Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 45 882 til 45 931 av totalt 50 019 spørsmål


#Trekkfugler

Trekkfugler

Hvor kom trekkfuglene opprinnelig fra? Var de først i Norge eller i Afrika?

K.4.V.I.O. (26.05.2009)

Svar:

Trekkende fugler har nok startet der det er enklest å bo hele året. For fuglene som trekker til Afrika, så har de nok i utgangspunktet vært tropefugler som har fløyet mot nord i sommerhalvåret for å hekke. Disse fuglene har strukket trekkavstandene sine enormt i de få tusen årene som har gått etter siste istid. Dengang trakk de kanskje bare fram og tilbake over Middelhavet.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Trekkfugler

Trekkfugler

Hvorfor blir ikke trekkfuglene bare værende i Afrika?
Hvordan finner de veien dit de skal reise?
Hvor mange trekkfugler finnes det i Norge?
Hvordan og når vet de at de skal dra hjem til Norge igjen?
Hvor gammel kan en trekkfugl bli?

Dette er spørsmål elevene fant ut i lekse.

4.V.I.O. (26.05.2009)

Svar:

Det er innlysende at insektspisende fugler ikke kan være i Norge om vinteren, men hvorfor flyr de fra Afrika og hit nord for å hekke? Svaret ligger i at insektproduksjonen er så enorm når du kommer mot polarsirkelen (24 timer med lys, plantevekst hele døgnet og dermed masse insekter). Selv om det koster i form av fare for å dø under trekket, så er gevinsten i antall unger fuglene kan fø opp større enn hvis de skulle hekke i Afrika. Fordi vinterne er så strenge i nord, er det heller ikke på langt nær så mange andre dyr som kan spise fuglenes egg og unger i nord, som det en finner i tropene. Når utbyttet er større enn kostnadene, ja da velger fuglene den løsningen som gir flest unger på vingene.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Økologi og atferd

Måkeangrep

Hei
Jeg lurer litt på disse skinnangrepene til måkene. Er det riktig at måkene sikter med bærsjen sin (som et bombefly), og bruker dette med hensikt i å skremme vekk "fienden"? Eller er det mer tilfeldig hvis man blir truffet av måkebærsj?

K. (26.05.2009)

Svar:

Jeg er litt usikker med hensyn til måkene. Det er mulig at de skiter for å treffe fredsforstyrrere, men de som virkelig har utviklet dette til et forsvarsvåpen, er gråtrostene. De kan virkelig sikte seg inn og "drite ut" en ugle eller en rovfugl som kommer for nær reir og unger.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Trekkfugler

Hvor drar alle måkene?

Hei. Lurer på om måkene trekker? På vinteren ser vi sjelden noe til de her i Namsos- men på våren dukker de plutselig opp igjen som "paddehatter" ...overalt..........så hvor har de vært?

E. (26.05.2009)

Svar:

Flere måker trekker mot kysten, eller sydover ut av landet. Det er derfor ikke så underlig at du ikke ser så mye til dem om vinteren der du bor.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Diverse

kattugle egg

hei eg lurte på.....det var ein klasseelev som sa at de skulle skjekke ein fuglekasse os så var det tre egg der først os så ca 1 eller 3uker seinere var det bare eit halt egg igjen ka kunne ha skjedd???????

F. (26.05.2009)

Svar:

Det høres ut som at eggene kan ha blitt spist av mår. det skjer ganske ofte med kattugle- og perleuglekull i kasser.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Råvfugl på finnskogen

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg var på tur i finnskogen i hedmark i mai, og fikk øye på en rovfugl som svevde høyt oppe. Den slo litt med vingene, og i kikkerten så jeg en tydelig hvit overgump, som jeg også fikk på bildet som er sendt med. En dag senere så jeg en veldig grå rovfugl, med samme hvite overgumpen som den som svevde, men greide ikke få et bilde av denne. Kan det ha vært et myrhaukpar jeg så?

S.W. (26.05.2009)

Svar:

Bilde viser en rovfugl med tydelig hvit overgump. Derfor er dette med stor sannsynlighet en myrhauk hunn. Eneste mulig forvekslingsart hos oss kan være enghauk, men den observeres svært sjelden i Norge og er ikke hekkefugl hos oss. Hannen til myrhauk er svært lys grå, og har også denne hvite overgumpen, men den blir ikke like fremtredende som hos hunnfuglen.

Morten Ree (26.05.2009)


#Diverse

Reir i jordbærlandet vårt

Hei! Et tjeldpar har funnet ut at jordbærlandet vårt er et fint sted å ha reir. Problemet er bare at de er så redde for oss og forlater reiret med det samme vi kommer ut i hagen. Kan det hjelpe å sette en slags port eller noe foran/rundt reiret deres sånn at vi kan bruke hagen. Vil jo gjerne at de skal få ut ungene, men vil også gjerne bruke hagen før det har gått tre uker:) Hvor lenge kan de være borte fra eggene før de blir kalde?

