Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 45 756 til 45 805 av totalt 49 949 spørsmål


#Økologi og atferd

Formengde

Er det noen beregninger (observasjoner)på hvor mye insekt ( ca. vekt ) som går med til å fø opp et kull med foreks. meiser ? Det går jo med temmelig mye de første 14 dagene til de forlater rede, men foreldrene mater jo ungene lenge utover den tid ? Kunne vært interessant å vite litt om det.
Mvh Per Beverfjord

N.N (25.05.2009)

Svar:

Det påstås at et kjøttmeispar skaffer til veie over 10 000 insekter og larver i ungeperioden på nesten tre uker.
Svalene våre lever av insekter (delvis edderkopper) som fanges i lufta. De unngår insekter med brodd, som veps, bier og humle, og tar heller ikke biller større enn 15mm. Hvor mye insekter de fanger per dag er meget væravhengig. De samler insektene i strupesekken som en sammenfiltret næringsball som bringes til ungene. Undersøkelser gjort på taksvale av over 600 slike næringsballer veide fra 0,01-0,50 gram og inneholdt fra 1-388 insekter, gjennomsnittet var 57 insekter. Hos tårnseiler er det funnet opptil 1000 insekter i en slik næringsball. Det er klart at når den flyr inn i svermer med "luft-plankton" med åpent gap så fylles det snart opp med noen hundre!

Svalene lever ofte av mindre insekter enn meisene(luftplankton) og hvor mange insekter et par svaler bringer til reiret en dag i ungetiden vil selvsagt være betydelig. En amerikansk undersøkelse viser at på en maksimal dag for insektfangst kan et låvesvalepar besøke reir med unger 400 ganger. En undersøkelse i Storbritannia viser at låvesvala tar insekter med gjennomsnittsvekt 6 mg, mens hos taksvale er det 2 mg.

Det er litt farlig å bare multiplisere tall her, men det er klart at et svalepar vil i løpet av en god dag bringe noen tusen insekter til sine unger.
Det sies at hvis fuglene forsvant fra vår natur så ville det gå noen få år til insektsplagen ble uutholdelig!

Morten Ree (03.06.2009)


#Økologi og atferd

Dueegg uten duemor

For noen dager siden oppdaget vi en ringdue i treet vårt. Den lå i et ganske falleferdig rede. De siste dagene har det blåst noe veldig og den stakkars moren må ha klamret seg godt fast, inntil i går morges da vi fant redet i en haug på pakken. Like ved lå det lå ett tilsynelatende uskadd egg. Vi har tatt egget inn til oss og det har tilbragt dagen i sola og natten på varmekabler. Nå lurer vi på om det har noe sjans uten den ordentlige duemoren? Hva kan vi gjøre?

S. (01.06.2009)

Svar:

Ringdua er kjent for å bygge veldig dårligereir. Når man står rett under et slikt reir kan man se rett igjennom det. Derfor er disse reirene svært utsatt for vind.
Jeg vil ikke anbefale å forsøke å klekke egget dere fant, det vil kreve stor innsats å fòre opp en fugleunge, og sjansen for å mislykkes er stor, dessuten blir det vanskelig for ungen å lære seg å fungere i naturen når den tid kommer. Det hele blir litt naturstridig, men tanken er god!
Ringduemora er sikkert i gang med et nytt "usikkert" reir hvor den legger nye egg.

Morten Ree (03.06.2009)


#Diverse

ørn

for et par år siden snakte eg me en fugle ekspert, eg lurte på ka verdens største ørn var han svaRTE FLODØRN. eg vett ikkje ka slags ørn det er men kan tenke meg han meinte afrikahavørn som ikkje blir någe spesielt stor forhold til andre ørner og eg vett nå at filippins apeørn er verdens største ørn

N.N (31.05.2009)

Svar:

Hvis vi bruker vingespenn som mål på størrelse, så er vår egen havørn (vingespennet er normalt mellom 193-244 cm, rekordmålet er 265 cm og vekt opp mot 7 kg) den aller største ørnene i verden. I vekt vil nok harpyørna (9 kg) og apeørna(8 kg) kunne bli noe tyngre enn havørna, men disse har noe kortere vingespenn.
Det finnes imidlertid flere arter gribber, samt kondorer (f.eks andeskondoren med et vingespenn på 274-310 cm) som kan bli betydelig større i vingespenn. Men disse er ikke ørner.
Se bilder av havørn her: http://www.visitnordland.no/article.php?id=919

Morten Ree (03.06.2009)


#Diverse

kjære reir

Har dere noen bilder og tekst av og om et kjære reir.
jeg ønsker å finne ut om hans bygge methode.

R.C. (03.06.2009)

Svar:

Hvis du går inn på hjemmesiden til www.fuglevennen.no og ser under "Tidsskrift" så vil du i Fuglevennen høst 2007 finne bilde av et stort skjærereir.
Skjæra bygger sitt reir av kvister, men reirskåla består av jord og leire foret med fine røtter. Skjæra har alltid et hvelvet tak over reiret og 1-2 innganger fra siden. Den bygger sitt reir i trær, men langs kysten ofte i lave busker eller innunder hustak, master, fiskehjeller og andre innretninger hvor den får litt høyde. Ofte er reiret flettet sammen av ståltråd og liknende hvis den hekker på treløse øyer, spesielt vanlig i Nord-Norge.

