Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 43 158 til 43 207 av totalt 49 973 spørsmål


#Fugleforing

Foringsautomater

Hei.
Jeg har lyst å mate utefuglene nå som det er vinter, men jeg er usikker på hva slags foringsautomat jeg skal velge? Var innom en dyrebutikk og de solgte noen av plast som virket ok, men synes hullene der fuglene skulle få tak i maten var så små og virket litt upraktiske. De hadde og noen i tre som var formet som hus, malt litt, osv. Der virket det litt lettere å få tak i maten, men disse var selvsagt mye dyrere. Så jeg lurer på om de billigste er gode nok? Jeg er villig til å betale litt ekstra for det beste alternativet, men det er jo dumt å gjøre det hvis ikke det er nødvendig.
Kan eventuelt dere tipse om noen foringsautomater dere vet er gode?

C. (13.01.2011)

Svar:

Forautomater bør være av metall. Gå inn på NOF hjemmesidene Birdlife.no og let etter PDF-dokumenter av eldre utgaver av Fuglevennen, der finner du beskrivelser og bilder.

Roar Solheim (13.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl ?

Jeg så en fugl på ett jorde i en dam.Den vasset rundt på gress tuster,på størrelse med en svart trost.Den var sort på vinge,rygg og hode hvit på brystet,og hadde rødt nebb og røde bein.Jeg bor i Os i Hordaland.

E.S. (13.01.2011)

Svar:

Høres mest ut som beskrivelse av en tjeld.

Roar Solheim (13.01.2011)


#Fugleforing

Uegnet ?

En dame ringte meg i dag 13 jan. Hun hadde lest noe om en blanding solsikkefrø , der såkalte svartfrø skal være uegnet til fuglemat . 4 småfugler var funnet døde hos henne de siste dagene, derav grønfink , dompap og spurv var nevnt . Selv fant jeg i dag en død gråsisik på trappa like ved forautomaten. Det er svartfrø i min solsikkeblanding . Kan det være noen sammenheng med det og døde fugler ?
Med hilsen Per Beverfjord, Tingvoll

N.N (13.01.2011)

Svar:

Fuglene dør neppe av å spise disse oljefrøene, men de kan gi dem løs mage. Derfor er mer fettholdige, sorte og hvite solsikkefrø bedre egnet.

Roar Solheim (13.01.2011)


#Fuglekasser

Døde og sovende fugler

Hallo
Gikk nettopp en tur for å se nede i alle kassene mine, for å være sikker på at alle var renset. Jeg var forberedt på at det kunne være sovende fugler i noen av kassene, men jeg ble veldig overrasket da jeg fant en død Kjøttmeis i kasse nr 16/17.
Jeg antar at den har ligget der en stund, for den virket nesten litt fast froset i bunnen, og fuglen var helt stiv. Men jeg fikk no rett på en av mine teorier, at fugler gjemmer seg når de dør, eller er døende.
For øyeblikket har jeg tatt vare på den døde fuglen, fordi jeg har tenkt og legge den ut slik at noen andre fugler kan ta den. Det er jo ikke nok mat nå på vinteren.

I en kasse som henger på husveggen (antagelig nr 15) der lå det en sovende fugl, og jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget at det var en Svartmeis!
Jeg har aldri klart å identifisere Svartmeis før, fordi jeg synes den ligner så mye på Kjøttmeisen, men denne var klart mindre, og hadde mye mørkere fargen, men det var litt merkelig at den manglet det hvite feltet i nakken.
Og, Svartmeisen hekker jo ikke i kasser, men kan den finne på å sove i dem?

M.K.D. (13.01.2011)

Svar:

Her kommer vi inn på problemet omkring tolking av observasjoner. Den døde kjøttmeisen kan enten ha dødd inne i kassa, men kan også ha blitt lagret der som byttedyr av en spurveugle (!). Jo, svartmeisen hekker i kasser, men den vil helst ha ganske små kasser, så vanlige kjøttmeiskasser vil den som regel ikke ha. Trekryperkasser kan den derimot gjerne ta i bruk.

Roar Solheim (13.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fuglerase

Bilde vedlagt spørsmålet

Hva slags fugler er dette? Den er på størrelse med kjøttmeis.Har ikke sett denne før. Finner den heller ikke i fugleboka.
Mvh.
Ole-J. Huseby

O.J.H. (13.01.2011)

Svar:

Bildet viser to eksemplarer av finkefuglen stillits.

