Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 43 315 til 43 364 av totalt 50 018 spørsmål


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takker for tidligere svar!

Her er enda en fugl jeg ikke klarer å artsbestemme.

Hvilken art er dette?

mvh Adrian Grande

A.G. (21.12.2010)

Svar:

Dette er en fjæreplytt.

Frode Falkenberg (21.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gråsisik?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Jeg prøver å artsbestemme denne fuglen, og er kommet frem til at det enten er en gråsisik eller en brunsisik. Kan dette stemme?

Kan dere hjelpe meg med å artsbestemme den?

mvh Adrian Grande

A.G. (20.12.2010)

Svar:

Dette ser ut som en gråsisik ja.

Frode Falkenberg (21.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

ugle?

Jeg var på tur med hunden min, og fikk se en fugl. Jeg tror det er en type ugle. Den var neste helt hvit på undersiden og mørkere på oversiden. Den laget ikke noe lyd, og var oppsøkende. Er dette trolig en type ugle? Hilsen Jarl Voster

N.N (20.12.2010)

Svar:

Helt umulig å si ut i fra denne beskrivelsen. Men noen ugler kan nok opptre uredd nær folk når det er mørkt.

Roar Solheim (21.12.2010)


#Diverse

gfjt

hva er verdens største fugl

F. (20.12.2010)

Svar:

Den tyngste nålevende fugl er strutsen, og nok også den største i volum.

Roar Solheim (20.12.2010)


#Fugleforing

Julenek

Heia!

Min kone var på torvet og skulle kjøpe julenek. Vi synes dette er en flott tradisjon. Når det er sagt så mater vi fuglene hos oss hele den kalde årstiden. Vi og mange med oss har hatt utfordringer med at fuglene ikke vil spise julenek. Jeg har da hørt at det er fordi nekene i dag blir pakket inn i plast. For meg så høres det ut som en logisk forklaring. De naturlige individene bortsett fra oss mennesker liker ikke slike "nymotens" greier. Det hun fikk til svar som årsak av de som solgte på torvet både forundret meg og skremte meg. For meg så virker dette "kjerringrådet" feil. Jeg ønsker bare å få vite deres mening. Når hun fortalte at fuglene ikke var noe særlig glad i å spise fugleneket så fikk til svar at da behandlet hun neket feil. Hun skulle sette neket på hodet i ei bøte med vann natta over. Da tenker jeg: Da vil kornet begynnet å svelle. Det gir kansje bedre fordøylse for fuglene - jeg vet ikke usikker. Vann og mat i kombinasjon det skaper mugg når temperaturen varier mellom 10 + og 10 - . Fuglene som alle andre vesner skal ikke spise muggen mat. Muggsporene er - kanskje spesielt i korn - meget giftige. Ved 10 - vil dette fryse. Fuglene må da bruke mye energi for å varme opp dette i sin lille mage. Det vil også være ekstra hardt for de og få av skal og komme inn til det spiselige. Ja, de trenger sikkert også vann så fuktigheten kan kansje være positiv. Ja, det både regner og snør ute, mens neket henger oppe, men snå og vann i så kort periode, preller av som vann på gåsa, når neket er satt opp riktig veg. Jeg er agronom utdannet og har i sin tid vært praktisk utøver av bonde yrket. Jeg er kanskje sånn middels interessert i fuglene. Nå når jeg ikke har dyr på båsen lengre synes jeg jeg kan vie noe mer oppmerksomhet til fuglene på brettet. Jeg håper på et oppklarene svar. Kanskje også dere har en forklaring på hvorfor fuglene ikke er noe glad i fugleneket lengre. Den gangen jeg var guttunge og dyrket egne nek, var ikke dette noe problem.

Med hilsen
Harald Aanensen, Sortland

H.A. (20.12.2010)

Svar:

Dette hørtes ut som et underlig råd, og jeg er helt enig - dette ville ikke jeg ha gjort. Men fugl kan vise total uinteresse i kornnek dersom det finnes mer fettrik næring å forsyne seg av i nærheten. Solsikkefrø, jordnøtter og meiseboller er mye mer energirik kost enn kornene fra et havrenek, og jeg mistenker at dette er en viktigere årsak til at kornnek kan forbli urørt, enn at det er noe galt med nekene.