Les mer om skjæra her:
http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=11451

Morten Ree (03.06.2009)


#Diverse

ugleunge

Er en ugleunge utenfor huset som er ute av reiret sitt, har dratt rundt et gjerde slik at saudene ikkje skal komme til og la en ullsokk under den slik at den ikkje frys. Men er det lurt å legge den opp i reiret igjen? reiret er veldig høgt oppe da men skal vel greie å komme opp til det.

J.N. (01.06.2009)

Svar:

Det beste er å få plasswert en slik unge tilbake i reiret, alternativt litt opp i nærmeste tre dersom den klarer å sitte på en grein av seg selv. Klarer den ikke det, hører den definitivt hjemme i reiret en stund til.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Fugleunger.

Hei!
Bare en liten historie... Fikk ansvaret for en svarttrostunge etter at en nabogutt hadde skutt foreldre og søsken med luftgevær(!). Ba venner og kjente om å holde øye etter andre utfløyne kull, og da noen hadde sett et i en park i nærheten, dro vi dit og satte den i nærheten av den andre trostefamilien. Ungen begynte straks å tigge etter mat, og de "nye" foreldrene responderte og matet den. Da familien dro videre, dro "vår" lille trost avgårde sammen med den nye familien sin. Noe å prøve for andre?

B. (02.06.2009)

Svar:

Dette er veldig viktig informasjon, og vel verdt å merke seg for alle som finner "forlatte" fugleunger. I de fleste tilfellene er ikke fugleungene forlatt i det hele tatt. I de tilfellene hvor dette likevel kan fastslås med sikkerhet, er nok den enkleste utveien å finne en fosterfamilie. Forskningseksperimenter med fugleunger i fuglekasser viser at fuglene ikke avviser fremmede unger slik mange pattedyr gjør, men godtar alle i reiret som sine egne unger. Det er derfor spurvefugler kan finne seg i å fostre opp en gjøkunge som er mange ganger så stor som dem selv.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rovfugl på Sørlandet

Observerte en veldig lys fugl ved Vikstølsvannet like ved Evje 1.6.09. Er helt sikker på at det var en rovfugl.Den sirklet over vannet i allfall i ti minutter, på søken etter fisk? Slo opp i fugleboka og den som lignet mest var en myrhauk. Den var veldig lys og hadde mørke vingespisser. Tipper at vingespennet kunne være ca 1 meter. Så leser jeg i fugleboka at myrhauk er en sjelden gjest, og da blir jeg i tvil om at jeg har vært så heldig og fått observert en slik fugl?

B. (02.06.2009)

Svar:

Det er mest sannsynlig at du har sett en fiskeørn, eller en musvåk. Sirklingen er mest typisk for musvåk, som er den vanligste rovfuglen å se på de kanter hvor du observerte fuglen. Myrhauken er bare en vår- og høstgjest under trekket, og den sirkler aldri oppe i lufta!

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Linærleunge

Hei!
Jeg har plukket opp en (sannsynligvis) linærleunge på loftet i mitt gamle hus i dag. Ungen har tydeligvis ramlet ut av redet, og jeg har vært oppe for å se om det var mulig å putte den tilbake, men jeg finner ikke noe sted den kunne ha ramlet ut, der redet er, så den må ha forvillet seg ut av redet, og så ramlet ned et annet sted. Jeg vet ikke riktig hva som er mulig å gjøre med den. Jeg har gitt den mat, den slukte en mark for litt siden, så den vil jo heldigvis spise. Litt vann har jeg også gitt den med sprøyte, men kan jeg klare å holde den i livet, eller er det best å overlate den til skjeben utendørs? Den er helt klart ikke flyvedyktig, men har fått fjærdrakt, ikke bare dun.
Takknemlig for svar, hilsen Ann-Sissel Godal

A.S.G. (02.06.2009)

Svar:

Hvis du ikke kan finne ut hvor denne fugleungen hører hjemme, slik at foreldrene kan fortsette å mate dne, er det bare to muligheter. Enten å forsøke å fore den opp selv, eller å la naturen gå sin gang og sette fugleungen på utsiden av huset. En linerleunge må fores med insekter og småkryp, og det er ikke noen liten jobb. Melbillelarver (kan kjøpes i dyrebutikker) kan være bra for.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Var det en Fiskeørn?

På ettermiddagen 30. mai reagerte jeg på ett kraftig plask i elven ved hytta i valdres. Jeg ser da en stor fugl lander på en sandbanke ved elven med en stor blank fisk i bena. (trolig en sik på omkrig 1/2 kilo'en) Fuglen letter og flyr i lav høyde oppover elven med fisken i bena. Det var dessverre kraftig motlys, så det var litt vanskelig å se fargene godt. Fuglen virket på meg å være litt for lys, grå til å være en fiskeørn, men hva annet kan det ha vært?

S. (02.06.2009)

Svar:

I Norge er det bare fiskeørn og havørn som fanger fisk i vannet, men i Valdes er det neppe havørn som har slått en sik. Det er nok aller mest sannsynlig at du har sett en fiskeørn.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Økologi og atferd

Skremt orrhøne døde.

