Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 45 757 til 45 806 av totalt 49 973 spørsmål


#Fuglekasser

kjøttmeisunger

skal man hjelpe en kjøttmeis unge som har prøvd å fly ut av fuglekassen men som bare faller ned til bakken å ikke klarer å fly tilbake?

K. (05.06.2009)

Svar:

Dersom den klarer å sitte på en grein, så sett den opp i et tre eller en busk nær der du fant den. Dersom den ikke klarer det, så kan du legge den tilbake i fuglekassa hvis det ligger andre unger i kassa. Hvis kassa er tom, så har også de andre ungene hoppet ut, og da vil ikke foreldrene komme tilbake til kassa for å mate denne ene ungen.

Roar Solheim (06.06.2009)


#Økologi og atferd

And i skogen

Hei

Jeg bor i et boligfelt 300meter fra en elv. Åvenfor huset vårt er det tett skog med helling ned mot elven med hus og veier spredt omkring. I skogen åvenfor huset observerte jeg en and (stokkand tror jeg)med andunger gående i skogen. Vil den finne veien ned mot vann med alle disse hindringene og den avstanden? Hva lever den og ungene av evt i skogen?

Hilsen Per K

P.K. (05.06.2009)

Svar:

Mange ender plasserer redene sine et godt stykke unna vann, i enkelte tilfeller kan det være snakk om flere kilometer. Når eggene klekkes og alle ungene er tørre, leder hunnen dem til nærmeste vann. Så disse endene har nok vært på vei mot elva. Denne vandringen er kanksje den farligste perioden av andungenes liv, for de risikerer å bli tatt av rever, katter, skjærer o.l. Har de først kommet seg ned til vannet, så har de større sjanse til å klare seg. Hvert år legger en del stokkender reiret sitt inne i byer og tettsteder. Da oppstår ofte kritiske situasjoner når andemor med ungekullet på slep må krysse veier. I verste fall kan hun selv eller noen av ungene bli overkjørt. Også rugder er utsatt for dette, og ved flere anledninger har jeg funnet bildrepte rugder som har vært i ferd med å lede ungene sine over veien. Hvis hunnfuglen blir drept, klarer ikke ungene seg på egen hånd.

Roar Solheim (06.06.2009)


#Diverse

et egg eterlatt hos meg

Fant en skadet svale i går. Den lå stille i mange timer. Var redd den skulle dø. Den var i min ytter gang. Først i en eske med bomull. Så fløy den ut et døgn etter at jeg fant den Har gitt den litt vann med en sprøyte. Så oppdaget jeg at den hadde lagt et egg nedi bomullen.Hva gjør jeg. La esken med egg og mull på trappa mi. Dersom svalen vender tilbake. Er dette riktig å gjøre ? Rådvill...

A.B.M. (06.06.2009)

Svar:

Dette var en uvanlig historie. Kanskje hadde svala kollidert med noe og var medtatt av den grunn, kanskje var den også medtatt fordi den skulle til å legge et egg. Du handlet i alle fall riktig ved å ta den inn. Siden fuglen la et egg, så har den ganske sikkert et rede i nærheten. Det er dit den kommer til å vende tilbake for å legge neste egg, eller for å ruge dersom den allerede har lagt egg i dette redet. Derfor er det ikke stort du kan gjøre med det enslige svaleegget, det må nok anses for tapt. Det ser ut til at fugler av og til blir "overrasket" av selve verpetidspunktet, og legger fra seg et egg på bakken. Egg etter stær og troster kan av og til finnes på denne måten. Disse eggene blir bare liggende, og fuglene bryr seg ikke noe med dem. Kanskje er det enkelte førstegangsverpere som på denne måten ikke helt har kontroll med hva som skjer inne i kroppen sin, og som ikke er klar over at NÅ bør jeg ligge i redet mitt (?) Det er i alle fall underlig. Ba var det at svala klarte seg og fløy videre ved egen hjelp.

Roar Solheim (06.06.2009)


#Fuglekasser

Fuglekassa har løsnet

Hei
Jeg har en fuglekasse med en blåmeisfammilie. Det er stor aktivitet med mating hele dagen. Men, Det øverste feste har løsnent og nå henger kassen vannrett ut fra treet og med hullet ned. Skal jeg prøve å feste den på nytt eller la den henge slik? Er redd ungene faller ut. Det ser ut som det nederste festet er godt nok men det ser ikke bra ut. Hvis jeg klatrer opp og fester den på nytt, når på døgnet er det best å gjøre det for ikke å forstyrre fuglene

J.E. (05.06.2009)

Svar:

Du bør forsøke å ordne til denne fuglekassa snarest. Det viktigste er at det skjer raskt, og tiden på døgnet spiller ingen rolle.

Roar Solheim (05.06.2009)


#Økologi og atferd

linerle som til stadig flyr opp mot vinduer

Hei vi lurer på følgende: det er en linerle utenfor huset som til stadig flyr opp mot vinduene, dette har den holdt på med i flere uker og over lengre tidsperioder. Hva kan dette skyldes?

