Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 40 778 til 40 827 av totalt 50 018 spørsmål


#Fuglekasser

Tårnseiler

Vi har et landsted i nærheten av Mandal, bestående av et 250 år gammelt hus med låve. Under de gamle taksteinene på låven har det vært tårnseiler reir hvert år så lenge jeg kan huske. (Jeg blir 45 år nå...) I år må vi fornye taket og kommer til å legge takplater istedet for takstein og nå bekymrer jeg meg for tårnseilerne.... Jeg vet ikke om de vil like takplatene like godt som taksteinene og det finnes ingen hus med gamle takstein i samme område lengre. Alle har byttet til nye stein eller nye plater. Jeg vil ikke miste tårnseilerne, de hører liksom med der ute! Kan jeg henge opp kasse til dem? Og i tilfelle, hvordan skal den være utformet?
Veldig takknemlig for svar!!
Hilsen Marit

M.D.P. (29.01.2012)

Svar:

Et av problemene for tårnseiler (også for gråspurv) er at hekkemulighetene innunder takstein på gamle hus forsvinner etter hvert som de blir pusset opp med blant annet nye tak. Det legges også ofte inn sperringer for fugl i framkant av slike tak.
Tårnseiler kan du få til å hekke i kasser, men det er viktig at kassene ikke er for dype. De vil ha relativt stor hullåpning, minst 50mm i diameter. Det kan bygges lange rekker av kasser, da tårnseileren hekker oftest i kolonier. Plasser gjerne hullet ut til en av sidene på kassen og gjerne lag den litt bred slik at fuglene kan ha tilhold i et hjørne litt langt fra hullet. Heng kassene oppunder takkassen på veggen da seilerne liker høyde og luft under vingene, spesielt når ungene skal forlate redet. Det er også viktig å fylle litt tørt gress eller spon i kassen som underlag da de ikke bygger egne reder.

Morten Ree (29.01.2012)


#Økologi og atferd

Laveskrike?

Hei lurer på om Laveskrika er en sjelden heler truet kråke fugl??? og om vi har den i nor Norge?????

og når skule jeg få den opskriften på Spurve ugle kasse?

mvh Jill.

Hoper på svar :-)

J.T. (29.01.2012)

Svar:

Lavskrika er ikke truet i Norge, men har begrenset utbredelse da den vil ha gammel og sammenhengende store barskoger. Hovedutbredelsen i Norge er barskogene i Hedmark, Oppland og Trøndelag i tillegg til Pasvik i Finnmark. Her er linken til lavskrike, med kart, bilder og tekst: http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/?taxon_id=11390&vis=kart

Send meg din adresse Jill til morten@birdlife.no så skal jeg sende deg info om blant annet spurveuglekasse.

Morten Ree (29.01.2012)


#Diverse

katter

etter at naboen har avlet frem 12-15 halv ville katter i sommer er alle småfuglene mine forsvunnet,hva skal man gjøre?

E. (29.01.2012)

Svar:

Huff og huff, og dessverre så er du ikke alene om å ha problemer med kattehold som kommer helt ut av kontroll.

Etter at den nye "Lov om dyrevern" trådte i kraft fra 1. januar 2010 så er det ikke lenger kommunens Dyrevernutvalg man skal henvende seg til, men til Mattilsynet.Dersom publikum ønsker kontakt med Mattilsynet kan en ringe 06040.
Hvis en ønsker å melde fra om mulig kritikkverdig dyrehold kan en også bruke knappen ”Varsle Mattilsynet” som ligger øverst på Mattilsynets hjemmeside http://www.mattilsynet.no/.

Morten Ree (29.01.2012)


#Fugleforing

delifiafett

har et par ganger laget fuglemat selv, og har brukt delfiafett, men noen sa dette var ikke bra for fuglene og at en burde bruke en annen type av slikt fett. Stemmer det?

M.A. (29.01.2012)

Svar:

Har ikke hørt noe om av Delfiafett er skadelig for fugler. Men jeg har hørt at fuglene heller foretrekker Flott matfett (smult), noe som jeg selv også har brukt i alle år.