I helgen kom min hund og jeg over (bokstavelig talt) en orrhøne som trolig nettopp hadde lagt 10 egg. Vi tråkket nesten på henne, og hun fløy 10 m ned i lia. Der hoppet hun opp og ned 3-4 ganger før hun falt om under en gran. Trodde først hun latet som hun var død, men etter 2 minutter var hun fortsatt helt stille og med lukkede øynde. Sjekket ved å dytte litt på bena, men intet liv. Er de spesielt utslitt hvis eggene nettopp var blitt lagt?
Trist var det jo.

S.S. (02.06.2009)

Svar:

Nei, dette var nok en helt uvanlig hendelse. Fuglen må ha fått et så stort sjokk at den faktisk døde av det. Den KAN jo ha vært gammel, syk eller skadet FØR den ble skremt av hunden din, og selve skremmingen kan dermed ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over. Dette lar seg ikke sikkert besvare uten en grundig veterinærundersøkelse av fuglen. Så vidt jeg kjenner til er ikke fugl så utkjørt etter eggleggingen (de legger ett egg hver dag) at de kan dø av det alene.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Strandsnipe?

Jeg har årlig observert fugl som jeg mener er strandsnipe, den hekker like ved hytten vår i den vestlandske skjærgården. Størrelse, utseende, lyder, oppførsel og antall egg stemmer med det jeg leser om denne fuglen. Leser imidlertid at strandsnipen foretrekker elver/bekker/ferskvann og at forekomst ved saltvann er "sjelden" eller "utenom hekkesesongen". Fuglen som hekker hos oss, har bygget rede på bakken i en liten helling ikke langt fra fjæresteinene. Kan det stemme, eller har jeg forvekslet den med en annen?

M. (02.06.2009)

Svar:

Nei, det er stor sannsynlighet for at du har bestemt den til riktig art, men uten bilder eller lyd så er det ikke mulig å besvare spørsmålet ditt med sikkerhet.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva heter disse fuglene?

Bilde vedlagt spørsmålet

hei! Jeg gikk tur rundt Mosvannet og så denne flotte fuglen. Kan du si meg hva de heter? Håper på raskt svar :)

M.J. (02.06.2009)

Svar:

Dette er en mandarinand. Den kommer fra øst-Asia, og mandarinender i Norge er rømte parkfugler.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hva heter denne fuglen?

Bilde vedlagt spørsmålet

Så den også ved mosvannet, men det gikk bare ann å laste opp ett bilde om gangen. Takk :)

M.J. (02.06.2009)

Svar:

Dette er en gråtrost.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Stærhekking under etternittplater på tak

Tidligere vår(slutten av april) hadde vi flere stærer i hagen, de fløy innunder takplatene. Vi så de bygget både rede og paret seg, men stæren er tydeligvis borte nå. Vi har også flere stærkasser både på husvegg og i trær, men disse blir ikke valgt. Denne ene kassen er kjøpt fra NOF så den skal værtfall ha rikitige mål.

Har du noen teori om hvorfor denn velger å holde tilunder taket og ikke kassene?

Kan det fortsatt være håp om at det blir klekket unger. Det er en månde 5 uker siden parring nå ca?

A.N.L. (02.06.2009)

Svar:

Fuglene velger slett ikke alltid å hekke der hvor VI mener det ser finest ut. Hvorfor fuglene velger reirplass som de gjør, er også svært vanskelig å besvare, fordi vi ikke ser verden på samme måte som fuglene. Stærene som parret seg i slutten av april burde ha flygeferdige unger for en tid siden, så dersom det ikke er noe tegn til liv, så har nok stærhekkingen vært mislykket.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

storfugl egg?

hei, hvordan ser et egg fra ei røy ut? evt. bilde? vet du om det finnes noen nettsider med oversikt over fugleegg?

M. (02.06.2009)

Svar:

Røyas egg er lyst brunhvite med små, rødbrune prikker på. Kjenner dessverre ikke til noen nettsider med bilder av fugleegg.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Eggpassing fra ny klekt egg!

Hei, jeg og lille broren min har funnet et egg helt, altså ikke klekt ennå! Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med det. Så det er derfor vi lurte på hva vi skal gjøre med det. Så vi lurer på om du har et forslag.

Ps: Egget er lyseblått og lite. Og hvis du kan så send en tlbakemelding så snart som mulig, værsåsnill:)

E.T. (01.06.2009)

Svar:

Kanskje er dette et egg fra svarthvit fluesnapper som har blitt lagt på bakken. Det er ikke noe dere kan eller bør gjøre med et slikt egg, for ruging og oppfostring av en enkelt småfuglunge er en svært krevende og vanskelig oppgave. Mange egg går tapt hvert år, så dette er egentlig en naturlig hendelse.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Linerlerede i bilen min

har et linerle egg i bilen min ved dekket. Der ligger det nå noen egg og linerla venter tålmodig på at jeg skal sette bilen min tilbake på parkeringsplassen.men pga reise og at parkeringsplassen skal vedlikeholdes, må jeg dessverre flytte bilen min i 4 dager. ungene er opptatt av at de skal overleve og vi lurer nå på hvordan vi skal få til det. bilen blir flyttet ca 300 m i luftlinje. er det noe sjans for at linerla følger etter???? hvor lenge kan eggene være uten mora før de blir kalde og dør? eller at linerla oppgir redet.hvis de klekkes, hvor ofte må de ha besøk av moren sin? Jeg lurte evnt på å prøve å sette opp en fuglekasse og legge eggene i den? vil linerla finne de da????har du andre gode tips, tar vi mot det. haster da bilen blir flyttet på fredag!