Roar Solheim (20.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugleart?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takker for svar på mitt forrige spørsmål!

Her er enda en art jeg er usikker på.
Hvilken art er dette?

På forhånd takk!

mvh Adrian Grande

A.G. (19.12.2010)

Svar:

Dette er en grønnsisik, trolig ern ungfugl.

Roar Solheim (20.12.2010)


#Fuglekasser

svale og fuglekasser

Hei! Jeg lurer på om det er mulig å bygge fuglekasser til svaler? Jeg finner ikke svaler blant fuglene som dere anbefaler på følgene link:
http://miljolare.no/aktiviteter/by/natur/bn4/smakasser.php#meiser
Er det en grunn til det?

C.B. (19.12.2010)

Svar:

Gå inn på hjemmesidene til NOF (Birdlife.no), se under tidsskrifter, og finn PDF-dokumenter av eldre nummer av bladet Fuglevennen. Der finner du bl. a. beskrivelse av kasser til tårnseiler. Det går også an å lage plattinger til både låvesvaler og taksvaler, og til og med kunstige murvegger med reirganger for sandsvaler.

Roar Solheim (20.12.2010)


#Diverse

Tar rotter fugl?

Under fuglebrettet i fjor våres så jeg fra blodspor at en fugl var blitt angrepet. Det var akkurat falt et tynt lag med snø, men ingen kattespor var å se noe sted. Derimot så jeg tydelige spor av både rotte og av fugl.
Dette skjedde i hjørnet av en bakgård på Sagene i Oslo. Kan det ha vært en rovfugl som sto bak, eller hender det at rotter tar småfugl?

A.T. (20.12.2010)

Svar:

Rotter er altetere, men jeg tviler på at de tar friske fugler, selv om det ikke fullstendig kan utelukkes. Tror det er større sjanse for at en rovfugl (spurvehauk, spurveugle) kan ha snappet en småfugl her.

Roar Solheim (20.12.2010)


#Fugleforing

Spurver som spretter ut alle solsikkefrøene

Hei

Vi forer med veldig mange sorter for, men i en "formaskin" har vi bare solsikke. Hele tiden kommer det spurv som bare sitter der og drar ut frø etter frø og kaster det ned på marken og den kan tømme ut hele maskinen på en kvart kg i løpet av en dag. For for spurv finner den 2-3 meter unna. Hva kan man gjøre for at spurven ikke drar ut alle solsikkefrøene? Har prøvd med forskjellige matere men med samme resultat?

J.P. (19.12.2010)

Svar:

Nei, her har jeg dessverre ikke noen sikre råd. Spettmeis kan også søle ut store mengder solsikke i jakt på de største frøene, som de flyr vekk med for å lagre. Hvis det er for plagsomt, kan du kanskje en stund forsøke å fore med andre fortyper enn solsikke (jordnøtter, meiseboller, halve kokosnøtter osv.).

Roar Solheim (20.12.2010)


#Diverse

død ørn

Bilde vedlagt spørsmålet

fant en ørn idag i skogen. Er et vanlig at den er på Tyri ,i Nome kommune,Telemark. Den så ikke skadet ut.

E.W. (20.12.2010)

Svar:

Dette er en ung kongeørn, og de kan dukke opp nær sagt hvor som helst. Sannsynligvis et sultoffer.

Roar Solheim (20.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gåsetrekk

For to dagar sidan,den 17.des.såg både eg og min mann,på forskjellige plasser,ein gåseflokk på 15-20 gjeser flyge over området her.Dei flaug lågt,i plog,og kakla seg imellom,som grågåsa pleier gjere.Er ikkje dette uvanleg seint på året-og kvar har dei vore no det har vore snø over alt?

G.E.K. (19.12.2010)

Svar:

Ikke godt å si hva slags gjess dette kan være, kanadagjess kan overvintre, det samme kan enkelte grågjess gjøre.