Morten Ree (29.01.2012)


#Fuglekasser

Fuglekasse for linerle

Hei!
Hvor stort skal hullet til fuglekasse for linerle være? Ser at det står 4*10. Hva betyr det?
Det er mye stær rundt låven hvor jeg skal plassere kassen. Hvordan best sikre at jeg får linerle som "innflytter"? (Linerla har bodd inne på låven før, den er nå lukket.)

P.K.S. (22.01.2012)

Svar:

Linerle foretrekker kasser hvor øvre 1/3 av frontveggen er åpen. Lag gjerne kassen 15 cm bred og 20 cm lang, og 20-25 cm høy. Sørg for ganske langt takutstikk. Husk å ikke sette kassen på sørvendt vegg.

Morten Ree (28.01.2012)


#Økologi og atferd

Fuglekasse til svartspettt?

Hei!
Hakkespett (svartspett!?) har hakket 11 steder på hytteveggene og uthuset på hytta mi på Ringebu i 2011.
Har fått råd om å sette opp fuglekasser for svartspett i
trærne.Da vil han bruke de. Hvor store er kassen og hullet?

P.O.K. (22.01.2012)

Svar:

Et vanskelig problem dette. NOF får mange henvendelser om dette hvert år og vi har laget en egen internettsak om dette som du finner på www.birdlife.no ved å gå til denne linken:
http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/nyheter/?id=77

Morten Ree (28.01.2012)


#Økologi og atferd

Det kommer ikke noen fugler :(

Vi er en barnehage som syns det er spennende med fugler. Vi har solsikke, kjøpte og hjemmelagde meiseboller, neb det kommer ikke en eneste fugl innom, ganske så kjedelig syns de små.... Er det noe vi kan gjøre for å lure de til foringsplassen? Det er ikke langt til skog og småbusker, så de har noe å sitte i. Vi har også hengt opp litt granbar ved automaten slik at de skal ha noe å gjemme seg i.....

N.N (24.01.2012)

Svar:

Småfuglene foretrekker først å fremst å oppholde seg i skogen såfremt de finner nok mat der. Det er det som er det naturlige for dem, i tillegg til at de føler seg tryggere og mer skjermet der. Når marken og spesielt hvis greinverket i trærne blir dekket av snø og delvis islagt, så må de streife i vei etter næring. I slike tilfeller er det å finne en foringsplass som en oase i et ørkenlandskap.
Fugler som grønnfink, dompap, gråsisik og grønnsisik samler seg i flokker på leting etter gode frøforekomster i skoglandskapet. Hvis en landsdel har dårlig frøsetting et år kan disse artene faktisk være helt fraværende hele vinteren, for så å dukke opp i store antall i gode frøår.

Morten Ree (28.01.2012)


#Diverse

Fugletelling

Jeg finner ikke rødstrupe på menyen.

H.N.V. (28.01.2012)

Svar:

Like under hovedoverskriften "Observerte fuglearter" har du en søkekolonne kalt "Avgrens arter". Der har du to valg. Det ene er "Vanlige arter om vinteren", det andre er "Alle norske fuglearter". Bruk sistnevnte om du ikke finner en art under første valget.

Morten Ree (28.01.2012)


#Fugleforing

Mindre besøk av småfulger

Hei :-)
Har i mange år nå matet småfugler i hagen, har flere matere og flere sorter mat. Siden vi flyttet hit har både antall fugler og antall sorter på faste visitter økt betraktelig. Jeg bor i nordland, og vinteren har i år vært meget snøfattig, det har heller ikke vært spesielt lange kuldeperioder. Kuldeperiodene har ikke bestått av særlig lave temperaturer heller.
Har registrert betraktelig lavere antall fugler på besøk denne vinteren. De fleste "kjenningene" har vært innom, men de er svært få i antall unntatt de nydelige sværmene med dompap og grønnfink, men også de er svært sjeldne å se nå.
Blir jo litt bekymra for våre flotte småvenner, men har skyldt på at vinteren er snøfattig og uten sterk kulde.

Kan dette stemme? Eller er det andre årsaker tro?

