Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 42 098 til 42 147 av totalt 49 949 spørsmål


#Økologi og atferd

Hvilken fugl ?

Hei,

En fugl med kraftig sang/lyd har holdt til i nærheten av huset vårt, men jeg klarer ikke identifisere den ut fra lydene den lager. Pga løv og annen vegetasjon, har jeg aldri sett den. Sangen kan minne litt om svarttrostens, men ca. midt i juni hørtes det ut som en "erte- / spotte-strofe", ut fra sørvestlandsk tonefall. Jeg bor i utkanten av Stavanger.

Kan det være en fugleunge som ikke var helt stø i sangferdighetene? Kan fugler være døve? Eller er det muligens en duetrost jeg hører?

Mvh Ellen Haga

E.H. (20.07.2011)

Svar:

Det er neppe en duetrost du hører, for den har ikke sang som kan stemme med din karakteristikk. Men jeg klarer ikke å finne hva dette kan være ut i fra din beskrivelse. Artsbestemmelse uten lydopptak og med menneskelig beskrivelse av sangen, kan være vanskelig, for ikke å si umulig.
Jeg tror ikke fugler kan være døve. Dersom en fugl mister hørselen, eller skulle være klekket som døv, så vil den svært raskt bli offer for et rovpattedyr eller en rovfugl, fordi den ikke vil høre varselrop og andre signaler fra artsfrender eller andre arter.

Roar Solheim (20.07.2011)


#Diverse

Artsbestemme

Hei.Kommentar til svaret fra Roar Solheim i dag kl. 1233.om sannsynligvis være fjellvåkunger. (Jeg selv, ved kikkert, oppfattet dem som foreldre/voksne). Er uvisst for meg om bare ene av tre sendte bilder kom fram. Tillates kanskje bare ett bilde.
Klarte altså ikke på egne flere fuglebøker eller v/ annet selv artsbestemme. Derfor spørsmålet. Viser særlig til Bilde 2,(jf. fx.lyse hode og hals) men også Bilde 1 som fikk meg til å utelate ikke bare musvåk og fiskeørn, men også fjellvåk.(Ditt ved svar er Bilde 3).
Tillater meg å sende bildene på nytt (nå ukomprimert)for mulig ny vurdering. Dette i vedlegg til mailadr.: Roar.Solheim@kristiansand.kommune.no
Ressurssparende: Jeg tolker et manglende svar som at første vurdering opprettholdes. Ha god sommer og mange takk for tjeneste. Hilsen Jan W. Herland.

J.W.H. (19.07.2011)

Svar:

Hei,
jeg har fått opp alle tre bildene, og ser som du at fuglen til høyre på bilde nr 2 er lysere i brystet. Men jeg har ikke god nok erfaring til å kunne si sikkert om dette er en voksen, og de andre ungfugler. Likevel mistenker jeg at det er slik, dvs. at den lyseste fuglen er voksen.

Roar Solheim (19.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Art?

Bilde vedlagt spørsmålet

Prøver igjen med bildet som ikke kom opp tidligere idag (19. juli) Bilde fra Østmarka. Hvilken art er det?

J. (19.07.2011)

Svar:

Dette er en ung rødstrupe.

Roar Solheim (19.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, jeg klarer ikke å finne ut hva slags fugl jeg har tatt bilde av her.
Kan dere hjelpe meg med det?

M.B. (19.07.2011)

Svar:

Dette er to sangere, men jeg har litt vanskelig for å si sikkert om det er løvsanger eller hagesanger, fordi fuglene er avbildet rett forfra og bakfra. De ser imuidlertid mest ut som løvsangere, og jeg tror det dreier seg om denne arten.

Roar Solheim (19.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Artsbestemme

Bilde vedlagt spørsmålet

Hjelp til artsbestemme ?? Jf. til fjellhylle tre dårlige bilder av nylig hekkende par være enten musvåk, fjellvåk, ANNEN ?? Vingers innside er lys. Faktisk farge til hode-bryst er mer lyst brunt enn kvitt som på bilde. Fiskeørn utelates av manglende "kvite bein/brystparti".
(Ble senere oppsøkt med teleskop, men da til tomt reir ).
Mvh Jan.