Frode Falkenberg (13.01.2011)


#Fuglekasser

Boligblokk til fugler

Jeg ønsker å bygge en 'boligblokk' av fuglekasser, f.eks. ca 8 kasser med hull i ulike himmelretninger. Hvordan størrelse på kasse/hull (hvilke fuglearter) kan 'bo' slik ?

N.N (12.01.2011)

Svar:

IKKE GJØR DET !!! Slike kasseblokker frarådes på det sterkeste, fordi de fleste fuglearter er territorielle og godtar ikke andre så tett innpå seg. En kjøttmeis som slår seg ned i et slikt kompleks, begynner i starten å bygge i mange av kassehullene, før den til slutt velger en av dem. Dette påfører bare meisen ekstraarbeid. Lag separate kasser som henger vekk fra hverandre.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

Måke med skade

Hei
I september (tror jeg) tok jeg bilde av denne måken. Den hadde skadet den ene foten, og stod kun på den foten med fargeringen. Vis du ser på bilde og zoomer inn, står det JYC2 eller IYC2. Dette var på Prestvannet i Tromsø, og fuglen ble rapportert inn ved hjelp av min farfar som er Orintolog.
Vi var veldig urolig for om den ville overleve, siden den var alene, og hadde skade. Vannet var froset igjen.
Kunne du ha funnet ut om den overlevde, eller om det har kommet inn noen rapporter på at den er funnet død?

Bilde link:
http://picasaweb.google.com/Mkdreyer95/Prestvannet#5536795819240284994

M.K.D. (12.01.2011)

Svar:

Slike fargemerkete fugler kan registreres på www.ringmerking.no/cr/. Når du har registrert funnet vil du også kunne se hvor den ble ringmerket, og hvilke andre observasjoner som er gjort av dette individet. Lykke til!

Frode Falkenberg (12.01.2011)


#Økologi og atferd

Fuglesang

Hei. Lurer på en ting, varierer alle fugler sangen sin? For de som kan synge altså. Eller finnes det fugler som synger kun et spor alltid?

Ser frem mot svar :-)

T. (08.01.2011)

Svar:

Fugler lager ulike typer lyder: sang, varsel, lokke- og tiggelyder. Selve sangstrofen er hos noen arter helt fiksert, mens den hos andre kan variere voldsomt. Variasjon er typisk hos de artene som hermer andre fuglearters sang, dvs plukker opp elementer av andre artes sang og putter det inn i sin egen.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Økologi og atferd

Kattugle

Hei:) Vi har et par Kattugler(tror vi) oppe i skogen ovenfor huset vårt. Vi har hørt de i sikkert 10 år. Det er også en Uglekasse der oppe,men siste 8-9 årene har den ikke vært inntakt.(gammel, vær og vind-uten tak og bunn)Nå er jeg svært friluftsinteressert og går 2-4 timer i marka hver dag. Har 2 hunder. For eu uke siden begynnte jeg seriøst å kikke etter Ugla her oppe. Men sålangt ikke funn. Kan det være at den(de) flytter sted og ikke sitter på samme sted som der vi hører de om kveldene? Det høres jo naturlig ut forsåvidt:) Jeg hørte den nå tidlig i morrest,det har vi ikke gjort før. Har svært gjerne lyst til å se den en gang, tror du det kan være en mulighet? Kan den sitte i tett granskog? Kan det være sjangs for at den angriper meg? Sikkert dumt spm,men.........MAnge takk for svar:)

K.K.Ø. (12.01.2011)

Svar:

Det er svært sjeldent at du får øye på kattuglene på dagleie, for de er ganske sky overfor mennesker. Om dagen kan de gjerne sitte i en litt tett gran, eller et annet, tett tre. Hvis et menneske nærmer seg, kan ugla ofte stikke av før du får øye på den. Kattugler angriper BARE når de skal forsvare ungene sine, dvs hvis du klatrer opp i en kasse eller et hultre med store unger (gjerne i mai-juni). Det er bare en liten del av alle kattugler som faktisk går til slike angrep.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Hei
I desember så jeg en fugl nede i fjæra i Buvika. Den drev å gikk ved vannkanten, men så den aldri ute i vannet.
Den var ca 20 -25 cm stor (eller mindre) og den var helt svart. Nebbet også. Jeg vet at det ikke var fossekall heller, har observert den ganske mye fra før, og den har jo også et hvit felt på magen.
Ellers i området (ikke vinter) så har jeg observert (sjø/hav fugler) Toppdykker, Stokkand, Gråhegre, Laksand, Gravand, Havørn, (muligens fiskeørn engang også), Tjeld + flere.

