Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 41 140 til 41 189 av totalt 50 005 spørsmål


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Lyd i natten

skulle ut og kjøre en kveld, bor tett ved en skog, bjørk, gran mellom Tangen og Vallset i Stange kommune. Hørte en lyd, nesten å sammenligne med flere korte bjeff, jeg stoppet opp og så flyttet lyden seg et stykke, og kom igjen. Det er ganske tett undervegetasjon her, så hadde det vært et dyr tror jeg at jeg skulle hørt at noe beveget seg. Kan noen hjelpe meg i å finne ut hva det kan være?

M.B.H. (22.11.2011)

Svar:

Ikke lett å si, men du kan ha hørt en varsellyd fra en ugle. I år har det hekket mange lappugler og slagugler i Hedmark, og begge kan være mulige på de kanter nå på høsten.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Økologi og atferd

Fuglesang på høsten

Har ved to ulike tilfeller i løpet av oktober- november i år hørt rødstrupe synge sin karakteristiske vårsang. Hvor vanlig er det, eller er den blitt "klimaforvirret"? I mine 50 år som amatørornitolog har jeg ikke hørt dette før.

A. (23.11.2011)

Svar:

Rødstruper som forsøker seg på å overvintre, holder vinterterritorier. Når det er mildt, kan du høre dem synge, spesielt tidlig i grålysningen. Men straks det blir veldig kaldt eller mye snø, stilner sangen av. I en mild, snøfattig vinter kan du høre spesielt rødstruper og gjerdesmetter synge nesten hele vinteren.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Har kjøttmeisens forskjellige måter å synge på forskjellig betydelse/brukes på ulik måte?
ti-ti-ti
tify-tify-tify
titify-titify-titify

A.B. (24.11.2011)

Svar:

En enkelt kjøttmeis har flere ulike sangtyper, som sikkert betyr ulike ting, uten at jeg kan si hva de betyr. I tillegg er det forskjell mellom individene. Noen sier bare "tuuutitt tuutitt", mens andre sier "tsitsituu tsitsituu" osv.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Fugleforing

Frømater og skjærer

Finnes det en frømater som er "skjæresikker"? Opplever at seks sju skjærer tømmer frømateren på bare et par timer, småfuglene kommer ikke til.

K. (25.11.2011)

Svar:

Det eneste sikre er å bygge et forbur med netting på ca 5 x 5 cm åpning, slik at bare småfuglene kommer inn til forautomatene. Har selv en slik, og skjærene må nøye seg med det som ramler ned på bakken.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Fugleforing

Fôring av småfugl.

Vi pleier å fôre småfuglene med solsikkefrø og meiseboller om vinteren. Vi gjør naturligvis dette for å hjelpe fuglene. Samtidig vil vi at fuglene i størst mulig grad skal greie seg selv, og ikke være avhengig av mennesker mer enn nødvendig.

1. Når bør vi starte fôringen om høsten? Når bakken blir hard av frost? Når snøen kommer?

2. Når kan vi stoppe fôringen om våren?

3. Vi er på hytta bare noen få helger i løpet av vinteren. Er det uheldig å fôre fuglene mens vi er der? (Mattilgangen for fuglene blir altså stoppet igjen etter 2-4 dager.)

På forhånd takk for hjelpen!

M. (26.11.2011)

Svar:

Fuglene kan du fore hele året. Dersom du forer nær andre hus og annen bosetting, vil fuglene raskt flytte seg til en annen forplass når det er tomt hos deg. I tillegg er det slik at fugler faktisk flyr videre SELV OM det er nok av mat hos deg. Når det ser ut som at du har de samme meisene på brettet hele vinteren, så kan det faktisk være en jevn utskifting med stadig nye individer.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Fuglekasser

Gjennomiktig fuglekasse

Hei
Jeg skal lage fuglekasse med barnehage, og vil lage en av sidene med gjennomsiktig pleksiglass. Ser at det selges slike kasser på internett, så jeg antar at fugler vil hekke selv om det slipper inn lys på denne måten. Men jeg lurer på om det er uheldig for fuglene? Vil jo helst ikke lære barna noe som ikke er etisk riktig.