N.N (04.06.2009)

Svar:

Fuglen ser sitt eget speilbilde i vinduet, og forsøker å jage bort en standhaftig "rival" fra sitt leveområde. Vanligvis holder fuglene opp med dette etter opptil 1-2 uker.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Økologi og atferd

Enslig fluesnapper

Vi har en trofast hann som ankom hytta i begynnelsen av mai. Har en fin kasse som fluesnapperne har benyttet trofast i ca. 20 år. I år har stakkaren sittet utenfor kassen og sunget, senest 2. juni uten at han har fått napp poå noen hunn. Hvor lenge vil han sitte der uten å få napp? Den synger nydelig hele dagen, flakser mot kassen og gjør segtil. Hvor lenge vil/kan han holde ut og vil han komme tilbake hit (Ski i Aksershus)til neste år?

E.M.D. (04.06.2009)

Svar:

Hannfugler som ikke klarer å tiltrekke seg en make (ikke alle klarer det, nemlig), kan synge i 3-4 uker, men til slutt gir de opp. Det er godt mulig at denne fuglen vender tilbake neste år. Om ikke akkurat til den samme flekken, så kanskje til den samme regionen som i år.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Funnet måkeegg forlatt i rede !

hei.Venninna mi fant igår et forlatt måkeegg i rede.Det var helt alene,og de andre eggene så ut til å være klekket.Hun sjekket flere ganger og ingen tegn til foreldrene.Vi dro også neste dagen ut og sjekket,og da var det også alene.Da bestemte vi oss for å ta det med oss hjem hvis det var varmt-det var det.nå er det hjemme hos oss,og ligger oppå en varmeflaske pluss katten min som ligger og varmer det.Vi lurer på om det er sjanse for at det overlever,og om det kan forekomme klekking så sent ? Vi skal isåfall prøve alt vi kan og holde jevn og normal kroppstemperatur osv.Vi leste også tidligere spørsmål her og fikk vite endel.Takk for hjelpen på forhånd !

N.A.A. (03.06.2009)

Svar:

Dette er sannsynligvis et ubefruktet egg, og det har det lite for seg å "ruge" videre på. Det eneste som kommer ut av et slikt egg, er at det blir et ekte råteegg som til slutt eksploderer og lukter ille. Dessverre, men dette egget kan dere nok bare kaste. det kan eventuellt blåses ut slik at dere kan ta vare på eggeskallet. Rist på egget, Hvis det skvalper inne i det, er det bare ubefruktet eggemasse i det. Men det kan også værer en halvruget, død kylling. Det hender at kyllinger dør før de klekkes, uvisst av hvilken grunn.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Fugler

Hei jeg vet du har svart på spørsmålet før man kan du skrive alle fuglene i edelløvskogen??
hilsen cec

C. (04.06.2009)

Svar:

Dette er for omfattende til den type svar vi pleier å gi her, og krever et helt gjennomsøk av fuglelitteraturen. Anbefaler deg å lete selv i en fuglebok.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

har ett tomt grønt eggeskall hjemme med brune småflekker på.
Hvilke fugl kan det ha kommet fra

N. (04.06.2009)

Svar:

Sannsynligvis fra en av trosteartene.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl har reir her?

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg og søsteren min så tilfeldigvis noe som lignet et bittelite reir oppe i en bjørk. Vi ble veldig nysjerrige på dette, og siden ikke vi så noen fugler som "passet på" og "skjente" på oss, ville vi sjekke, og reknet med det var tomt. Men der var det fullt liv, og fem fugleunger. Vi så ingen foreldre, og hørte heller ingen fugelyder i nærheten, og tenker da dette kan være ungene til en sky fugl? Reiret var bygget av gress, litt mose og masse grå dun. Var betraktelig mindre enn et trostereir! Kan dere ut fra dette bildet se noe av hvilken fugl det kan være?

S.O.K. (04.06.2009)

Svar:

Bildet er litt vel uskarpt til at dette var enkelt, men har en mistanke om at det kan være bokfink.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Økologi og atferd

Skjæreunger som mobber katter

Hei! Hva er det som får skjæreunger til å underholde seg selv i timesvis med å mobbe katter? De gjør sport i å se hvem som tør å sette seg seg nærmest naboens katt og skratte høylytt. Det skjedde med fjorårets ungekull og det samme gjentar seg i år... Har skjæren et spesielt instikt som får dem til begynne å mobbe katter straks de er flyvedyktige?

K.N. (04.06.2009)

Svar:

Katter er farlige fiender, og skjærer lik som mange andre fugler mobber slike rovdyr. Mobbingen er egentlig et signal til rovdyret om at det er oppdaget, og ikke lenger kan bruke overraskelsesmomentet til et angrep. Signalet er også en beskjed om at rovdyret skal komem seg vekk. Skjærer og kråker reagerer likedan mot ugler og rovfugler.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Lilla fugle bæsj

Har du noen gang sett en lilla fuglebæsj og isåfall hva kommer det av?

N.N (04.06.2009)

Svar:

Fugl som spiser bær (særlig blåbær) får blålilla ekskrementer fra bærfargen.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Økologi og atferd

Haay :)

hvorfor blir ikke sjøfuglenes fjær våte når fuglene dykker?