Roar Solheim (19.12.2010)


#Økologi og atferd

http://www.youtube.com/watch?v=wQvWPCBNIhA&feature=related

kunne disse kråkene ha drept ugla? vi får jo ikke vite hvordan denne videoen slutter

N.N (18.12.2010)

Svar:

Dette er en flokk kaier som mobber en tårnugle, så opptaket er ikke gjort i Norge. Tårnugla ser uskadet ut, og kan kanskje ha tatt til vingene og stukket av, men i slike tilfeller som dette kan det ende med at ugla blir drept av kråkefuglflokken.

Roar Solheim (19.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Takk for rask respons på mitt forrige spørsmål!

Her er enda en fugl jeg ikke klarer å artsbestemme.

Hvilken art kan det være?

mvh Adrian Grande

A.G. (18.12.2010)

Svar:

Storspove, trolig en ungfugl, for nebbet ser litt kort ut.

Roar Solheim (19.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjente fugler

Bilde vedlagt spørsmålet

Det kom med feilt bilde i mitt spørsmål. Prøver igjen.

H.A.E. (19.12.2010)

Svar:

Laksender.

Roar Solheim (19.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjente fugler

Bilde vedlagt spørsmålet

Her er et bilde til

H.A.E. (19.12.2010)

Svar:

Dette er laksender, hanner.

Roar Solheim (19.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugleart kan dette være?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Denne fuglen spaserte mye nede ved vannkanten (ute ved havgapet) på utkikk etter mat.

Hvilken art kan dette være?

mvh Adrian Grande

A.G. (18.12.2010)

Svar:

En skjærpiplerke.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Diverse

Hakkespettangrep på telefonstolpe

Hei!

Jeg er mye i Geiranger på Vestlandet og fotograferer fugler.
De siste årene har jeg observert noen store hull i en telefonstolpe. De er blitt større og større med tiden, og jeg har mistanke om at en hakkespett står bak.

Jeg har sett mange ulike hakkespetter i området: Grønnspett, Gråspett, Hvitryggspett og Dvergspett.

Hvilken art av de nevnte hakkespettene er det mest sannsynlig som står bak hullene i telefonstolpen?

Flaggspetten skal visstnok være vår vanligste hakkespett. Men jeg har aldri sett en Flaggspett i Geiranger, kan den finnes her?

Jeg vet det er usannsynlig, men kan det finnes Tretåspett eller Svartspett i Geiranger?

Takker på forhånd for svar!!

mvh Adrian Grande

A.G. (11.12.2010)

Svar:

Kjenner ikke svartspettens utbredelse i detalj på Vestlandet, men den finnes mange steder der det er barskog. Tror den har økt sin vestnorske utbredelse i de senere tiårene.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Diverse

kartlegging

jeg skal kartlegge en liten tjønn med et rikt fugleliv. har du noen tips til hvirdan jeg kan gjøre det?

N.N (12.12.2010)

Svar:

Du må observere fuglene, og også lytte etter syngende fugler i april-juni - det er den beste tiden til å oppdage de fuglene som hekker i og rundt tjernet. Men det kan også hende at enkelte fugler bruker skog/vegetasjon rundt tjernet om vinteren, så o bservasjoner kan også være verdifulle fra denne årstiden. Du bør sitte stille og bruke kikkert + lytte etter lyder - da oppdager du flest fugler.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hakkespettangrep på telefonstolpe

Hei igjen!

Sendte dere et spørsmål for noen minutter siden.

Ville bare tilføye at hullene i telefonstolpen er ganske store. De er omtrent like brede som telefonstolpen (diameter 15 - 20 cm), og det er ca 3-4 hull på samme stolpe (noen mindre hull også).

I tillegg er det hakket ut noen mellomstore avlange hull i veggen på en låve, ca 30 meter unna stolpen.

Kan dette være etter Svartspett?

