Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 46 113 til 46 162 av totalt 49 949 spørsmål


#Økologi og atferd

Bokfink med merkelig adferd

Vi har en bokfink som kommer på fuglebrettet på verandaen. I det siste har den begynt å fly rett på vindusruten. Dette gjør den besvisst. Den flyr fra verandakanten og rett på vindusruten, og tilbake til verandakanten igjen. Dette gjentar den opptil 6-7 ganger etter hverandre. Så spiser den litt, synger litt, flyr et annet sted og er tilbake etter en liten stund og gjentar dette ritualet. Da vi oppdaget dette, var vi redde for at den skulle skade seg, men det gjør den ikke. Lurer på hva slags adferd dette er.

F.M. (15.04.2009)

Svar:

Denne bokfinken har nok oppdaget speilbildet av seg selv i vinduet, og den VET nå at denne irriterende "rivalen" stadig viser seg på dette stedet (faktisk HVER gang han selv flyr dit!). I bokfinkens hode er dette en svært standhaftig rival som han gjør mye for å jage vekk. Det er derfor han flyr mot vinduet til stadighet. Jeg har selv hatt en slik bokfink utenfor et vindu, og jeg fikk fotografert den også. Etter et par uker sluttet bokfinken å fly/svirre mot vinduet. Fuglen hos dere holder nok også opp av seg selv. Dersom dere vil forhindre fuglen i å fortsette å fly mot vinduet, må dere dekke til vinduet en stund med tekstiler på utsiden.

Roar Solheim (16.04.2009)


#Fugleforing

Hvordan kan jeg få fuglene til å oppdage maten?

Jeg satt opp et fuglebrett nå (vet det er sent på året), så lurer på hvor lang tid det normalt tar får fuglene oppdage maten og om det er en måte jeg kan få fuglene til å oppdage maten fortere? Jeg har bare hatt det der 2 dager. Jeg har satt brettet i nærheten av en busk, ca 1,5m over bakken og strødd lettkokte havregryn på bakken rundt. Er det noe mer jeg skal gjøre? Jeg har også tenkt å henge opp fuglekasser nå, er det noe jeg kan gjøre får å få fuglene til å komme dit også? Henge de mot sør-øst?

E.E. (15.04.2009)

Svar:

Fugler har som regel en meget god evne til å oppdage matkilder av seg selv (det er jo det som kreves av dem for at de skal klare å overleve), så du trenger ikke å gjøre noe mer enn hva du hittil har gjort. Grunnen til at det kan drøye før det kommer noen på besøk, er at fuglene nå er mest opptatt av vårtrekk, sang, forplantning og reirbygging. I tillegg finner de lett mat ute i naturen når bakken er fri for snø. En ekstra forlokkende godbit kan være å henge opp meiseboller og metallnett med knuste jordnøtter. Dette er fristende høyenergikost som få meiser og finker kan stå seg mot! Fuglekasser oppdager også fuglene svært raskt av seg selv. Småfuglkasser kan henge 2-3 meter over bakken, på husvegg eller i et tre. Det ser ikke ut til at himmelretning betyr spesielt mye.

Roar Solheim (15.04.2009)


#Diverse

fugl

er der en fugleart som heter AL??

B. (15.04.2009)

Svar:

NEI! På svensk heter andearten havelle ALFÅGEL.

Roar Solheim (15.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl

Jeg bor på østlandet på et lite tettsted. Gjentatte ganger hører jeg en fugl som synger rundt elleve-tolv tiden om kvelden. Jeg har også hørt den på dagtid, men den er letteste å høre på kvelden da det stort sett er stille på de andre. Jeg har hørt alarmering fra noen småfugler når denne fuglen synger. Sangen er et veldig lyst "huuuuuuuii". Jeg har lenge forsøkt å finne ut hvilken fugle dette er, men uten suksess dessverre. Ha du en anelse?

I. (15.04.2009)

Svar:

Her trengs en mer omfattende beskrivelse av sted, landskapstype, hvor ofte og når du hører fuglen, hvor langt "ropet" varer, høres det ut som en plystrelyd, går tonen opp eller ned mot slutten, osv. osv. Det er slett ikke alltid lett å bestemme fuglelyder bare ut i fra en bokstavbeskrivelse.

Roar Solheim (15.04.2009)


#Diverse

Plagsomme småfugler

Heia!

Jeg har en "plagsom" gråspurv som sitter hver morgen kl. 04.00 på takrennen rett utenfor soveromsvinduet. Den er veldig bråkete som er vanlig på denne tiden. Jeg blir jo selvfølgelig vekt hver natt på denne tiden. Det jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få denne fugelen til å finne seg en annen plass å sitte å kvitre på. Er det noe jeg kan legg oppi takrennen og evebtuelt hva?

Med hilsen fortviltet

T.J. (15.04.2009)

Svar:

Jeg har dessverre ikke noen råd for å få spurven til å flytte seg. Derimot kan jeg anbefale øreplugger mens vårens parringslyder pågår på det kraftigste.

Roar Solheim (15.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Heisan!
I påsken tok jeg et bilde av det jeg trodde var en ørn men flere sier det kan være en gribb. Jeg vil veldig gjerne få svar på hvilken fugl det egentlig er. Har lest litt om ørner i Norge og slik som jeg forstod er det ikke observert veldig mange.
Her ligger bildet:
http://www.flickr.com/photos/fures/3412123333/sizes/o/

K.F.J. (15.04.2009)

Svar:

Dette er en ung havørn. Det er helt tydelig når en ser på føttene, stjertfjærene og mønsteret på undersiden av bakkanten av vingene. Vingeformen er også helt havørn. Men hodet er fotografert fra en vinkel som gjør at fuglehodet faktisk kan ligne ganske mye på en gribb, så forslaget er faktisk ganske bra! Men det ER altså en havørn.