Vennlig hilsen

B.S. (28.01.2012)

Svar:

Småfuglene foretrekker først å fremst å oppholde seg i skogen såfremt de finner nok mat der. Det er det som er det naturlige for dem og de føler seg også tryggere og mer skjermet der. Når marken og spesielt hvis greinverket i trærne blir dekket av snø og delvis islagt, så må de streife i vei etter næring. I slike tilfeller er en foringsplass som en oase i et ørkenlandskap.
Fugler som grønnfink, dompap, gråsisik og grønnsisik samler seg i flokker på leting etter gode frøforekomster i skoglandskapet. Hvis en landsdel har dårlig frøsetting et år kan disse artene faktisk være helt fraværende hele vinteren, for så å dukke opp i store antall i god frøår.

Morten Ree (28.01.2012)


#Fugleforing

Hagefugle telling

Hei, har drevet aktivt og lagt ut mine observasjoner de siste 3 årene, og jeg slutter nok ikke med det første, siden jeg selv er intrissert og har begynt litt selv og blitt en del av opplæring i ringmerkning.

Spørsmålet mitt er:
Når dere får inn alle disse tallene og observasjonene, tar dere utgangspunkt fra dem, eller legger dere til (trekker fra) noen observasjoner?

Forresten, om noen lokale ornitologer i ringerike eller Hønefoss området kan ta kontakt med meg, sier jeg ikke nei takk! :D
40041073

M.K.D. (25.01.2012)

Svar:

Vi tar utgangspunkt i det som rapporteres, men går over alle rapportene for å luke vekk opplagte feil eller avvik.

Frode Falkenberg (28.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

grønlandsmåke ??

Bilde vedlagt spørsmålet

kan dere si om dette er en grønlandsmåke.jeg tok dette bildet utenfor kristiansund denne uke (uke 4)

I.S. (27.01.2012)

Svar:

Jepp, dette er en grønlandsmåke. Fuglen er minst fire år gammel.

Frode Falkenberg (28.01.2012)


#Diverse

Grønnsisik

Tidligere år har jeg registrert ca 50% grønnsisik blandt grønnfinkene.De seneste 3-4 år har jeg registrert 1-2
individer blandt 20-30 grønnfinker.Hvor er de blitt av?

J.E. (28.01.2012)

Svar:

Sisikene opptrer invasjonsartet, med store mengder noen år, og færre andre år. Dette er nok bare naturlige svigninger.

Roar Solheim (28.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Spørsmål:

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvilken fugl er dette?

F.E. (27.01.2012)

Svar:

Dette er en ungfugl av en vadefugl, men jeg klarer ikke å si sikkert. De røde beina kan antyde at det kan være en ung rødstilk, men flekkmønsteret på ryggen ligner mer på f. eks. spovenes farger, så her er jeg svært usikker. Er den fotografert i Norge?

Roar Solheim (28.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Er dette en Munk?

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi har observert en fugl på vårt fuglebrett i dag som vi ikke har sett før. Kan dette være en Munk? Den opptrer alene og jager bort de andre fuglene som sitter og spiser. Vi bor i ottestad( stange kommune)

L.L. (28.01.2012)

Svar:

Ja, dette er en munk hann. Nå i snøværet trenger den nok all den forhjelpen den kan få.

Roar Solheim (28.01.2012)


#Økologi og atferd

Kattugle vs. skjor

Takk for svar i går angående spørsmål om kattugle kan ta skjor. Denne aktuelle kassa er på tunet her og har hatt hekking i 6 år på rad og vi har ringmerka 17 unger.
Hekking har funnet stad 2 gonger etter funnet av skjora.
Kan nesten garantere at det ikkje er mår som er "synderen".
I 2011 hadde eg videooverføring frå kassa rett i 42-tommeren i stua.Frå første egg (tilsammen 3) til 2 unger hoppa ut.Fantastisk underholdning.
Det eg la merke til var at kanskje opp mot 70% av foringen av ungane bestod av frosk.Resten mus og av og til småfugl.

mvh Egil Flem

E.F. (27.01.2012)

Svar:

Kattugla lever i all hovedsak av smågnagere supplert med en del fugl. En og annen frosk tar den også. Men det er selvsagt individuelle forskjeller og din observasjon er meget spesiell og interessant. Jeg vil overbringe dine observasjoner til de som driver prosjektarbeid på kattugle.