K.K.O.V. (01.06.2009)

Svar:

Hvert år bygger noen linerler reir i biler eller traktorer. I noen tilfeller kan linerlene følge med maskinen og klare å fore opp ungene, men dersom ikke eggene er klekket, så går dette sjeldent bra. Jeg tror du må forsøke å lage en halvåpen linerlekasse, legge reiret oppi denne og så plassere kassen svært nær der bilen står. Hvis du ikke har en vegg eller et tre tett ved, så kan du kanskje slå ned en trepåle og sette kassa ca 1,5 meter oppe på denne, tett ved der reiret nå ligger. Gå inn på NOF´s hjemmesider birdlife.no, se under tidsskrifter, og finn gamle nummer av Fuglevennen som PDF. I ett av bladene er det vist bilder av en gråfluesnapperkasse. Denne egner seg for linerler.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

vedr flyting av måkerede

Oppdaget i dag at det er etablert ett måkerede i båten vår; kan dette flyttes uten at måkemor mister interessen

L. (01.06.2009)

Svar:

Vanskelig å si. Du kan forsøke, men må være forberedt på at måka da anser reiret som tapt.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Skoleoppgave

hei=)
vi lurer på om fugler fra forskjellige land forstår hverandre? Og trekkfugler..lærer de seg nye "språk"? og enda en ting.. kan en fugleart forstå en annen fugleart? og til slutt kan f.eks en fugleart fra et land kommunisere med samme fugleart om den er fra et annet land? ps: fort svar trengs...skoleoppgave=) klemz<3 xoxoxoxoxo

P. (01.06.2009)

Svar:

Fugler av samme art forstår hverandres lyder og signaler, samme hvor de holder til. Våre "land" er en kunstig oppfinnelse som ikke gjelder andre dyr - de bruker naturen som en helhet (!) De fleste fugler kan forstå andre arters adferd. Hvis en fugl viser tegn til frykt f. eks fordi det er en katt i nærheten, så leser andre arter dette på adferden dens. Varsellyder oppfattes av mange fugler på tvers av artsgrensene.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Ugle baby

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg fant en ugle unge på min hage som lå bare helt stille, jeg tok den inn fordi jeg har 4 katter som liker å jakte på fugl. Jeg tror ikke den kan fly og det var ikke noe synlig skade på den. jeg ga den litt most kylling filet. Etter ca 2 timer bled jeg litt usikker ,så jeg satte den ut i et tre.
Han sitter der fremdeles etter 1 time og jeg lurte på hva jeg skal gjøre med den. Vil mor komme å hente den ? hvor lenge kan den være der ute? Hva synes du jeg skal gjøre med den? Og hva kan jeg mate den med hvis ikke mor kommer tilbake, før eller siden vil kattene oppdage den. Hva skal jeg gjøre?

A.S.K. (01.06.2009)

Svar:

Dette er en kattugleunge akkurat i den størrelsen de har når de forlater reiret. Kyllingfilet var en god ting (de spiser kjøtt). Men foreldrene er nok i nærheten, og de kommer og forer den på natta. Bare la den sitte i fred. Ugleungen vil klatre opp i trærne inntil den kan fly i nærmeste framtid. Denne ser helt fin ut. Hvis den sitter lavt og du er vredd for kattene, så kan du eventuellt flytte den litt høyere opp i et tre eller en busk, eller flytte den 10-15 m unna. Om natta tigger den på mat, og foreldrene vil høre den.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, tok bilde av en fugl og lurer på hva den heter. Driver med objektsamling og trenger svar snarest.

S. (01.06.2009)

Svar:

Dette er en stær.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ringtrost

Bilde vedlagt spørsmålet

Antar at dette er en hann Ringtrost. Bildet ble tatt på Eidså i Vanylven kommune - Møre og Romsdal den 01.06.09 etter at den har vært observert noen dager.
Er den vanlig så langt nordvest på kysten?
Det er første gang jeg har observert den her.

T.B. (01.06.2009)

Svar:

Ja, dette er en ringtrost hann. Den leter nok etter mat til ungene, siden den holder maten i nebbet. Flotte bilder!

Roar Solheim (01.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Fotograferte denne fuglen på ca 900 m i Sør-Fron like ved et vann nå i pinsen. Kan noen fortelle hvilken fugl dette er? Undersiden av vingene var hvite.

S.L. (01.06.2009)

Svar:

Dette er ei vipe.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Hvordan unngå at duer bygger rede på ens veranda?

Det kan virke som om jeg har et par duer som mener det er en god ide å bygge rede på min veranda.
Hva kan jeg gjøre for å overbevise dem om at dette ikke er en god ide?

J.G.G. (29.05.2009)

Svar:

Sannsynligvis må du stenge dem ute ved å avskjerme stedet hvor de forsøker å hekke. Det er ikke sikkert at dette er lett, men det er trolig den eneste utveien. Hvis du da ikke kan ha en katt gående permanent på verandaen (?).