Dette er som sagt i Geiranger.

mvh Adrian Grande

A.G. (11.12.2010)

Svar:

Dette er ganske sikkert hakking gjort av en svartspett. Stort sett er det denne arten som hakker hull i impregnerte stolper, og i alle fall når det er snakk om så store hull som her.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Hei, vi har en for oss ukjent fugl i hagen der vi legger ut mat . Den kan minne i størrelse og form om en skjære og vinge-og stjert er da også sort og hvit. Resten av fuglen er i besj-brun-rosa nyanser, lysere på magen og spesielt under nebbet. Den har et parti på hodet som er "spettet" i brunt og besjt. Videre har den en kraftig sort stripe ut fra nebbet, på begge sider,. et stykke nedenfor øynene. Kraftig halvlangt nebb.Det rare er at den som sagt nesten er like stor som en skjære. Har dessverre kun sett den fra vinduet og har ikke noe bilde.

T.W. (12.12.2010)

Svar:

Det spørs om du kan ha sett en nøttekråke - sjekk denne på nettet eller i fuglebok.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Økologi og atferd

Kråkesamling

Utenfor min bolig i Incognitogaten i Oslo samler det seg en mengde kråker til "ting". De er helt stille, sitter tett i tett. Om morgenen er det et fenomenalt "bråk" i tinger. Hva er hensikten? Hva skjer?

T.M.M. (13.12.2010)

Svar:

Kråkefugler som kråke, kaie og kornkråke samles på felles natteplasser når de skal sove. Dette gir større trygghet for den enkelte fugl. Hønsehauk og hubro er nemlig ofte på jakt etter disse fuglene. Slike nattesoveplasser fungerer også som "informasjonssentral" for hvor det finnes mat. Fuglene ser hvilke individer som er mette og har funnet mat om dagen, og neste dag følger de andre etter disse individene til stedet der de spiste seg mette dagen før.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Diverse

Snøugle

Hvordan var hekkesesongen for "norske" snøugler i 2010?

K. (14.12.2010)

Svar:

Ingen registrerte hekkinger i Skandinavia i 2010, men det betyr ikke at ikke ett eller annet par kan ha "lurt" seg unna. Men det var ingen konsentrasjoner av fugl, da ville vi trolig ha oppdaget det.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Fugleforing

sjokoladekake

kan man mate fugler med sjokoladekake?
eller er det giftig for fuglene?

J.R. (14.12.2010)

Svar:

Tror ikke det er noe problem - fuglene pleier å spise det meste av kakerester, spesielt kråkefuglene!

Roar Solheim (18.12.2010)


#Fuglekasser

Kattuglekasse i "kreative materialer"

Jeg aribeider med et kunstprosjekt med barn, der vi skal lage fuglekasser til kattugler i "kunstenriske" materialer. Hvilke materialer bør en unngå i forhold til fuglens "innemiljø"? En må selvsagt bruke materialer som tåler vann over lang tid, men utenom det - er det ting en må tenke på? Er farge viktig for fuglens trivsel?

U. (16.12.2010)

Svar:

Det viktigste er å bruke materialer av heltre. Ikke bruk trefiberplater av noen slag - de løser seg opp når de blir fuktige, og er dårlig egnet som kassemateriale.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takker nok en gang for svar!

Har enda en art jeg ikke klarer å artsbestemme.

Hva slags art er dette?

mvh Adrian Grande

A.G. (17.12.2010)

Svar:

Dette ser ut som en løv- eller gransanger. Beina er nokså mørke, men guloransje farge på undersiden av føttene er synlig, og jeg mistenker derfor at det er en løvsanger.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

rovfugl på fuglebrettet

Hei.
-finner ikke fuglen i fugleboka... Den hadde sterk oransje øyne (rovfugl-øyne) Den var rustrød ved halsen og gråblå /mørk på kroppen. Ikke spesielt stor. Vi lurer:-) I boka ligner den mest en rødfalk, men så leste jeg at den ikke er observert i Norge... Vi er glade for hjelp.

C.K. (17.12.2010)

Svar:

Tror nok helst dere har sett en voksen spurvehauk hann - den stemmer med beskrivelsen, og det er også den eneste rofuglen til stede på denne tiden av året som passer med beskrivelsen.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjente fugler

Bilde vedlagt spørsmålet

Fugler på vedlagte bilder er fotugrafert i Bergen nærmere bestemt Hammrekjønnet i Fana. Kammereten min som bor der sier han ikke har sett disse fuglene før.