E.S. (03.06.2009)

Svar:

Fordi fuglene setter inn fjærene med fett/olje fra en kjertel på oversiden av stjertrota.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne fuglen fotograferte min nabo på en fuglekasse nærr verandaen hans nå i slutten av mai. Vi har lett i diverse fuglebøker, men finner ingen som ligner på denne. Kan du gi en tilbakemelding om art og utbredelse? Vi bor i Øvre Vang ca 10 km. nordøst for Hamar sentrum. På forhånd takk !

Hans Joachim Slettmoen

Sandbergsveien 2
2324 Vang H.

H.J.S. (03.06.2009)

Svar:

Dette er en spettmeis. Den finnes over store deler av Sør-Norge. Den har økt kraftig i utbredelse de siste 40 årene, trolig fordi folk forer fuglene med solsikkefrø om vinteren.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Fuglekasser

Har jeg fått stær i fuglekassa mi?

Bilde vedlagt spørsmålet

Oppdaget disse to eggene i fuglekassa mi i dag. De må ha blitt lagt der nylig, for det lå ingen egg der for tre dager siden. Hva slags fugl kan jeg ha fått besøk av? Tror det kan være stær, men jeg trodde egentlig at kassa mi var for liten til stæren, siden den ble laget med mål som passer til kjøttmeis ol.

J.D. (03.06.2009)

Svar:

Nei, dette er nok heller svarthvitfluesnapper. De legger vanligvis 6-8 egg, og når kullet er fullagt legger hunnen seg til å ruge. Om en uke kan du nok titte ned i kassa og se om ikke hunnen da ligger og ruger. Fluesnapperne er ganske tolerante overfor en slik rask kikk.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Kaie i ventilasjonrør

Vi har et reir med kaieunger i et ventilasjonsrør. Vi har hørt ungene nå i over 4 uker og foreldrene flyr ut og inn.
Hav skal vi gjøre

A. (03.06.2009)

Svar:

La fuglene få bli ferdige med ungeoppfostringen, siden de allerede har kommet langt. Når ungene er ute bør dere få renset ut kaiereiret, og så hindre at kaiene kan komme inn i ventilasjonsrøret igjen. Det kan forsegles med f. eks. hønsenetting.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Hvilken oppgave har egentlig hanen?

Enkelt og greit spørsmål. Hvilken oppgave har egentlig hanen? Går han bare rundt og galer?

K. (04.06.2009)

Svar:

I en høneflokk er det hanen som passer på hønene, varsler dersom det kommer en fare i nærheten (katt, hønsehauk, rev etc.). Han kan også forsvare hønene med å angripe farlige hønespisere, av og til med sitt eget liv som innsats. Hvis hanen finner noen godt å spise (f. eks. mark og småkryp), lokker han på hønene sine og viser dem maten! I tillegg må det en hane til for å befrukte eggene, dersom hønene skal kunne ruge ut kyllinger.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Økologi og atferd

naturfag

koffor ligger alle fuglefjjela i nord

N.N (04.06.2009)

Svar:

Fordi det er der fuglene finner mest fisk som mat for ungene sine.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Svart kvit flugesnapper

Andre året på rad eg misser svart/kvit flugesnapper pga manglande ho. Her var t.o.m. to hannar som kjempa om buret. Han sang så fint i minst 14 dagar, mene ha no gitt opp forsøket på hekking.
Er dette eit vanleg fenomen blant svart/kvit flugenappar?
Har jo lest av hannen kan ha fleire hoer også...

N.N (04.06.2009)

Svar:

Noen fluesnapper hanner får aldri hunn. Om dette skyldes at det er få fluesnappere i lavlandet for tiden, eller om hannen i seg selv ikke er en "duganes kar", er ikke lett å avgjøre. Begge deler er mulig.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Stærhekking under etternittplater II

Jeg viser til mitt tidligere spørsmål om stærhekking som ble mislykket. Kan årsaken være at det blir for varmt under platene. Jeg trodde etternitt isolerte ut varmen?
Hva tror du?eller er det andre vanlige årsaker til at dette skjer? Jeg har opplevd tidligere at stærhekking i hagen har mislyktes.

A.N.L. (04.06.2009)

Svar:

Kan dessverre ikke gi deg noen avklaring på dette. Det er så mange mulige årsaker til at en hekking mislykkes, at det ikke lar seg fastslå uten å være på stedet og observere fuglene selv.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Diverse

Meisunger

Skjer det at ungene etter dehar hoppet ut av kassa,kommer tilbake igjen om det fks er kaldt å ufyselig vær,eller er det "ingen vei tilbake".Litt bekymra for ungene som forlot kassene nå for et par dager siden.Etter det har det vært 7-8 grader,snø langt ned i fjella.å ellers en del regn.Er det noe ungene tåler,eller dør mange av dem kort tid etter de hopper ut om det er dårlig vær?

J.G. (04.06.2009)

Svar:

Dårlig vær er nok mer uheldig ved at fuglene da ikke klarer å finne nok insekter, enn at det er kaldt. Hvis ikke ungene selv eller foreldrene klarer å finne nok mat, kan nok noen av dem omkomme. Men det største frafallet av unger skjer nok kort etter at de forlater reiret, ved at de blir fanget av rovfugler, ugler og andre kjøttspisere. Fugleunger fra reirhull kan nok komme tilbake og overnatte i reiret/kassa noen dager etter at de har hoppet ut, men dette skjer sjelden.