Roar Solheim (15.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

stor fugl på sørlandet

Hei, jeg har bodd på sørlandet i mange år, nærme kristiansand. Flere år har jeg sett en stor fugl som kretser over oss. Den er stort sett for høyt oppe til at jeg kan se hva slags fugl det er. Noen år er det to fugler. I dag så jeg begge to, og jeg synes det er et flott vår tegn. Hva slags fugl kan det være snakk om? Jeg vet lite om hva slags hauker vi har her på sørlandet. De skriker ganske typisk stor hauk.

V. (15.04.2009)

Svar:

Hvis du hører lyd fra disse fuglene, så er det nok helst et musvåkpar som er oppe og markerer leveområdet sitt. De har et mjauende rop (slike våkerop har blitt en klisje i mange filmer, særlig amerikanske, når noe litt skummelt skal markeres i en ute-scene!). Musvåken er svært vanlig i skoglandskap langs Agder-kysten, og akkurat nå er tiden for dem til å markere reirområdene sine. På solvarme dager kan du ofte se dem, fordi de sirkler inne i oppadstigende varmluftsbobler. De kommende dagene er værvarselet bra i denne regionen, og det burde ligge godt til rette for å kunne observere musvåker!

Roar Solheim (15.04.2009)


#Diverse

Nebbdyr

Hei!
Jeg skal holde et foredrag om nebbdyr i morgen, men finner ingen opplysniner om hvordan hannen befrukter hunnen? I og med at de har ett felles hull som fungerer som kjønnsåpning og kloakkåpning regner jeg med at hannene ikke har noen penis. Parer de seg på samme måte som fugler? Hvordan får de i såfall til det når paringen skjer under vann?

På forhånd takk!

C. (15.04.2009)

Svar:

Dette kan jeg ikke svare på, men det er ingen selvfølge at hanndyr med kloakkåpning IKKE har et eget parringsorgan. Ender, gjess, svaner (og struts) har slike utkrengbare organer, og andefuglene klarer helt fint å parre seg på vannet. Kanskje du kan lete etter australske nettsider for å finne ut mer om nebbdyret? Søk på engelsk og latinsk navn også (dyret heter duck-billed platypus på engelsk).

Roar Solheim (15.04.2009)


#Diverse

Orreleik

Når er det orreleik, da datoer og når på døgnet? Beste måte å finne en orreleik, dvs. spor som møkk, fjær, fotavtrykk, gapahuker? Hvor lyddispilinerte må en være? Ødelegges parringen av bråk og er det kun på spillplassen det parres? Hva med regn,yr eller tåkes påvirkning av spillet? Hvor langt kan en orre dra for å komme til spillplass? Er det ofte spillplasser i nærheten av der hanene spiller?

N.N (15.04.2009)

Svar:

Dette var mange spørsmål, men vi får se hvor langt det rekker. Orrfuglene spiller lenge, fra tidlig i mars til kanskje etter St. Hans, men spillet er mest intens under høneuka, dvs den uka når orrhønene besøker leiken. Dette faller ofte sammen med tiden da myrull blomstrer på stedet. På Sørlandet kommer toppen av høneuka ca 22.-25. april, mens den lenger nord og inn i landet kan komme opp mot 1 (kanskje 2?) uker senere. Svaret på spørsmålet ditt avhenger derfor av hvor du bor i landet. Orrfuglene er mest vare for bevegelser, derfor bør du ligge inne i et kamuflasjetelt når du observerer fuglene. Lyder betyr ikke SÅ mye, men de KAN støkkes av lyd også. Parringen finner bare sted på sentrum av leikplassen. Det er der de eldste orrhanene spiller, og det er som regel de som står for alle parringene. Vind og regn er nok det som setter kraftigst demper på fuglenes spill. Vet ikke helt hvordan det er med tåke, men da reduseres sikten, og fuglene vil ikke ha så god oversikt til å kunne passe seg for eventuelle hønsehaukangrep. Derfor kan de nok kanskje bli litt mer vaktsomme enn spillelystne under tåkevær. jeg vet ikke hvor langt orrfuglene flyr for å komme til en spillplass, men dersom spillplassene er likedan fordelt som storfuglleiker, så ligger de gjerne med høyst 5-10 km mellom hver leik. Men lokale forhold vil avgjøre. Fuglene vil helst ha litt store, åpne områder å spille på, som myr, islagt vann, grasdyrket myr eller åpne bergrabber (typisk på Sørlandet). Orreleikene er lette å finne fordi du hører de spillende fuglene på flere km avstand. Ut på dagen kan du gå til stedet og lete etter fjær og lort - da vet du hvor selve spillplassen ligger. Jeg pleier å legge meg til i telt minst 1 time FØR solnedgang om kvelden, og går ikke ut før ETTER at fuglene har forlatt spillplassen godt ut på formiddagen. God leik og lykke til!

Roar Solheim (15.04.2009)


#Diverse

snøspurv

På Rambergøya utenfor Oslo så vi en fugl vi ikke har sett før. Det viste seg å være en snøspurv. Hvor sjelden er den i Oslo-området?

H..O.R. (14.04.2009)

Svar:

På Østlandet og rundt Oslo vil du bare se snøspurv under trekket, og da fortrinnsvis om våren. Det hender at de kan ferdes i store flokker, men du kan også se enkeltfugler i blandet flokk sammen med sanglerker. Jeg vet dessverre ikke detaljert hvor vanlig eller sjeldent det er å se snøspurv rundt Oslo, men dette kan lokale ornitologer nok svare bedre på. Gå inn på hjemmesidene til Norsk Ornitologisk Forening (Birdlife.no) og sjekk under organisasjon. der finner du adresser og kontaktpersoner i ditt lokalmiljø.