B.I. (28.11.2011)

Svar:

Kasser med slik pleksiglassvegg bør helst ha en mørk vegg utenpå som kan tas av, slik at det er mørkt inne i kassa når fuglene etablerer seg der. Så kan dere ta av ytterveggen i kortere perioder når dere vil studere fuglene, helst etter at de har klekket ut eggene sine.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugle unge

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei jeg fant dene søte fugle ungen i smommer og lurte påvilken art det kune være vøre jeg tror kansje at det er
en svartvit fluesnapper eler en anen fugl av noe. Va tror du det er??? Mvh Jill.

J.T.A. (29.11.2011)

Svar:

Litt vanskelig å si, men det brune på vingene får meg til å mistenke at det kan være en steinskvettunge.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Fugleforing

PILFINK

Hei

jeg har hengt opp noen brødskiver og lurer derfor på om pilfinken kan ha tatt de?

hva annent kan jeg henge opp til pilfinken?

Spiser den oppe i luften, eller må det være på bakken??

TAKK

S. (29.11.2011)

Svar:

Hos meg spiser pilfinkene både av meiseboller og av jordnøtter i metallnettautomat. De spiser også gjerne brødsmuler fra bakken eller på et forbrett.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Diverse

Alkekonge

Vi fant en alkekonge på kveldsturen vår langt inni skogen. Fuglen virker ganske kvikk, men klarer ikke fly. Jeg leste at den kan settes ut i sjøen, at den trenger vann for å lette.Vi lar den hvile i garasjen natten over siden det blåser sterkt ute.Hva kan jeg gi den av mat?

I.B. (29.11.2011)

Svar:

Bare gi den ferskvann å drikke. Alkekonger er nesten umulige å fore (de spiser små krepsdyr), det er derfor de må settes tilbake i saltvann så raskt som mulig.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Mystisk rovfugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei desvre da jore jeg vist en liten feil se om det er noe bildet her da mvh jill

J.T.A. (29.11.2011)

Svar:

Dette bildet er for dårlig til at jeg kan si hva slags fugl det er, dessverre.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilke art

hei fant en fuglunge som ser ut som en liten skjære men den har "svømmeføtter", litt som en and. Lurte på hvilke art dette kunne være?

F.I. (29.11.2011)

Svar:

Sannsynligvis en alkekonge.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, tok bilde av denne fuglen gjennom bilvinduet ved Skjebergdalen (Sarpsborg)19/11-11. Fuglen satt og spiste ca.40 meter fra veien. måtte zoome med et pocketkamera. Så bilde er noe uklart, men er det mulig å identifisere fuglen.

M.N. (29.11.2011)

Svar:

Bildet har lav oppløselighet, og er vanskelig å bedømme helt sikkert, men det ser ut til at dette er en musvåk.

Roar Solheim (29.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stær eller trost?

Bilde vedlagt spørsmålet

Det krydde av disse fuglene i Reykjavik nå. Er det stær eller trost og er det samme fugler på de to bildene? Trodde stær var trekkfugl, men så på en plansje at de var standfugler-

A.K. (29.11.2011)

Svar:

Fuglen i bærbusken er en rødvingetrost, mens de på bakken er stær.

Frode Falkenberg (29.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Da jeg bodde i Tyskland så jeg et par ganger i løpet av året en utrolig vakker fugl. Jeg ble facinert av hvor skjønn den var. Jeg hadde desverre ikke fotoapperat med, men den var rustrødlig/brun og beige med en kraftig stor stripe som er veldig tydelig turkis eller kanskje blålig.
Vet du hvilen fugl det kan være?