Roar Solheim (04.06.2009)


skogsduer

hvor bygger skogsduene rede

H.U. (03.06.2009)

Svar:

I skogstrakter kan du treffe på to duearter, det er ringdue som bygger skjøre kvistreir helst i tette grantrær. Den andre arten, skogdue, hekker i hule trær, gamle svartspetthull og i rugekasser.

Morten Ree (03.06.2009)


#Økologi og atferd

Hello :D

hvorfor er alle fisker mørke på ryggen og lyse på buken?

E.S. (03.06.2009)

Svar:

Det er for å være bedre kamuflert, når de ses ovenfra går de i ett med den mørke vannflaten, mens nedenfra vil de gå i ett med den lyse overflaten mot himmelen.

Morten Ree (03.06.2009)


#Økologi og atferd

Formengde

Er det noen beregninger (observasjoner)på hvor mye insekt ( ca. vekt ) som går med til å fø opp et kull med foreks. meiser ? Det går jo med temmelig mye de første 14 dagene til de forlater rede, men foreldrene mater jo ungene lenge utover den tid ? Kunne vært interessant å vite litt om det.
Mvh Per Beverfjord

N.N (25.05.2009)

Svar:

Det påstås at et kjøttmeispar skaffer til veie over 10 000 insekter og larver i ungeperioden på nesten tre uker.
Svalene våre lever av insekter (delvis edderkopper) som fanges i lufta. De unngår insekter med brodd, som veps, bier og humle, og tar heller ikke biller større enn 15mm. Hvor mye insekter de fanger per dag er meget væravhengig. De samler insektene i strupesekken som en sammenfiltret næringsball som bringes til ungene. Undersøkelser gjort på taksvale av over 600 slike næringsballer veide fra 0,01-0,50 gram og inneholdt fra 1-388 insekter, gjennomsnittet var 57 insekter. Hos tårnseiler er det funnet opptil 1000 insekter i en slik næringsball. Det er klart at når den flyr inn i svermer med "luft-plankton" med åpent gap så fylles det snart opp med noen hundre!

Svalene lever ofte av mindre insekter enn meisene(luftplankton) og hvor mange insekter et par svaler bringer til reiret en dag i ungetiden vil selvsagt være betydelig. En amerikansk undersøkelse viser at på en maksimal dag for insektfangst kan et låvesvalepar besøke reir med unger 400 ganger. En undersøkelse i Storbritannia viser at låvesvala tar insekter med gjennomsnittsvekt 6 mg, mens hos taksvale er det 2 mg.

Det er litt farlig å bare multiplisere tall her, men det er klart at et svalepar vil i løpet av en god dag bringe noen tusen insekter til sine unger.
Det sies at hvis fuglene forsvant fra vår natur så ville det gå noen få år til insektsplagen ble uutholdelig!

Morten Ree (03.06.2009)


#Økologi og atferd

Dueegg uten duemor

For noen dager siden oppdaget vi en ringdue i treet vårt. Den lå i et ganske falleferdig rede. De siste dagene har det blåst noe veldig og den stakkars moren må ha klamret seg godt fast, inntil i går morges da vi fant redet i en haug på pakken. Like ved lå det lå ett tilsynelatende uskadd egg. Vi har tatt egget inn til oss og det har tilbragt dagen i sola og natten på varmekabler. Nå lurer vi på om det har noe sjans uten den ordentlige duemoren? Hva kan vi gjøre?

S. (01.06.2009)

Svar:

Ringdua er kjent for å bygge veldig dårligereir. Når man står rett under et slikt reir kan man se rett igjennom det. Derfor er disse reirene svært utsatt for vind.
Jeg vil ikke anbefale å forsøke å klekke egget dere fant, det vil kreve stor innsats å fòre opp en fugleunge, og sjansen for å mislykkes er stor, dessuten blir det vanskelig for ungen å lære seg å fungere i naturen når den tid kommer. Det hele blir litt naturstridig, men tanken er god!
Ringduemora er sikkert i gang med et nytt "usikkert" reir hvor den legger nye egg.

Morten Ree (03.06.2009)


#Diverse

ørn

for et par år siden snakte eg me en fugle ekspert, eg lurte på ka verdens største ørn var han svaRTE FLODØRN. eg vett ikkje ka slags ørn det er men kan tenke meg han meinte afrikahavørn som ikkje blir någe spesielt stor forhold til andre ørner og eg vett nå at filippins apeørn er verdens største ørn

N.N (31.05.2009)

Svar:

Hvis vi bruker vingespenn som mål på størrelse, så er vår egen havørn (vingespennet er normalt mellom 193-244 cm, rekordmålet er 265 cm og vekt opp mot 7 kg) den aller største ørnene i verden. I vekt vil nok harpyørna (9 kg) og apeørna(8 kg) kunne bli noe tyngre enn havørna, men disse har noe kortere vingespenn.
Det finnes imidlertid flere arter gribber, samt kondorer (f.eks andeskondoren med et vingespenn på 274-310 cm) som kan bli betydelig større i vingespenn. Men disse er ikke ørner.
Se bilder av havørn her: http://www.visitnordland.no/article.php?id=919

Morten Ree (03.06.2009)


#Diverse

kjære reir

Har dere noen bilder og tekst av og om et kjære reir.
jeg ønsker å finne ut om hans bygge methode.