Roar Solheim (14.04.2009)


#Diverse

Ugler

Hallo ! Jeg har undersøkt litt og funnet ut litt om noen ugler som bor i Norge, selv bor jeg i Bergen og syntes at ugler er noen veldig skjønne fugler. Jeg har aldri sett en ugle før ( bare hørt en ) og da lurte jeg på om du hadde noen gode tips om hvor uglene ferdes og legger reir . De uglene jeg er mest intrisert i å se er den lille perleugen og den aller minste som jeg ikke husker hva heter ..

Hilsen Camilla <3

C. (14.04.2009)

Svar:

Hei, Der du bor, er det nok kattugla du har størst sjanse til å komme over. Det er ikke så lett å få sett den ute i skogen, for den er ganske sky. Men kattugla kan hekke nært folk, og den pleier å lage mye lyd. Etter at det har blitt mørkt kan du høre kattugleropene. I vår har det vært nokså labert med ugleroping, men noen kan være å høre. Hvis du får noen til å kjøre deg i kulturlandskapsområder (jordbruk og skog) omkring Bergen en kveld, så kan dere stoppe med 1-2 km mellomrom og lytte i ca 5 minutter. Da bør dere ha sjanse til å kunne høre kattuglene. Hannen roper et langtrukkent hooooo - etterfulgt av et skjelvende hohohohohohohoooooo.
Perleugle, og den minste, spurveugla, er ikke vanlige på dine kanter, men du kan kanskje treffe dem på Voss. Ellers er det nok lettest å finne perleugle og spurveugle i barskog på Østlandet. I år er det lite sjanse til å høre disse to der, for det er svært lite mus å finne, og ingen syngende ugler å høre.

Roar Solheim (14.04.2009)


#Diverse

verdas største fugl

eg lurar på kva som er verdas største fugl som kan fly?

A.V. (14.04.2009)

Svar:

Fuglen med det største vingespennet er nok vandrealbatrossen, som kan ha et vingespenn på opp mot 3,5 meter! Den tyngste flyvende fuglen er trolig stortrappe, som kan veie opp mot 18 kg (det hevdes at enkelte har veid så mye som 24 kg, men dette er ubekreftede opplysninger).

Roar Solheim (14.04.2009)


#Diverse

Måkeegg

Jeg lurer på om alle egg måka legger er befrukta? Blir det måkeunger av alle? Eller er det som med hønseegg, at det legges kontinuerlig, men bare de som er befrukta blir unger?

H.V. (14.04.2009)

Svar:

De fleste ville fugler legger bare egg når de skal ruge på dem. Dette skjer ikke dersom hunnfuglen ikke har en make, som både kan befrukte eggene og bringe mat til hunnen før eggleggingen. Så dermed er det sjeldent at ville fugler legger ubefruktede egg. Men det skjer av og til, og da er det gjerne unge fuglepar hos arter som lever lenge, som er uerfarne og kanskje ikke får gjennomført parringen slik at egget blir befruktet.

Roar Solheim (14.04.2009)


#Fuglekasser

skoleprosjekt

hei. vi er en gjeng som går vg1 naturbruk. vi har i dag fått et prosjekt om fugl. det ene vi skal gjøre er å lage og sette opp en fuglekasse. har du noen tips til hva slags kasse (eventuelt tegninger) og fugler vi burde satse på å gå etter på denne tiden av året?
mvh. vg1 naturbruk Kjelle vgs

O.H. (14.04.2009)

Svar:

Gå inn på hjemmesidene til Norsk Ornitologisk Forening (Birdlife.no) og se under headingen tidsskrifter. der finner dere bladet Fuglevennen. Gamle nummer ligger ute som PDF-dokumenter, og i mange av dem finner dere beskrivelser, mål og bilder av ulike fuglekasser. Forsøk en fuglekasse for kjøttmeis og fluesnapper (flyvehull 3,2 cm diameter), evt. en for stær (ca 4,5 cm diameter flyvehull).

Roar Solheim (14.04.2009)


Beising/oljebehandling av fuglekasser

Jeg har tidligere beiset mine kasser utvendig med Trebitt, i en gråbrun farge. Nå har jeg flere kasser jeg snart skal henge opp, og jeg tenkte å beise dem først. Men Trebitt lukter jo sterkt, sikkert ikke så veldig miljøvennlig, bør jeg vente med beising til høste, etter at hekkesesongen er over? Kan dere evt. anbefale meg andre midler å behandle treverket med?

I.I.A. (14.04.2009)

Svar:

Dette er nok ikke noe problem for fuglene. Beisen tørker relativt raskt, og lukt og eventuelle avgasser forsvinner nok etter få dager med soltørking. Det er lurt å behandle kassene med noe utvendig - da varer de lenger. Legg gjerne takpapp på taket også.

Roar Solheim (14.04.2009)


#Diverse

Fordøyelsen hos fjørfe

Kan noen greie ut om fordøyelsen hos fjørfe?

S. (13.04.2009)

Svar:

Dette må du sjekke landbrukssider eller veterinærsider for å finne svar på.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Diverse

Måkeplage

Vi er utrolig plaget med måker i sentrum. Nå har de begynt å danne par og startet skrikingen. Dette pågår til langt ut i juli. De er svært aggresive og skremme både voksne og barn.
Hva kan gjøes for å holde dem borte, og hvorfor er de ikke på holmer og skjær? De må tillegges at her er det revfri sone.