C.H. (24.05.2009)

Svar:

Ikke lett å løse dette problemet. Fugler som legger reir nær oss mennesker, pleier som regel raskt å venne seg til våre aktiviteter, og kan ligge på reir og ruge mens vi beveger oss nær fuglene. Derfor er det underlig hvis ikke disse tjeldene oppfatter at dere ikke utgjør noen fare, og fortsetter å ligge på reiret. Hvor lenge egg kan ligge uten ruging, avhenger både av eggenes størrelse, hvor langt det har gått ut i rugetiden, og temperaturen i lufta. Jeg er ikke kjent med hva grenseverdiene for eggenes toleransegrenser er. Dere bør ikke forsøke å sette opp noe nær reiret, da kan fuglene lettere bli skremt og forlate reiret.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Diverse

fluesnapper

hvor lang rugetid? ca; hvor mange egg? når prøver ungene å fly? forstyrrer jeg med plystring?

T.S. (25.05.2009)

Svar:

Svarthvitfluesnapper legger vanligvis 6-8 egg. Når siste egg er lagt, begynner hunnen å ruge. Fluesnapperen ruger ca 14 døgn før eggene klekkes. Ungene fores i reiret i 15-16 døgn. Du forstyrrer neppe fuglene med å plystre - for fluesnapperne er det nok mer som all annen bakgrunnsstøy, som de ignorerer.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Økologi og atferd

ankan som följde med hem

Hej! jag börjar med att beräta en historia. För flera år sedan hade man på ett friluftsmuseum/zoo problem med en ung anka (vit tamanka) som följde med besökare hem. Vaktmästaren tröttnade på att hämta ankan så han vile avliva den. En kamrat till mig arbetad där och hon frågade om jag inte kunde ta hand om den. Det gjorde jag gärna - varje dag tog jag henne till en sjö och "kastade" i henne. sedan sprang jag allt jag kunde - ibland hann hon ikapp mig så då fick vi göra om det. På kvällen gick jag ned til sjön och då kom hon direkt. En dag i slutet av sommaren ville hon inte följa med längre - hon hade hittat en vän/älskare. (en annan anka) Därefter var jag helt ointressant. Jag undrar vad som sannolikt har hänt under hennes uppväxt eftersom hon följde med människor hem - när jag fick henne var hon ung men fullväxt. mvh mona

N.N (25.05.2009)

Svar:

Det høres ut som at dette var en and som ble fostret opp av mennesker. Adferdsforskeren Konrad Lorentz viste for mange år siden hvordan kyllinger av andefugler preges på det første de ser etter at de er klekket. Dersom en andunge håndteres av mennesker rett etter klekkingen, så kan den preges på mennesker som "mor". Hvis det er dette som lå til grunn, kan det forklare hvorfor denne anda fulgte etter mennesker, men at den sluttet med dette da den oppfattet at det fantes andepartnere som den kunne kurtisere.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Diverse

Svaleunger som faller ut av redet under høykjøringa

Vi har flere svalereder i låvetaket (inne) og setter pris på det.
Ifjor opplevde vi at flere unger omkom ved at de hoppet/falt ut av redet akkurat den dagen da vi skulle kjøre inn høy. Det er jo mye bråk med folk og traktor da, så det kan være fordi de blir skremt.
Vi prøvde å redde ungene og la dem slik til at foreldrene skulle kunne finne dem, men det var stressende og ubehagelig både for oss og fuglene. Og minst to av ungene døde.
Har du noe råd for å unngå en slik situasjon? Har tenkt på om vi kunne spenne ut et stort tøystykke, plater eller noe lignende under taket, slik at fugleungene eventuelt falt ned i dette og dermed ikke kom ned arbeidsområdet vårt. Dermed ville ungene bli liggende under redet.
Men vil foreldrene sky redet hvis det plutselig kommer et sånt nytt element rett under det? Og vil de fore ungene hvis de ligger under redet i steden for i det?

B.B. (25.05.2009)

Svar:

Dette var et vanskelig problem. Jeg har ikke hørt om tidligere at låvesvaleunger har hoppet ut under slike omstendigheter. Og hvis de først gjør det, så er det vanskelig å tenke seg hvordan en skulle forhindre at de hopper ut. Jeg går ut i fra at dere har hatt svaler på låven i mange år, og dersom dette hendte først i fjor, så er kanskje denne uthoppingen en tilfeldig, uvanlig hendelse? Hvis svalereirene ligger på akkurat samme sted hvert år, så kunne det kanskje gå an å lage en liten plattform med en 10-15 cm høy kant rundt og å feste slike under reirene. Slike svalereir ligger vanligvis oppe på bærebjelker, og en redningsplattform med sikringskant kan kanskje festes under disse. Men dette må i så fall gjøres om vinteren, FØR svalene ankommer. Å spikre opp slike plattinger mens reirene er i bruk, vil trolig føre til at svalene forlater reirene. Dette er den eneste løsningen jeg kan tenke meg, men den kan også tenkes å føre til at svalene flytter reirene sine til andre deler av låven neste år. Jeg vet ikke hvor sære låvesvalene er på krav til fri sikt nedover fra reiret, men slik jeg kjenner arten, så plasseres som regel reirene slik at svalene nærmest kan stupe nedover, rett ut fra reirkanten.