Roar Solheim (01.06.2009)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Jeg har en rekke fuglekasser rundt om i skogen , der kjøtt-og blåmeis hekker. Samt svarthvit fluesnapper. I tillegg har jeg en kasse i nærheten av vår bolig , beregnet på stær.Og da med åpning på 5 cm. For en uke siden i dag , var det 10 nyklekte kjøttmeisunger i den stærkassen. I dag, 28 mai, var det kun en unge igjen. Der måtte ha vært en inntrenger , og jeg tenkte meg muligheten for at en mår hadde vært på ferde . Men vil tro at en åpning på 5 cm er for lite til at en mår kan trenge inn. Så ringte jeg en ornitolog for en mulig forklaring på svinnet av meisunger , og han mente at jeg skulle ikke se bort fra at flaggspetten var synderen.Vi har flaggspett i området . Vet jo at større fugler som måker o.l.tar andre fugleunger , men flaggspett var ikke i tankene mine. Så der har jeg altså lært noe nytt ? Jeg vil gardere meg mot spetten ved å sette på en metallplate med mye mindre åpning , så får heller flaggspetten klare seg med det den finner av larver og insekter i morkne trestammer o.l.
Fikk bare lyst til å nevne dette til andre fuglevenner som kanskje ikke er kjent med at den flotte flaggspetten kan være liten røver .

P..B.T. (28.05.2009)

Svar:

På NRK´s Ut i Naturen program ble det for en tid tilbake vist et privat opptak av en flaggspett som hakket seg inn i en småfuglkasse hvor det var fugleunger. Kasseeiernes kommentarer viste godt overraskelsen under hendelsen. Først kommenteres bare at flaggspetten vil inn i kassa. Når fuglen så kommer ut av hullet med en av de små fugleungene i nebbet, er det tydelig at kommentatoren er åpenbar forskrekket, og overhodet ikke hadde ventet at det var DETTE flaggspetten skulle inn i kassa etter. Selv om flaggspetten om vinteren spiser nesten bare frø fra bartrær, så er den også ganske ivrig etter å spise fett og kjøtt. Selv på kadavere etter døde dyr kan flaggspetten komme og forsyne seg med kjøttbiter. En metallplate med avgrenset hullstørrelse (høyst 3,2 cm D) rundt åpningen på småfuglkassene kan hjelpe på dette, men flaggspetten KAN også i ekstreme tilfeller hakke seg inn i en fuglekasse utenfor flyvehullet.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Forlatt kråkeunge!

Bestemora mi fant en kråkeunge i hagen, den hadde falt ut av reiret sitt og ble jagd på av de andre kråkene. Den kan ikke fly og Kråkeungens foreldre mater ikke ungen og hvis ungen hadde blitt på bakken hadde katten tatt den! Hva skal hun gjøre? Hun mater kråkeungen med brød. Men har du noen gode forslag til mat hun kan gi den, hvor ofte de matest og om den kan slippest fri igjen?(og overleve)

K. (30.05.2009)

Svar:

Kråker kan fores med det meste, både brødmat, fisk og kjøtt. Det lønner seg å variere. Men kråkeunger som fostres opp av folk kan bli tamme og holde seg nær folk. Det er nettopp slike fugler som kan bli typiske "ugangskråker". Kråkefuglene er undersøkende og leter alltid etter nye matkilder, så derfor kan du snu og vende på det meste for å lete etter mat. Kråkeunger som fostres opp av folk KAN kanskje bli viltlevende igjen, men kan også bli værende som en tam fugl rundt huset.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Spørsmål:

hvor mange kråker bli skutt i 2006-2007

N.N (30.05.2009)

Svar:

Sjekk jom det ligger tall for dette under egeropplysninger på hjemmesidene til Direktoratet for naturforvaltning.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Fuglereir Ckjøttmeis) under bordkledning

Vi har fått et fuglereir under bordkledningen i mellomgangen mellom grunnmur og neste etasje. Nå er fuglene ferdig med mating som har pågått en stund. I dag var det stille, så vi går ut fra at fuglene er fløyet ut. Da er mitt spørsmål: Må dette reiret som ligger igjen fjernes? Kan det være at andre insekter/dyr vil tiltrekkes dette reiret? Det kan vel hende at det ligger noen døde unger igjen bak der?

N.N (31.05.2009)

Svar:

Det lønner seg alltid å fjerne gamle fuglereir, for de blir sjeldent brukt om igjen. Da bygger i så fall fuglene nytt reir oppå det gamle. Småfuglreir kan en sjelden gang inneholde fuglelopper, så derfor bør fuglekasser renses etter endt hekking (fuglene gjør ikke dette selv). Fuglelopper kan bite oss mennesker, men de er ikke farlige. Vi er feil vertsart, så det blir gjerne med ett bitt. Hvis du skulle få en eller flere fuglelopper på deg (de er godt synlige, mørke og et par mm lange), så er det bare å legge klærne i vaskemaskinen, dusje og skifte til nye klær. Bruk gjerne gummihansker når du fjerner et gammelt fuglereir.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

her på averøya er d mye grågås som går å beiter,så kom de en hvit gås,Den lignet mere på en svane,den gikk og beitet i lag med grågåsa i en måned sirka,so vart den borte