J.W.H. (19.07.2011)

Svar:

Til tross for uskarpt bilde, så ser dette ut til å være fjellvåkunger. Stemmer også best med reirplasseringen.

Roar Solheim (19.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken rovfugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Går det an å se hvilken art dette er? Bildet er tatt ved Gardermoen. Fuglen sirklet over skogen i stor høyde ganske lenge.

J. (19.07.2011)

Svar:

Dette er en verpsevåk. Stjerten er lenger enn hos musvåken, og de mørke tverrstrekene i vinge og stjert er mye bredere enn hos musvåk.

Roar Solheim (19.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken art?

Bilde vedlagt spørsmålet

Fra Østmarka i Oslo. Hvilken art er det? Tusen takk for hjelpen!

J. (19.07.2011)

Svar:

Bilde kommer dessverre ikke opp, derfor ikke mulig å svare. Prøv å legge ved bilde i JPEG-format.

Roar Solheim (19.07.2011)


#Økologi og atferd

skjærer som dreper skadet skjære

Var vitne til en flokk skjærer som angrep og drepte en skadet skjære. Hva er grunnen at de angriper sine egne og dreper?

N.N (19.07.2011)

Svar:

Mange pattedyr og fugler kan angripe artsfrender som er skadet. Dette skjer fordi skadde individer kan oppfattes som noe fremmed, og dermed kanskje også truende og farlig. Skjærer lever parvis eller i familiegrupper (foreldre med årets ungfugler). Det er stor konkurranse mellom slike grupper om å finne de beste leveområdene, og om grenser mellom territoriene. Skjærer kan sloss med slike nabogrupper inntil døden, og den kan være slutten av en slik nabostrid du har vært vitne til.

Roar Solheim (19.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stor mystisk fugl i blandingsskog/barskog på fjellet

I vinter oppdaget jeg en uvanlig stor (og rund) brun fugl med antydning til litt rødt som satt på kokosnøtten vi har hengt opp utenfor hytta (i Hemsedal). Slo opp i Cappelens fugler men fant ingen art jeg umiddelbart kunne identifisere den som. Sidensvans var det nærmeste jeg kunne foreslå pga samme brunnyanse og anytdning til topp på hodet.
I dag så jeg et par av samme fugl og la merke til at de var litt mørkere i brunfargen, med rødt parti på hver side av stjerten og et rødt område på toppen bak på hodet. De seilte liksom avsted med bred stjert og lyder som minnet mer om skrik enn kvitring. Lurer fælt på hva slags art dette er. Da jeg slo opp i boka i dag vil jeg si at tegningene kunne ligne på lavskrike (men den i boken mangler rødt parti på hodet). Forslag?

M. (18.07.2011)

Svar:

Både stedet, oppførselen og beskrivelsen passer nok best på lavskrike. Ingen andre fugler har slike farger og oppførsel i fjellskogen.

Roar Solheim (18.07.2011)


#Fuglekasser

Blåmeis

Blåmeisen fikk unger i en fuglekasse tidligere i sommer. Nå har den lagt 3 nye egg, var ikke det litt sent 18/07-11

N.N (18.07.2011)

Svar:

Kanskje noe sent, men meisene kan fint klare 2 kull i løpet av sommeren hvis de ikke får for ugunstige værforhold.

Roar Solheim (18.07.2011)


#Økologi og atferd

Hvorfor legger svanen foten oppå ryggen?

Hei, har 3 svaner som oppholder seg i næreheten av hytten vår. Så ble vi oppmerksom på at mens de lå utpå sjøen og slappet av så la de den ene foten bak på ryggen. Dermed ble det litt diskusjon rundt hvorfor og det håpte jeg kanskje dere visste.