M.K.D. (12.01.2011)

Svar:

Det eneste som i farten stemmer med din beskrivelse, er en ung svarttrost hann - den har mørkt nebb, og ikke guloransje slik gamle hanner har.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

Stillits

Vi har hytte i Drammensmarka(Skimtheia området). Ca 460m oh Her er det store flokker av stillits sammen med dompapp. Denne helga talte vi til 32 stillits. Bor i Asker. Her kan vi se noen få i løpet av vinteren. Forer begge plasser med masse solsikke. Trives de best i høyden nå på vinteren, eller? Dette har vart i noen år.

A.L. (12.01.2011)

Svar:

Stillitsen ser ut til å ha blitt mer vanlig flere steder de senere år. Det er nok leting etter frø som får dem til å komme dit du er. Kanskje har de spist opp alle borrefrøene i lavlandet og kulturlandskapet, og søker andre frøsorter nå.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ny fugl på foringsplassen denne vinteren

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette gulspurv?

N.O. (12.01.2011)

Svar:

Ja, en flott gulspurv hann!

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

Kaier

Hei!
Vi starter i oktober med foring av fuglene Og vi har masse fugler her. Før jul dukket det opp 3 kaier.De er ikke vanlige her. Så det var veldig artig. To av dem var som beskrevet i Gyldendals store fuglebok, men den tredje var mye mørkere og mer ensfarget. Hvorfor det?

E.B. (09.01.2011)

Svar:

Spørsmålet er om alle tre var kaier, eller om dere har sett to kaier og en tredje, mørkere kråkefugl. Kaier er ikke kjent for å avvike særlig i farge fra v"standard"-utgaven.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Når starter parringstiden for småfuglene våre, og hvor lenge etter parringen legger de eggene?

N.N (10.01.2011)

Svar:

Små fugler starter parringen omtrent når de begynner å legge egg; fra april til juni (juli). Hos spurvefugler kommer egget dagen etter parring, eller samme dag. Hos en del store fugler (rovfugler) ser det ut til at fuglene kan begynne å parre seg allerede noen uker før første egg legges.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Økologi og atferd

Ekstrem kråke(?)samling

I starten av januar kjørte vi gjennom Oslos gater, og så plutselig så vi opp på himmelen og der var det en ekstremt stor flokk med svarte fugler (som jeg tror var kråker) rett over oss. Uten å overdrive må det ha vært flere tusen fugler, jeg har aldri sett noe liknende. Er dette et kjent fenomen og isåfall hva var det for noe? Utrolig fascinerende var det ihvertfall.

M. (12.01.2011)

Svar:

Ja, dette er velkjent. Kråker, kaier og kornkråker samler seg om vinteren på felles soveplasser, og morgen og kveld kan en da se store kråkefuglflokker når fuglene spres eller samler seg.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

Ny gjest

Den 7 desember hadde jeg besøk av en Svartspett hunn,det var et flott syn der den stod i en gammel stamme og hakket i en liten fjellskråning rett ved huset mitt her i Kragerø.
Jeg har lest meg til at det er skjelden den er å se.Kan ellers fortelle at jeg har mange Dompapper både hunn og hann samt flokker av Stillister på fuglebrettet,Jernspurv,Grankorsnebb ,Spettmeis,Pilfink,Grønnfink hann,Gråsisik,Gulspurv,Bjørkefink,Rødstrupe.Kjøttmeis,Blåmeisivspurv hann m.fl.

E.S. (06.01.2011)

Svar:

Svartspetten er egentlig ganske vanlig i barskogsdelene av Norge, og er heller ikke uvanlig å se. Om våren lager den mye og kraftige lyder under kurtise- og hekketid, så da kan du lett høre og oppdage denne spetten.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Svartkråke?

Hei. Jeg så en fulg i eika nedenfor oss her i Sande i Vestfold som var helsvart (svart fjærdrakt og nebb) og på størrelse med ei skjære. Kaie var det neppe. Kan det ha vært ei svartkråke?

J.S. (07.01.2011)

Svar:

Det KAN det ha vært, men mer sannsynlig er det at du har sett en ungfugl av kornkråke - de er til forveksling lik svartkråke.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

vindu

Hva kan gjøres for å hindre fuger å fly i vinduet??

O.M. (07.01.2011)

Svar:

Klistre opp silhuetter av spurvehauk på ruta (kontakt Natur og Fritid, Lista 38 39 35 75), eller henge ned strimler av tøy eller annet foran ruta slik at ikke fuglene tror de kan fly gjennom huset.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken rovfugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Bildet er tatt i Polen. Ganske stor.