S. (13.04.2009)

Svar:

Måker oppdager raskt at på taket av hus og bygninger er egg og unger trygge mot spesielt mink. Minken kan være en stor plage for fuglene mange steder langs kysten. Ved å hekke nær oss mennesker, kan fuglene få noe eller mye beskyttelse mot mink, rødrev og av og til også eggespisende fugler som kråker. At måkene er ganske høylydte, er nok noe vi må lære oss til å leve med. Om våren kan mange fuglearter synge så intens og kraftig nær hus og soverom at noen og en hver kan ha vanskeligheter med å sove. Da må en finne andre løsninger.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Påske gjest

så en anderledes fugl i påsken i Aremark,Østfold.
Oransje bryst ned til stjert og rundt øyne.Rygg og hode olivengrønn,ikke spettete fjær drakt.Størrelsen var litt mindre enn dompap. vi fikk dessverre ikke tatt noe bilde av denne. Men vi har sett igjennom våre og andres fuglebøker

S.K.K. (13.04.2009)

Svar:

Det høres ut som at dere har sett en rødstrupe. Sjekk denne i bøkene.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Hei

Jeg så en fugl i hagen her i dag og trodde først det var en trost, men den er brun og ser ut til å ha for kort hale. http://karlsbakk.net/bilder/webgal/hva_slags_fugl/ - bildene er dårlige, men den fløy da jeg prøvde å åpne vinduet...

R.S.K. (13.04.2009)

Svar:

Bildene viser en svarttrost hunn.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Diverse

Alder fasan

Har blitt vekt av en fasan som hakker på vinduet tidlig om morgenen. Kun i vårperioden. Kan se ut som det har sammenheng med kjønnsdrift. Dette har pågått siden 1991. Dette er på Nøtterøy. Det ser ut som det er samme fasanen som har holdt på hele tiden.
Kan det vøre riktig?

T.M. (13.04.2009)

Svar:

Det virker utrolig, for fuglen må i så fall være 18-19 år gammel! Det er ekstremt mye for en hønsefugl. De fleste hønsefuglene vi har i Norge lever kanskje 5-8 (10?) år på det meste, men levealder er ikke spesielt godt undersøkt hos denne fuglegruppen. For å si dette sikkert, måtte fuglen helst ha vært ringmerket slik at individet kunne kjennes igjen. Jeg tror mest det er spesielle faktorer ved vinduet som får ulike fasaner til å ville hakke på det. Hva det kan være, er imidlertid vanskelig å ha noen formening om. jeg har ikke tidligere hørt om hønsefugler som gjør dette.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gul spurvefugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, jeg og min søster oppdaget denne fuglen i et bjørketre i hagen vår i Rypefjord i Hammerfest kommune. Vi klarer ikke å finne ut hva den heter. Kan du hjelpe oss?

T.Ø. (13.04.2009)

Svar:

Dette er en kjøttmeis. Gul underside, gulgrønn i nakken, blågrå rygg og vinger, og hvitt kinn i et blåsvart hode. Hvis den hadde vist brystet mot dere, ville også en tydelig midtstilt sort bryststripe vært synlig.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Diverse

hei,

Hvordan skaffer reker oksygen til celleåndingen????

N. (13.04.2009)

Svar:

Reker puster med gjeller, lik andre krepsdyr.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette for en fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

gikk tur og kom over denne, har ikke sett denne før.

E.L. (13.04.2009)

Svar:

Dette er en krikkand hann. Flott bilde! Det er ikke lett å få så gode bilder av krikkendene, for de er vanligvis temmelig sky!

Roar Solheim (13.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ørneobservasjon?

Vi vr på vei til Hvaler sist lørdag ettermiddag. Rett syd for Fredrikstad, på Kråkerøy, observerte vi to store fugler rolig evevende høyt på himmelen i østlig retning fra der vi kjørte. Dvs. at fuglene da befant seg over utløpet av Glomma, eler over Øra området. Vi reagerte begge på størelsen på fuglene da de flakset med vingene en kort stund. Første tanke var jo at det var et par større måker som drev på, men det stemte liksom ikke med flygehøyde og størelse. Ved nærmere ettersyn tydet alt på at dette var ørn. Havørn? Lange nærmest rektangulære vinger når de viste undersiden, og kun en javn bue i vingene når de viste seg mot/forfra. Umulig å se farge/tegninger siden de var høyt oppe og mye motlys.
Kan dette ha vært et havørnpar?

På forhånd takk.

Hugo Strøm

H.S. (13.04.2009)

Svar:

Det er vanskelig å si sikkert ut i fra den begrensede beskrivelsen, men ditt inntrykk av at vingene på fuglene var rektangulære, kan tyde på at dette har vært to havørner. De er absolutt ikke usannsynlige gjester ved Øra! Ellers er det en del våker å se på trekk nå, men de gir ikke det samme rektangulære inntrykket av vingene. Min karakteristikk av en havørn med utstrakte vinger som du ser mot himmelen, er at det er ei stor låvedør som kommer glidende (!)Dette kan dreie seg om ungfugler, og kanskje er det ørner som vil etablere seg i området. det samme skjer for tiden langs Agder-kysten.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Sykdom og skader

Re: Hva kan dette være?

Bilde vedlagt spørsmålet

Det viste seg senere at det faktisk var en kråke med knekt nebb vi så.

M. (13.04.2009)

Svar:

Nei, dette er ingen vanlig kråke. Det er en kornkråke, men med unormal nebbvekst. Nebbspissene har vokst mye lenger enn de skal. Dette er en "skade" som av og til ses hos enkelte fugler, og hos vidt forskjellige arter. jeg vet ikke om det skyldes en genetisk feil, eller om forholdet har andre årsaker. Kanskje kan fuglen leve en stund med et slikt nebb, men med tiden får den nok problemer med å ta til seg nok og riktig næring.