H.A.E. (18.12.2010)

Svar:

Hei! Jeg kan skimte en laksand hann på bildet, og antar at det er denne arten dere er ute etter? Store deler av Kalandsvassdraget inkl. Hamretjern og Klokkarvatnet er tilfryst for tiden, og det har gjort at disse flotte fiskendene nå kan beskues på få meter i Hamretjern. jeg var selv å så de for noen dager siden. Her kan du se et bilde av en hann og hunn (fotografert i råken som du har tatt bilde av): http://artsobservasjoner.no/artportalen/gallery/Image.aspx?rappsyst=0&obsID=8449658&imageID=162632

Frode Falkenberg (18.12.2010)


#Fugleforing

Småfuglene har ikke vist seg

Bergen, Halhjemsmarka i Os.
Vi har matet fuglene i mange år, året rundt.
Etter den harde frostperioden for litt tid siden, er det bare en og annen svarttrost på besøk.
Frøs alle fuglene ihjel? Vi har aldri før opplevd et så totalt fravær av kjøttmeis, spettmeis, hakkespett og til og med sidensvans.
Hva har skjedd?

R.T.H. (18.12.2010)

Svar:

Sidensvansene trekker som regel videre når frukt og bær er spist opp i området. Men for de andre artene, så er det ikke mulig å si sikkert akkurat hvorfor småfuglene er fraværende hos dere nå. Fugl på forplasser varierer mye i antall, og ulikt fra sted til sted og ulikt i forhold til værendringer, så jeg har nesten helt mistet oversikten over hva som styrer disse endringene, og blir svar skyldig. Det er trolig for mange ulike faktorer som innvirker, slik at det sjelden lar seg gjøre å fastslå akkurat hva som innvirker på et bestemt sted og til en bestemt tid, dessverre.

Roar Solheim (18.12.2010)


#Fuglekasser

Blåmeis

Er det blåmeis så langt nord som hamarøy kommune i nordland?
er sjangsen stor får at den hekker i fuglekasser her oppe?

N.N (06.12.2010)

Svar:

Blåmeisa opptrer også i våre nordligste fylker, men noe mer fåtallig enn i Sør-Norge. Jeg vil tro at muligheten for å få den i kasse er stor om den er der i hekketiden.

Frode Falkenberg (17.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Balkanfluesnapper?

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg var i Tyrkia i september og tok bilde av denne fluesnapperen. Den ser ut til å våre enten svarthvit- eller balkanfluesnapper, men jeg får ikke tegningen til å stemme. Kan der hjelpe?

T.O.E. (29.10.2010)

Svar:

Dette ser ut som en gråfluesnapper.

Frode Falkenberg (17.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken art?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takk for svar på mitt forrige spørsmål!

Denne fuglen mistenker jeg for å være en bjørkefink.

Har jeg rett?

mvh Adrian Grande

A.G. (16.12.2010)

Svar:

Det stemmer, dette er en bjørkefink :-)

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken art er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takk for raskt svar!

Her er et bilde til av en art jeg ikke klarer å bestemme.

Hva kan dette være?

mvh Adrian Grande

A.G. (16.12.2010)

Svar:

Dette er en ærfugl hunn.

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ny fugl i hagen

Bilde vedlagt spørsmålet

Vedlegger bilde av en kjøttmeis og en ukjent fugl på meisebolle i hagen. Hva er dette?

N.N (16.12.2010)

Svar:

Bildet viser en båmeis til venstre og en stjertmeis til høyre.

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken rovfugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takker for svar på mitt forrige spørsmål!

Her er enda en "gåte". Hva slags rovfugl er dette?

mvh Adrian Grande

A.G. (16.12.2010)

Svar:

Et flott bilde av en dvergfalk.

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Artsbestemmelse

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei igjen!

Tusen takk for lynraskt tilbakemelding på mitt forrige bilde!
Ja, bildet av skjærpiplerka var tatt i mars.

Her er enda en art jeg strever med å artsbestemme.

Hva slags art er dette?

mvh Adrian Grande

A.G. (16.12.2010)

Svar:

Dette er en steinvender.