T.S. (07.01.2011)

Svar:

Dette er en musvåk, men den er lysere enn de fleste musvåkene vi ser i Norge.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, jeg lurer på hvilken fugl det er på dette bildet. Dessverre er lyset litt dårlig, men den var rød på toppen av hodet og også noe rødlig på brystet. Bildet er tatt i Akershus i desember.

M. (08.01.2011)

Svar:

Dette er to gråsisiker.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjente lyder

Høres ut som en slags "dobbel" Uling"

T.T. (08.01.2011)

Svar:

Vanskelig å si, her er ikke noe lydvedlegg å høre på. Men mest trolig er det en eller annen ugle, sted og nærmere beskrivelse av terreng kan hjelpe til med å komme nærmere et svar.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Fuglekasser

Flis til Perleuglekasse

Hei, jeg driver nå og jobber med en kasse til perleugle. jeg har skjønt at de skal ha 8-10cm flis i bunnen, men hva slags flis? kan jeg bruke sånn flis som hestene har eller må jeg finne noe annet? Og i såfall hvor får jeg tak i det?

V.N. (08.01.2011)

Svar:

Du bør ikke bruke sagflis, den er litt for fin. Hvis du finner stående løvtrær som er råtne og tørre slik at du kan smuldre veden mellom fingrene, så er dette det beste (bjørk eller osp). Men kutterflis etter saging med motorsag har også fin konsistens - det gir deg kanskje en ide om hvordan dette bør være.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags ugle er dette ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Observerte ei relativt stor ugle som satt på grein i ei stor eik el. lign. løvtre. Gikk ut av bilen da fløy den. Fikk filmet den på lengre avstand i flugt midt på dagen 7 januar 2010.

J.G. (08.01.2011)

Svar:

Bildet er uskarpt når det forstørres, og tatt i en vanskelig vinkel. Fordelingen av sort og hvitt under vingen peker imidlertid mer mot en våk enn mot en ugle, men det er som sagt vanskelig å si noe helt sikkert.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

uvanlig stor dompap!

hei!vi har matet fugler i hele vinter,men nå er der kommet en uvanlig stor dompap...den spiser og altting,men får ikke vingene inntil kroppen..og ser veldig oppblåst ut..er ikke minusgrader nå,så er ikke derfor den er oppblåst vil jeg tro..er omtrent to ganger så stor som de andre dompappene...hva kan vere feil me denne fuglen,mon tro??

M. (09.01.2011)

Svar:

Den kan være sytk og bruse med fjærene for å holde på kroppsvarmen. Den er neppe større enn andre dompaper, men når de spiler ut fjærene maksimalt, blir de ganske gode og runde.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Observasjon av fugl

Jeg har gjennom det siste året observert et fuglepar i Flåbygd i Telemark. De er store fugler, sky og flyr høyt. De bor på en fjelltopp og jeg har ofte sett dem fly ut fra denne og sirkle rundt. De er mørke, og i dag så jeg for første gang at de har en avlang hvit tegning på undersiden av vingene. Det er også første gang jeg så tre fugler. Vet dere hva dette kan være for fugl?

M. (09.01.2011)

Svar:

Det mest sannsynlige ut i fra beskrivelsen din, og på denne tiden av året, er at du har sett kongeørner. Kanskje er det et par med fjorårets unge, eller kanskje tre ungfugler som holder til en stund nær et kadaver.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

Beige og Brun Kråke

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei denne kråka er ofte på besøk i hagen min. Første gang jeg så den var tidlig i sommer ,siste gang i dag.
En Ornitolog svara meg med i sommer at den nok fikk vanlig farge etter fjær skifte. Men når har Kråka fjær skifte da?

L.J. (10.01.2011)

Svar:

Fuglen skifter fjærdrakt neste sommer/høst, men det er ikke sikkert den får normalfarge da. Denne lysfargen kan være genetisk bestemt, slik at fjærene under veksten ikke tar til seg fargepigmenter. Den er altså ikke albino, hverken helt eller delvis.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Diverse

Hagefugltellingen

Hei. Tenkte å bli med på tellingen, men funderer på hvordan man avgjør hvor mange fugler av hver art man har sett. Hvis man skal telle fugler i en hage i ett døgn ser man vel de samme fuglene ganske mange ganger. Skal man kun telle maks antall man ser på èn gang?

