Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 40 776 til 40 800 av totalt 49 995 spørsmål


#Diverse

Fugler

I kryssordboka Daniel Danielson 3. utgave, så står det at Anke er en fugl! Jeg har ikke hørt noe en fugl som heter Anke.

B.M.L. (27.01.2012)

Svar:

Dette må være en mistolkning av dte svenske ordet anka, som betyr and.

Roar Solheim (28.01.2012)


#Økologi og atferd

Svanefamilie

Hei. Vi bor ved elven og har siden i fjord sommer hatt en svanefamilie med fem unger her, ungene er nå store men fortsatt grå. De svømmer litt rundt i område og blir observert på små dagsturer til andre elver i område. For noen uker siden forsvant den ene ungen, men den kom tilbake nå i forgje uke. Da la vi merke til at svanemor jager denne ungen vekk. Han fikk være med de ett par dager å så jager hun den når den nermer seg. Men den kommer tilbake, å gir ikke opp. Hva kan være grunnen til dette? Syns det er så trist å se den ensomme ungen bli jaget vell fra familien, selv om den er stor nå.

A.T. (25.01.2012)

Svar:

Ikke godt å si hva som ligger til grunn. Kanskje kan den være syk, slik at svanemor merker endringer i oppførselen til ungen, og derfor jager den vekk. Kanskje har den brutt noen bånd ved å være borte, og derfor ikke blir akseptert igjen. Dette er to mulige, tenkbare årsaker, men en kommer ikke lenger enn til slik kvalifisert gjetting.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Diverse

Kommentar til Roar Solheim - Spurveugle

Kommentar til denne kommentaren:
http://www.fuglevennen.no/sporsmal/?offset=9200&antall=8&total=9216&q_id=16125

Spurveugle er langt ifra en tilfeldighet i Bardu/Målselv. Geir-Harald Dreyer, som er lisens holdende Ornitolog har aktivt merket fugler i flere år, og i løpet av 2011 merket han 4, uten å direkte gå etter denne arten. I troms har det blitt merket et hundretals (inklusiv pullus).

Geir-Harald Dreyer sier dette:
"Jeg kan dokumentere at vi både ser og hører spurveugla både vinter og sommer her i Troms. Det er sjelden og ikke fange arten når vi spiller lyd. Den varsler nesten umiddelbart straks lyden blir satt på. Som kjent så har vi en ringmerkingsstasjon i Dividalen. Her registreres spurveugla som en vanlig art hele året."

Siste oppdateringer fra hans godt over tusen kasser er at han i forrige uke sekket noen fuglekasser med flygehull 40-55mm, hvor alle hadde et høyt antall åtsel av mus og fugler.

Han kommenterer også at dette er en art som registreres jevnlig i Nord Troms og helt opp til Alta, i Finnmark. Dette er en rt som er helt vanlig hele året. Den er avhengig av matforekomster, men det er oftest mye overlevende vinterfugl og den ser ut til å godt like Spissmus.


Med Vennelig Hilsen

M.K.D.&.G.H.D. (25.01.2012)

Svar:

Tusen takk for utfyllende kommentarer.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Havørn i Klæbu

Har siden midten av desember observert ørn ved Nidelva i området Tanem bru - Svean bru 4 ganger. Sist lørdag ble det sett 2 stk. Siste gang i dag ved Tanem bru. Ut ifra bilder jeg har sett på, tror jeg det er havørn. Har bodd i Klæbu i over 50 år, men kan ikke huske å ha sett ørn i området mer enn én gang tidligere, og da var den bare på gjennomfart. Kan jeg ta helt feil når jeg mener det er ørn?

E.W. (26.01.2012)

Svar:

Nei, det er absolutt mulig.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Diverse

smågnager

er det smågnager år i år?

S.L. (25.01.2012)

Svar:

Det var bra med lemen og smågnagere over store deler av landet i 2011. Fremdeles er det en del mus i de nordlige delene av landet, men bestanden kan forventes å bryte sammen på vårparten, uynder snøsmeltingen.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Fuglekasser

Kattugle vs.skjor

Kan kattugla vere predator på skjor?
Har endel kattuglekasser. Under rensingen for et par år sidan dukka det opp ein komplett stjert av skjor. Litt av skroget pluss en for fulgte også med så det var ingen tvil om at det var skjor.

E.F. (26.01.2012)

Svar:

Kattugla kan nok klare å ta ei skjære. Men det kan vel så gjerne være en mår som har dratt ei død skjære (eller restene av en) inn i fuglekassa.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hauk?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette en hauk?

A.O. (25.01.2012)

Svar:

Ja, dette er en ung spurvehauk.

Roar Solheim (25.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken ugle har vi her?

Bilde vedlagt spørsmålet

Den hadde ikke de karistiristiske svarte øynene til Kattuglen...