L. (22.11.2011)

Svar:

Nei, dette var en haltende beskrivelse, men du kan sjekke spettmeis om den kan stemme.

Roar Solheim (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugel

Bilde vedlagt spørsmålet

Heisann er det noen som kan si meg hva slags fugl dette er??

B. (24.11.2011)

Svar:

Svar allerede sendt. Ser ut til å være en orrhøne, men bildet er svært dårlig (overeksponert).

Roar Solheim (28.11.2011)


#Diverse

Kamera i hekkekasse.

Dette er ikke ett spørsmål, men ett tips.

Det finnes overvåkningskamera med infrarødt lys. Disse forstyrrer ikke fuglene. Bruker mitt daglig. Fulgte en kjøttmeis familie gjennom hele våren fra PCen.

K.S. (24.11.2011)

Svar:

Helt riktig. Slike kameraer fås fra NOFs egen butikk: Natur og Fritid, og kan bestilles via netthandel.

Roar Solheim (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Mystisk rovfugl

Her har du et anet bilde av rovfuglen kan det jelpe noe ? mvh Jill

J.T.A. (28.11.2011)

Svar:

Dessverre kommer det ikke med noe bilde her.....

Roar Solheim (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

gås

Bilde vedlagt spørsmålet

er dette 3 grågås og 1 tundragås?

N.N (28.11.2011)

Svar:

Ja, det stemmer. Tundragåsa med hvitt rundt nebbrota og mørke flekker på buken.

Roar Solheim (28.11.2011)


#Fugleforing

Hvor tykk er en skjære? (skal lage foringsbur, vil ha størst mulig masker)

Jeg ønsker å mate stær, svarttrost, flaggspett, ekorn og gråtrost, men ikke skjæra. Hvor finmasket må jeg da ha nettingen på et stort foringsbur? Jeg har lest fuglevennen 2007 og ser at det der (og i diverse kommentarer her) anbefales fem cm masker, men det synes jeg virker veldig smått. Er virkelig skjæra så slank? På fem cm så sliter nok noen av de fuglene jeg gjerne vil ha på besøk, jeg håper derfor at du har skrevet fem cm fordi det er en nettingstørrelse det er enkelt å få tak i, ikke fordi det er maksimumsstørrelsen.

På forhånd takk for svar!

A.H.H.H. (26.11.2011)

Svar:

Fem cm i kvadrat burde lett slippe inn både flaggspett, stær, ekorn og svarttrost, fordi flaggspetten selv kommer inn i sine egne reirhull som er runde og med diameter under 5 cm. Jeg vet ikke hvor grensa går for når skjærene IKKE kommer inn, det må i så fall testes ut, men det er ikke lett siden du nok ikke finner netting av alle mulige størrelser. Siden det eksisterer reveburnetting som er 5 x 5 cm, så er dette et veldig bra alternativ.

Roar Solheim (28.11.2011)


#Økologi og atferd

Nymfeparakitt

Hei
Kanskje et litt uvanlig spørsmål,....men kan fugler (utenom høns)legge egg som ikke er befruktet?
Saken er den at jeg har tre fugler. Et par som jeg har hatt i noen år og en av ungene deres.Ungen som hannfuglen ikke liker bruker å være i et eget bur(den er ca 1,5 år gammel).
Fugleparet har lagt egg ofte. Noen av ungene er levert videre,men mange egg har vi tatt bort. I løpet av de siste ukene har det blitt lagt egg i begge burene. Jeg kan ikke skjønne når den unge fuglen kunne blitt paret med hannen i det store buret.Den hannen har hele tiden vist aggressiv adferd ovenfor den som bare er 1,5år(altså hans fuglebarn)
De er ute og flyr, men er snar tilbake til buret når de har egg. Er det "innbilt svangerskap"???

Med vennlig hilsen
Ann-Elin Fjorden
anelinf@online.no

N.N (19.11.2011)

Svar:

Ja, alle hunnfugler av alle arter kan legge egg som ikke er befruktet.