Roar Solheim (13.04.2009)


#Diverse

Traner

Hvorfor har det kommet så mange traner de siste to årene til Nannestad?

H.J. (12.04.2009)

Svar:

Det vet jeg ikke svaret på. Men det KAN ha sammenheng med en generell økning i bestanden av traner i hele nord-Europa. Sammen med denne økningen ser vi at stadig flere traner velger å hekke på eller nær kulturmark, ved åker og eng. Dette er noe forholdsvis nytt, og vi vil nok stadig oppleve at flere traner hekker på denne måten. Om dette er årsaken til bestandsøkningen, eller en effekt av økningen, det vet vi ikke svaret på. Men resultatet er at trana endrer karakter fra å være en sky villmarksfugl til å bli en ikke fullt så sky kulturmarksfugl.

Roar Solheim (12.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugl med Bart?

Såg idag et fuglepar der fuglene hadde bart. Barten var like stort som ansiktet på begge sider,såg ut som kattens værhår.Fuglene var 8-9 cm,gråaktig evt. med noe grøntskjær i fjærene

A.L.S. (12.04.2009)

Svar:

Kan du ha sett en fugl som har vært i ferd med å samle inn reirmateriale? Meiser og noen andre plukker bl. a. dyrehår til sine reir, og f. eks. elghår er populære. De er veldig lange, og en fugl med slike i nebbet kan nok sikkert gi inntrykk av det samme som en katt med lange værhår.

Roar Solheim (12.04.2009)


#Fugleforing

Flaggspett

Er det normalt at hakkespetter ``flaggspett`` spiser av meise-boller?

J. (12.04.2009)

Svar:

Ja, dette er helt normalt. Flaggspettene besøker ofte forplasser, og ulike former for fett (spekk, talg, meiseboller og kokosnøtter) er noe av det de setter mest pris på.

Roar Solheim (12.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags ugle er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Var temmelig sikker på at dette var ei jordugle, men da den satt på en stolpe så jeg at den hadde "ører", og da ble jeg veldig usikker.

S. (12.04.2009)

Svar:

Dette er slektningen - en hornugle. Fjærtoppene (som ikke har noe med ører å gjøre) er her ikke synlige, men mengden tverrstreker på stjerten (og det faktum at de er veldig smale) viser at det er en hornugle. Jordugla har færre og bredere tverrstriper på stjerten. Når du forstørrer bildet, ser du også at fjærene på hodet over ansiktet er gråspraglete/vatrete. Hos jordugla er fjærene her rent gulorange med mørke flekker (flekkene er mer tydelige).

Roar Solheim (12.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva kan dette være?

Bilde vedlagt spørsmålet

Oppdaget den i hagen vår her på Sunde som ligger ved Hafrsfjord.Nebbet så ut som en saks.Den var ikke så veldig redd, kastet litt brød til den for å se om den kunne ta til seg mat med det merkelige nebbet og det så ut som at teknikken satt inne.Bildene er tatt med mobilkamera så kvaliteten er ikke helt god når jeg førstørrer bildene.

M.A. (12.04.2009)

Svar:

Jeg får ikke opp bildet, så jeg kan ikke se hva du har fotografert. Men hvis nebbet minner om en saks, er det spørsmål om du kan ha fotografert en av korsnebb-artene?

Roar Solheim (12.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hvilken større fugl har hunden min funnet denne fjæra av

Bilde vedlagt spørsmålet

Det ser ut til å være en større fugl - kanskje en hauk.
Håper bildet er bra nok for bestemmelse.
Lengde 33 cm

G.A.S. (12.04.2009)

Svar:

Dette er en håndsvingfjær av enten fjellvåk eller musvåk. Men du har fotografert den bare fra undersiden, og da er det ikke helt lett å se hvilken av de to artene det er. Et foto fra fjæras overside hadde gjort det litt enklere.

Roar Solheim (12.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg så denne fuglen langs bredden av Bjerkreimselva i Rogaland i påsken. Den flyttet seg ikke selv om vi gikk ganske nærme. I fugleboka og på internett finner jeg ingen som ligner med dette nebbet, men det nærmeste kan kanskje være en skarv? Noen bedre forslag?

L. (12.04.2009)

Svar:

Dette ser ut til å være en moskusand, eller en tamform av denne anda (er ikke helt sikker på hvordan alle varianter ser ut, men det er definitivt en forvillet/rømt tamfugl).

Roar Solheim (12.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Observasjon av ørn øst i Oslo.

Observerte en stor fugl idag. Kan det ha vært en ørn? Den fløy svært høyt med lite vingebevegelser. Observert kl. 14.40 idag på HØYBRÅTEN.

S.J. (12.04.2009)

Svar:

Dette er altfor mangelfull beskrivelse til å kunne si hva slags fugl du kan ha sett. Det er mange store fugler som kan trekke over Oslo på denne tiden av året. Dersom det har vært en rovfugl, er musvåk eller fjellvåk mest sannsynlige arter. Traner kan gli lange strekninger uten vingeslag, det samme kan store måker. Det er nok lite sannsynlig at det er en ørn du har sett over byen, selv om heller ikke det er umulig. Både kongeørn, havørn og fiskeørn kan godt krysse over Oslo dersom de skal forbi byen.

Roar Solheim (12.04.2009)


#Fugleforing

Fóring av svaner og ender

Er det greit å dele ut brødskalker til svaner og ender, eller er det andre ting som egner seg bedre?
Det er jo en viss sjarm med dette å dele mat med dyrene, men; er det aller best å la være?

K. (11.04.2009)

Svar:

Det er ingen ting i veien for at du skal mate ender og svaner med brødrester! Bare fortsett! Fuglene får mat, og du får fine næropplevelser med dem. Når det er "vill" mat å finne, forsyner fuglene seg av dette. Brødmaten er et ekstra gode, og slike kornprodukter ligger nært opp plantekost som disse fuglene ellers spiser (gress, skudd, frø etc.).

