark. En liten grønnfink har også tilholdssted der. De er kanskje ikke så vanlige så langt nord? Ikke mange vi kjenner som vet hva ei nøtteskrike er ihvertfall..

R.D. (23.03.2009)

Svar:

Nøtteskrika har sin hovedutbredelse i barskogene på Østlandet, Sør-Vestlandet og i Trøndelag. Den er meget sparsom i Nord-Norge og må regnes som sjelden i Finnmark. Gå inn på www.artsdatabanken.no å søk på nøtteskrike samt oversikt over kart og observasjonsliste.
Se også på denne linken for Norsk Fugleatlas (1994: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/?taxon_id=11429&vis=kart

Når det gjelder grønnfink så er den også sjeldnere dess lengre nord man kommer, men har de siste årene hatt en generell stor framgang, også i Finnmark.

Morten Ree (01.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

usikker på hva det er

Bilde vedlagt spørsmålet

tik bilder av denne her om dagen menn er ikke sikker på hva det er
så drnn sngripe noe i grøftekanten

N.N (01.04.2009)

Svar:

Dette er en musvåk. De sitter gjerne i nærheten av veier, og stuper ned når en mus eller noe løper over veibanen. De går også på kadaver.

Frode Falkenberg (01.04.2009)


#Fugleforing

Når gi seg med foring

Når på våren skal jeg slutte å fore? Bor ved skog og har veldig mange fugler på foringsplassen. Forer med solsikke, småfugblanding, kokosnøtter, meiseboller, på denne tiden også halve epler, bær fra frysern og brød.
Fugleunger skal fores med insekter og mark/larver. Jeg har hørt at når det er foringsplass i nærheten blir ungene foret med mat derfra og at de ikke tåler den type mat.Så spørsmålet er, hva gjør jeg? Har alltid latt det være fòr i foringskassene mine frem til ut i mai, og tatt de ned og spylt dem, satt de vekk da. Er dette feil? Dreper jeg masse fugleunger på denne måten?
Tilleggsspørsmål;) har i vinter en spurvehauk-hanne her,han er suveren til å jakte. Han snapper med seg småfugl daglig, og forfølger dem inne i prydbuskene mine til og med. Greit nok, men er det en måte å forhindre den litt på??? Har så vondt av alle trekkfuglene som har flydd så langt, er slitne og sultne, og så forsvinner de i klørne på denne jegern!

T.L. (30.03.2009)

Svar:

Dette svaret er enkelt. Du kan bare fortsette å fore så lenge du vil, hele sommeren! Det som skjer er at de voksne fuglene spiser fra forplassen til seg selv, og får dermed mer tid til å lete etter insekter og annen mat til ungene sine. Eksperimenter i Trøndelag har vist at stær som får tilgang på meiseboller nær fuglekassene, klarer å få fram to ungekull. De som ikke får meiseboller, klarer bare ett kull. Årsaken er at de voksne stærene med meisebollefor spiser seg gode og mette på meisebollene, og klarer bedre å finne mat til ungene sine.

Du har helt rett i at spurvehaukens plukking av småfugler er en naturlig ting. Rundt en forplass kan det faktisk være viktig at hauken forsyner seg, for den vil raskt plukke unna syke eller svekkede fugler (de er gjerne tregere i reaksjonsevnen). Det kan i sin tur redusere sjansen for smittespredning, som f. eks. salmonella. Men hvis du vil "hjelpe" småfuglene, så er det beste du kan gjøre å sørge for at det er tette busker og trær nær forplassen. Småfugler pleier å forsøke å stikke seg unna i tette busker når hauken angriper. Bladløse busker vil hauken styrte inn i etter småfuglene, men mer tette barbusker kan kanskje hjelpe bedre.

Roar Solheim (31.03.2009)

««første 46 374 - 46 423 av 50 176 siste»»