M. (18.07.2011)

Svar:

Svaner gjør dette av og til. Det ser nesten ut som om de får et "seil" på ryggen. De strekker og hviler foten, men for oss ser det ikke akkurat ut som en hvilestilling, derfor undrer mange seg.

Roar Solheim (18.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Snipe?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Dette bildet er tatt ved en myr i Romeriksåsen. Tror det er en snipe, men vet ikke hvilken. Den hadde gulaktige bein. Hvilken art er det?

N.N (18.07.2011)

Svar:

Dette ser ut til å være en skogsnipe, siden vingene er veldig mørke (alternativet er den som ligner mest; grønnstilk).

Roar Solheim (18.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Dvergspett?

Bilde vedlagt spørsmålet

Kan dette være en dvergspett? Den var ikke rød på undergumpen så vidt jeg klarte å se, men hadde litt rødt på hodet. Jeg mener den var klart mindre en flaggspettene jeg ser nesten daglig.

N.N (18.07.2011)

Svar:

Dette er en flaggspett, merk det store, hviltet på skulderen, typisk for arten.

Roar Solheim (18.07.2011)


#Diverse

Ugleunger - tiggelyd

Hei, leste spørsmål fra Marianne Aarmot 11.07.2010 og svaret fra Roar Solheim samme dato. Her på mitt bosted 360 m.o.h. i Selbu i Sør-trøndelag har jeg observert Jordugle (reir) og haukugle, tidligere også perleugle og hubro. Lydene Solheim beskriver stemmer perfekt med lyder fra to ugler som holder kontakten med hverandre, hver kveld rundt midnatt. Jeg klarer ikke å se dem godt nok til bestemmelse, men de er på størrelse med perleugle? og med litt avrundete vingespisser. Spørsmålet blir da: kan slike lyder også komme fra f.eks. jordugle? Det ene individet har litt dypere tone enn det andre.

E.T. (18.07.2011)

Svar:

Dette kan jeg ikke svare på, for jeg kjenner ikke tiggelydene til jordugleungene. Alle ugleunger har imidlertid ganske kraftige tiggelyder, og hvis det er flere unger i kullet, hører du gjerne flere samtidig. De kommuniserer ikke med hverandre, men konkurrerer om foreldrenes oppmerksomhet for å bli matet, derfor er tiggelydene ganske intense.

Roar Solheim (18.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent fugl.

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! Så denne halvtamme fuglen ved Ervika på Stad sist uke. Har ingen idé om hva det kan være. Men håper å få hjelp her.

T. (18.07.2011)

Svar:

Dette er en ung steinskvett.

Roar Solheim (18.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Langt nord?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette en grønnsisik? Vi har nettopp fått Tommy Dybbro sin fuglebok og har etter beste evne forsøkt oss på å finne ut hva vi har i hagen. Hytta vår ligger i Malangen, men etter boka skal disse finnes bare tilfeldig i Saltdalen.

G.R. (17.07.2011)

Svar:

Ja, dette er en grønnsisik hann. Fugleboka du nevner er nok ikke den mest oppdaterte for Norge, dessverre.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

grå spurv

hva spiser en grå spurv unge

E.S.M. (17.07.2011)

Svar:

Korn- og brødmat, men foreldrene mater den nok mest med insekter.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Musvåk ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette en musvåk ? Jeg stusser litt på grunn av åpningene ved vingerota.Håper det er mulig å fastslå identiteten på tross av det særs dårlige bildet.

K.J. (17.07.2011)

Svar:

Bildet er ikke godt nok til å være sikker. Det KAN være musvåk, men det mørke båndet ytterst på vingefjærene får meg til å mistenke at det kian være en vepsevåk.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent fuglelåt

Hei.
Denne sommeren har vi hatt en -for oss- ukjent fuglelåt. Den kommer fra ute i åkeren- aldri fra hagen eller skogen.
Har ikke fått øye på "senderen", men det må være en ganske liten fugl.
PLUTT-PLUTT-PLUTT.....PLUTT-PLUTT-PLUTT... Ensformig og alltid likt: tre etter hverandre. En litt beskjeden sang, men lyden er lys, fløyteaktig, og bærer godt. Veldig spesiell. Skiller seg ut fra andre fuglelåter. Den høres igrunnen døgnet rundt.
Så hva kan dette være tro???
Vi bor i Nord-Gudbrandsdal, nærmere bestemt litt vest for Otta.