Morten Ree (28.01.2012)


#Fugleforing

Fugler.

Hei.
Vi hadde mye fugler for en tid siden,men så ble det en -27 grader,var for en mnd siden og etter det har det ikke vært 1 fugel på foringsplassen,hva er skjedd med fuglene mine?

I.S. (28.01.2012)

Svar:

Alltid like vanskelig å svare på hvorfor fuglene kommer og går. Mange av våre vinterfugler streifer milevis omkring på vinteren. En teori ved ekstremt kaldt vær kan være at de søker inn i skogen, litt opp i høyden, hvor det ofte kan være flere grader mildere.

Morten Ree (28.01.2012)


#Økologi og atferd

Skjære som følger med

Er det normal oppførsel for en skjære og følge etter deg? jeg var ute å måkte snø, så fulgte den etter meg hele tiden. den fløy fra tre til tre, i sirkel rundt meg i over 2 timer. og fulgte skikkelig med på meg. er dette normalt? og evnt. hvorfor ?

B. (27.01.2012)

Svar:

Selv om skjæras utbredelse samsvarer med folks bosetting, og at den på et vis lever i pakt med oss mennesker, så er den ganske sky og forsiktig. Derfor vil jeg
si at dette ikke var normal oppførsel til en skjære. Kanskje hadde den sett en mus stikke ned i snøen der du skulle måke og at håpet om at du skulle "måke" den fram igjen gjorde at den fulgte deg?

Morten Ree (28.01.2012)


#Diverse

Hagefugltelling

Lurer egentlig på hva man skal ta med i tellingen. Ser av tekst at "Hagefugltellingen foregår ved at du noterer alle fuglearter du ser, ...... ved ditt hus". Allerede nå (kl. 09.45 lørdag) så har en kråkefugl-gjeng på noen hundre fugler plassert seg i naboen's bjørker, noen titals duer fløyet over huset, samt en hønsehauk og noen måker. Skal disse med, eller kun de som setter seg i hagen for å spise av fuglematen som er lagt ut?

P.A. (28.01.2012)

Svar:

Tellingen er selvsagt knyttet opp mot folks interesse for å mate fugler, og fokuset for folk flest blir på det som dukker opp på selve foringsplassen. Men vi ser det som viktig at folk legger inn det de måtte registrere av fugler i husets/hyttas nærhet denne helgen. De gir oss et inntrykk av det mangfold som faktisk er tilstede selv helt inn på folks hverdagsliv. Når vi har en variert natur som i Norge med bosettinger fra de ytterste nakne øyer til de øverste fjellgårder, så vil en slik telling gi et godt bilde av fuglelivets mangfold midtvinters. Derfor oppfordres folk til å ta med alt av fugler som de ser. I fjor var det totalt 104 arter registrert under Hagefugltellingen.

Morten Ree (28.01.2012)


#Sykdom og skader

Spurveugle ,fløy i fabrikkvindu på Riccover i Olden

Den låg livløs, men vi såg den pusta og la den i en skoeske.
Etter en times tid har den kvikna til å nå sitter den og følger med oss,den sover også innimellom.Ugla har lett for og dette over på sida,så vi trur ene vingen og foten kan vere skada. Ka kan vi gjøre med den ????

J.K.K.O. (27.01.2012)

Svar:

Den har nok heller delvis lammelse etter hjernerystelsen fra sammewnstøtet. Hold den i en pappeske/bur 1-2 dager, gi den litt vann, og se om den vil spise noe kjøtt (små biter fra en ukrydret kyllingfilet går fint). Hold vanndråpe på fingeren bortil nebbet dens.

Roar Solheim (28.01.2012)


#Økologi og atferd

keiserpigvin

hei ser på en vide som heter pigvinenes marsj og di sa at di holder seg under isen hele vitren men hva med pust åsen får di luft?