M.K.D. (24.01.2012)

Svar:

Dette er en jordugle. Artig kvelds/nattbilde. Den har gule øyne.

Roar Solheim (24.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Den er veldig lite og holder til ved fossen!

M.K. (24.01.2012)

Svar:

Dette er en gjerdesmett - flott bilde!

Roar Solheim (24.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken andefugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Kanskje en ung ærfuglhann, eller? Bildet er tatt nå.

N.N (22.01.2012)

Svar:

Ja, helt riktig - en ung ærfugl hann.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Økologi og atferd

Orrfugl og storfugl

Hei!
Hvilke dyr er de naturlige fiendene til orrfugl og storfugl?

G. (22.01.2012)

Svar:

Vel, de farligste er kanskje oss mennesker på jakt, for det har ikke fuglene naturlig forsvarsevne mot. Men ellers blir skogshønsene jaktet av kongeørn, hønsehauk, hubro, rødrev, ulv, gaupe og mår, for å nevne noen.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Fugleforing

Mindre fugler på foringsbrettet

Hei!
Opplever at det har blitt drastisk mindre fugler på foringsbrettet vårt etter nyttår.
Bor på Dale utafor Bergen. Her har det vært en del regn, men ikke spesiell lav temperatur denne perioden.
Sjøl nå de siste dagene da det har kommet noe snø er ikke fuglene tilbake.
Mater med peanøtter, noe som har falt i god smak hos kjøttmeis og blåmeis i mange år.
Så hva kan ha skjedd??

B.I.H. (22.01.2012)

Svar:

Dette er et tilbakevendende spørsmål som det faktisk er nesten umulig å finne svar på. Jeg har selv samme situasjon i Grimstad. En god del fugl på forplassen i oktober, men nå (det snør til og med i dag), er det helt tomt, til tross for ny forsyning av nøtter og meiseboller.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Fugleforing

Fugleforing

heisann eg lure på en ting, hviss eg har peanøtter,havregryn,sesamfrø oppi en slik netting pose som det har hvert løk oppi og er rød, er det mulighet at det skremmer fuglene elle lukte de at der har hvert løk oppi, har ikkje hvert en fugl på den ser du og den er ganske svær,ca 1kg, vet dere om disse røde løkposene er skremmende elle

N.N (21.01.2012)

Svar:

Jeg tviler på at farge eller lukt vil avskrekke fuglene, men kjenner ikke til om noen faktisk har testet dette ut. En del nøtteposer har vært i røde nettingnett, og de blir i alle fall spist. Mildværet den siste tiden har fått mange fugler til å søke næring andre steder enn på forplassene, ser det ut til.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Diverse

Gule øyne på ugler.

Hvorfor har noen ugler knallgule øyne, har det noe med nattsynet å gjøre?

N.N (21.01.2012)

Svar:

Øyefargen (iris) har ikke noe med synet hos uglene å gjøre. Men hvorfor de har utviklet forskjellige øyenfarger, finnes det (så vidt jeg vet) ingen teorier om.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Diverse

Uttale av stillits

Vi har mye stillits på foringsplassen. Men hvordan uttalets fuglenavnet i ornitologkretser? Trykk på første eller på annen stavelse?? Vi har hørt begge versjoner. Vi bor i Oslo-området (Bærum).

P.I.G. (22.01.2012)

Svar:

Trykk på siste stavelse er det vanligste. Men siden du nevner Oslo/Bærum, så har de en del sære trykkbetonelser på fuglenavn. Stillitsen er en, linerle er en annen, hvor mange legger trykket på midtre stavelse (linERle), mens det i dette tilfelle faktisk er språklig riktig å legge trykket på første stavelse, fordi fuglen er en erle. For de to andre erlene (vintererle og gulerle), legger de samme personene trykket på betegnelsen foran erle-navnet, så da blir det unaturlig å forskyve trykket til ERle-delen av navnet hos linerle. Det finnes flere eksempler også. Legg merke til en del ulike trykkbetoninger hos sentrale nyhetsopplesere i forhold til ordene husene og togene, som av og til får en variabel, fluktuerende betoning (sml bønder og bønner).

Roar Solheim (22.01.2012)


#Økologi og atferd

Gråtrost i Januar

Hei!

Observerte gråtrost i hagen 22.Januar; et enslig individ som raskt dro videre. Overvintrer noen gråtrost i Norge (Oslo), eller er det et tilfeldig besøk?

N.N (22.01.2012)

Svar:

Nei, det er ikke tilfeldig. Mange gråtroster og svarttroster fortsøker seg på å overvintre. I milde, snøfattige vintre kan det gi god uttelling (først til hekkeplassene for å velge reirplass).

Roar Solheim (22.01.2012)


#Diverse

Rype på andre språk???