R.C. (03.06.2009)

Svar:

Hvis du går inn på hjemmesiden til www.fuglevennen.no og ser under "Tidsskrift" så vil du i Fuglevennen høst 2007 finne bilde av et stort skjærereir.
Skjæra bygger sitt reir av kvister, men reirskåla består av jord og leire foret med fine røtter. Skjæra har alltid et hvelvet tak over reiret og 1-2 innganger fra siden. Den bygger sitt reir i trær, men langs kysten ofte i lave busker eller innunder hustak, master, fiskehjeller og andre innretninger hvor den får litt høyde. Ofte er reiret flettet sammen av ståltråd og liknende hvis den hekker på treløse øyer, spesielt vanlig i Nord-Norge.

Les mer om skjæra her:
http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=11451

Morten Ree (03.06.2009)


#Diverse

ugleunge

Er en ugleunge utenfor huset som er ute av reiret sitt, har dratt rundt et gjerde slik at saudene ikkje skal komme til og la en ullsokk under den slik at den ikkje frys. Men er det lurt å legge den opp i reiret igjen? reiret er veldig høgt oppe da men skal vel greie å komme opp til det.

J.N. (01.06.2009)

Svar:

Det beste er å få plasswert en slik unge tilbake i reiret, alternativt litt opp i nærmeste tre dersom den klarer å sitte på en grein av seg selv. Klarer den ikke det, hører den definitivt hjemme i reiret en stund til.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Fugleunger.

Hei!
Bare en liten historie... Fikk ansvaret for en svarttrostunge etter at en nabogutt hadde skutt foreldre og søsken med luftgevær(!). Ba venner og kjente om å holde øye etter andre utfløyne kull, og da noen hadde sett et i en park i nærheten, dro vi dit og satte den i nærheten av den andre trostefamilien. Ungen begynte straks å tigge etter mat, og de "nye" foreldrene responderte og matet den. Da familien dro videre, dro "vår" lille trost avgårde sammen med den nye familien sin. Noe å prøve for andre?

B. (02.06.2009)

Svar:

Dette er veldig viktig informasjon, og vel verdt å merke seg for alle som finner "forlatte" fugleunger. I de fleste tilfellene er ikke fugleungene forlatt i det hele tatt. I de tilfellene hvor dette likevel kan fastslås med sikkerhet, er nok den enkleste utveien å finne en fosterfamilie. Forskningseksperimenter med fugleunger i fuglekasser viser at fuglene ikke avviser fremmede unger slik mange pattedyr gjør, men godtar alle i reiret som sine egne unger. Det er derfor spurvefugler kan finne seg i å fostre opp en gjøkunge som er mange ganger så stor som dem selv.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rovfugl på Sørlandet

Observerte en veldig lys fugl ved Vikstølsvannet like ved Evje 1.6.09. Er helt sikker på at det var en rovfugl.Den sirklet over vannet i allfall i ti minutter, på søken etter fisk? Slo opp i fugleboka og den som lignet mest var en myrhauk. Den var veldig lys og hadde mørke vingespisser. Tipper at vingespennet kunne være ca 1 meter. Så leser jeg i fugleboka at myrhauk er en sjelden gjest, og da blir jeg i tvil om at jeg har vært så heldig og fått observert en slik fugl?

B. (02.06.2009)

Svar:

Det er mest sannsynlig at du har sett en fiskeørn, eller en musvåk. Sirklingen er mest typisk for musvåk, som er den vanligste rovfuglen å se på de kanter hvor du observerte fuglen. Myrhauken er bare en vår- og høstgjest under trekket, og den sirkler aldri oppe i lufta!

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Linærleunge

Hei!
Jeg har plukket opp en (sannsynligvis) linærleunge på loftet i mitt gamle hus i dag. Ungen har tydeligvis ramlet ut av redet, og jeg har vært oppe for å se om det var mulig å putte den tilbake, men jeg finner ikke noe sted den kunne ha ramlet ut, der redet er, så den må ha forvillet seg ut av redet, og så ramlet ned et annet sted. Jeg vet ikke riktig hva som er mulig å gjøre med den. Jeg har gitt den mat, den slukte en mark for litt siden, så den vil jo heldigvis spise. Litt vann har jeg også gitt den med sprøyte, men kan jeg klare å holde den i livet, eller er det best å overlate den til skjeben utendørs? Den er helt klart ikke flyvedyktig, men har fått fjærdrakt, ikke bare dun.
Takknemlig for svar, hilsen Ann-Sissel Godal

A.S.G. (02.06.2009)

Svar:

Hvis du ikke kan finne ut hvor denne fugleungen hører hjemme, slik at foreldrene kan fortsette å mate dne, er det bare to muligheter. Enten å forsøke å fore den opp selv, eller å la naturen gå sin gang og sette fugleungen på utsiden av huset. En linerleunge må fores med insekter og småkryp, og det er ikke noen liten jobb. Melbillelarver (kan kjøpes i dyrebutikker) kan være bra for.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Var det en Fiskeørn?