S.L. (27.01.2012)

Svar:

Det er feil. De holder seg langt inne på isen hele vinteren mens de ruger på egget. Hannene gjør dette, mens hunnene er ute i havet og eter.

Roar Solheim (28.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Lå død i veikanten. Veien går langs strandlinja. Bilset er tatt nå. Troms.

G. (27.01.2012)

Svar:

Dette er en ærfugl hunn.

Roar Solheim (28.01.2012)


#Diverse

Fugler

I kryssordboka Daniel Danielson 3. utgave, så står det at Anke er en fugl! Jeg har ikke hørt noe en fugl som heter Anke.

B.M.L. (27.01.2012)

Svar:

Dette må være en mistolkning av dte svenske ordet anka, som betyr and.

Roar Solheim (28.01.2012)


#Økologi og atferd

Svanefamilie

Hei. Vi bor ved elven og har siden i fjord sommer hatt en svanefamilie med fem unger her, ungene er nå store men fortsatt grå. De svømmer litt rundt i område og blir observert på små dagsturer til andre elver i område. For noen uker siden forsvant den ene ungen, men den kom tilbake nå i forgje uke. Da la vi merke til at svanemor jager denne ungen vekk. Han fikk være med de ett par dager å så jager hun den når den nermer seg. Men den kommer tilbake, å gir ikke opp. Hva kan være grunnen til dette? Syns det er så trist å se den ensomme ungen bli jaget vell fra familien, selv om den er stor nå.

A.T. (25.01.2012)

Svar:

Ikke godt å si hva som ligger til grunn. Kanskje kan den være syk, slik at svanemor merker endringer i oppførselen til ungen, og derfor jager den vekk. Kanskje har den brutt noen bånd ved å være borte, og derfor ikke blir akseptert igjen. Dette er to mulige, tenkbare årsaker, men en kommer ikke lenger enn til slik kvalifisert gjetting.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Diverse

Kommentar til Roar Solheim - Spurveugle

Kommentar til denne kommentaren:
http://www.fuglevennen.no/sporsmal/?offset=9200&antall=8&total=9216&q_id=16125

Spurveugle er langt ifra en tilfeldighet i Bardu/Målselv. Geir-Harald Dreyer, som er lisens holdende Ornitolog har aktivt merket fugler i flere år, og i løpet av 2011 merket han 4, uten å direkte gå etter denne arten. I troms har det blitt merket et hundretals (inklusiv pullus).

Geir-Harald Dreyer sier dette:
"Jeg kan dokumentere at vi både ser og hører spurveugla både vinter og sommer her i Troms. Det er sjelden og ikke fange arten når vi spiller lyd. Den varsler nesten umiddelbart straks lyden blir satt på. Som kjent så har vi en ringmerkingsstasjon i Dividalen. Her registreres spurveugla som en vanlig art hele året."

Siste oppdateringer fra hans godt over tusen kasser er at han i forrige uke sekket noen fuglekasser med flygehull 40-55mm, hvor alle hadde et høyt antall åtsel av mus og fugler.

Han kommenterer også at dette er en art som registreres jevnlig i Nord Troms og helt opp til Alta, i Finnmark. Dette er en rt som er helt vanlig hele året. Den er avhengig av matforekomster, men det er oftest mye overlevende vinterfugl og den ser ut til å godt like Spissmus.


Med Vennelig Hilsen

M.K.D.&.G.H.D. (25.01.2012)

Svar:

Tusen takk for utfyllende kommentarer.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Havørn i Klæbu

Har siden midten av desember observert ørn ved Nidelva i området Tanem bru - Svean bru 4 ganger. Sist lørdag ble det sett 2 stk. Siste gang i dag ved Tanem bru. Ut ifra bilder jeg har sett på, tror jeg det er havørn. Har bodd i Klæbu i over 50 år, men kan ikke huske å ha sett ørn i området mer enn én gang tidligere, og da var den bare på gjennomfart. Kan jeg ta helt feil når jeg mener det er ørn?

E.W. (26.01.2012)

Svar:

Nei, det er absolutt mulig.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Diverse

smågnager

er det smågnager år i år?