Roar Solheim (26.05.2009)


#Diverse

rukekasse/rede tilvaktel

Hei eg har japans og europeisk vaktel. Lurer på hvordan de legger redene sine i naturen. Eg ønsker å lage til til dem på mest mulig naturlig vis. Mine 15Vaktler ( tre haner og 12 høner) har 20m2 isolert inne, 10m2 overbygget uteareal med vegger i tillegg til 90 m2 som ikkje er overbygd.<masse busker og kratt. det ser ut til at dei stortrives, men det blir lagt egg både i hytt og pine. Har du et tips til vhordan lage rugekasser verpe kasser slik at dei får det mest mulig naturlig. Barnehgen i området er hekta på å være her å sjå på dei. spesiellt når eg har kyllingar

K.E. (25.05.2009)

Svar:

Vaktler og andre hønsefugler er bakkerugere, så de trenger du ikke å lage kasser til. men du kan kanskje forsøke å lage noen små "gapahuker", hvor du former til en reirgrop med litt strå og gress omkring. dette kan kanskje inspirere fuglene til å verpe i et rede, og ikke legge masse egg rundt omkring enkeltvis.

Roar Solheim (25.05.2009)


#Diverse

Kjøttmeis

Hei
Eg lurte på en ting. Eg skrive ei faktabok om kjøttmeis, så lurte eg på om kjøttmeisa er spiselig?

C. (25.05.2009)

Svar:

De aller fleste fugler kan nok spises, og de smaker sikkert ikke så forskjellig fra hverandre. Tidligere ble små spurvefugler spist, så som troster. Dette er heldigvis en tradisjon som e i ferd med å dø ut, i det minste her hos oss, og det er viktig fordi mange spurvefugler går tilbake i antall. Da trenger de ikke oss til å spise dem opp.

Roar Solheim (25.05.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

HVILKEN UGKEART ER DETTE?

Bilde vedlagt spørsmålet

Ugla ble oppservert i Alsvik i Gildeskål kommune i Nordland i begynnelsen av mai 2009. ikke så veldig stor / middels stor. Kan minne om kattugla, men har ikke sorte øyne.

Vil sette pris på å få svar. Har flere bilder om det trengs.

M.M. (25.05.2009)

Svar:

Hei, dette er faktisk en hornugle, men stedet den sitter på er mer typisk for jordugle. Denne fuglen har lagt fjærtoppene på hodet ned, slik at det er veldig snart å forveksle den med ei jordugle. Flott bilde!

Roar Solheim (25.05.2009)


#Diverse

melk til fuglunger?

Jeg har lest at man kan gi bortkomne fuglunger laktose fri morsmelkerstattnig.
ttp://www.fuglehjelpen.no/stell_og_foring_av_fugleunger.html

Nå har det seg slik at jeg har baby i hus og ammer mitt yngstenbarn, og har lett noen dråper å avse. Kan jeg gi fuglen ekte menneske-morsmelk?

T.B. (25.05.2009)

Svar:

Dette er helt ukjent område for meg (!). Men du kan forsøke og se om det går. Bare ikke gi den mye. Det er fint om du gir en rapport tilbake om resultatet - erfaringene vil være verdifulle.

Roar Solheim (25.05.2009)


#Diverse

Kvile om natten..

Hvor lenge kviler meisene om natta inne i fuglekassa nå mens de holde på å fore opp ungene?Når gir de seg sånn ca på kvelden å når starter de om morgenen å mate?

J.G. (24.05.2009)

Svar:

Dette kjenner jeg ikke i detalj, men jeg antar at meisene holder på med å fore ungene til det begynner å mørkne. I Sør-Norge vil dette være ved 22-23 tiden nå i mai. De starter nok opp igjen ved 4-5 tiden. En av de voksne meisene (vanligvis hunnen) oppholder seg som regel sammen med ungene inne i reiret om natta.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Diverse

ærfugl

heisan
vi har en ærfugl unge(tror det er det) var v sjøen i dag og den var forlatt og alene, vi prøvde og pushe den på noen fugle flokker av samme slag men de ville ikke ha den, vi har tatt vare på den så lenge til vi vet hva vi skal gjøre , gir den blå skjell og har en balje med vann og lar den få gå fritt det meste av tiden, vil gjerne redde den men hva burde vi gjøre, bare slippe den ut og la naturen gå sin gang??eller prøve og fostre den opp, tenkte kanskje og ta den tilbake til det stedet vi fant den innimellom og håpe den kanskje vil ta sinn hatt og gå, siden den ble funnet i salt vann kan vi sette den ut i et fersk vann?
og kan vi gi den spring vann? har til nå hentet vann i ei elv, håper på svar
mvh siv

S.N. (24.05.2009)

Svar:

En enslig ærfuglunge vil neppe klare seg i lengden - den blir helst mat for svartbak eller mink hvis den ikke kan være i en ungeflokk sammen med en hunnfugl. Så lenge du har forsøkt å få den til å svømme til andre ungeflokker, og dette ikke nytter, så er det ikke så mye annet du kan gjøre enn å forsøke å fore den opp. Men jeg vet ikke sikkert hva som skal til for å fore opp ærfuglunger. Skjell og sjømat er bra (ærfuglene spiser blåskjell). Det går helt fint å la den drikke ferskvann (springvann er OK)og å ha ferskvann til å svømme i, men når den skal slippes så bør dette skje i saltvann, helst der den ble funnet.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Diverse

Spørsmål:

Hei!

dette er ikke noe sspørsmål,men en kommentar til den personen som lurte på hvilke hekker man bør plante for fuglene: I følge Gensbøls bok fugler i hagen fraråder han ligusterhekker. Svartsurbær og bøk har jeg alltid observert mye fugl i.