På ettermiddagen 30. mai reagerte jeg på ett kraftig plask i elven ved hytta i valdres. Jeg ser da en stor fugl lander på en sandbanke ved elven med en stor blank fisk i bena. (trolig en sik på omkrig 1/2 kilo'en) Fuglen letter og flyr i lav høyde oppover elven med fisken i bena. Det var dessverre kraftig motlys, så det var litt vanskelig å se fargene godt. Fuglen virket på meg å være litt for lys, grå til å være en fiskeørn, men hva annet kan det ha vært?

S. (02.06.2009)

Svar:

I Norge er det bare fiskeørn og havørn som fanger fisk i vannet, men i Valdes er det neppe havørn som har slått en sik. Det er nok aller mest sannsynlig at du har sett en fiskeørn.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Økologi og atferd

Skremt orrhøne døde.

I helgen kom min hund og jeg over (bokstavelig talt) en orrhøne som trolig nettopp hadde lagt 10 egg. Vi tråkket nesten på henne, og hun fløy 10 m ned i lia. Der hoppet hun opp og ned 3-4 ganger før hun falt om under en gran. Trodde først hun latet som hun var død, men etter 2 minutter var hun fortsatt helt stille og med lukkede øynde. Sjekket ved å dytte litt på bena, men intet liv. Er de spesielt utslitt hvis eggene nettopp var blitt lagt?
Trist var det jo.

S.S. (02.06.2009)

Svar:

Nei, dette var nok en helt uvanlig hendelse. Fuglen må ha fått et så stort sjokk at den faktisk døde av det. Den KAN jo ha vært gammel, syk eller skadet FØR den ble skremt av hunden din, og selve skremmingen kan dermed ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over. Dette lar seg ikke sikkert besvare uten en grundig veterinærundersøkelse av fuglen. Så vidt jeg kjenner til er ikke fugl så utkjørt etter eggleggingen (de legger ett egg hver dag) at de kan dø av det alene.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Strandsnipe?

Jeg har årlig observert fugl som jeg mener er strandsnipe, den hekker like ved hytten vår i den vestlandske skjærgården. Størrelse, utseende, lyder, oppførsel og antall egg stemmer med det jeg leser om denne fuglen. Leser imidlertid at strandsnipen foretrekker elver/bekker/ferskvann og at forekomst ved saltvann er "sjelden" eller "utenom hekkesesongen". Fuglen som hekker hos oss, har bygget rede på bakken i en liten helling ikke langt fra fjæresteinene. Kan det stemme, eller har jeg forvekslet den med en annen?

M. (02.06.2009)

Svar:

Nei, det er stor sannsynlighet for at du har bestemt den til riktig art, men uten bilder eller lyd så er det ikke mulig å besvare spørsmålet ditt med sikkerhet.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva heter disse fuglene?

Bilde vedlagt spørsmålet

hei! Jeg gikk tur rundt Mosvannet og så denne flotte fuglen. Kan du si meg hva de heter? Håper på raskt svar :)

M.J. (02.06.2009)

Svar:

Dette er en mandarinand. Den kommer fra øst-Asia, og mandarinender i Norge er rømte parkfugler.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hva heter denne fuglen?

Bilde vedlagt spørsmålet

Så den også ved mosvannet, men det gikk bare ann å laste opp ett bilde om gangen. Takk :)

M.J. (02.06.2009)

Svar:

Dette er en gråtrost.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Stærhekking under etternittplater på tak

Tidligere vår(slutten av april) hadde vi flere stærer i hagen, de fløy innunder takplatene. Vi så de bygget både rede og paret seg, men stæren er tydeligvis borte nå. Vi har også flere stærkasser både på husvegg og i trær, men disse blir ikke valgt. Denne ene kassen er kjøpt fra NOF så den skal værtfall ha rikitige mål.

Har du noen teori om hvorfor denn velger å holde tilunder taket og ikke kassene?

Kan det fortsatt være håp om at det blir klekket unger. Det er en månde 5 uker siden parring nå ca?

A.N.L. (02.06.2009)

Svar:

Fuglene velger slett ikke alltid å hekke der hvor VI mener det ser finest ut. Hvorfor fuglene velger reirplass som de gjør, er også svært vanskelig å besvare, fordi vi ikke ser verden på samme måte som fuglene. Stærene som parret seg i slutten av april burde ha flygeferdige unger for en tid siden, så dersom det ikke er noe tegn til liv, så har nok stærhekkingen vært mislykket.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

storfugl egg?

hei, hvordan ser et egg fra ei røy ut? evt. bilde? vet du om det finnes noen nettsider med oversikt over fugleegg?

M. (02.06.2009)

Svar:

Røyas egg er lyst brunhvite med små, rødbrune prikker på. Kjenner dessverre ikke til noen nettsider med bilder av fugleegg.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Eggpassing fra ny klekt egg!

Hei, jeg og lille broren min har funnet et egg helt, altså ikke klekt ennå! Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med det. Så det er derfor vi lurte på hva vi skal gjøre med det. Så vi lurer på om du har et forslag.