S.L. (25.01.2012)

Svar:

Det var bra med lemen og smågnagere over store deler av landet i 2011. Fremdeles er det en del mus i de nordlige delene av landet, men bestanden kan forventes å bryte sammen på vårparten, uynder snøsmeltingen.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Fuglekasser

Kattugle vs.skjor

Kan kattugla vere predator på skjor?
Har endel kattuglekasser. Under rensingen for et par år sidan dukka det opp ein komplett stjert av skjor. Litt av skroget pluss en for fulgte også med så det var ingen tvil om at det var skjor.

E.F. (26.01.2012)

Svar:

Kattugla kan nok klare å ta ei skjære. Men det kan vel så gjerne være en mår som har dratt ei død skjære (eller restene av en) inn i fuglekassa.

Roar Solheim (26.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hauk?

Bilde vedlagt spørsmålet

Er dette en hauk?

A.O. (25.01.2012)

Svar:

Ja, dette er en ung spurvehauk.

Roar Solheim (25.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken ugle har vi her?

Bilde vedlagt spørsmålet

Den hadde ikke de karistiristiske svarte øynene til Kattuglen...

M.K.D. (24.01.2012)

Svar:

Dette er en jordugle. Artig kvelds/nattbilde. Den har gule øyne.

Roar Solheim (24.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken fugl er dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Den er veldig lite og holder til ved fossen!

M.K. (24.01.2012)

Svar:

Dette er en gjerdesmett - flott bilde!

Roar Solheim (24.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken andefugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Kanskje en ung ærfuglhann, eller? Bildet er tatt nå.

N.N (22.01.2012)

Svar:

Ja, helt riktig - en ung ærfugl hann.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Økologi og atferd

Orrfugl og storfugl

Hei!
Hvilke dyr er de naturlige fiendene til orrfugl og storfugl?

G. (22.01.2012)

Svar:

Vel, de farligste er kanskje oss mennesker på jakt, for det har ikke fuglene naturlig forsvarsevne mot. Men ellers blir skogshønsene jaktet av kongeørn, hønsehauk, hubro, rødrev, ulv, gaupe og mår, for å nevne noen.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Fugleforing

Mindre fugler på foringsbrettet

Hei!
Opplever at det har blitt drastisk mindre fugler på foringsbrettet vårt etter nyttår.
Bor på Dale utafor Bergen. Her har det vært en del regn, men ikke spesiell lav temperatur denne perioden.
Sjøl nå de siste dagene da det har kommet noe snø er ikke fuglene tilbake.
Mater med peanøtter, noe som har falt i god smak hos kjøttmeis og blåmeis i mange år.
Så hva kan ha skjedd??

B.I.H. (22.01.2012)

Svar:

Dette er et tilbakevendende spørsmål som det faktisk er nesten umulig å finne svar på. Jeg har selv samme situasjon i Grimstad. En god del fugl på forplassen i oktober, men nå (det snør til og med i dag), er det helt tomt, til tross for ny forsyning av nøtter og meiseboller.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Fugleforing

Fugleforing

heisann eg lure på en ting, hviss eg har peanøtter,havregryn,sesamfrø oppi en slik netting pose som det har hvert løk oppi og er rød, er det mulighet at det skremmer fuglene elle lukte de at der har hvert løk oppi, har ikkje hvert en fugl på den ser du og den er ganske svær,ca 1kg, vet dere om disse røde løkposene er skremmende elle

N.N (21.01.2012)

Svar:

Jeg tviler på at farge eller lukt vil avskrekke fuglene, men kjenner ikke til om noen faktisk har testet dette ut. En del nøtteposer har vært i røde nettingnett, og de blir i alle fall spist. Mildværet den siste tiden har fått mange fugler til å søke næring andre steder enn på forplassene, ser det ut til.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Diverse

Gule øyne på ugler.

Hvorfor har noen ugler knallgule øyne, har det noe med nattsynet å gjøre?

N.N (21.01.2012)

Svar:

Øyefargen (iris) har ikke noe med synet hos uglene å gjøre. Men hvorfor de har utviklet forskjellige øyenfarger, finnes det (så vidt jeg vet) ingen teorier om.