E.H. (17.07.2011)

Svar:

Dere har nok hørt en vaktel. Beskrivelsen og stedet stemmer perfekt med denne arten.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Økologi og atferd

måltrost

unsyld att jeg spørr igjen men legger den på samme teritorium

E.S.M. (17.07.2011)

Svar:

Kanskje, og kanskje ikke. Dette avhenger bl. a. om hekkingen er vellykket eller ikke. Hvis en hekking mislykkes, er det større sjanse til at fuglene flytter til et annet sted året etter.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Kveldsgjest i hagen

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi har hatt en fugl på besøk flere kvelder i sommer (Malangen, Balsfjord). Noen idéer om hva det kan være?

G.R. (17.07.2011)

Svar:

Dette er en gråtrost.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Indiske løpeender

Hei!
Jeg har nylig anlagt en andedam med et andehus med halm der jeg har to par (hunn og hann) indiske løpeender. De er ett år gamle nå. De har lagt et egg daglig i en periode på ca to måneder nå, men er ikke observert rugende på eggene. Hvorfor har det seg slik?

T.O. (25.06.2011)

Svar:

Vanskelig å si. Du bør kontakte folk som driver med tamfugloppdrett.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

andemor

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne svømmefuglen holder til ved Mysenelva for tida. Jeg syns den er alt for liten til å være stokkand. Den er liten, slank og nett,holder ofte hodet litt høyt så halsen synes. Litt sky (rask til å gjemme seg når jeg kommer). Har ikke sett flere, bare mor og barn som holder til i en sump like ved elva. Hva er det?

A.R.L. (30.06.2011)

Svar:

Dette er nok en stokkand hunn med unger.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Dvergfluesnapper?

Så i helga en fugl jeg tror er en dvergfluesnapper. Stjert med svart endebånd og hvite sider. Oransje strupefelt. Mørkt hode. Fuglen jeg så slo også tydelig stjerten oppover.
Dette var på fjellet mellom Nesbyen og Tunhovd (ikke langt fra Mykingvannet).
Er det blitt oppdaget dvergfluesnapper i dette området tidligere eller i nærheten? Kan det være dvergfluesnapper jeg har sett? Har ikke klart å finne hvilken annen fugl det skulle være..

Takknemmelig for svar.

N.N (22.06.2011)

Svar:

Stedet er IKKE typisk habitat for dvergfluesnapper, så det spørs om det ikke er en steinskvett du har sett.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Økologi og atferd

Reirplyndrende hakkespetter

Hei!

Hvilke hakkespetter driver med reirplyndring?

N.N (23.06.2011)

Svar:

Det er helst flaggspett som gjør dette, men det KAN hende at også andre kan gjøre slikt, selv om dokumentasjon mangler.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken art?

Bilde vedlagt spørsmålet

Ble usikker på hvilken fugl dette er. Ligner på en juvenil stær, kan det være det?

Eller jernspurv?

E. (24.06.2011)

Svar:

Ja, dette er en ung stær.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Skjære med rosa bryst

Såg en nærgående skjære med rosa bryst i hagen i Stavanger. Finnes det en variant som ser slik ut eller har den vært uheldig med russetiden?

N.N (26.06.2011)

Svar:

Den har mest sannsynlig fått griset til fjærdrakten sin med noe med rød farge.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

våk eller hauk?

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg er ganske erfaren når det kommer til fugler.
Men denne ble jeg ikke helt klok på-
gjør dere ?

P.G.E. (24.06.2011)

Svar:

Dette er en sivhauk, hunn eller ungfugl.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

takker for tidligere svar! Litt utydelig bilde, men klarer dere å se hva slags fugl dette er? Kan det være en Møller?