Ps: Egget er lyseblått og lite. Og hvis du kan så send en tlbakemelding så snart som mulig, værsåsnill:)

E.T. (01.06.2009)

Svar:

Kanskje er dette et egg fra svarthvit fluesnapper som har blitt lagt på bakken. Det er ikke noe dere kan eller bør gjøre med et slikt egg, for ruging og oppfostring av en enkelt småfuglunge er en svært krevende og vanskelig oppgave. Mange egg går tapt hvert år, så dette er egentlig en naturlig hendelse.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Linerlerede i bilen min

har et linerle egg i bilen min ved dekket. Der ligger det nå noen egg og linerla venter tålmodig på at jeg skal sette bilen min tilbake på parkeringsplassen.men pga reise og at parkeringsplassen skal vedlikeholdes, må jeg dessverre flytte bilen min i 4 dager. ungene er opptatt av at de skal overleve og vi lurer nå på hvordan vi skal få til det. bilen blir flyttet ca 300 m i luftlinje. er det noe sjans for at linerla følger etter???? hvor lenge kan eggene være uten mora før de blir kalde og dør? eller at linerla oppgir redet.hvis de klekkes, hvor ofte må de ha besøk av moren sin? Jeg lurte evnt på å prøve å sette opp en fuglekasse og legge eggene i den? vil linerla finne de da????har du andre gode tips, tar vi mot det. haster da bilen blir flyttet på fredag!

K.K.O.V. (01.06.2009)

Svar:

Hvert år bygger noen linerler reir i biler eller traktorer. I noen tilfeller kan linerlene følge med maskinen og klare å fore opp ungene, men dersom ikke eggene er klekket, så går dette sjeldent bra. Jeg tror du må forsøke å lage en halvåpen linerlekasse, legge reiret oppi denne og så plassere kassen svært nær der bilen står. Hvis du ikke har en vegg eller et tre tett ved, så kan du kanskje slå ned en trepåle og sette kassa ca 1,5 meter oppe på denne, tett ved der reiret nå ligger. Gå inn på NOF´s hjemmesider birdlife.no, se under tidsskrifter, og finn gamle nummer av Fuglevennen som PDF. I ett av bladene er det vist bilder av en gråfluesnapperkasse. Denne egner seg for linerler.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

vedr flyting av måkerede

Oppdaget i dag at det er etablert ett måkerede i båten vår; kan dette flyttes uten at måkemor mister interessen

L. (01.06.2009)

Svar:

Vanskelig å si. Du kan forsøke, men må være forberedt på at måka da anser reiret som tapt.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Skoleoppgave

hei=)
vi lurer på om fugler fra forskjellige land forstår hverandre? Og trekkfugler..lærer de seg nye "språk"? og enda en ting.. kan en fugleart forstå en annen fugleart? og til slutt kan f.eks en fugleart fra et land kommunisere med samme fugleart om den er fra et annet land? ps: fort svar trengs...skoleoppgave=) klemz<3 xoxoxoxoxo

P. (01.06.2009)

Svar:

Fugler av samme art forstår hverandres lyder og signaler, samme hvor de holder til. Våre "land" er en kunstig oppfinnelse som ikke gjelder andre dyr - de bruker naturen som en helhet (!) De fleste fugler kan forstå andre arters adferd. Hvis en fugl viser tegn til frykt f. eks fordi det er en katt i nærheten, så leser andre arter dette på adferden dens. Varsellyder oppfattes av mange fugler på tvers av artsgrensene.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Diverse

Ugle baby

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg fant en ugle unge på min hage som lå bare helt stille, jeg tok den inn fordi jeg har 4 katter som liker å jakte på fugl. Jeg tror ikke den kan fly og det var ikke noe synlig skade på den. jeg ga den litt most kylling filet. Etter ca 2 timer bled jeg litt usikker ,så jeg satte den ut i et tre.
Han sitter der fremdeles etter 1 time og jeg lurte på hva jeg skal gjøre med den. Vil mor komme å hente den ? hvor lenge kan den være der ute? Hva synes du jeg skal gjøre med den? Og hva kan jeg mate den med hvis ikke mor kommer tilbake, før eller siden vil kattene oppdage den. Hva skal jeg gjøre?

A.S.K. (01.06.2009)

Svar:

Dette er en kattugleunge akkurat i den størrelsen de har når de forlater reiret. Kyllingfilet var en god ting (de spiser kjøtt). Men foreldrene er nok i nærheten, og de kommer og forer den på natta. Bare la den sitte i fred. Ugleungen vil klatre opp i trærne inntil den kan fly i nærmeste framtid. Denne ser helt fin ut. Hvis den sitter lavt og du er vredd for kattene, så kan du eventuellt flytte den litt høyere opp i et tre eller en busk, eller flytte den 10-15 m unna. Om natta tigger den på mat, og foreldrene vil høre den.

Roar Solheim (02.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, tok bilde av en fugl og lurer på hva den heter. Driver med objektsamling og trenger svar snarest.