Roar Solheim (22.01.2012)


#Diverse

Uttale av stillits

Vi har mye stillits på foringsplassen. Men hvordan uttalets fuglenavnet i ornitologkretser? Trykk på første eller på annen stavelse?? Vi har hørt begge versjoner. Vi bor i Oslo-området (Bærum).

P.I.G. (22.01.2012)

Svar:

Trykk på siste stavelse er det vanligste. Men siden du nevner Oslo/Bærum, så har de en del sære trykkbetonelser på fuglenavn. Stillitsen er en, linerle er en annen, hvor mange legger trykket på midtre stavelse (linERle), mens det i dette tilfelle faktisk er språklig riktig å legge trykket på første stavelse, fordi fuglen er en erle. For de to andre erlene (vintererle og gulerle), legger de samme personene trykket på betegnelsen foran erle-navnet, så da blir det unaturlig å forskyve trykket til ERle-delen av navnet hos linerle. Det finnes flere eksempler også. Legg merke til en del ulike trykkbetoninger hos sentrale nyhetsopplesere i forhold til ordene husene og togene, som av og til får en variabel, fluktuerende betoning (sml bønder og bønner).

Roar Solheim (22.01.2012)


#Økologi og atferd

Gråtrost i Januar

Hei!

Observerte gråtrost i hagen 22.Januar; et enslig individ som raskt dro videre. Overvintrer noen gråtrost i Norge (Oslo), eller er det et tilfeldig besøk?

N.N (22.01.2012)

Svar:

Nei, det er ikke tilfeldig. Mange gråtroster og svarttroster fortsøker seg på å overvintre. I milde, snøfattige vintre kan det gi god uttelling (først til hekkeplassene for å velge reirplass).

Roar Solheim (22.01.2012)


#Diverse

Rype på andre språk???

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei got nyta år. Tror dere kan hjelpe meg med noe jeg har set dise navnene på rypene som Rock ptarmigan og lagopus muta hva petyr det??? betyr det fjellrype og hvilket språk er det på og så lurer jeg på va fjellrype er på engelsk? hoper at du kan svare på dete jeg hoper på svar, å vilken rype er det som er på dete bildet? mvh Jill.

J.T.A. (14.01.2012)

Svar:

Dette er fjellrype, ja. Lagopus mutus er latinsk navn, og betyr rett oversatt "den som har hareføtter, og som er stum".

Roar Solheim (21.01.2012)


#Diverse

Ugel arter jeg ikke skjener til???????????

Hei. lurer på en ting*** om det fines noen ugle arter som heter skrikeugle, Alve ugle OG Dvergugle????? er det noe som heter det??? mvh Jill.

J.T.A. (20.01.2012)

Svar:

Skrikeugle er de som heter screech owl i USA, alvegle er også en liten art (hekker i spettehull i kaktus i Amerika), ellers er det ugler som heter dverghornugle, men ikke dvergugle.

Roar Solheim (21.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Rar trost

lurer på om dere vetnoe om dette. vi er en gjeng på mandal Sykehjem avd 4 som daglig ser en brunlig lignende trost på fuglebrettet. Den har hvitt rundt halen både under og over. ytterst på nebbet er den litt gul men ellers erdet brunt. den oppfører seg som en trost. Venter i spenning....

N.N (21.01.2012)

Svar:

Det beste ville være om dere klarte å få tatt et bilde av fuglen. Men det er egentlig bare to gode alternativer - svarttrost (ung hann), eller en gråtrost. Den siste er den eneste av dem med noe hvitt under stjerten.

Roar Solheim (21.01.2012)


#Diverse

FUGLENAVN

Jeg har en svensk bok med innlagt spiller for avspilling av fuglesang, det er flott, men jeg lurer på om det fins oversettelse av svenske fuglenavn til norsk?

E.P. (16.01.2012)

Svar:

Det finnes et hefte laget av Morten Günther for Bioforsk (Bioforsk Fokus), som heter: Nordiske navn på Norges fugler. Send en forespørsel til: post@bioforsk.no ved redaktør Nils Vagstad.