T. (10.01.2011)

Svar:

Du skal telle det høyeste antallet du ser samtidig av den enkelte art. Klarer du å se 8 kjøttmeis på brettet, så skal du notere dette tallet, selv om den totale mengden kanskje kan være 25.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Økologi og atferd

Fugl og Nyttårsaften

Jeg har registrert at en nysgjerrig den 2/1 lurer på om fuglene kan ha blitt så skremt av fyrverkeri at de har funnet seg andre områder. Roar Solheim tror ikke det. I vårt område i Oslo, nærmere bestemt Frogner/Homansbyen har jeg i høst observert et tiltagende antall kaier. På slutten av året kunne vi se hundrevis av dem forflytte seg mellom tretoppene. Kaienes karakteristiske "kvitring" har nesten helt fortrengt skjærenes og kråkenes noe hesere røster. På nyttårsaften hadde fuglene som vanlig slått seg ned i de nærliggende tretopper. Da "helvete brøt løs" ved midnattstider fikk fuglene fart på seg og siden har vi ikke sett en eneste kaie. Jeg hørte en i går, men den hadde vel fløyet (gått) seg vill. Konklusjon: Jeg er overbevist om at fuglene ble skremt av alle smellene og lysglimtene. Hører gjerne en kommentar til dette.

B.V.V. (11.01.2011)

Svar:

Det du beskriver høres høyst sannsynlig ut, og det er rimelig å anta at mange dyr blir skremt av fyrverkeri. Men det er liten grunn til å tro at dette er årsaken til de døde fuglene som beskrevet i USA nylig. Det var i denne sammenheng at jeg mener at fyrverkeri ikke kan ha skremt fuglene. Hvis dette skal være årsaken, da ville jeg forvente at døde fugler skulle ramle ned fra lufta mange steder, og hvert eneste år. Det har vi ikke noen rapporter om.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Fugleforing

Hvor er småfuglene blitt av?

Hei, jeg har foret småfuglene med meiseboller og solsikkefrø de siste vintrene. Jeg har hatt et yrende fugleliv gjennom hele vinteren de siste fire årene, men etter nyttår så er alle borte. Jeg ser 2-3 spurver (tar ikke noe mat), en og annen skjære og svarttrost pr. dag. Jeg har ikke sett en eneste meis siden nyttår. Har snakket med andre i Asker og Bærum og flere har observert det samme. Hvor er alle fuglene blitt av?
Med vennlig hilsen Anne Kopland, Slependen

A.K. (11.01.2011)

Svar:

Her kan jeg bare svare som tidligere: Det er nesten umulig å gi gode forklaringer på alle de variasjonene vi ser i når og hvor fugler opptrer på forplasser, og når de forsvinner. Det er åpenbart både vær, klima og lokale forhold som spiller inn, og mønsteret er ikke entydig.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

I vinter har jeg flere ganger hatt besøk på fuglebrettet av et fuglepar som jeg ikke finner i noen fuglebok. De er på størrelse med dompap, men litt slankere. Mørk grønn over det hele, nesten svart. Svart rundt øynene og svarte tegninger på vingene. ytterst på vingekanten har den en lys gul stripe. Litt lang stjert med kløft. Kan dere hjelpe?

K.S. (11.01.2011)

Svar:

Det høres ut som at du kan ha hatt besøk av grønnfink.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Økologi og atferd

Fuglesang

Hei, jeg har et spørsmål om småfuglsang. Jeg synes å ha registrert at det i oktober og november er tilnærmet ingen småfugler som synger, men jeg har reg. at noen(meisene) synger ("vårsang")så tidlig som midten av desember, da på dager med sol og godt vær. Stemmer dette? Slutter fuglene å synge på vinteren og evt. når begynner de igjen? Hva styrer sangen til fuglene? Har det noe med sola å gjøre?

A.G. (11.01.2011)

Svar:

Du gjetter og observerer helt riktig! Meisene er de første som begynner med vårsang, og dette kan trigges enten av lyset (daglengden) eller av mildvær, eller begge deler. Hørte selv i dag kjøttmeis som sang vårsang mellom Stortinget og Nasjonalteateret i Oslo - vårens første for min del!