Roar Solheim (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Art?

Bilde vedlagt spørsmålet

Dette bildet tok jeg i Romeriksåsen for en tid tilbake. Litt dårlig bilde pga avstanden, men går det an å se hvilken art det er? Stor hønsefugl...

N.N (21.11.2011)

Svar:

Veldig vanskelig fordi bildet ikke er bra, men jeg mistenker at det er en orrfugl, helst en orrhøne.

Roar Solheim (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

vilken fugl er dette

J.T.B. (24.11.2011)

Svar:

Bildet er ikke godt. Flekkmønsteret og stjertens form tilsier at det er en orrhøne, men den virker forholdsvis liten, mer på størrelse med en jerpe. Trenger derfor et bedre bilde, bl. a. også av hodet og hele fuglen fra under- og overside.

Roar Solheim (28.11.2011)


#Trekkfugler

trekkfugler

hvor trekker linerla

N.N (24.11.2011)

Svar:

Les om linerlas trekkforhold på http://birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?art_id=113

Frode Falkenberg (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Mystisk Rovfugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei.

Lurer på vilken rovfugl dete er den hade en rar flyge stiling den ble set på breitinden i bø i vesterålen.Har en tanke om at det kan være en Hønse hauuk heler en falk av et eler anet slag va tror du det kan være ? mvh JILL

J.T. (25.11.2011)

Svar:

Bildet er dessverre for lite til at jeg sikkert kan si noe. For meg ser det ut som en hauk. Har du bildet i høyere oppløsning, så tar jeg gjerne en titt på det.

Frode Falkenberg (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Sjøfugl

Hei, vi så en liten svart og hvit sjøfugl i dag. Den hadde kort, svart nebb og vi så den i Haldenområdet. Den kunne ikke fly, men virket ikke skadet. Den så ut som om den manglet stjert, som vi tror noen veldig unge fugler gjør. Kan det være at det er et ekstremt sent kull, og at fuglen klarer seg eller må vi anta at det var noe feil med den?

A. (27.11.2011)

Svar:

Det høres ut som om du har sett en alkekonge. Den passer til beskrivelse, og stormen Berit har ilanddrevet en del alkekonger de siste dagene.

Frode Falkenberg (28.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Usikker på denne

Bilde vedlagt spørsmålet

Hva slags fugel er dette? Det var en till som så ut til å være en han. Den var mere rustrød i brystfjærene. Kan det være en bjørkefink?

K.S. (24.11.2011)

Svar:

Dette er en hunnfarget bokfink som holder på å skifte fjær i hode og bryst.

Frode Falkenberg (25.11.2011)


#Fugleforing

Sidensvans

hva spiser de annet en frukt bær kan den spise frø

N.N (21.11.2011)

Svar:

Sidensvansen er ingen stor frøeter, men i sommerhalvåret er de veldig glade i insekter, som de gjerne fanger i flukt.

Frode Falkenberg (25.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Er dette en Munk

Bilde vedlagt spørsmålet

Rundt fuglematerstasjonen min, har det oppholdt seg en liten fugel, med rustbrun hette. Denne har jeg aldri sett før.
Etter oppslag i fugle boka, tror jeg at det er en Munk.
Den ble sist observert i dag den 24.11. Den har vert her siden den 15.11. Kan det stemme?

K.S. (24.11.2011)

Svar:

Du har helt rett i dine antagelser, dette er en munk. Fuglen er hunnfarget.

Frode Falkenberg (25.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rar fugl observert på arbeidsplassen min.

Bilde vedlagt spørsmålet

Samme størrelse som en trost. den er rosa og svart. sender bilder av denne. har aldri sett noe lignende. virket veldig tam. var på avfallsplassen ca. 1 uke. trodde først det kunne være en skjærunge, men fikk det ikke til å stemme.