N.N (21.05.2009)

Svar:

Flott med tilleggserfaringer, men hvorfor fraråder han ligusterhekk?

Roar Solheim (24.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle

hei er det kjempe stor sjangse for å få ein kattugle i kassen?i den furua eg har tenkt og henge den opp????

F. (22.05.2009)

Svar:

Helt umulig å si når en ikke kjenner terrenget og landskapet rundt omkring der du bor. Men det burde absolutt være en mulighet.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle

ka er alle målene til ein kattuglefugle kasse??

F. (22.05.2009)

Svar:

Innvendig bunnmål ca 25-30 cm på hver av sidene, høyde ca 50-60 cm, diameter på flyvehull ca 10-12 cm, høyde til nedkant av flyvehullet fra bunnen: 35-40 cm. Taket kan stikke 10-15 cm utenfor selve kassa. Legg på takpapp. Lag kassa slik at det er taket som kan åpnes når den skal kontrolleres. Hvis du bruker de platene du har tatt bilde av, så bør kanskje taket festes med hengsler på siden. Bor en del hull på¨4-5 mm diameter i bunnen av kassa - dette drenerer ut fuktighet. Husk minst 10 cm stubbeflis i bunnen.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Diverse

hmm?

Hvordan er ørene og hørselen til fugler?

M. (24.05.2009)

Svar:

Ørene sitter på siden av hodet, bak øynene. Fuglene har ikke ytreører som oss mennesker, bare et hull inn til trommehinnen. Øreåpningen er dekket av fjær, derfor ser du ikke ørene på fuglene. De fleste fugler har meget god hørsel, kanskje vel så god som oss, hvis ikke bedre. Ugler som jakter i mørket, har mye bedre hørsel enn mennesker.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

gås med merke 92?

Bilde vedlagt spørsmålet

hei vi fikk se en flokk med gås , men er litt usikkre på hva salgs gås det er den ene hadde nr 92 rundt halsen

R.T. (24.05.2009)

Svar:

Dette er en kortnebbgås. Hvor og når så dere fuglen? Denne er halsringmerket for at det lettere skal være mulig å kjenne den igjen på avstand, og det er viktig at observasjonen av fuglen blir rapportert inn.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Bisarr oppførsel av stor fugl ved havet

Utløpet av Håelva på Jæren 23.05.09. Stor fugl virket desperat; slo kraftig og hurtig med vingene mens den lå med nebbet i vannskorpa og spiste(?), reiste seg i loddrett stilling og kom nærmest over vannet med hele kroppen før den "stupdykket". Storlom? Paring? Ingen andre liknende fugler der. Helt hvitt bryst, mørk rygg, langt nebb. For stor avstand til å se detaljer.

B.A. (24.05.2009)

Svar:

Det er ikke helt lett å si hva dette kan ha vært, men en lom er ikke noe dårlig forslag. De kan "reise" seg opp i vannet, og når de dykker, kaster de seg nærmest framover og ned i vannet. Lommene er på avstand lyse på undersiden og mørke på oversiden.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Økologi og atferd

Havørn og hekking

Hei,
Har observert et havørnpar over to år fra hytta i Rogaland. Registrerte parring 8 mars i år. Den ene ørnen har ligget på redet kontinuerlig fra begynnelsen av mars fram til slutten av mai (i år) og begynnelsen av juni (i fjor). I vinter (januar februar) observerte vi tre ørner samtidig, men fra mars bare to. Leser ulike steder at ruging tar litt over en måned, og at ungene blir i reiret i 3-4 måneder. Betyr dette at det mest sannsynlig er mislykket hekking både i fjor og i år, eller kan ungen(e) foralte reiret raskere? Hvor lang tid tar det fra parring til eggene legges? Det at vi observerte tre ørner sammen både denne vinteren og fjorårets, er det ungen som følger foreldrene?

Ø. (24.05.2009)

Svar:

Store rovfugler som ørner og falker kan begynne å parre seg minst 2-3 uker før det første egget legges. Men dersom du kan SE en av fuglene ligge på redet, så burde du også mot St.Hans tider kunne se en eller to ungfugler på selve reiret, dersom hekkingen er vellykket (?). Havørnens ungfugler er mørkt kokesjokoladebrune, og ser nesten svarte ut på avstand. Når du observerte tre ørner, så KAN den ene være en av fjorårets unger, men det kan også være en konkurrent som forsøker å ta over maken til den andre havørna. Det er intens kamp mellom hunnfugler om territorier, og det er flere ganger dokumentert at havørn hunnfugler har sloss så intens at en eller begge fuglene har blitt så skadet at de døde (!). I Setesdal observerte en ornitolog i vår at et kongeørnpar hadde besøk av en av fjorårsungene på reiret, mens hunnen lå og ruget. Den tigget fremdeles om mat (!), men ble etterhvert jaget unna av hannfuglen.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Diverse

nesten voksen gråspurv

jeg sendte inn et spørsmål i dag om hva jeg skulle gjøre med gråspurven som ikke ville spise, og jeg fikk svar på at jeg skulle legge den tilbake der jeg fant den, men jeg fant den i fjøset vårt og holdt nesten på å kjøre på den, og i tillegg var reiret skutt ned dagen før av gårdseieren. Jeg har klart å få i den mat og vann, men hvor ofte skal den få og hvor mye skal den ha? Jeg gir den meisebolle-biter med pinsett og den drikker vann, den har også fullt av frø i buret og den har god plass siden jeg "lufter" den hver dag.