Roar Solheim (12.01.2011)


#Økologi og atferd

SYN OG HØRSELTILPASNING HOS UGLER

hvordan er Syn og hørselstilpasning hos ugler?
hvordan orienterer flaggermus seg vha. ekko?
hva er kjennetegn for natt-trekkende fugler?
Hva skiller fjellrev og rødrev i bygningstrekk? Hvordan er dette en tilpasning til levested, spesielt om vinteren?
Hvordan er oteren tilpasset levested og levevis?
"man må også tenke på evolusjonen hel etida"

N.N (11.01.2011)

Svar:

Dette er en hel liten økologi-utredning, og langt utenfor det vi har tid til å svare på her, dessverre. Her må du selv søke på internett, Wikipedia osv.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Økologi og atferd

Spurvehauk

Jeg mater fulgene ved huset og har som regel masse fugler på besøk. Mest kjøttmeiser, noen blåmeiser, og av og til dompapp, grønnfink og noen til. Nå i det siste også fast besøk av en spurvehauk.

Vet du hvor mange kjøttmeiser (feks) en spurvehauk spiser på en dag? Vil helst ikke jage vekk spurvehauken heller, den trenger jo også mat. Men lurer på hvor stort innhogg i bestanden den egentlig gjør ved fuglebrettet?

A. (09.01.2011)

Svar:

Tror ikke en spurvehauk tar mer enn en småfugl per dag, og det er dersom den klarer det. Sannsynligvis klarer den ikke å ta en småfugl per dag fra samme forplass - det går nok lenger tid mellom hver gang den lykkes på samme sted.

Roar Solheim (12.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Liten fugl, likner på gulspurv

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne fuglen kom på fuglebrettet i januar. Det har vært veldig kaldt i vinter. Den likner en gulspurv, men har litt for lite nebb. Og fuglen er en god del mindre enn en kjøttmeis, mer på blåmeisstørrelse. Den er tydelig gul på ryggen. Den var veldig uredd, og flyttet seg ikke selv om mange større kjøttmeiser kom og ville spise av brettet. Den satte seg midt i fuglematen og mumset i vei.

O. (08.01.2011)

Svar:

Bildet viser en grønnsisik hann. Les mer om grønnsisiken på: http://birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?art_id=59. Arten er en vanlig gjest på foringsplassen: http://www.fuglevennen.no/data/ut/land/natur/ln9/?or_id=3972&c=hagefugl&vis=arter&aar=2010 (kart over områder der arten ble funnet under Hagefugltellingen i 2010).

Frode Falkenberg (09.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl - med rosa spettet bryst?

På foringsplassen vår (i nærheten av naturreservat!) i Ås, hadde vi idag (6. januar) et raskt besøk av en (for meg) ukjent fugl.
Fuglen satt like utenfor vinduet vårt. Den minnet om pilfink/gråspurv, omtrent samme størrelse, farver og tegninger - MEN med fullt av rosa flekker/spetter på bryst/mave. Hva kan dette ha vært?
Dessverre var jeg litt for sen til å prøve å fotografere.
PS. Ved oppslag i en eldre fuglebok (Bokklubbens.., 1980) ser jeg en fugl med tilsvarende rosa spetter - rustspurv - men den ser ut til å ha tilhold fjernt fra våre himmelstrøk.

L. (06.01.2011)

Svar:

Av og til dukker det faktisk opp langveisfarende, uvanlige gjester på forplasser, men i dette tilfellet er det ikke mulig å si noe uten å få fotodokumentert fuglen. Kanskje kommer den tiulbake, ha kamera klart.

Roar Solheim (06.01.2011)


#Diverse

Spørsmål:

Hvordan .unngå at småfuglene overnatter og skitner ut terassen.Bor i blokk. fuglene setter seg på markise stengene.

P. (05.01.2011)

Svar:

Du må i så fall blokkere slik at fuglene ikke kommer til og kan sette seg på markisestengene.

Roar Solheim (06.01.2011)


#Diverse

Fugledød

Har du, Roar, noen tanker om hva som kan ha forårsaket fugledøden i USA og Sverige, som det har blitt rapportert om i media de siste dagene?

N.N (06.01.2011)

Svar:

Nei - her er det uinteressant å spekulere inntil det kommer rapport fra obduksjon av de døde fuglene. Men kaieflokken i Sverige kan jo faktisk ha blitt forgiftet, f. eks. dersom de har spist rottegift på en fyllplass, så i det tilfellet finnes mange naturlig, mulige forklaringer. At fuglene i USA skal ha blitt skremt av fyrverkeri har jeg liten tro på, da skulle vi ha sett tilsvarende hendelser oftere og mange andre steder.

Roar Solheim (06.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

Hva slags fugleunge er dette

O.K.S. (06.01.2011)

Svar:

Dette er en ungfugl av en av de store måkene. De er vanskelig å skille, men bildet viser en sildemåke.

Roar Solheim og Frode Falkenberg (06.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!