K.M. (23.11.2011)

Svar:

Bildet viser faktisk to skjærer. Rosafargen må stamme fra noe de har fått på seg.

Frode Falkenberg (25.11.2011)


#Trekkfugler

Kråker

Trekker kråker ??

N.N (18.11.2011)

Svar:

Kråka er delvis trekkfugl, men den største delen av bestanden er stand- eller streiffugler. Det er spesielt kråkene fra nordområdene i Norge, Sverige, Finland og kanskje Russland som trekker. De store ansamlingene av kråker langs kysten av Vest- og Sørvestlandet vinters tid består av mange kråker fra nordområdene, i tillegg til kråker fra det sentrale Østlandet.
Kråker ringmerket i Norge blir som oftest gjenfunnet i Norge, men også mange i Sverige, Danmark og Finland. Noen få har også blitt funnet i Tyskland, Nederland, Belgia, Frankriket, Storbritannia og Russland.
Mildere og mindre snøfattige vintre fører til mindre trekkaktivitet.

Morten Ree (24.11.2011)


#Trekkfugler

sidensvans

er de trekk fugler

E.S. (21.11.2011)

Svar:

Sidensvansen er trekkfugl og er en av de få som trekker til Norge på vinteren. Sidensvansflokkene som dukker opp på høsten og vinteren kommer for det meste fra de store sibirske skogene i Russland.
Sidensvansen hekker også i Norge,spesielt i Finnmark, men den har kommet lenger og lenger sør og hekker nå helt ned til skogene i nordlige Hedmark.
Les mer om sidensvans her: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/?taxon_id=8832

Morten Ree (24.11.2011)


#Diverse

Spørsmål:

hei lurer på når tidsskriftene for 2009 kommer på fuglevennen.no

TAKK

N.N (21.11.2011)

Svar:

Vi pleier å legge ut FV på nett med ca. 1 års forsinkelse. Ettersom siste nr. av 2011 nå er utsendt så vil vi legge ut 2010-årgangen før jul. 2009 ligger ute!

Morten Ree (24.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Liten rovfugl med falketann

Bilde vedlagt spørsmålet

Kona fant denne ved veikanten i Eid kommune. Vi prøver å finne ut hvilke art, men synes ikke at noen passer. Det nærmeste vi kommer er tårfalk. Vingespenn: 64 cm. Lengde: 33 cm. Vekt 179 g.

J.P.L. (24.11.2011)

Svar:

Dette er en ung hann av spurvehauk.
Se bilder og les mer om spurvehauk her: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/?taxon_id=3716&vis=bilder

Morten Ree (24.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg var nylig på reise i Serengeti nasjonalpark i Tanzania. Der var det to fuglearter som jeg lurer på navnet til.
Jeg er journalist, og skulle så gjerne visst hvilke typer fugler disse to er -se vedlagte bilder.
Mange takk for hjelpen

O.E. (21.11.2011)

Svar:

Dette er en stylteløper.

Frode Falkenberg (21.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Navn på fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg var nylig på reise i Serengeti nasjonalpark i Tanzania. Der var det to fuglearter som jeg lurer på navnet til.
Jeg er journalist, og skulle så gjerne visst hvilke typer fugler disse to er -se vedlagte bilder.
Mange takk for hjelpen

O.E. (21.11.2011)

Svar:

Det vedlagte bildet viser en rødmaskehornravn.

Frode Falkenberg (21.11.2011)


#Trekkfugler

fuglekongen

vilket land reiser fuglekongen til europa når det er vinter

A. (16.11.2011)

Svar:

Fuglekongen er delvis trekkfugl, svært mange overvintrer hos oss. De som trekker drar til Storbritannia, Mellom Europa og Øst-Europa. Det er gjort gjennfunn av norske ringmerkede fugler i Danmark, Tyskland, Nederland, Finland,Latvia, Polen, Russland, Ukraina med flere. De er også funnet norske fugler så langt sør som Italia og nordkysten av Spania.
Les mer om fuglekongen her: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=8812

Morten Ree (21.11.2011)


#Økologi og atferd

Er det de samme kjøttmeisene som finner fram til solsikkefrøene i hagen?