S. (01.06.2009)

Svar:

Dette er en stær.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ringtrost

Bilde vedlagt spørsmålet

Antar at dette er en hann Ringtrost. Bildet ble tatt på Eidså i Vanylven kommune - Møre og Romsdal den 01.06.09 etter at den har vært observert noen dager.
Er den vanlig så langt nordvest på kysten?
Det er første gang jeg har observert den her.

T.B. (01.06.2009)

Svar:

Ja, dette er en ringtrost hann. Den leter nok etter mat til ungene, siden den holder maten i nebbet. Flotte bilder!

Roar Solheim (01.06.2009)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Fotograferte denne fuglen på ca 900 m i Sør-Fron like ved et vann nå i pinsen. Kan noen fortelle hvilken fugl dette er? Undersiden av vingene var hvite.

S.L. (01.06.2009)

Svar:

Dette er ei vipe.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Hvordan unngå at duer bygger rede på ens veranda?

Det kan virke som om jeg har et par duer som mener det er en god ide å bygge rede på min veranda.
Hva kan jeg gjøre for å overbevise dem om at dette ikke er en god ide?

J.G.G. (29.05.2009)

Svar:

Sannsynligvis må du stenge dem ute ved å avskjerme stedet hvor de forsøker å hekke. Det er ikke sikkert at dette er lett, men det er trolig den eneste utveien. Hvis du da ikke kan ha en katt gående permanent på verandaen (?).

Roar Solheim (01.06.2009)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Jeg har en rekke fuglekasser rundt om i skogen , der kjøtt-og blåmeis hekker. Samt svarthvit fluesnapper. I tillegg har jeg en kasse i nærheten av vår bolig , beregnet på stær.Og da med åpning på 5 cm. For en uke siden i dag , var det 10 nyklekte kjøttmeisunger i den stærkassen. I dag, 28 mai, var det kun en unge igjen. Der måtte ha vært en inntrenger , og jeg tenkte meg muligheten for at en mår hadde vært på ferde . Men vil tro at en åpning på 5 cm er for lite til at en mår kan trenge inn. Så ringte jeg en ornitolog for en mulig forklaring på svinnet av meisunger , og han mente at jeg skulle ikke se bort fra at flaggspetten var synderen.Vi har flaggspett i området . Vet jo at større fugler som måker o.l.tar andre fugleunger , men flaggspett var ikke i tankene mine. Så der har jeg altså lært noe nytt ? Jeg vil gardere meg mot spetten ved å sette på en metallplate med mye mindre åpning , så får heller flaggspetten klare seg med det den finner av larver og insekter i morkne trestammer o.l.
Fikk bare lyst til å nevne dette til andre fuglevenner som kanskje ikke er kjent med at den flotte flaggspetten kan være liten røver .

P..B.T. (28.05.2009)

Svar:

På NRK´s Ut i Naturen program ble det for en tid tilbake vist et privat opptak av en flaggspett som hakket seg inn i en småfuglkasse hvor det var fugleunger. Kasseeiernes kommentarer viste godt overraskelsen under hendelsen. Først kommenteres bare at flaggspetten vil inn i kassa. Når fuglen så kommer ut av hullet med en av de små fugleungene i nebbet, er det tydelig at kommentatoren er åpenbar forskrekket, og overhodet ikke hadde ventet at det var DETTE flaggspetten skulle inn i kassa etter. Selv om flaggspetten om vinteren spiser nesten bare frø fra bartrær, så er den også ganske ivrig etter å spise fett og kjøtt. Selv på kadavere etter døde dyr kan flaggspetten komme og forsyne seg med kjøttbiter. En metallplate med avgrenset hullstørrelse (høyst 3,2 cm D) rundt åpningen på småfuglkassene kan hjelpe på dette, men flaggspetten KAN også i ekstreme tilfeller hakke seg inn i en fuglekasse utenfor flyvehullet.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Forlatt kråkeunge!

Bestemora mi fant en kråkeunge i hagen, den hadde falt ut av reiret sitt og ble jagd på av de andre kråkene. Den kan ikke fly og Kråkeungens foreldre mater ikke ungen og hvis ungen hadde blitt på bakken hadde katten tatt den! Hva skal hun gjøre? Hun mater kråkeungen med brød. Men har du noen gode forslag til mat hun kan gi den, hvor ofte de matest og om den kan slippest fri igjen?(og overleve)

K. (30.05.2009)

Svar:

Kråker kan fores med det meste, både brødmat, fisk og kjøtt. Det lønner seg å variere. Men kråkeunger som fostres opp av folk kan bli tamme og holde seg nær folk. Det er nettopp slike fugler som kan bli typiske "ugangskråker". Kråkefuglene er undersøkende og leter alltid etter nye matkilder, så derfor kan du snu og vende på det meste for å lete etter mat. Kråkeunger som fostres opp av folk KAN kanskje bli viltlevende igjen, men kan også bli værende som en tam fugl rundt huset.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Diverse

Spørsmål:

hvor mange kråker bli skutt i 2006-2007

N.N (30.05.2009)

Svar:

Sjekk jom det ligger tall for dette under egeropplysninger på hjemmesidene til Direktoratet for naturforvaltning.

Roar Solheim (01.06.2009)

««første 45 757 - 45 806 av 49 973 siste»»