O.M.O. (08.07.2011)

Svar:

Ja, dette ser ut til å være en møller!

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

hvilken fugl har jeg sett

hei, er i spania på ferie, nermere torrevieja, har sett en fugl med langt nebb, topp på hodet, ser ut som påfulg, når den er utslått, brin hals og bryst, sort og hvit stripete vinger og kropp. veldig sky.

N.N (08.07.2011)

Svar:

Det høres ut som at du har sett en hærfugl.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Fuglekasser

Ugler

Hei! Hvilke ugler kan man få hekkende i kasser i songsvann område i Oslo eller en plass i nærheten? Perleugle eller spurveugle?

S. (25.06.2011)

Svar:

Kattugle er nok mest sannsynlig. Kanskje også spurveugle.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fjær fra hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hva slags fjær er det bilde av? Lengden er 70 mm, og det mest karakteristiske er den røde flekken ytterst på fjæra. Resten av fjæra er grå som på bildet

F.T. (28.06.2011)

Svar:

Dette er vingefjær fras en sidensvans.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugler på fjellet

Hei!
Har nettopp vært på tur i Rondane. Kjørte Per Gynt-veien ned. På det høyeste punktet observerte vi 5-6 fugler i lufta,litt mindre enn hettemåker. Så ut ganske mørk brune-de var nokså høyt oppe.Skrek ganske støyende. En stupte ned. Hva kan det ha vært? Unge fjelljoer? Gikk inn på nettet for å sjekke lyden, men det lignet ikke så veldig mye. Kan unge og voksne ha forskjellig lyd?

Hilsen en fuglevenn.

N.N (07.07.2011)

Svar:

Beskrivelsen og stedet høres mest ut til å passe med fjellvåk.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

andemor

Bilde vedlagt spørsmålet

liten slank andemor i sump få meter fra Mysenelva. Knekkand?

A.R.L. (01.07.2011)

Svar:

Dette ser mest ut som en stokkand hunn med unger.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Hjelpe svalene til rette

Hei, vi har ei stor låve der svaler har hekka oppe under taket i mange år. I år var det eit reir som falt ned under hekkinga, og det var veldig trist og ikkje noko bra. Vi lurar på om det er noko vi kan gjere for å hjelpe svalene; snekre ei trygg hylle til reirplassar eller liknande. Vi vil gjerne ha svaler på låven i framtida også.

F.A. (10.07.2011)

Svar:

Vanligvis klarer låvesvalene å feste reirene på det som finnes av strukturer inne i bygningen, så dette er trolig bare et hendelig uhell. Men dere kan også lage smnå plattinger til svalene.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Økologi og atferd

vandrefalkfamilie på kreta

Hei, jeg så en vandrefalkfamilie i fjellene sør på Kreta som så ut til å ha en hunn, to voksne hanner og tre unger. Lurer på om den ekstra hannen kan være fjorårets unge?

J. (10.07.2011)

Svar:

Vanskelig å si. Det er ikke kjent at fjorårsunger holder seg sammen med sine foreldre etter at de starter neste års hekking, men det KAN være en hann som prøver seg som "reirhjelper" i håp om å kunne overta hunnen i neste omgang. Dette skjer av og til hos enkelte fuglearter.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Brun fugl

Hei!
Jeg har et fuglepar som år etter år legger egg og ruger ut ungene sine på loftet mitt. Fuglene er brune, og på str med en svarttrost og er veldig par.

Kan dere si meg noe om hvilken fugl det er? Brunfargen er mellombrun og jevn lik farge over hele fuglen.

T.H. (10.07.2011)

Svar:

Nei, jeg kan ikke si sikkert hva dette er. Hos svarttrost er hunnen brun og hannen helt svart, og de pleier ikke å hekke inne på loft.....

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Ornitolog

Hei og god sommer !