Den fuglen du ser i forgrunnen på bildet, hvilken fugl er det?

C. (05.01.2011)

Svar:

Gulspurv: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?art_id=64

Frode Falkenberg (05.01.2011)


#Fugleforing

Foring med melorm

Hei!
Et lite tips hvis man vil fore med melorm: Kjøp en god neve og ha de i et plastterrarie med f.eks sagflis og havregryn. Fôr de med appelsin (for fuktighet), eplebiter, gulrot, salat osv. Etterhvert blir de melbiller og ikke lenge etter blir nye babymelormer født. Innen neste vinter har man en god avling! Har selv store mengder melormer som snacks til tarantellaene mine. Skal prøve å legge ut til fuglene også ;)

E.O. (04.01.2011)

Svar:

For den som ikke har motforestillinger mot slike småkryp, så er dette en fin ting å gjøre. Legg ned pappkartong lagvis (bølgepapp), mel, brødskorper og lignende, samt eplebiter slik at larvene får fuktighet. Slike melbillekulturer er ekstremt hardføre, og lette å holde i gang.

Roar Solheim (04.01.2011)


#Fuglekasser

fuglekasser

Hei. Jeg har et spørsmål ang fuglearter og fuglekasser. Jeg MÅ plassere to fuglekasser sammen i en stolpe (veldig nærme hverandre), og tenker at den ene skal være tilpasset svarthvit fluesnapper. Mitt spørsmål er hva anbetaler dere at jeg skal gjøre av tilpasninger til den andre fuglekassen slik at det blir brukt. jeg har forsøkt å finne informasjon om hvilke fugler som kan være sammen på internett, men det er vanskelig å finne klare svar og mye er forvirrende. Bør jeg tilpasse fuglekasse nr.2 til en annen type fugl, i tilfelle hvilken type? Eller bør begge være tilpasset svarthvit fuglesnapper?

Jeg håper dere kan gi meg et svar. jeg er kjempe takknemlig og dette vil hjelpe meg mye!

C.B. (04.01.2011)

Svar:

I dette tilfellet ville jeg ha satt opp en stærkasse (hulldiameter ca 4,5 cm) og en småfuglkasse (hulldiameter ca 3,2 cm), som kan gå til svarthvitfluesnapper, kjøttmeis og blåmeis.

Roar Solheim (04.01.2011)


#Diverse

Utsetting av tamfugler

I et ferskvann her på stedet satte jeg ut tre Rouenender for noen år tilbake, til stor glede både for meg og oppsittere rundt. De var voksne på det tidspunkt jeg satte dem ut . Har lyst å gjenta dette , men ser en viss fare i å sette ut relativt unge and /gåsunger . Tenker på dette med rovfugl og rovdyr , skjønt faren er jo tilstede selv for voksne fugler. Gjess har vært satt ut i samme vann flere ganger før av andre så langt tilbake som til min foreldregenerasjon, med godt resultat . Så kanskje gjess ville være å foretrekke fremfor ender ? De er jo også bedre rustet til å holde rovvilt unna , vil jeg tro. Kommentar ?
Hilsen Per Beverfjord

N.N (04.01.2011)

Svar:

Utsetting av fugler i naturen, enten tamme eller ville, er generellt ikke tillatt! Slike spørsmål må tas opp med miljøvernavdelingen i det aktuelle fylket, Fylkesmannen.

Roar Solheim (04.01.2011)


#Diverse

Spm og fuglekasser om vinteren.

Hei!

Er det en god idé å bruke fuglekasser som fôringsautomater om vinteren, slik at de kan fungere både som fôrstasjon og/eller overnattingsplass fram mot våren, eller er det noen ulemper ved dette?

N.N (04.01.2011)

Svar:

Nei, dette er ikke noen god ide. Da vil fuglekassene stoppes til med matrester, og foret får ikke fuglene til å velge kassene som hekkeplass.

Roar Solheim (04.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Fant et gammelt bilde på data'en min.
Bilde er veldig utydelig, og det er tatt oppe ved kistefjell, fra sist vi var til dere.
Vis du ser nøye på fuglen, så ser du at den er litt rødlig i brystet.
Hva kan det være?

M.K.D. (01.01.2011)

Svar:

Dette ser ut som en svarttrost hunn.