R.S. (23.05.2009)

Svar:

Se, da var jo situasjonen litt annerledes (!). Hva slags gårdseiere er det som skyter ned gråspurvreir???
Fugleunger mates ofte av sine foreldre - flere ganger i timen. Denne gråspurvungen ser ut til å være så stor at den snart burde begynne å spise selv. Du kan forsøke å blande brødsmuler med litt vann og egg, slik at den får i seg noe proteiner og annen næring enn brødmat. biter av meiseboller (uten store, hele frø) er nok også bra. varier utvalget. Fugleunger fordøyer maten raskt, så du kan sikket gi den så mye mat som den selv ønsker å spise. Når den er mett, slutter den å svelge eller gape. Fugleunger pleier ganske raskt å koble mat med dine foringsaktiviteter, og begynner å åpne gapet av seg selv. Lykke til!

Roar Solheim (23.05.2009)


#Diverse

Måker

Hei!
Bor på Tjøme! Her har et måkepar bygget et reir på taket til en liten hytte. Pussig for det er jo skråtak men det er mose på og da sklir ikke reiret. Men kan du fortelle hvor lenge de ligger å ruger?

M.D.M. (22.05.2009)

Svar:

Dette er sannsynligvis fiskemåker - de har funnet ut at våre hustak gir god beskyttelse mot f. eks. mink. Rugetiden hos fiskemåke er ca 25 døgn (24-28).

Roar Solheim (23.05.2009)


#Økologi og atferd

nøttekråke

Vi har igjennom hele vinteren hatt ett nøttekråkepar på vårt fuglebrett daglig. Når våren kom ble de borte. Ser svært sjeldent nøttekråke om sommeren. Hvor er de da?

A.H. (22.05.2009)

Svar:

Om våren og sommeren stikker nøttekråkene til skogs for å hekke. Da er de svært anonyme, og som regel hverken ser eller hører en noe til dem på den tiden. Nøttekråkene pleier å hamstre hasselnøtter og andre matbiter om høsten. Disse matlagrene benytter de seg av under hekketiden, for å ha et sikkert matlager å hente fra.

Roar Solheim (23.05.2009)


#Diverse

nesten voksen gråspurv

Bilde vedlagt spørsmålet

Hun kan ikke fly ennå men hun spiser ingenting, jeg har prøvd å gi meitemark, bløtet brød, frø, fluer og meisebolle.

R.S. (23.05.2009)

Svar:

Hvis du har funnet denne gråspurvungen ute, så er nok foreldrene i nærheten. De kommer med jevne mellomrom for å mate ungen sin. derfor kan det beste være å sette den tilbake der du fant den.

Roar Solheim (23.05.2009)


#Diverse

svaner og canadagjesser

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi bor ved en dam der det er et yrende fugleliv men det er et canadagås-par som har hekket her hvert år og de har nå fått syv unger, Men det er et nytt svane-par, der hunnen ligger på rede, mens hannen hele tiden jager gåse-paret og ungene deres bort fra dammen.
Nesten vondt å se på, lurer på om dette vil gå bra?
Legger ved bilde av den sinte svanefaren.
Vil svanene roe seg når de selv har klekket ungene?
Er det noe vi kan gjøre?

S.B.O. (22.05.2009)

Svar:

Nei, det er ikke noe dere kan eller bør gjøre her. Naturen er ikke en dans på roser, og viltlevende fugler kan være temmelig agressive overfor hverandre. Dersom svanene vil fordrive kanadagjessene, så kommer de til slutt til å klare det. Men det kan også hende at de to andefuglene til slutt aksepterer hverandre. Dere må nok bare observere hva som skjer, og godta at fuglene ordner opp seg i mellom.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Diverse

fiskemåke

hen er det måsene skaffer mat egentlig??og ka er det de eter??

F. (22.05.2009)

Svar:

Måkebe er altetere som spiser det meste, men langs kysten går det mest i fisk og sjødyr. Fordi måkene spiser så mye forskjellig, rensker de også godt opp blant alle restene som vi slenger fra oss.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Fuglekasser

Kjøttmeiser..

Hvor ofte tørr du titte ned i en kasse med kjøttmeisunger,før det er fare for at foreldrene forlater ungene?Titta ned i en av kassene mine idag,der eg visste der var klekkt unger fordi foreldra fløy inn å ut i ett sett å mata.I det eg kika ned i kassa,kom en av foreldra å satte seg bare en meter unna å "gneldra",tydlig missfornøyd med inspeksjonen.Er det fare for at den nå bare stikker å slutter å mate?La raskt på lokket,å gikk derifra.Tror der var 7 unger,men de var veldig små å uten fjær enda så vanskelig å se.
Forøvrig har hveps for andre gang starta bygge bol inne i en av kassene,etter at eg heiv ut et som de hadde begynnt på for par uker siden.Tørr fugl begynne bygge rede i ei kasse der hveps holder på?