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei got nyta år. Tror dere kan hjelpe meg med noe jeg har set dise navnene på rypene som Rock ptarmigan og lagopus muta hva petyr det??? betyr det fjellrype og hvilket språk er det på og så lurer jeg på va fjellrype er på engelsk? hoper at du kan svare på dete jeg hoper på svar, å vilken rype er det som er på dete bildet? mvh Jill.

J.T.A. (14.01.2012)

Svar:

Dette er fjellrype, ja. Lagopus mutus er latinsk navn, og betyr rett oversatt "den som har hareføtter, og som er stum".

Roar Solheim (21.01.2012)


#Diverse

Ugel arter jeg ikke skjener til???????????

Hei. lurer på en ting*** om det fines noen ugle arter som heter skrikeugle, Alve ugle OG Dvergugle????? er det noe som heter det??? mvh Jill.

J.T.A. (20.01.2012)

Svar:

Skrikeugle er de som heter screech owl i USA, alvegle er også en liten art (hekker i spettehull i kaktus i Amerika), ellers er det ugler som heter dverghornugle, men ikke dvergugle.

Roar Solheim (21.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rar trost

lurer på om dere vetnoe om dette. vi er en gjeng på mandal Sykehjem avd 4 som daglig ser en brunlig lignende trost på fuglebrettet. Den har hvitt rundt halen både under og over. ytterst på nebbet er den litt gul men ellers erdet brunt. den oppfører seg som en trost. Venter i spenning....

N.N (21.01.2012)

Svar:

Det beste ville være om dere klarte å få tatt et bilde av fuglen. Men det er egentlig bare to gode alternativer - svarttrost (ung hann), eller en gråtrost. Den siste er den eneste av dem med noe hvitt under stjerten.

Roar Solheim (21.01.2012)


#Diverse

FUGLENAVN

Jeg har en svensk bok med innlagt spiller for avspilling av fuglesang, det er flott, men jeg lurer på om det fins oversettelse av svenske fuglenavn til norsk?

E.P. (16.01.2012)

Svar:

Det finnes et hefte laget av Morten Günther for Bioforsk (Bioforsk Fokus), som heter: Nordiske navn på Norges fugler. Send en forespørsel til: post@bioforsk.no ved redaktør Nils Vagstad.

Roar Solheim (20.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

En til

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei igjen:) Jeg lurte også på om dere vet hva slags fugl dette er? Også denne er sett i Hemsedal.

A.M.B. (20.01.2012)

Svar:

Dette er en grønnfink.

Roar Solheim (20.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! Jeg lurer på om dere vet hva slags fugl dette er? Bildet er tatt i Hemsedal.

A.M.B. (20.01.2012)

Svar:

Dette er en bokfink, sannsynligvis en ung hann.

Roar Solheim (20.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Måker

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, takk for svar!
Kunne du fortelle meg hvilke måker det er snakk om på dette bildet?
Har forsøkt å finne det ut, men uten hell!
M.v.h. Anita Elfstrand.

A.E. (18.01.2012)

Svar:

Det ser ut som to årsunger av gråmåke.

Frode Falkenberg (20.01.2012)


#Fugleforing

Stillits i Trøndelag

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! I dag ønsket jeg det hadde vært tellingsdagen. Det dukket opp to stillits på foringsplassen og den arten har jeg aldri sett før. Jeg bor midt i sentrum av Klæbu i Sør-Trøndelag, og har som regel bare de vanligste fuglene om vinteren, pluss et flaggspettpar og et spettmeispar som har vært her jevnlig et par,tre år og en svarttrosthann nesten hver dag. Men ikke stillits. Jeg kan ikke finne den omtalt i Trøndelag i noen av bøkene mine, den nyeste 2011, men de er kanskje ikke helt oppdatert? Er det gjort mange observasjoner her? Sender et bilde, selv om jeg vet det er noe utydelig.

U.K.A. (19.01.2012)

Svar:

Gratulerer med et flott funn av en tilsvarende flott fugl! Stillits er en sjelden vintergjest i trøndelagsfylkene, men noen få individer blir gjerne sett i kystnære områder.

Frode Falkenberg (20.01.2012)


#Diverse

Spurvugle

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne spurvugla(?) er observert i Bardu (indre troms) i dag. Den fløy i vinduet, men kom seg etter en liten stund, heldigvis. Er den sjelden i indre troms? Har du hørt om observasjoner i nærheten i det siste?

S. (18.01.2012)

Svar:

Fint at den klarte seg. Spurveuglene er utsatt for å kollidere med vinduer når de jakter småfugl rundt forplassene. Jeg kjenner ikke så godt til hvor vanlig eller uvanlig spurveugla er i Bardu, men den er nok bare tilfeldig gjest, og ikke hekkefugl så langt nord.

Roar Solheim (18.01.2012)

««første 40 776 - 40 800 av 49 995 siste»»