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Diverse

Måkeplage

Vi har en felles terrasse nær taket i en byblokk der måker hekket i fjor. Det er blitt meg fortalt at imiterte huggormer lagt ut før reibygging starter kan skremme bort fuglene. Har dere noen kommentarer

Y.B. (16.12.2010)

Svar:

Du kan prøve, men jeg tror nok at det har effekt kun over en kortere periode like etter presentasjonen. Jeg har i alle fall observert båteiere som har gjort dette, og måkene ser ut til å bli vant med imitasjonen ganske hurtig.

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl kan dette være?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takker for nok et raskt svar!

Her er enda en art jeg er ganske usikker på.

Hva slags art kan dette være?

mvh Adrian Grande

A.G. (16.12.2010)

Svar:

Dette er en skjærpiplerke. Jeg antar at du har tatt bilde om våren eller sommeren?

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hvilken fugl?

På str som en due,
Dener grå over del hele, litt svart/mørk på stjerten, og svarte striper på sidene av halsen

O.R. (19.11.2010)

Svar:

Det høres ut som om du har sett en tyrkerdue. Se bilder av tyrkerduer på: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/?taxon_id=4833&vis=bilder

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stillits på Sunnmøre

Mandag 13.12. dukket det opp en stillits på foringsplassen min. Den er her fortsatt. Er det en som har forvilla seg hit, eller har arten utvidet leveområdet sitt siden min fuglebok ble utgitt?

J.G.S. (15.12.2010)

Svar:

Stillitsen har en variabel vinteropptreden i Norge. Den finnes normalt opp til Rogaland/Hordaland vinterstid, men noen få eksemplarer dukker også opp lenger nord. Husk å legge inn observasjonen på "Fugler ved foringsplassen" slik at vi får et bedre bilde av hvor de forskjellige fugleartene overvintrer: http://www.fuglevennen.no/aktiviteter/land/natur/ln9/

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl kan dette være?

Bilde vedlagt spørsmålet

Takker for raskt svar på mitt forrige spørsmål!

Har flere bilder av arter jeg ikke vet navnet på.

Dette bildet er et av dem.

Hvilken art er dette?

mvh Adrian Grande

A.G. (15.12.2010)

Svar:

Nok et flott bilde! Denne gang av ei strandsnipe. Les mer om strandsnipa på http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=4568

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

gråsisik likevel?

Jeg tror jeg så en gråsisik i dag. Liten, gråspurvbrungrå, litt ujevnt rød i brystet, ikke bare en dyprød flekk på hodet, men mer som en bred stripe bakover. Den beveget seg litt fram og tilbake i et kratt like ved stien (mellom bebyggelse og skog og virket lite sky) Finner ikke helt maken i bøkene mine. Mysen, Indre Østfold.

A.R.L. (15.12.2010)

Svar:

Jeg tror du har helt rett i dine antagelser. Dette høres ut som beskrivelsen på en gråsisik hann.

Frode Falkenberg (16.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Er ganske usikker på hva slags fugl dette er.

Kan dere hjelpe meg med å artsbestemme fuglen?

Takk!

mvh Adrian Grande

A.G. (15.12.2010)

Svar:

Bildet viser en trepiplerke. Flott bilde!

Frode Falkenberg (15.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Jeg så en fugl på fuglebrettet som var rød i fjeset, svart i bakhodet, hadde hvit kropp med lysebrune flekker, og knallgule vingetipper. Fuglen var på størrelse med en dompap. Har aldri sett en slik før. vet noen hva slags fugl dette er?

S. (21.11.2010)

Svar:

Det høres ut som om du har sett en stillits. Se bilder av stillitsen her: http://miljolare.no/data/ut/art/?vis=bilder&or_id=3976

Frode Falkenberg (15.12.2010)


#Økologi og atferd

skjære

hei, jeg så en skjære som fløy ut av et skjære reir i dag! kan de legge egg nå på året!?

A.O. (14.12.2010)

Svar:

Nei, de legger nok ikke egg nå, men tar nok turen innom gamle reir for å sjekke tilstanden og opprettholde tilknytningen til sitt territorium. Eggene kommer i april.