Frode Falkenberg (04.01.2011)


#Fugleforing

Mange fugler? Ved Skodjevika på Sunnmøre

Dette blir et langt innlegg. På min foringsplass er det mellom 15 og 20 arter. Jeg ramser opp: Nøtteskrike, Gråspett,Flaggspett, Svarttrost, Kjernebiter, Dompap, Grønnfink, Bokfink, Bjørkefink, Gulspurv, Grønnsisik, Gråsisik, Spettmeis, Kjøttmeis, Blåmeis, Svartmeis, Løvmeis, Granmeis, Rødstrupe. Pluss noen andre arter av og til. Til foring blander jeg en bøtte med: 1250 g solsikkefrø, 1000g knust meisebolle, 375g jordnøtter, ca.200g med feks delte mandler eller nøtter, solsikkekjerner, kokosmasse, 4-korn, havregryn, brødsmuler.
Det går med minst 3 slike blandinger i uka. I tillegg 3 til 4 meiseboller på 500g hengt opp i trær. Der henger også fleskesvor (fra skinkestek på tilbud). Og til slutt går det med rundt 3kg kyllingkraftfor fra Felleskjøpet. Det må da være ganske mange fugler for å fortære alt dette? Noen ide om hvor mange?

J.G.S. (03.01.2011)

Svar:

Dette var da voldsomt, jeg summerte det hele til minimum 13 kg fuglemat i uka. Flere av de fugleartene du nevner er typisk flokkfugler, så det er vanskelig å si hvor mange fugler du har totalt, men sannsynligvis over 100. Den siste helga i januar er det Hagefugltelling over hele Norden (følg med på www.fuglevennen.no). Du får bli med på dette å gjøre et forsøk på selv å telle opp dine fjærkledde venner!

Morten Ree (04.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ny på fuglebrettet

Vi har fått besøk av en fugl med grå/svart kam - hvit stripe og grå mage, brun hals, sort rygg. Hvit og sort hvit stjert.
I vanskelig lys i mørketia kan det se ut som den er brungylden i fargen mot rødt.

På størrelse med dompapp og flyr med krappe raske vingeslag.

Denne har vi bare sett vinterstid og de er mange i flokk.

K.A.B. (12.12.2010)

Svar:

Du har hatt besøk av en flokk sidensvans. Se bilder og les om sidensvansen på denne linken: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/?taxon_id=8832&vis=bilder

Morten Ree (04.01.2011)


#Diverse

Kan musvåk ta katt?

Første nyttårsdag, ved 11-tiden fant vi vår 7 år gamle katt halvt oppspist. Jeg hadde tidligere på morgenen observert to ørnefugler- som jeg antok var musvåk, tett på hus og gårdsplass. Alt tydet på at fuglene hadde tatt den: merker i snøen etter vingeslag store vinger. Katten hadde fuglefjær i poten.

I.L.P. (03.01.2011)

Svar:

Hvis du har tatt vare på fjærene, så send gjerne et bilde av dem med målestokk. Jeg har aldri hørt om at musvåk har forsøkt s3eg på å ta katt - det er veldig store byttedyr for en slik fuglk: Derimot er det langt mer sannsynlig at det kan ha vært en ung kongeørn som har forsynt seg - de kan absolutt forsøke seg på, og klare å ta, huskatter.

Roar Solheim (03.01.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

?

Bilde vedlagt spørsmålet

Så denne fuglen i , hva kan dette være?
Beklager elendig bilde!

N.N (03.01.2011)

Svar:

Det er en fugl på størrelse med grønnfink/gulspurv, men når det forstørres blir fuglen for lys og uskarp til at den kan artsbestemmes. Beklager.

Roar Solheim (03.01.2011)


#Diverse

Er alle spurv og meis døde i kulda?

Hei
Jeg bor på Grønland i oslo med fin bakgård - masse busker og hekker og trær - og normalt masse småfugl. Jeg har foret med villfuglblanding, solsikke og meiseboller daglig helt siden november. Langsomt ble det færre spurv - til slutt ingen - og nå ser jeg ikke meisene heller. Har de ikke klart kulda?

Å.M. (02.01.2011)

Svar:

Alltid vanskelig å vite nøyaktig hvorfor fugler forsvinner på et bestemt foringssted, men de har neppe omkommet i kulda. Men de KAN ha fløyet lenger mot sør for å komme til mildere områder.

Roar Solheim (03.01.2011)


#Fugleforing

Fuglemating

Går det an å fore småfugl, f.eks trost og rødstrupe, med melormer man får kjøpt i dyrebutikker?

B. (03.01.2011)

Svar:

JA - dette er kjempeatraktriv mat, men det er jo temmelig kostbart å kjøpe slike larver som for.

Roar Solheim (03.01.2011)

««første 43 158 - 43 207 av 49 973 siste»»