J.G. (22.05.2009)

Svar:

Når kjøttmeisene først har klekket unger, så tåler de nok at du kikker ned i kassa en gang hver dag, i noen minutter. Men hvis du vil være forsiktig, kan du drøye observasjonene til en kikk annenhver dag. At den voksne fuglen kommer og varsler hissig, er et godt tegn. Da er den nemlig beredt til å forsvare ungene sine, og lite disponert til å forlate dem. Der hvor vepsen begynner å bygge bol, har jeg ikke erfaring for at småfugl begynner med reirbygging. Men det kan tenkes at kjøttmeis kan fly inn i kasser med vepsebol og plyndre bolet for larver når bolet er så lite at det bare er dronningvepsen som tar hånd om larvene (altså før hun har klart å få fram sitt første kull med arbeidere).

Roar Solheim (22.05.2009)


#Diverse

KJØTTMEIS

Bilde vedlagt spørsmålet

HEI tok eit bilde av nokken kjøttmeis unger...kjempe søte!!!..lurer på kor lenge de er de igjen før de flyr ut av kassen???

F. (22.05.2009)

Svar:

Disse hopper nok ut i løpet av noen få dager.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Fuglekasser

Svarthvit fluesnapper

Så noen fine fuglekasser i bladet Vi i villa. Fuglekassene var satt sammen til "rekkehus". Det stod at spurv og finker gjerne kunne bo slik som dette. Vi skulle gjerne ønsket oss svarthvit fuglesnapper til å flytte inn. Er de såpass sosiale fugler at de kan bo på denne måten?

N.N (22.05.2009)

Svar:

Dette ser kanskje festlig ut for oss mennesker, som liker å bo i blokk eller rekkehus, men slike boligkomplekser er ikke så veldig gunstige for fuglene. De aller fleste hullrugerne liker ikke å bo nær hverandre. de er territorielle, og jager vekk artsfrender og mulige konkurranter. Kun taksvaler hekker koloniaktig ved siden av hverandre oppunder hustak. Fuglekasser bør lages og henges opp enkeltvis, helst med minst 10-20 m avstand mellom kassene.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Diverse

Skjære i leilighet

Hei, etter at våren kom hit har vi vært plaget av at en skjære flyr inn og ut av huset vårt, både når vi er tilstedet, og når vi ikke er det (har funnet ekskrementer på blant annet skrivebordet). Vi bor i første etasje i en blokk. Det virker som at den nesten kommer daglig, men at når vi er her får den litt panikk og flakser litt rundt, før den etterhvert går ut igjen (merk gå!). Vi oppfatter det som et problem, da den kan ta flere ting fra huset vårt. Vi har forresten store vinduer langs hele stuen. Hva kan vi gjøre for å få den vekk?

Ø.S. (22.05.2009)

Svar:

Det enkleste er å lukke de vinduer og dører hvor fuglen kommer inn i leiligheten. Kan de lukkes med myggnetting når dere må ha det noe åpent? Det er svært uvanlig at fugler regelmessig flyr inn i hus, og spesielt kråkefugler, så dette er nok en bestemt fugl som har funnet det for godt å lete etter matbiter inne i leiligheten. Er det andre i blokken som opplever det samme?

Roar Solheim (22.05.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken art

I hagen min har jeg registrert en fugl som har svart hode med en lys stripe bak, er rød øverst i brystet ut mot vingene og ellers er den brun og grå spraglete.Er omtrent like stor som en spurv.

M.L.S. (22.05.2009)

Svar:

Det er ikke åpenbart innlysende hvilken fugl du har sett. Sjekk en fuglebok og se etter om det kan dreie seg om en rødstjert hann. Men den har ikke hele hodet svart, bare litt foran rundt nebbet.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle!

hei!kass dato ville du ha hengt opp ein kattuglekasse?

F. (22.05.2009)

Svar:

Når som helst på året, men det er for sent å få kattugler i kassa i år. Henger du kassa opp på høsten, har uglene god tid for å oppdage hekkeplassen og å velge å bruke den før egglegging i februar-april. Husk å fylle minst 10 cm med oppsmuldret stubbeflis i bunnen av kassa. Kutterflis fra motorsag kan også brukes.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Fuglekasser

plater til kattuglefuglekasse

Bilde vedlagt spørsmålet

hei....ja disse er av plast belagt kryssfiner kan eg bruke de då?:)til kattugle fuglekasse? roar?:)..og gjør det nokke om de er brune?

F. (21.05.2009)

Svar:

Fargen spiller ingen rolle. Vi bruker ofte å beise uglekasser med mørk beis. Men plastbelagt høres ikke så helt bra ut - aner ikke om det kan bli for varmt eller ugunstig klima for ugleungene inne i kassa. Jeg ville ikke ha brukt dem selv, men ha valgt rent treverk.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Fuglekasser

KATTUGLE

Bilde vedlagt spørsmålet

HEISANN!disse har eg tenkt til og bruke disse platene til kattuglefuglekasse tror du eg kan gjøre det for de om de er brune????og visst eg skal skjekke ein kattugle kasse angriper den med ein gang han hører meg??elle når vi skal se???oppi kassen??då faller vi jo ned fra stigen:(

F. (21.05.2009)

Svar:

Det er vanskelig å se hva slags plater dette er. Spørsmålet er om de er av kryssfiner, eller om de er en slags fiberplater (sammenkittet spon). Hvis de har siste type kvalitet, bør de ikke brukes.