E.H. (31.05.2009)

Svar:

Dette kan ha vært en rømt tamgås, eller en snøgås. Snøgjess er Nord-Amerikanske, men det forekommer enkelte slike her hos oss også, da er det fugl som har rømt fra fangenskap.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Oppfostring av Kjøttmeisunger

Hei,
jeg har tre kjøttmeisunger i toppform. Eller ivertfall til vi vet helt sikkert hvordan vi skal mate dem. De har ikke vert lenge uten mat. Hvor stor, og hva, og hvor ofte med dose skal en kjøttmeisunge ha. De har litt dun, og noen små ''fjerstumper'' De har lange føtter og vinger, de har også netopp åpnet øynene. Det er tre s.t.k i tilegg til et egg! Det jeg lurer på er om hvor vi skal ha dem, og hvordan skal vi mate dem. Svar så fort som mulig. I melllom tiden får vi tenke fornuftig...

T. (31.05.2009)

Svar:

Hvorfor er ikke kjøttmeisungene hos sine foreldre? Hva har skjedd? Kjøttmeisunger blir foret av foreldrene med insekter, så de er ikke helt enkle å fore opp. Men det går an å lage en slags grøt til å fore dem med. Knus solsikkekjerner og bland dette med sammalt hvete og egg. I tillegg kan det blandes i noen dråper vitaminer (spør etter slike vitaminblandinger i en dyrebutikk - det finnes slike produkter beregnet på undulater, og dette kan brukes til små spurvefugler). Det er en stor oppgave å fore opp fugleunger, for de må helst få i seg litt mat hver halvtime. Insekter, larver og biter av meitemark kan også med fordel gis til meiseunger, for de blir først og fremst foret med insekter av sine foreldre.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

svane egg

Hvor lenge ligger en svane i et egg før det klekkes?

U. (29.05.2009)

Svar:

Svanenes rugetid er ca 35 døgn.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Fuglekasser

kjøttmeis

heiiiisannn!!!!...skal eg vaske fugle kassen med ein gang etter ungene er flydd ut
???????....og når ungene flyr ut er de sammenmed moren eller flyr de bare sin vei
????????og veit moren kortid ungene flyr ut ??????

F. (27.05.2009)

Svar:

Fuglekasser trengs ikke vaskes, men det er greit å kaste ut gamle reir etter at fugleungene har forlatt kassa. Vent gjerne 1-2 uker etter at ungene er ute. Det er som regel fugleforeldrene som lokker ungene ut av kassa når tiden for utflyving nærmer seg. Ofte sitter de voksne utenfor med mat i nebbet og lokker på ungene for at de skal hoppe ut. Fugleunger fores av de voksne i flere uker før de kan klare seg på egen hånd.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Diverse

kaie rede i pipa

hei
Vi har fått kaie rede i pipa. tok redet ut en gang siden det ikke var noen egg enda, men kaiene laget bare ett nytt.
De har nå fått kaie unger som lager en masse bråk og får mine unger opp tidlig om morgenen. synes det er spennende og læringsrikt for ungene, og vil så klart ikke forstyrre dem nå, men lurer litt på hvor lenge kaiene er i redet før de er store nok til og forlate det?

G. (28.05.2009)

Svar:

Kaieneungene er kanskje i reiret ca 1 måned. Når de har forlatt reiret, bør du på ny fjerne reiret og dekke til åpningene i pipa med kyllingnetting. Det er ikke bra med hensyn til avtrekk i pipa hvis du fyrer med ved eller olje om vinteren, så kaiereir i pipa bør fjernes. Men dere fyrer kanskje ikke noe om sommeren, så det er jo flott at kaiene har fått lov til å bringe fram ungene sine først. Hvis dere har store trær i nærheten, så går det an å henge opp store fuglekasser til kaiene. Kattuglekasser er velegnet til kaiene.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Diverse

Kråker

Hei
Jeg er en Farmor som har et helt nytt barnebarn. Jeg har kjøpt et nydelig tresnitt med en flott kråke som skuer fra sin plass utover elva og skogen. jeg har alltid hatt sans for kråker. kan du si meg kråkas aller beste egenskaper? Gleder meg til å fortelle han om den spennende og kjente fuglen i vår natur. Mvh Benedicte

N.N (28.05.2009)

Svar:

Kråkene er blant de mest intelligente fuglene i fugleverdenen, målt med vår menneskelige standard. De er altetere, og derfor er de flinke til å forstå alle sammenhenger som kan bety mat. Selv om mange ikke liker kråker fordi de spiser egg og unger fra andre fugler, så rydder kråkene faktisk godt opp fordi de spiser rester og søppel etter oss, og kadavere av døde dyr. Det er derfor ingen grunn til ikke å sette pris på kråkene! Kråkenes kvistreir er viktige hekkeplasser for en rekke andre fuglearter. Små falker og hornugle er noen av dem. uten kråkene ville disse ha vanskelig for å finne gode reirplasser.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Diverse

Hei

Vi lurer på hvor høyt en svane kan fly? og om den eventuelt kan spise mens den flyr høyt?