Svaner og ender kan også fores med ulike kornprodukter.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Fuglekasser

Kamp om fuglekassen!

Hei!
Hengte opp to fuglekasser i mars beregnet til meis,32mm åpning.Ene henger opp under rafta på garasjen mot hagen.Gikk kjappt å få blåmeis å kjøttmeis på inspeksjon,å for et par dager siden begynnte blåmeisa å bære med ting inn til reir så det ut som.Men igår var der full krig mellom Gråspurv å Meiseparet.Idag ser det ut som Gråspurven har "vunnet".Den jager meisa med engang den kommer.Men det ser ut som spurven er mer interessert i åpninger under rafta på grasjen,lurer på om den har tenkt å bygge der,å at den derfor jager meisene siden kassa henger på veggen.MEn den kiker inn i kassa med av å til.Hvordan tror du dette ender?Bygger spurven i kassa,eller gir den seg å meisene kommer tilbake?KAn det tenkes at spurven kan bygge under rafta å meisene ikassen selv om det er veldig nære hverandre?HAdde veldig lyst å få fugler i kassen,så lurer på om det evt kan lønne seg å flytte den nå,men det er vel for sent?

J.G.Å. (11.04.2009)

Svar:

Det kan godt hende at gråspurvene anser fuglekassa som "sin" eiendom, selv om de ikke har bestemt seg for hvor de til slutt kommer til å bygge reir. Dersom du har mulighet til å flytte fuglekassa litt lenger unna garasjen (5-10 m?), så kan du gjerne forsøke det. Meisene har bare såvidt startet med å trekke reirmaterialer inn i kassene, I sør-Norge skjer vanligvis egglegging hos meisene først helt i slutten av april, og dette er nok det tidligste kjøttmeis og blåmeis starter omkring i landet. Derfor vil nok meisene følge etter dersom de er interesserte i kassa.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Fuglekasser

Lappmeis og fuglekasse

Hvorfor er det ikke svarefunkjson her? Er sikkert lappmeis. Var ute nå, og bygde fuglekasse til en gråspurv. Den ble avlang, med hull på den ene langsiden, langt til høyre. Håper på å få gråspurv i den. Hullet er 35 mm. Tenkte vi skulle bygge fler, kan lappmeis bruke 35 mm, hvis ikke, hvilken størrelse kan den minst og maks bruke? Hvordan er målene på en til lappmeis, vil den ha standard form eller avlang?

N.N (11.04.2009)

Svar:

Jeg har ikke egen erfaring med lappmeis, men ser av litteraturen at den skal være ganske lett å få i kasser. Den benytter samme kassetype som kjøttmeis bruker, dvs "vanlig småfuglkasse". Slike kasser kan ha 3,2-3,5 mm diameter flyvehull, og være 25-30 cm høye med 12-15 cm indre tverrmål. et burde holde.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Lappmeis

Vi bor ikke så langt fra pasvik, kun rundt 25 km i flystrekning. Har sett flere lappmeiser, og er ganske sikre på at det er den. Hva kjennetegner den?

N.N (11.04.2009)

Svar:

Ja, da har du mulighet til å få nærkontakt med lappmeis. Den kan minne om en stor granmeis, men den er brun på rygg og kroppssider, ikke grå slik granmeisen er. Kalotten på hodet er brunsvart(ikke helsvart som hos granmeis). Lappmeisen har et trekantet, sort felt (smekke) under nebbet. I nedkant er dette feltet bredere enn hos granmeis.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasser

Leste i fuglevennen om en flerbrukskasse til ender og sånn. Lurer på om man kan lage noe lignende for småfuglene også. Kan man kombinere en eller flere fuglekasser som passer for disse artene: gråsisik, grønnfink, gråspurv, lappmeis, kjøttmeis og svarthvit fluesnapper? Hvor stort skal hullet være, og målene på kassa? Kanskje man kan lage 2 forskjellige kasser, en for de større, og en for de mindre? Hvilke av de artene vil kunne hekke i kasse? Har bygd en kasse med 35 mm hull, hvilke av dem vil kunne hekke i den? Ser du skriver at man ikke skal lage kasse med sittepinne på, hva med en liten plenkebitte på langs foran hullet?

N.N (11.04.2009)

Svar:

Gråsisik og grønnfink hekker ikke i fuglekasser. Lappmeis er uhyre sjelden, og finnes bare i Pasvik og noen få steder i Hedmark. Gråspurv, svarthvitfluesnapper og kjøttmeis kan du lage standardkasse til, ca 30 cm høy, 12-15 cm indre mål, og hulldiameter på 3,2-4 cm. Den kassa du beskriver, kan gå til alle disse artene. Kasser med hulldiamater 2,8 cm kan passe til svartmeis. den foretrekker små kasser med lite hull. Også spettmeis kan gå i den standardkassa jeg beskriver over.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

Spørsmål om verping

Jeg lurer på hvorfor høns legger egg daglig, befruktet eller ei, når andre fugler ikke gjør det? Hva er forskjellen?

P. (08.03.2009)

Svar:

Flere andre fugler legger egg daglig under eggleggingstiden, men de stopper som regel når de har lagt et helt kull. Kullets størrelse bestemmes som regel av næringstilgangen for den enkelte fuglearten, samt hvor mange egg det er mulig å ruge på. Også ville fugler kan legge egg selv om de ikke er befruktet. Viltlevende hønsearter legger egg lik andre viltlevende fugler. Vi har holdt høns og temmet dem i mange tusen år. Da har folk plukket ut og avlet på de individene som fortsatte å legge egg når de fikk mye mat, og når eggene stadig ble plukket vekk slik at høna ikke kunne legge seg til å ruge. Dette er menneskelig utvalg i praksis, til forskjell fra naturlig utvalg (seleksjon).