Kattugler angriper aldri når de har egg eller små unger, så hvis kassene sjekkes innen utgangen av april, så er det så godt som aldri fare for at kattugla angriper deg. Men når ungene er så store at mor sitter utenfor reiret, kan hun komme. Da flyr hun mot fredsforstyrreren og bruker klørne. Skinnlue og slalombriller, samt en tykk jakke, er gode nok hjelpemidler, og da trenger en ikke være redd for at sammenstøtet skal få deg til å ramle ned fra stigen. Hvis en er usikker på situasjonen, så kan det lønne seg å være to når kassene sjekkes. En til å klatre opp, og en til å holde utkikk og å varsle dersom kattuglehunnen angriper. Men selv har jeg bare en eneste gang blitt angrepet av en kattugle, så det er ikke spesielt vanlig. Den større slektningen slagugla, derimot, er nesten alltid aggressiv ved reir med store unger.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Fuglekasser

KATTUGLE OG KJØTTMEIS

Hei går det fint vist eg setter ein kattugle kasse litt nært ein kjøttmeis kasse????kor lang avstand må det vere???

F. (21.05.2009)

Svar:

Kasser for ulike arter kan stå så nære hverandre som plassen tillater - de tar vanligvis ikke notis av hverandre.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Diverse

fugle bilde

hei..,,eg tenkte å ta bilde av nokken kjøttmeis unger i fuglekassen og spørre deg om kor lenge de er der igjen....og eg lurte på om gjør det nokke vist det er blits???

F. (21.05.2009)

Svar:

Du kan gjerne ta noen kjappe bilder av fugleunger i en fuglekasse. Det gjør heller ikke noe å bruke blits. Kjøttmeisunger er kanskje i kassen 12-14 dager etter at de er klekket.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Diverse

Hvem hekket her?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!
Vet dere hvem som kan ha hekket i reiret. Reiret er på en forblåst øy utenfor Bodø(uten noe særlig vegetasjon). Som igjen er perforert av Vånd.

K. (21.05.2009)

Svar:

Det kan være et stort kråkereir, men det kan også være et atypisk fjellvåkreir. Fjellvåken kan ha hekket på øya på grunn av de store våndforekomstene, men har ikke funnet et stort tre å bygge kvistreir i, og har derfor kanskje måttet ta til takke med denne lille bjørka.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Sykdom og skader

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Observerte fuglen ved en parkeringsplass på Karmøy, Rogaland.
Fuglen virket veldig tam.

H.P. (21.05.2009)

Svar:

Dette er en bokfink hann. Den ser ut til å være syk eller skadet, siden den har trukket hodet mellom skuldrene og sitter med sammenknepne øyne. Kanskje har den fløyet mot et vindu, eller har blitt påkjørt. Slike fugler bør man ta inn i en pappeske eller et fuglebur, og la dem sitte i fred noen timer til 1-2 døgn. Enten kommer de seg og kan slippes ut, eller så dør de plutselig. Da er det gjerne for store indre skader til at den kan klare seg. Men siden man ikke kan se disse skadene fra utsiden, må en bare ta tiden til hjelp og skjerme fuglen mot katter og skjærer.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Diverse

Rødvingetrost

En rødvingetrost har holdt på et par døgn med å fly i mot et stort vindusfeldt, hakker på ruten, skiter overalt og er helt vill, kan man si noe om hva den vil eller er "ute på
"?

A.G. (21.05.2009)

Svar:

Dette er en fugl som har oppdaget speilbildet sitt i vinduet, og den VET at DER sitter det alltid en rival som den ikke klarer å jage vekk. Derfor prøver den gang etter gang å jage vekk denne ekle rivalen. Kanskje du kan dekke nedre del av vinduet med en papplate på utsiden en ukes tid, da vil fuglen kanskje holde opp. Vanligvis holder de opp med dette etter 1-2 uker.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Diverse

norges minste svale

vi lurer på hvilken er norges minste svale?

M.L. (20.05.2009)

Svar:

Taksvale, låvesvale og sandsvale er nokså like i kroppsstørrelse, og når de flyr ute ser du neppe forskjell på størrelsen til disse tre artene. Sandvala er litt mindre i lengde og vekt enn taksvala, som igjen er litt mindre enn låvesvala.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Økologi og atferd

Forskjell på høner og ville fugler

Hvorfor er hønene ganske rolig når vi fjerner eggene deres, mens ville fugler blir "ville og aggesive" bare vi er i nærheten av reiret deres?

5.6.O.7.K. (20.05.2009)

Svar:

De fleste fugler forsvarer sine egg og unger. Noen høns vil nok også kunne gjøre dette. Men tamhønsene har vi mennesker holdt i fangenskap gjennom mange tusen år, og vi har avlet på de fuglene som faktisk tillater oss å ta egg. Derfor har vi gjennom menneskelig utvalg frambrakt høns som er tolerante mot at vi tar eggene. Dette er egentlig en ganske håpløs egenskap dersom hønene hadde levd vilt. Viltlevende hønseraser i tropiske strøk kan nok tenkes å forsvare eggene sine mer intensivt enn tamhøns. Men det er slett ikke alle viltlevende fugler som har et aggressivt reirforsvar. Noen bakkerugere (som f. eks. skogshøns) stikker av hvis farlige dyr nærmer seg reiret med egg. De satser på at eggene ikke skal bli oppdaget. Først når faren er borte vender høna tilbake til reiret. Hvis eggene da er oppdaget og spist av en kråkefugl eller et pattedyr, må høna finne et nytt reirsted og starte et nytt kull. Både orrhøner og røyer kan gjøre dette.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Diverse

Fiskeørn.