B. (28.05.2009)

Svar:

Svaner kan selvfølgelig ikke spise oppe i lufta! Hva skulle de få tak i der? De beiter på vegetasjon, enten på bakken, eller på bunnen av grunt vann.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Sykdom og skader

Skadet spurv?

Hei en fugl meget lik en gråspurv som ikke er "i vater"
Satt i veien så antagelig møtt en bil, flyr noen meter men lander å blir sittende på "skeive" ikke spor av blod eller tegn til skader, hva kan dette være?
Den oppholder seg for øyeblikket i et gammelt bur og har vann samt fuglefrø, trenger litt rettledning!

Beklager rotete oppsett men du/dere forstår sikkert!

Mvh Marcellus

M.M. (29.05.2009)

Svar:

Fugler som får skader ved påkjørsler, kan ha indre skader som er umulige for oss å oppdage. Når fuglen sitter på skeive, har den i alle fall skader. Det eneste du kan gjøre, er å holde den i et bur eller en pappeske, og å gi den vann og mat. Hvis den ikke kommer seg etter 4-5 dager, så spørs det om skaden etter hvert kan være dødelig.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Diverse

måker

hva heter den største av måkeartene?

M. (29.05.2009)

Svar:

Den største av måkene i Norge er svartbaken.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Fuglekasser

blåmeis

Hei det skjedde nokke forferdelig:(:(:(:(blåmeiskassen datt ned og alle plankene var fra verandre:(:(:(:men vi bygde den sammen igjen og tok reiret oppi fuglekassen :)....men vil blåmeisen fortsatt bygge der og ruge det var 2-3egg der ingen knuste:)

F. (29.05.2009)

Svar:

Kanskje. Dere må bare vente og se.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hvithodet ørn i norge ?

Bilde vedlagt spørsmålet

hei tok noen bilder av en fugl med 55-300 linse, den fløy meget høyt oppe. bildene er ikke helt klare men ser ut som den har et hvit hode og ligner veldig på en ørn, glad for svar på hva det kan være, bildene ble tatt utenfor Sarpsborg
i dag.

K.R. (29.05.2009)

Svar:

Dette er ikke noen ørn, men en musvåk.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Diverse

Hindre svalene i å bygge ved inngangen

Hei!
Vi har plutselig fått mange svaler som prøver å bygge reier flere steder under mønet akkurat ved inngangen vår. Svaler er flotte men ikke akkurat der. Hvordan kan vi hindre dem i å bygge der slik at de finner andre steder i stedet? Vi har prøvd å gjerne en planke over dørkarmen som var litt skrå og erstatte den med en nesten vertikal, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hva kan vi gjøre?

H.F. (30.05.2009)

Svar:

Dette dreier seg nok om taksvaler. Hvis dere ikke kan skjerme av under svalereirene mot drit(går ut i fra at det er det som er hovedproblemet), så må dere kanskje bygge ut en pølse med kyllingnetting slik at svalene ikke kan få kittet reirene fast mot bygningen.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Diverse

skjære egg

hei
vi har funnet et skjære egg i treet utenfor . de siste dagene er det ingen foreldre å se så vi har tatt det inn . hva bør vi gjøre?? når evt klekker det ??

A.K. (30.05.2009)

Svar:

Fugleegg klekker ikke med mindre de ruges, så derfor skjer det nok ikke noe med dette egget.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Diverse

Reddet en trosteunge

Hei

Jeg redda nettopp en trosteunge fra en gjen med kråker som slåss om han.
Den ser uskadet ut, dog noe fjær fra hodet er borte. Ungen hopper og oppfører seg ikke som om den er skadet.

Jeg har satt den oppe i en pappeske, men aner ikke hva jeg nå skal gjøre.
Skal reise vekk en uke og kan ikke ta den med meg.

Den er fjærbekledd og gaper når jeg tar i den.

Hva gjør jeg?
Jeg har ikke så veldig lyst å bare slippe den løs igjen siden kråkene og skjærene sitter på vakt her nå, men jeg gjetter og på at foreldrene er i nærheten.

J.F. (28.05.2009)

Svar:

Slipp den ut der du fant den med en gang. La den gjemme seg mellom blader og bakkevegetasjon. Foreldrene finner den når den tigger om mat. Det samme hendte med meg i går - en kråke hadde fått tak i en trostunge, og det var et forferdelig troste- og kråkeleven. Men da jeg oppdaget kråka, slapp den trostungen, og denne fløy avgårde av seg selv. Så i det tilfellet hadde ikke kråka rukket å skade trostungen nevneverdig. Da skal den bare få fly der den hører hjemme.

Roar Solheim (28.05.2009)


#Fuglekasser

Vepsebol i fuglekasse

Hei igjen. Jeg fjernet vepsebolet, men ved et uhell tiltet reiret litt, og eggene trillet ut. (det ene knuste) Jeg hadde på meg gummihansker, og la tilbake det andre egget i reiret. Vil hunnen kunne fortsette å legge egg, eller har jeg gjort det helt store?

J.O. (27.05.2009)

Svar:

Det er vanskelig å si, men ofte fortsetter småfugler å legge egg selv om ett egg blir plukket vekk fra reiret. Det var dette eggsamlerne drev med i tidligere tider, da denslags var tillatt. Du får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Sjekk kassa igjen om 2-3 dager. Er det da mer enn ett egg, så har det gått bra.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Diverse

Fugle hoste

Hei! Vi er en gjeng på 5 stk fra haug barnehage som har prosjekt om fugler. Vi lurer vedlig på om fugler kan hoste sånn som oss mennesker?