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

mat

hva er bokfinkens mat?

T.A.H. (02.04.2009)

Svar:

Bokfinken spiser frø og insekter. Den plukker mye mat på bakken, men når bladene spretter på trærne, plukker den insekter og nsektlarver oppe i trærne.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

Hvor er svartandhannene?

Jeg bor i Stavangerdistriktet og har i løpet av vinteren observert over 60 svartender, men alle har hunndrakt. Jeg har snakket med andre fuglekikkere og vi tror at hannene overvintrer en annen plass, kanskje nærmere sitt hekkeområde. Er det mulig å få en kommentar til dette?

B.M. (26.03.2009)

Svar:

Jeg kjenner dessverre ikke svartendenes levevis særlig godt, men denne delen av fuglenes biologi er visstnok ikke særlig godt undersøkt. Flere andre observerer det samme som du, nemlig at de voksne hannene synes å mangle langs kysten om vinteren og utover våren. Fuglene har neppe ulike overvintringssteder for kjønnene. Derimot kan det hende at de fuglene dere ser ikke alle er hunner, men ungfugler. Hannene får ikke full voksen drakt før utover vinteren (vet ikke nøyaktig hvordan og når dette skiftet skjer). Ungfugler og voksne KAN ha ulike overvintringssteder. Hvis dette er forklaringen, ser dere både hanner og hunner, men hvis de er ungfugler klekket i 2008, så er det kanskje ikke så tydelig forskjell på kjønnene ennå. Dette er den mest rimelige forklaringen jeg kan finne på det du beskriver.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Økologi og atferd

Måkens alder

Hva er ca gjennomsnittet på måkens alder? (den vanlige hvite måken)

L. (09.04.2009)

Svar:

Det er dessverre ikke noen enkelt måkeart som er "vanlige, hvite måker". De mest vanlige artene vi har i Norge, er nok gråmåke langs kysten, og fiskemåke både langs kyst og i innland. Ringmerking gir en del svar på fuglenes mulige levealder. De eldste kjente, ringmerkede måkene i Norge er: Hettemåke 26 år 8 mnd., Fiskemåke 22 år 4 mnd, Sildemåke: 15 år 9 mnd., Gråmåke 33 år 10 mnd., Svartbak 20 år 4 mnd. og Krykkje 19 år 5 mnd. Dette betyr at mange måker nok kan leve til de blir 25-35 år gamle! Det er en anseelig alder for en fugl! Gjennomsnittlig levealder blir derimot betraktelig lavere, for en stor del av fuglene dør før de blir ett år gamle. Det trekker gjennomsnittet nedover.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Diverse

Knytte fuglesang til art uten å se fuglen?

Nå som våren er i anmarsj er det mye forskjellig og vakker fuglesang å høre. Problemet er at jeg ikke ser fuglene, og ikke vet hvilke arter som synger...

Finnes det noe nettsted hvor man kan se artsnavn, bilde og høre sangen til fuglen? Det viktigste for meg når jeg ligger i senga og hører sangen er å kunne knytte selve sangen/lyden til den riktige arten.

O.M. (10.04.2009)

Svar:

Det finnes nå flere DVD-utgivelser hvor du får fram både fuglesangen og bilde eller filmopptak av den samme arten. Så dersom du er knyttet til senga, men har tilgang til en PC, så er det mulig å oppnå det du ønsker. Jeg kjenner ikke direkte de enkelte produktene, men NOF´s firma Natur og Fritid har god oversikt. Ring til 38 39 35 75, så vil du nok kunne få hjelp. Du kan også gå inn på firmaets hjemmeside og lete etter produktbeskrivelser. Nettsideadressen er: http://www.naturogfritid.no/

Lykke til!

Roar Solheim (11.04.2009)


#Fuglekasser

linerle kasse

fins det linerle kasse?viss det gjør d vill du senne meg mål

J.F. (10.04.2009)

Svar:

Linerler velger å hekke på mange ulike steder. Som regel gjemmer de reiret inne i steinmurer, steinurer, fjellsprekker eller i skjulte hulrom i bygninger og lignende. Ja, noen bygger hvert år reir til og med i mottorrommet på store maskiner, traktorer og lignende. En kasse til linerle kan bygges på samme måte som kasser beregnet på gråfluesnapper. Disse kassene er egentlig en liten reirplattform med tak over, og en kant for å holde reiret innenfor. Hvis du går inn på NOF´s hjemmesider birdlife.no og sjekker under rubrikken tidsskrifter, så finner du bladet Fuglevennen. De eldre heftene ligger ute som PDF-dokumenter. Går du til heftet fra våren 2007, finner du på side 17 bilder og beskrivelser av hvordan du lager en slik fuglekasse. Husk at linerla er litt tilfeldig som kassehekker, så dersom du skal være sikker på å få den i kasse, må du nok henge opp ganske mange slike. Lykke til!

Roar Solheim (11.04.2009)


#Diverse

Rovfugler som er farlig for mennesker

Finns det rofugler i Norge som er farlig for mennesker og som vi bør passe oss for? Har hørtmyter om at ravn har snappet opp og spist barn, men er dette elt tilfelle?