Forlater Fiskeørna redet under ruging??

M.S. (20.05.2009)

Svar:

Hvis den blir skremt av folk som kommer nær reiret, så vil den fly vekk en stund. Men den rugende fuglen forlater også reiret for å spise og å skite, uten at den er skremt vekk. Hos fiskeørn ruger nok både hannen og hunnen, og da vil som regel den andre fuglen overta rugingen mens rugefuglen tar seg en pause. Hvis et fiskeørnreir med egg blir liggende uten rugefugl i timesvis etter at rugingen har startet, så kan det tenkes at fuglene har oppgitt reiret og rugingen i år.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Fuglekasser

kattugleplass

Bilde vedlagt spørsmålet

hei er dette ein bra plass og henge opp ein kattuglekasse?bildet

F. (20.05.2009)

Svar:

Du kan godt henge en kattuglekasse 4-5 meter opp i denne furua, dersom det er mer skog og trær i retningen du har tatt bildet fra. Hvis ikke kan dette være litt nær bebyggelse. Vanligvis anbefaler vi at kattuglekasser henges litt lenger unna bolighus, for når kattuglene har store unger, så kan enkelte av dem forsvare ungene ved å angripe mennesker og hunder som kommer nær kassa eller ungene.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

hei såg ikke denne kassen perfekt ut til stær???

F. (20.05.2009)

Svar:

Jo, den ser helt flott ut!

Roar Solheim (21.05.2009)


#Trekkfugler

Ørn/ ørneunge på Valhall

21.05.2009 kl 0710
Observerer en fugl på Valhallfeltet i nordsjøen. Etter flygeteknikk og eksteriør så minner det meg om en yngre ørn.
Gråbrun, med hvitt litt inne på stjerten.

Jobber på en supplybåt.Vi ligger midt mellom Norge-Skottland og Danmark, det er ca 154 nM (ca. 285 kM)til mermeste land, Rogaland,vestkysten av Danmark.

Kan dette vere korrekt? Den fløy veldig lavt, og det virket som om den var på leiting etter en landingsplass. Flere ganger så det ut som om den skulle lande på sjøen.
MVH
Dag Johnny Arnø
Styrmann "Bourbon Mistral"

V.:.). (21.05.2009)

Svar:

Jeg tror det er mer sannsynlig at du har sett en våk. Både musvåk og fjellvåk kan komme trekkende fra syd, selv om det er veldig seint på våren for slikt trekk. Det kan også tenkes at dette har vært en kjerrhauk (f. eks. en myrhauk hann). Det er ikke mulig å si sikkert hvilken art dette være ut i fra den knappe beskrivelsen. Men det er i alle fall ikke noen ørnunge. Fuglen har temmelig sikkert kikket etter en landingsplass. Oljeinstallasjoner og båter utnyttes ofte som hvileplasser under kryssing av slike havstrekninger.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Diverse

ærfugl eg

Hei , vi har ved uhell fått med oss 2 ærfugl egg fra hytta, barna mine var overbevist over at moren var borte. Vi la dem på varmekablene hjemme. Men nå har det begynt å pipe fra det ene egget, og vi hører at ærfugl ungen beveger seg i egget. Så nå lurer jeg veldig på hva vi bør gjøre når dem kommer ut fra egget?
Som mat tenkte jeg kanskje vi kunne mose en reke i litt vann og mate dem med det.

C. (21.05.2009)

Svar:

Jeg har ikke erfaring med ærfuglunger. Ærfuglene spiser blåskjell, men jeg vet ikke hva som er maten til ærfuglunger. Det kan hende at reker er bra. Knuste strandsnegler og skjellinnmat bør også kunne gå.

Roar Solheim (21.05.2009)


#Diverse

Utdanning

Jeg holder for tiden på med en bachelor i biologi i Bergen.
Tenker mye på hva jeg skal studere videre, og har tenkt en del på muligheten til å bli ornitolog, men jeg vet ikke hva slags utdanning jeg må ta for å bli det? Og hvor i Norge finner man i så fall det studiet? Er det noen spesiell mastergrad man kan ta, eller er det noe annet? Slik som jeg har forstått det er det i alle fall ikke noe slikt studie ved UiB.

C. (21.05.2009)

Svar:

For å utdanne deg innen ornitologi, bør du finne et studiested hvor du har flinke veiledere som kan veilede en hovedfagsoppgave innen feltet. Jeg kan anbefale deg å ta kontakt med en av følgende: Prof. Geir Sonerud, Univ for Miljø og Biovitenskap (Ås). Prof. Tore Slagsvold, Universitetet i Oslo, Biologisk Institutt, eller prof. Jan Lifjeld ved Naturhistorisk museum på Tøyen. Alle disse er svært dyktige og har studentgrupper og driver med interessante forskningsprosjekter. Det har også vært et aktivt fuglemiljø ved Universitetet i Trondheim, men jeg er ikke så godt kjent med hvordan dette er i dag. Spør deg fram. Lykke til!

Roar Solheim (21.05.2009)

««første 45 882 - 45 931 av 50 019 siste»»