Vi har solsikkefrø i hagen så det kommer mange, mange kjøttmeiser som flyr fram og tilbake og hele tiden er i aktivitet og kommer og går. Det jeg lurer på er om det er de samme fuglene som flyr vekk og kommer tilbake? Er det kjøttmeisfamilien og naboene deres som har reir i nærheten av oss og stadig kommer tilbake til frøene i hagen vår eller det tilfeldige fugler fra gang til gang som forflytter seg neste hage og ikke kommer tilbake?

N.N (18.11.2011)

Svar:

Kjøttmeis er en såkalt stand- og streiffugl. Det vil si at de overvintrer her i det kalde nord, men streifer ofte omkring i store områder. Ofte vil de ha en forflytning fra nord mot sør og fra fjell til lavereliggende skogområder. Derfor trenger det ikke være de kjøttmeisene som hekket i nærheten av der du bor som du ser på vinteren. Selv om mange tror at de 7-8 kjøttmeisene som man daglig ser er de samme gjennom vinteren, så har ringmerking vist at det kan være så mye som 300 forskjellige meiser innom i løpet av vintersesongen.

Morten Ree (21.11.2011)


#Økologi og atferd

Stærflokker i Drammen?

Hei,
Jeg er ny i Drammen og har observert store flokker svarte fugler som flyr sørover hele høsten. Flokkene er ganske høylytte, og de er ofte forfulgt av kråker. Er dette stær eller noen andre fugler?
Takk

N.N (19.11.2011)

Svar:

Stæren er kjent for å samle seg i store flokker både når den skal trekke ut av landet og for de mange tusen som overvintrer. Å opptre i flokk gir mer trygghet i forhold til rovfugl. Så kanskje var det en hauk og ikke en kråke som fulgte flokken? Vær obs på at stærens vinterdrakt er full av hvite spetter, hvis du får flokkene på nært hold!

Morten Ree (21.11.2011)


#Fugleforing

Småfugler

HEI

Liker fuglene sauefett og mandler?
Hva burde jeg henge opp av mat, jeg vil ikke ha noen frø som detter ned på bakken og tiltrekker seg mus.

TAKK

N.N (19.11.2011)

Svar:

Fett og mandler er god fuglemat.

Morten Ree (21.11.2011)


#Økologi og atferd

Kjøttmeis satt helt stille

Vi har et fuglebrett på utsiden av kjøkkenvinduet med masse kjøttmeis som flyr fram og tilbake og spiser . De er veldig livlige og kvikke hele tiden. Plutselig en dag så satt alle helt stille uten å røre på seg. Både de som satt på fuglebrettet og de som satt i et tre ved siden av. Hva kan dette skyldes? Kunne det ha vært en rovfugl i nærheten?

A.H. (19.11.2011)

Svar:

Sannsynligvis fløy det en spurvehauk over området.

Morten Ree (21.11.2011)


#Fuglekasser

Fuglekasser.

Jeg skal lage fuglekasser til kjøttmeis, blåmeis, pilfink og svarthvit fluesnapper. Jeg har fire spørsmål i denne sammenheng:

1. Spiller det noen rolle om kassene henger på husvegg eller i trær?

2. Er det uheldig om kassene henger nær et vindu, slik at fuglene kan se sitt eget speilbilde?

3. Er det uheldig om kassene henger nær et utelys?

4. Er det greit om hullet i kassene er kvadratisk istedet for rundt? Hvis ja, spiller det noen rolle om det kvadratiske hullet har grunnflata eller spissen nedover (altså om hullet har horisontale og vertikale sider, eller om hullet er dreid 45 grader i forhold til dette)?

På forhånd takk for hjelpen!