C.E.T.M.O.C. (27.05.2009)

Svar:

Dette vet jeg ikke. Prøv å spørre en som har høner, eller burfugler som undulater, om de hoster. Men jeg mener å ha sett at burfugler kan hoste eller nyse, omtrent som oss mennesker.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Diverse

Hvorfor flyr fuglene

hvorfor flyr fuglene?hvordan holder de seg oppe?

N.N (27.05.2009)

Svar:

De flyr av samme grunn som flyene - vingene er svakt buet, og det skapes undertrykk over vingen, slik at lufttrykket under vingen løfter fuglen oppover. Fuglene flyr fordi de da raskt kan flytte seg over store avstander. Slik kan de utnytte matkilder som er spredt langt fra hverandre. De blir dermed mye mer effektive enn f. eks. pattedyr til å utnytte levesteder over lange avstander, fordi de kan trekke mye lenger enn det pattedyr klarer (de må jo gå på sine ben).

Roar Solheim (27.05.2009)


#Økologi og atferd

Musvåk

Er det vanlig at musevåken flyr i flokk? Jeg så tre høytflyvende, store fugler som minnet om Musevåken.

Enda et spørsmål. Kommer Musevåken til Norge som trekkfugl i flokk?

I.B.S. (27.05.2009)

Svar:

Musvåkene ankommer nok enkeltvis under vårtrekket. det er helst om høsten, når de trekker mot syd, at en kan se konsentrasjoner av musvåk og fjellvåk på enkelte steder der hvor landskapsformene tvinger dem sammen over ett punkt. Mølen i Vestfold er et slikt sted, men de største konsentrasjonene finner du på Falsterboodden i Skåne. Om våren kan to voksne musvåk ligge og sirkle sammen over leveområdet sitt. Hvis du så tre fugler, så kan den tredje være en nabo som markerer grensene for sitt revir, og du vil da kunne se tre fugler samtidig. Finnskogen er et aktuellt sted for å se musvåk.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Fuglekasser

Insektbol i fuglekasse

Bilde vedlagt spørsmålet

For ca en uke siden så jeg at s-v-fluesnapper hannen som hadde sunget ved kassa mi i to uker hadde fått seg make og det ble drevet hektisk reirbygging. I helgen så jeg ingen aktivitet ved kassa, og heller ikke i dag. Jeg tok derfor en tur opp i stigen for å kontrollere kassa. Der hang det et bol i taket, og i reiret lå det to små egg. Hva bør jeg gjøre?

J.O. (27.05.2009)

Svar:

Dette er et påbegynt vepsebol. Riv det ned umiddelbart, så kanskje fluesnapperne klarer å fortsette med eggleggingen. Foreløpig er det bare dronningen som arbeider med bolet. Inne i bolet har hun laget en cellekake med 12-15 egg. Hvis hun får fortsette, klekkes disse til de første arbeiderne, og da er det ikke noen spøk å fjerne bolet uten risiko for å bli stukket. Nå kan du enkelt fjerne det. Dronninga flyr nok et annet sted og begynner å bygge på ny. Mange vepsedronninger dør før de får fram det første settet med arbeidere.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle

Bilde vedlagt spørsmålet

hei går dette ann til og bruke den slags spon i bunnen av kassen kan eg bruke det??er det heilt perfekt???

F. (27.05.2009)

Svar:

Dette ser flott ut! Bare bruk dette.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Sykdom og skader

Fugler som flyr inn i vinduet

Hva kan man/skal man gjøre med en fugl som har fløyet inn i vinduet? Skal man bare la den sitte stille og komme seg?

M.A. (27.05.2009)

Svar:

Fugler som har fløyet mot et vindu, og som har fått seg en trøkk som gjør at de sitter stille på bakken, har som regel fått hjernerystelse. Det er som regel ikke mulig å se på fuglen hvor alvorlig denne skaden er. Fuglen kan komme til hektene etter noen minutter til et par timer, eller det kan ta et par dager. Av og til ender det med at fuglen dør. Det beste du kan gjøre for å hjelpe, er å sette fuglen i en pappeske med litt avispapir i bunnen, og å ta denne med inn i huset. Da skjermer du fuglen mot katter, skjærer, kråker og andre som kan fange og spise den opp mens den er ute av stand til å flykte. Du kan forsøke å gi fuglen litt vann ved å fukte en finger og å holde den i nntil nebbet på fuglen noen ganger. Da får den vanndråper inn i nebbet slik at den selv kan svelge. Hvis fuglen har synlige bruddskader, bør du forsøke å få kontakt med erfarne fuglefolk som kan vurdere skaden.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Diverse

lundefugelen

er lundefuglen fredet?
hvorfor er nebbet farget?

R. (26.05.2009)

Svar:

Lundefugler er fredet, og ikke jaktbare. Fargene på nebbet har sannsynligvis med pardannelse og kurtise å gjøre, for de forsvinner om vinteren.

Roar Solheim (26.05.2009)

««første 45 756 - 45 805 av 49 949 siste»»