R. (11.04.2009)

Svar:

Det finnes såvidt meg bekjent ingen rovfugler i HELE VERDEN som er farlige for mennesker. Unntaket er når rovfugler eller ugler forsvarer reir og unger mot inntrengere. Da bruker de klørne, og kan klore fra seg temmelig kraftig. Her i Norge er det særlig kattugla som folk bør ha respekt for. I spesielle tilfeller kan foreldrefugler angripe mennesker som kommer truende nær ungene eller reirtreet. Vi som sjekker uglekasser og ringmerker slike fugler, bruker derfor skinnlue og slalombriller hvis reir av noen av de forsvarende artene skal sjekkes. Da de store moafuglene levde på New Zealand, fantes det også en ørneart der som jaktet på dem. Denne var større enn kjente, nålevende ørnearter, og en slik fugl kunne kanskje ha vært farlig for mennesker. Skjønt da menneskene ankom New Zealand, jaktet de og utryddet moa-fuglene, med det resultat at også ørnearten døde ut fordi maten dens forsvant.

Roar Solheim (11.04.2009)


#Diverse

Spørsmål:

Hvilke egenskaper skiller pattedyr fra andre dyr og hvilke egenskaper skiller fugler fra andre dyr?

H.O. (09.04.2009)

Svar:

Pattedyr har melkekjertler og pels (de aller fleste har også tenner), fugler har fjær, legger egg, og de har nebb.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasser

Jeg har laget meg en foringsplass på hytta, vi er der flere ganger i uka, så det er alltid mat der. Jeg har sett mange lappmeis, gråsisik (sisikene er så like, men jeg tror det er gråsisik), gråspurv, grønnfink og kjøttmeis. Hvilke av disse artene hekker i fuglekasse? Jeg vil gjerne ha fuglekasser for mange forskjellige fuglearter i området. Kan andre fugler enn linærle hekke i kasser med halv vegg? Det ville vært så mye lettere enn å bruke borr. Hvordan skal målene til en fuglekasse spesialisert til gråspurv være? Har hørt at den skal være avlang, men hvordan er målene? Ønsker gråspurven flere hull på en vegg? Gjør det noe om foringsplassen er tett opp på fuglekassene? Liker fuglene best at kassene er i tre eller på hytteveggen? Jeg liker å forme kassene litt annerledes enn normalt. Den siste kassen jeg bygde fikk hullet på siden i steden for foran. Den fikk også en terrasse av bjørk. Er det lett å få linærle i kasse? Synes de er så pene, men jeg har ikke sett så mange av dem. Kan sidensvans hekke i fuglekasse? Jeg liker sidensvans så godt, og i det siste har jeg sett en del av dem. Hva liker de å spise på foringsplassen? Sorry at det ble så mye spørsmål...

PS: Når jeg tidligere har spurt her, og skrevet e-post adressen nedenfor, har det aldri kommet noe. Kanskje den tjenesten ikke fungerer?

Mvh Eva

N.N (09.04.2009)

Svar:

Sidensvansen hekker ikke i kasser. Du kan fore den med epler, pærer og annen frukt. Linerle og gråfluesnapper kan hekke i kasser med halv vegg. Gråspurven hekker i mange ulike kasser, bare hullet er ca 3,5 cm i diameter, men kassen bør nok være montert på hus/vegg. Lag ikke kassekomplekser med flere hull ved siden av hverandre - det er bedre med flee adskilte kasser. Hvis du går inn på hjemmesiden til NOF (birdlife.no) og sjekker under tidsskrifter, så finner du PDF-filer av eldre nummer av bladet Fuglevennen. Der finner du masse artikler om fuglekasser, med mål og beskrivelser.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Lurer på fugle art

Så en fugl på brettet i dag. Likner på en fink, brun, men med 2 oransje striper på ryggen. Har du noen formening om hva slags fugl dette kan være?

T.S. (10.04.2009)

Svar:

Beskrivelsen er noe mangelfull. Bjørkefinken har en orange skulderflekk, men den passer ikke å beskrive som "stripe på ryggen". Sjekk denne arten i fugleboka. Det hjelper om du har beskrivelse av farger og tegninger på resten av kroppen til fuglen, samt beskrivelse av hvor dette er i landet.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Økologi og atferd

Flytter ringduer reiret?

Et ringduepar har slått seg til i et gammelt rede.8m o.bakken.i en liten park. Så dukket 3.mann opp. Nå ser det ut til at reiret blir revet, eller flyttet ca 100 m vekk.
Det gamle reiret ligger bar 3-4 m. rett utenfor vår balkong.
Er det noen forklaring på det som skjer?

N.N (09.04.2009)

Svar:

Jeg går ut i fra at du med "3. mann" mener en tredje ringdue (?). Nei, det finnes ingen enkel forklaring på hva som foregår. Kanksje har det vært et partnerbytte i paret (en fugl har blitt utkonkurrert av den andre), og denne nye fuglen er ikke fornøyd med det første reirplassvalget. Dersom duene hadde rukket å legge egg, og disse ble spist av et annet dyr (kråke, skjære, ekorn etc.), så kan det være årsaken til at duene bygger et nytt rede. Fugl pleier sjelden å legge egg i samme rede dersom et kull går tapt - da velger de helst en ny reirplass.

Roar Solheim (10.04.2009)


#Sykdom og skader

Døde dompapper

Hei. Vi har i det siste funnet flere døde dompapper. Hva kan dette komme av? Er det noe mat vi kke burde gitt dem?

N.N (09.04.2009)

Svar:

Det er ikke mulig å fastslå hva fugler kan ha dødd aqv uten å undersøke dem nærmere. Det er neppe fuglematen som er årsaken. Dompap er en av artene som kan rammes av salmonella, en smittsom bakterieinfeksjon (som også kan ramme oss). Hvis fuglene ligger nær et vindu, kan flere ha flydd mot vinduet samtidig (f. Eks. hvis de har blitt skremt av en hauk).

Roar Solheim (10.04.2009)

««første 46 113 - 46 162 av 49 949 siste»»