M. (20.11.2011)

Svar:

Alle de nevnte artene godtar at kassen blir hengt på husvegg, spesielt pilfink, mens de andre nok ville foretrukket kasse i tre. Husk å unngå sørvegg pga. solvarmen. Vindu og utelys har ingen spesiell betydning. Når det gjelder hullåpning så må det være stort nok, fluesnapper og kjøttmeis, 32mm i diameter, blåmeis gjerne litt mindre, ned mot 28mm mens pilfinken kan ha hull opp til 40 mm. Om hullet er rundt eller firkantet har ikke så mye å si, men å bruke et bor for å lage hullet rundt er jo mest praktisk.

Morten Ree (21.11.2011)


#Økologi og atferd

Angående måser

Hei. Lurer på hvorfor måser er en fugl som angriper mennesker (altså stuper mot oss) når de har fugleunger, og hvorfor da ingen andre fugler som kråker, skjor og andre ikke gjør det?
Har det noe med at måser egentlig er en fugl som hører til havet, og at de ikke er flygedyktig med engang, og da blir gående rundt på land, istedenfor hvis de var fødd ved sjøen ville de hatt fluktmuligheter ved at de instinktivt kan å svømme ?

Y.Å. (20.11.2011)

Svar:

Ingen fugler liker å bli forstyrret ved reiret og spesielt ikke når de har unger. De fleste nøyer seg med å lage kraftige varsellyder. I en trostekoloni kan du oppleve at gråtrosten forsvarer seg med å fly mot deg å slenge ut ekskrementer, mens fiskemåken faktisk kan komme i berøring med hode til folk. De mest aggresive er vel noen av uglene, slik som kattugle og slagugle som kan fly rett på deg med stor kraft. Mens andre arter forsøker skuespill ved å spille skadet slik at "fienden" skal løpe etter de voksne og glemme ungene. Rypa er et godt eksempel på slik atferd. En del arter bare stikker helt av og håper det beste.

Morten Ree (21.11.2011)


#Fuglekasser

Kattuglekasse

Hei.
Jeg har hengt opp en kattuglekasse i skogen. Kassen hengte jeg på ca. 4-5 meters høyde i ett grantre. Treet står i en tett gruppe på 6-7 stor grantrær som er fine å gjemme seg i. Jeg har fikset litt på greinene så uglene kan fly rett inn i kassen uten mellomlanding. Foran trærne er det en liten myr (ikke dyp, kan fint gå over) med gran- eller furuskog på alle kanter. Kassetreet er ca. 100 meter fra ett rolig byggefelt men du kan ikke se noen hus fra kassen. Hullet er vendt sørøst visst det har noen betydning.
Høres dette ut som en fin plassering? Er det stor sannsynlighet for å få ugle i kassen?
Jeg bor rett nord for Bergen og jeg har hørt kattugletuting fra denne skogen flere ganger.

N. (20.11.2011)

Svar:

Kattugla trives best i frodig løvskog med enkelte innslag av bartrær. Men i gode smågnagerår kan den også hekke i områder som er mer barskogdominert.

Morten Ree (21.11.2011)


#Fugleforing

FUGLEFORING

Hei

HAR NOEN SPØRSMÅL ANGÅENDE FUGLEFORING:

liker gulspurven fett og meiseboller?
Jeg har bare meiseboller og fett hengede i et snøre.
har bare kjøttmeis og blåmeis på besøk der,
hva burde jeg også henge opp for å få flere arter, jeg vil dessverre ikke ha frø og sånn.
kan desverre også ikke ha noen mat på bakken.

TAKK

K. (20.11.2011)

Svar:

Gulspurven spiser korn og brødsmuler og den foretrekker å få maten servert på bakken hvor den er vant med å søke næring.Hvis du kun kan mate fugler gjennom fritthengende mat over bakken, så kan du bruke nøtteposer, halv kokosnøtt, og evt. kjøpe matfett og støpe en egen stor meisebolle.

