Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 39 932 til 39 939 av totalt 49 721 spørsmål


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvilken art

Bilde vedlagt spørsmålet

Kan du si noe om hva dette er?

M.K.D. (25.04.2012)

Svar:

Husk alltid alltid å skrive når og hvor bildet ble tatt ved slike spørsmål. Fuglen ser forøvrig ut som en kanaripiplerke.

Frode Falkenberg (25.04.2012)


#Diverse

Steppeørn :3 :> <3

Steppeørnen er jo litt lik kongeørna men mindre, og ruger svartehavsområdet østover .Asia.Afrika .. Og den ble påvist 1 gang i Norge : august 1973 ved skoger i Drammen og den ble
Skut! Og hvorfor ?? De var vel litt vanlig og skyte ørner før men trodde de de bare var en litten kongeørn eller for den ligner jo,! Finner de lissom litt vanskelig og tro at de ikke bryde seg om de var en ny art,?! Det er jo ikke akurat vanlig og DREPE et førstegangsfun!
Har du/dere noen ide om hvor for de skøyt den,
Egentlig veldig tris........:(.......,(((( Hvet ikke kan ha blitt observert flere ganger ? Står i gammel bok,men ikke så viktig egentlig:) R.I.P steppeørn ^^

:. (24.04.2012)

Svar:

Ikke godt å vite hva som lå bak handlingen til noen i 1973, men det var dessverre ikke nuvanlig at mange skjøt rovfugler og ugler enten for å stoppe dem ut, eller fordi de rett og slett bare ville ta livet av alle rovfugler (den slags middelaldersk hat-holdninger finnes dessverre ennå.....).

Roar Solheim (24.04.2012)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Gul småfugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Bildet er tatt i et blokkområde utenfor Bergen, tatt 24.04.12. Fuglen var gulaktig, med et særdeles sterkt lysegult/gulhvitt felt på hodet (var lysere enn det kommer fram på bildet). Jeg kunne komme ganske nært fuglen, kanskje en ungfugl? Hvilken art er dette?

I. (24.04.2012)

Svar:

Dette ser ut til å være en kanariefugl. Merk også at den er ringmerket, noe som er vanlig å se hos rømte burfugler.

Frode Falkenberg (24.04.2012)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Hei

Idag sjekket jeg mine 30 kasser som i fjor var bebodd av 10, men når jeg sjekket de var det ikke et reir i kassene. Hvorfor? er det for tidlig her på østlandet?

Takk

G. (24.04.2012)

Svar:

Ja, det kan hende. I Kristiansand begynner de første meisene reirbygging ca 20-25 april, så ellers på Østlandet kan det være noe senere. Ellers er det også et åpent spørsmål i år om mengden meiser har gått ned, siden mange har rapportert om manglende meisemengder på forplasser i vinter.

Roar Solheim (24.04.2012)


#Økologi og atferd

Trost og barlindbær

Mer en kommentar enn et spørsmål:
Ser i 'Fuglevennen' (Vår 2012) på s.7 at spørsmålet om troster mfl dør av å spise giftige barlindbær besvares med at fordøyelsen er ulik hos fugl og mennesker og at bærene er tilpasset spredning med fugl.

Dette siste er riktig samt at fordøyelsen er ulik hos fugl og mennesker (det skulle bare mangle), men barlindfrukter er ikke giftige. De kan gjerne spises av folk, men selve frøet inni er giftig. Barlind har for øvrig heller ikke bær, men det er frøveggen omkring frøet som svulmer opp og blir til en fristende, rød kappe med frøet inni (og som ligner et bær). Frøkappa kalles arillus og er spiselig også for folk, forøvrig det eneste som ikke er giftig for pattedyr hos barlind. Et bær er i botanisk sammenheng en saftig frukt (dannet av ett fruktblad) hvor det er fuktkappa (ikke frøveggen) som beskytter frøene inni (slik som hos rips og tyttebær). Begge konstruksjoner, enten det er oppsvulmete frø eller ekte bær, tjener til å friste primært fugl slik at arten kan spres. I så henseende er svaret tilfredsstillende - men følte behov for disse presiseringer.

J.B. (24.04.2012)

Svar:

Takker for botanisk utgreiing og presisering. Forøvrig er også tystbastens bær (håper betegnelsen er riktig her!) giftige for pattedyr etter hva jeg har lært, men fordøyelige for fugl.

Roar Solheim (24.04.2012)


#Diverse

Fasan i hagen

Vi bor i Rogaland, i et jordbruksområde nær kysten med mye fasaner. Fuglene er vakre, men har blitt en stor plage for oss som hageeiere. Tidlig om våren ødelegger de både krokus, minipåskeliljer, tulipaner, ruteliljer og svibler. Blomstene er delvis oppspist, tulipanblader ligger strødd omkring. Vi har tatt fasanene "på fersken" i bed og krukker flere ganger. Rådyr kan det nemlig ikke være, siden hagen vår er "hermetisk lukket" for så store dyr. Er det noe vi kan legge ut som fasanene ikke liker, og som dermed holder dem borte fra hagen?

U. (24.04.2012)

Svar:

Nei, det er det nok dessverre ikke. Eneste mulighet er å sette nettinggjerder rundt og/eller over plantene slik at ikke fasanene får tak i dem. En løs hund i hagen ville sannsynligvis ha holdt dem unna, men hunder kan jo også grave...

Roar Solheim (24.04.2012)


#Fuglekasser

Kjøttmeis og fuglekasse

Har et kjøttmeispar i en fuglekasse som hvert år hakker rundt hullet. Dette pågår hver dag og varer i flere uker.
Hvorfor gjør de dette? Hvilken hensikt kan det ha?
Kassen har vært i bruk på 4. året.

K.N. (24.04.2012)

Svar:

Kan dessverre ikke gi deg noe fornuftig svar på dette. Som regel hakker ikke meiser på kassene på denne måten.

Roar Solheim (24.04.2012)


#Økologi og atferd

Ærfugl går på bunnen?

Jeg har lest at ærfugl kan gå på bunnen. Når dykket er ferdig lar de seg flyte passivt opp. Hvordan klarer de dette? Hvordan kan de holde seg på bunnen for deretter å flyte opp? Har de en form for svømmeblære?

A. (24.04.2012)

Svar:

Dette tror jeg ikke stemmer. Dykkender bruker som regel vingene til å "fly" med under vannet, dvs de bruker dem nesten lik luffene hos en sel eller småhval. Når en dykkand slutter vå bruke vingene, vil den flyte opp til overflaten.

Roar Solheim (24.04.2012)

««første 39 932 - 39 939 av 49 721 siste»»