Frode Falkenberg (15.12.2010)


#Fugleforing

masse kokos

Hei, vi har masse kokosinnmat igjen etter å ha brukt skallene til et prosjekt. Kan vi gi dette til fuglene, og hvordan bør det "serveres"?

T. (14.12.2010)

Svar:

Om kokosen er i biter med litt størrelse kan du lage hull i de, tre en tråd gjennom, og henge de opp på samme måte som en meisebolle. Alternativt kan du legge kokosen i et lite nett som du henger opp.

Frode Falkenberg (15.12.2010)


#Diverse

Havørn

Den 26. november så vi en havørn innerst i Steinsfjorden. Den tok en fisk og vi observerte den i en time. Dette var to dager før fjorden frøs til. Har noen sett en havørn her tidligere?

N.N (12.12.2010)

Svar:

Hvilken Steinsfjord - er dette i Tyrifjorden, eller andre steder? Havørn er i alle fall sett ved Tyrifjorden, og vil nok snart etablere seg som hekkefugl ved fjorden, slik de gjør ved ferskvann i Sverige.

Roar Solheim (13.12.2010)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Havørn eller Kongeørn?

Bilde vedlagt spørsmålet

Kom over denne majestetiske ørna ca 300 m.o.h i Ørskog i Møre og Romsdal.

Er dette ei Havørn eller ei Kongeørn?

Beklager at jeg glemte å legge ved bildet sist...

mvh Adrian Grande

A.G. (12.12.2010)

Svar:

Dette er en havørn, en ung fugl.

Roar Solheim (12.12.2010)


#Fugleforing

Bare solsikke ?

Jeg forer med solsikke, meiseboller og villfuglfrø. I tilegg nøtteposer når det er ekstremt kaldt. Villfuglfrøet er et problem, da fuglene kaster ut allt av automaten for å få tak i solsikkefrøene. Det blir uøkonomisk, samler mus, og utsetter fuglene for fare når de må ta maten fra bakken, jeg har 7 katter. Jeg finner ingen villfuglblandinger uten solsikke. Kan jeg fore med bare solsikke og meiseboller og vite at "alle får", eller bør jeg gi noe i tilleg ? Har en automat med hel havre også, den blir alldrig rørt.

N.N (12.12.2010)

Svar:

Du behøver ikke å bruke villfuglfor. Hvis nedfall er et problem, kan du bruke meiseboller og halve kokosnøtter. Det er ikke mat for finker og gulspurv, men meiser og spetter tar dette. Solsikkefrø gir som regel alltid en del nedfall på bakken, men det kan kanskje bedres hvis frøene gis i en rørautomat (se nettsidene til Natur og fritid).

Roar Solheim (12.12.2010)


#Økologi og atferd

Jakter fjellvåken om natten?

Hei, dette er et spørsmål jeg lurer på i forbindelse med et rent filologisk prosjekt. Jakter fjellvåken om kvelden/natten? Er det mulig å høre skriket deres om kvelden/natten? Jeg har både hørt og sett dem på dagtid (i høst), men ikke om kvelden eller natten.

J.O.O. (11.12.2010)

Svar:

Fjellvåken er en jeger som jakter ved hjelp av synet. Den er dagaktiv, og jakter ikke når det er mørkt. Den kan kanskje jakte av og til når det er svakt lys om kvelden, men ikke om natta. Den gir nok heller ikke noe særlig lyd fra seg når det er mørkt, så dersom du hører lyder nattestid, er det nok fra andre, pattedyr eller ugler.

Roar Solheim (12.12.2010)


#Diverse

Havørn eller Kongeørn

Kom over denne majestetiske ørna ca 300 m.o.h i Ørskog i Møre og Romsdal.

Er dette ei Havørn eller ei Kongeørn?

mvh Adrian Grande

A.G. (11.12.2010)

Svar:

Her finnes ikke noe bilde, så svar er det ikke mulig å gi.....

Roar Solheim (12.12.2010)

««første 43 315 - 43 364 av 50 018 siste»»