Har i lang tid tatt kontakt med både Stavanger Museum og Ornitologisk forening i Trondheim.
Fra Trondheim har jeg fått beskjed om at jeg skal vente til noen ringer meg for at de skal ta meg med og gi meg erfaring, og så har jeg fått beskjed om at jeg må kontakte SM.
Har ikke fått noe svar fra SM og jeg har sendt om og om igjen siden Desember.

Nå har jeg ringmerket selv med min farfar som har tatt eksamen for ringmerking, og han har ringmerket i flere år.
Er dette greit nok, eller må jeg være med noen fra Trondheim?
Han bor i Bardufoss, og jeg har merket 17 av 150 fugler nå, og jeg får nok ikke merket flere i år, og må vell vente til neste år for resten. Går dette likevell bra?
Flytter sør over (ringeriket/buskerud) i August, er det noen som kan hjelpe meg med videre påbygging i ringmerking ?

Har fått litt bøker om ringmerking.

Farfars navn er Geir-Harald Dreyer, og det er han som har lært meg opp.

M.K.D. (11.07.2011)

Svar:

I Buskerud bør du lettere kunne få kontakt med lokale ornitologer; sjekk igjen hjemmesidene til NOF. Det er beklagelig dersom Stavanger Museum ikke sender deg et svar...

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Fiskemåke

Fiskemåken i treet hos oss har ruget i 7 uker, men får ingen unger frem. Kan jeg ta fra henne eggene. De har ruget i samme kassen i mange år, men nå ser det dystert ut... Eller skal jeg la henne fortsete å ruge? Vil hun verpe på nytt om jeg fjerner egene?

T.J.L. (10.07.2011)

Svar:

Fjern eggene, så slutter i alle fall måka å ruge på uklekkbare egg.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Hva skjer her?

Bilde vedlagt spørsmålet

Fikk tatt et bilde av hva jeg tror er en Rørsanger ved Børsesjø i Skien, men når jeg zoomet in bilde ser det ut som at den er i klinsj med en annen fugl, eller??

G. (10.07.2011)

Svar:

Jeg ser bare en fugl som letter og flyr når jeg forstørrer opp dette bildet.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål om fugleart

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med å finne svaret på hva slags rovfugl dette er? Bildet er tatt ved Furusjøen, nær Rondane.

S.Ø. (10.07.2011)

Svar:

Dette er en fjellvåk.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Ukjent fugel regnr:nb10/nz07342

Hei håper du kan hjelpe med og finne ut vilken fugel dette er ,den landet i gåren vår i Stavanger , den er hvit og lingner på en spørv, den ringen som er på fugelen er oransje håper dere ka hjelpe, hilsen. Erling

N.N (11.07.2011)

Svar:

Her kommer ikke noe bilde opp, så det er umulig å gi deg et svar.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugleunge

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette en bokfink, 1K?

N.N (10.07.2011)

Svar:

Nei, dette er en gråsisik.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Er det den samme fuglen som kommer tilbake?

Hei. Vi har hvert år noen kjøttmeiser som hekker i ventilen på husveggen etter at de for noen år siden hakket hull i nettingen. vI har nettopp hatt en som har hatt ett kull som har forlatt redet. 2 falt dessverre ned og vi vet ikke om det var fordi moren jaget dem hvis de var for svake i utgangspunktet. Vi snakket for noen dager siden at vi skulle tette igjen så vi unngår at de hekker i ventilen og tenker da også på hygienen, men før vi hadde summet oss så var det lyder der igjen og mye tyder på at det er 1 eller tilogmed 2 som er litt fram og tilbake og KANSKJE bygger rede. Er det en ny forbipasserende med en evt make, eller kan det være den samme som nettopp har vært der, og kan det være at det er en av fjorårets unger som kommer tilbake?

T. (11.07.2011)

Svar:

Det er neppe fjorårets unger som kommer tilbake, men en eller begge de voksne fuglene kan velge vsamme reirplass om igjen. Vent til i høst, og tett ventilen med fluenetting av metall.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Ugle rop

Ungene roper når de klager etter mat. Gjør også de nattaktive ugle ungene dette på dagen ?