Roar Solheim (20.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

En til

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei igjen:) Jeg lurte også på om dere vet hva slags fugl dette er? Også denne er sett i Hemsedal.

A.M.B. (20.01.2012)

Svar:

Dette er en grønnfink.

Roar Solheim (20.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hva slags fugl?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! Jeg lurer på om dere vet hva slags fugl dette er? Bildet er tatt i Hemsedal.

A.M.B. (20.01.2012)

Svar:

Dette er en bokfink, sannsynligvis en ung hann.

Roar Solheim (20.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Måker

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei, takk for svar!
Kunne du fortelle meg hvilke måker det er snakk om på dette bildet?
Har forsøkt å finne det ut, men uten hell!
M.v.h. Anita Elfstrand.

A.E. (18.01.2012)

Svar:

Det ser ut som to årsunger av gråmåke.

Frode Falkenberg (20.01.2012)


#Fugleforing

Stillits i Trøndelag

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! I dag ønsket jeg det hadde vært tellingsdagen. Det dukket opp to stillits på foringsplassen og den arten har jeg aldri sett før. Jeg bor midt i sentrum av Klæbu i Sør-Trøndelag, og har som regel bare de vanligste fuglene om vinteren, pluss et flaggspettpar og et spettmeispar som har vært her jevnlig et par,tre år og en svarttrosthann nesten hver dag. Men ikke stillits. Jeg kan ikke finne den omtalt i Trøndelag i noen av bøkene mine, den nyeste 2011, men de er kanskje ikke helt oppdatert? Er det gjort mange observasjoner her? Sender et bilde, selv om jeg vet det er noe utydelig.

U.K.A. (19.01.2012)

Svar:

Gratulerer med et flott funn av en tilsvarende flott fugl! Stillits er en sjelden vintergjest i trøndelagsfylkene, men noen få individer blir gjerne sett i kystnære områder.

Frode Falkenberg (20.01.2012)


#Diverse

Spurvugle

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne spurvugla(?) er observert i Bardu (indre troms) i dag. Den fløy i vinduet, men kom seg etter en liten stund, heldigvis. Er den sjelden i indre troms? Har du hørt om observasjoner i nærheten i det siste?

S. (18.01.2012)

Svar:

Fint at den klarte seg. Spurveuglene er utsatt for å kollidere med vinduer når de jakter småfugl rundt forplassene. Jeg kjenner ikke så godt til hvor vanlig eller uvanlig spurveugla er i Bardu, men den er nok bare tilfeldig gjest, og ikke hekkefugl så langt nord.

Roar Solheim (18.01.2012)


#Økologi og atferd

Stær

Hei, så en flokk med stær i går(8-12stk), i Lillesand. Rimelig sikker på at dette var Stær. Klarer de å finne mat nå, hva spiser de? Det har jo vært barfrost noen dager. Kan de overleve på mat som er tilgjengelig i overgangen mellom høy og lavvann?

J. (18.01.2012)

Svar:

Ja, så lenge det er snøbart så klarer de nok å finne noe. I verste fall flyr de ned i fjæra og finner fluer og insekter mellom tang og tare på stranda. De kan også oppsøke forplasser.

Roar Solheim (18.01.2012)


#Diverse

Vilken ugle???

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei er dete en utstoppet jordugle??? trenger svar fort mvh Jill.

J.T.A. (18.01.2012)

Svar:

Ja, en gammel utstoppet jordugle som nok kunne ha trengt oppussing.

Roar Solheim (18.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

En blid andrikk

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei! Kan du fortelle meg om dette er en han eller hun? Jeg mener det er en han?
Hilsen Anita Elfstrand.

A.E. (18.01.2012)

Svar:

Ja, dette er en hann. Hunner er brunspraglete.

Frode Falkenberg (18.01.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

og dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg vet at fotoet er uskarpt og sikkert vanskelig å bedømme, men er det mulig?

G.E.S. (17.01.2012)

Svar:

Trolig også en teist i vinterdrakt, men vanskelig bilde.

Roar Solheim (17.01.2012)

««første 40 778 - 40 827 av 50 018 siste»»