Morten Ree (21.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

svartand?

Bilde vedlagt spørsmålet

denne svømte med en flokk kvinand i ferksvann? trur det er en svartand men er ikkje heilt sikkert, ble ikkje så bra bilde heller, er det vanligt me svartand i ferskvann?

N.N (18.11.2011)

Svar:

Helt rett, dette er en hunnfarget svartand. Svartanda er knyttet til ferskvcann i hekketiden, men er sjeldnere å se i ferskvann utenfor hekkesesongen.

Frode Falkenberg (20.11.2011)


#Fugleforing

Hagefugltelling

Jeg lurer på om det også i 2012 blir hagefugltelling? Har hagefugltellingene gitt mye nyttig info om fugler?

A.K.B.K. (20.11.2011)

Svar:

Ja, det blir ny hagefugltelling den siste helga i januar. På de årene vi har gjennomført tellingen har vi fått masse informasjon om status for våre foringsplassarter. Nå er det også ca. 5000 deltagere, og når det er så mange som registrerer blir det veldig høy kvalitet på informasjonen. Om ti år vil tellingene være det viktigste dokumentet på variasjoner i vinterbestandene på fugl i Norge. Informasjon om Hagefugltellingen 2012 kommer på fuglevennen.no i neste uke.

Frode Falkenberg (20.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

sædgås, elle tundragås?

Bilde vedlagt spørsmålet

N.N (20.11.2011)

Svar:

Bildet viser en årsunge av tundragås. Dette er forøvrig den østlige underarten av tundragås, albifrons.

Frode Falkenberg (20.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

ukjent fugl

vi har i dag observert en fremmed fugl på foringsplassen vår, den er litt mindre enn en nøtteskrike, svart eller gråsvart hode, brun kropp som går mere over i bødbrunt bakover mot stjerten, og rødbrunt på fjærene når den flyr. så den i skogen i sommer, men da bare i flukt fra oss, i dag satt den stille å spiste lenge. hva er dette?

N.N (19.11.2011)

Svar:

Dette høres nesten ut som ei lavskrike. Se bilde på http://www.flickr.com/photos/cyberbirding/5059771096/, og omtale på http://birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?art_id=111.

Frode Falkenberg (20.11.2011)


#Diverse

Lys og fugler

Hei! Vi er en gjeng landskapsarkitektatudenter som har et pågående prosjekt rundt et litt spesielt våtmarksområde hvor det er registrert 137 fuglearter hvorav 14 er rødlistete fugler. Vårt spørsmål er om vi vil anlegge en slags bro med svak belysning og et fuglekikketårn over dette våtmarksområdet, vil det påvirke fuglene på en negativ måte? (belysningen vil ikke vare hele døgnet, bare en stund utover kvelden.

H.L. (17.11.2011)

Svar:

Vanskelig å si. Tror ikke slik belysning vil lage spesielle problemer, men dette vet jeg ikke noe sikkert om. I stedet for fuglekikkertårn bør dere sats på et skjul med små glugger kloss opp til der fuglene b efinner seg, og skjermet gangsti bort til skjulet så man ikke skremmer fuglene. Dette gir mye bedre mulighet for næropplevelser med fuglene, og dette er viktig for alle som ikke er profesjonelle fuglekikkere med teleskop o.l. Godt eksempel finnes i våtmarksområdet Albufeira på Mallorca.

Roar Solheim (17.11.2011)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

myrhauk?

Bilde vedlagt spørsmålet

er dette en myrhauk?

S.F. (17.11.2011)

Svar:

Det kan det være, men jeg skulle ha sett flere bilder av fuglen. Om det er en kjerrhauk (som myrhauken er) så kan det nesten like godt være en steppehauk! Send gjerne flere bilder, og husk å få med hvor og når du tok bildene.

Frode Falkenberg (17.11.2011)

««første 41 140 - 41 189 av 50 005 siste»»