Har tenkt meg ut å finne noen reir og lignende for å ta noen bilder, og når de klager, da får jeg vell en ganske god ledetråd på hvor de er? Eller har de fleste fugler begynt å "rømme" fra reirplassen, eller holder de seg i området?

Tenker ikke bare på Ugler, men de fleste ettersom at jeg så en ung Flaggspett igår.

M.K.D. (12.07.2011)

Svar:

Ugleunger roper mest etter mat om natta. Tiggeropene blir kraftigst når ungene har lært å fly, og da er det ikke lett å finne selve reiret, bare reirområdet. Spetteunger tigger ganske kraftig etter mat helt på slutten av reirperioden, og da er det mulig å lytte seg fram tilo hvor reirhuillet er.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sykdom og skader

liten trost

I dag fant pappa en trostuge som ikke hadde utviklede vinger. den lå ved siden av katten min da vi fant den. vi puttet fulen i en eske med gress. hva skal vi gjøre med den.

I. (17.07.2011)

Svar:

Vanskelig å si sikkert. Hvis den ikke er skadet, bør den settes ut der du fant den. Det er tidkrevende å fore opp slike unger selv, men du kan lese om et slikt tilfelle i Fuglevenn-bladet nr 1 2007. Gå inn på hjemmesidene til NOF (birdlife.no) og let etter de gamle Fuglvenn-bladene som PDF-dokumenter.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Diverse

Låvesvaler

Hei, hvor mye insekter pr gram spiser låvesvalen i løpet av et år?

T. (12.07.2011)

Svar:

Dette vet jeg ikke, og jeg er usikker på om slik informasjon finnes noe sted, dessverre.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sykdom og skader

Måken Jonas

Jeg har i flere år hatt ett måkepar i nærhet av huset. For vel ca.1 -2 uker siden så jeg at den ene var skadet. Den ene vingen er tydeligvis skadd. Den har nu holdt til ute på plassen foran huset. Jeg gir den mat sent på kvelden når det ikke er så mye andre fugler i nærheten. Jeg skulle gjerne sett at noen som forstår seg på skadede fugler, kunne sett på den. Jeg synes synd på stakkaren som går rundt og gjemmer seg når andre fugler er i nærheten. Det virker som ytterste del av vingen er skadd. Jeg har ikke hjerte til å avlive den hvis det er det som skal til, men jeg skulle gjerne ha hjulpet den på noe vis. Er det noe håp for den? Jeg var i kontakt med Dyrebeskyttelsen, men har ikke fått noe respons.

R.W.R. (12.07.2011)

Svar:

Gå inn på hjemmesidene til NOF (birdlife.no), og let under organisasjon etter nærmeste forening eller kontaktperson til der du bor. Kanskje du da kan finne en fuglekyndig person som kan vurdere skaden.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Sandsvale?

Bilde vedlagt spørsmålet

Beklager fryktelig dårlig bildekvalitet, men med en slik hurtigflygende fugl ble det en stor utfordring å få noe bilde i det hele tatt. Kan dette være annet en sandsvale? Den klippet med vingene, fløy høyt og raskt i store buer over området. Synes ikke biotopen passet med det jeg leser om den. Tett bebyggelse og trafikk, nedenfor er en blomstereng før man kommer til stranden, som består av sand og småstein, ingen bratte klipper el.l. Har ellers sett den flyvende lavt over vann, men her er ikke noe vann, det fins imidlertid et par km unna. Har aldri før sett svaler på dette stedet.

N.N (11.07.2011)

Svar:

Ja, dette er en sandsvale. Den lyse buken og beltet i brystet avslører den, selv om bildet er uskarpt.

Roar Solheim (17.07.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Dykker?

Bilde vedlagt spørsmålet

Tok dette bildet ved Maridalsvannet i Oslo i går. Synes det ligner en toppdykker, men er litt usikker. ??

J. (12.07.2011)

Svar:

Dette er en laksand hunn.

Roar Solheim (17.07.2011)

««første 42 098 - 42 147 av 49 949 siste»»